Difference between revisions of "Yaakov and Esav's Reunion in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 8: Line 8:
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
 
<subcategory>התחריט
 
<subcategory>התחריט
<p>התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית. יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את תאומו. נשותיו של יעקב וכמה ילדים בגילאים שונים צופים מאחור. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וקסדות, מוכנים לקרב.</p>
+
<p>התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית. יעקב כורע לפני עשו החמוש ועשו ניגש לברך את תאומו. נשותיו של יעקב וכמה ילדים בגילאים שונים צופים מאחור. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם אינם משפפחתו אלא גברים חמושים בחניתות וקסדות, מוכנים לקרב.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>בלקר
 
<subcategory>בלקר
<p>בלקר צובע את הקנבס שלו בצבעים צהובים וחומים, משרה הרגשה רגועה לסצנה. במרכז השמאלי, יעקב, עטוף בגלימה כחולה, מניח את ידו על כתפיו של עשו ומביט בפניו בתחינה. עשו, בתורו, עטוף באדום מלכותי וצהוב, עם טורבן על ראשו. גם הוא אוחז באחיו, מקבל כנראה את הפצרותיו של יעקב. מימין לצופה, צופות בציפייה ובדאגה נשותיו של יעקב, חלקן שלובות ידיים ואחרות מטפלות בילדים. שביל של כבשים ובקר מאחוריהם. כמו בתחריט, גם כאן&#160;שומר צבאי מלווה את עשו, חמוש בחניתות ובקסדות.</p>
+
<p>בלקר צובע את הקנבס שלו בצבעים צהובים וחומים, משרה אוירה רגועה לסצנה. במרכז השמאלי, יעקב, עטוף בגלימה כחולה, מניח את ידו על כתפיו של עשו ומביט בפניו בתחינה. עשו, בתורו, עטוף באדום מלכותי וצהוב, עם טורבן על ראשו. גם הוא אוחז באחיו, ומקבל כנראה את הפצרותיו של יעקב. מימין לצופה, צופות בציפייה ובדאגה נשותיו של יעקב, חלקן שלובות ידיים ואחרות מטפלות בילדים. שביל של כבשים ובקר מאחוריהם. כמו בתחריט, גם כאן משמר צבאי מלווה את עשו, חמוש בחניתות ובקסדות.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>ווטס
 
<subcategory>ווטס
Line 20: Line 20:
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<subcategory>המניעים של עשו
 
<subcategory>המניעים של עשו
<p>רובנס מצייר את עשו לבוש היטב למלחמה, ואנשיו החמושים עומדים מאחוריו. בניגוד לכך, אצל אייץ, עשו מגיע&#160;לקדם&#160;את פני אחיו לבוש בביגוד יומיומי, ואנשיו ממתינים ממרחק. עיבודו של ווטס הוא היכן שהו באמצע, כשעשו מצוייר עם אשפת חצים, אך&#160;ללא שריון. בציור זה, אף אחד מהאחים לא מלווה במשפחה או משרתים. היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או האם הוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?<fn>ראו את פרשנותם של&#160;<multilink><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, בניגוד לזו של&#160;<multilink><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>.</fn> ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a> להרחבה.</p>
+
<p>אמן התחריט מציג את עשו בציוד קרב מלא, ואנשיו החמושים עומדים ממש מאחוריו. למרות שבלקר גם כולל משמר צבאי, הוא מתאר את עשו עצמו כלא חמוש.&#160;עיבודו של ווטס משאירה באופן דומה את כוונתו הצבאית של עשו מעורפלת, כשעשו מצוייר עם אשפת חצים, אך&#160;ללא שריון.&#160; היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או האם הוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?<fn>ראו את פרשנותם של&#160;<multilink><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, בניגוד לזו של&#160;<multilink><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>.</fn> ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a> להרחבה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>חיבוקו של עשו
 
<subcategory>חיבוקו של עשו
<p>בציוריהם של רובנס ואייץ, יעקב מוצג&#160;בתנוחה פייסנית.&#160;הוא מרכין ראשו בפני אחיו, ועשו מושיט את ידיו לחבק אותו. גם ווטס מציג את עשו כשהוא מושיט ידיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק אותו בחיבה, הוא אוחז בצווארו כאילו הוא עומד לחנוק אותו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו&#160;היו צבועים&#160;או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה&#160;"וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא&#160;היו כפי שהם נראים.<fn>ראו את הדעות השונות ב<multilink><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ספרי במדבר</a><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ס״ט</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink> ו<multilink><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">ע״ח:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p>
+
<p>הן התחריט והן בלקר מתארים את יעקב בתנוחה פייסנית, כשהוא כורע ברך לפני אחיו או מביט בו בתחינה. עשו, בתורו, מקבל את תחינתו של יעקב ומושיט את ידו לעבר אחיו, מוכן לחבק אותו. גם ווטס מצייר את עשוכשהוא מושיט את זרועותיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק את יעקב לחזהו בחיבה, נראה שהוא אוחז בצווארו כאילו עומד לחנוק אותו.&#160;יעקב עומד עם ידיים למעלה, כאילו מנסה להדוף את אחיו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו&#160;היו צבועים&#160;או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה&#160;"וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא&#160;היו כפי שהם נראים.<fn>ראו את הדעות השונות ב<multilink><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ספרי במדבר</a><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ס״ט</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink> ו<multilink><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">ע״ח:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>י"ב ילדים בו' שנים?
 
<subcategory>י"ב ילדים בו' שנים?
<p>שני הילדים בציורו של רובנס מצויירים כתינוקות, בעוד שביצירתו של אייץ טווח הגילאים רחב הרבה יותר. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בשעת הפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר<fn>המספר הזה כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.<fn>פרק הזמן הזה – שש שנים ושלושה חודשים – התחיל תשעה חודשים לאחר נישואי יעקב ללאה ורחל (שאירעו לאחר&#160;שעבד שבע שנים אצל לבן) ונגמרו בלידתו של יוסף, עם סיומם של שבע השנים הנוספות בהן עבד. [פרק זמן זה הסתיים בערך שש שנים לפני פגישת יעקב עם עשו.]</fn> כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,<fn>ראו <multilink><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">בראשית ל׳:כ״א, כ״ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;אשר מציע שחלק מהפסוקים אינם מסודרים בצורה כרונולוגית. הוא טוען שהריונו של גד אירע לפני לידת נפתלי, וכך גם שהריונו של יוסף אירע לפני לידת זבולון. בנוסף, הוא מעלה את האפשרות לכך שזבולון ודינה היו תאומים. השוו <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">פרק ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>&#160;שגורס כי כל הילדים אכן נולדו בזה אחר זה, אך כולם נולדו בעודם פגים, בחודש השביעי להריון. לפי חשבון זה, שבע השנים הנוספות בהן עבד יעקב עבור לבן, היו בדיוק פרק זמן מספק להולדת שנים עשר הילדים.</fn> לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.<fn><multilink><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>&#160;מאריך תקופה זו בטענה שלאה נישאה ליעקב לפני שהוא סיים את שבע השנים הראשונות של עבודתו. בניגוד לזה,&#160;<multilink><a href="Jubilees28" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees28" data-aht="source">כ״ח:י״ז-ל״ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>&#160;מאריך את פרק הזמן מצדו השני, בכך שהוא מציע כי המשא והמתן שניהל יעקב עם לבן, וכן רוב שש השנים בהן רעה את צאנו התרחשו לפני שהבנים הכי צעירים נולדו. [ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>&#160;ביחס למשתנים השונים שעל פיהם נכתבו פרשנויות אלו.] ציורם של התינוקות אצל רובנס מתיישב רק בהנחת הכרונולוגיה של ספר היובלים.</fn> להרחבה, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</p>
+
<p>הילדים בתחריט ובדמותו של בלקר משתרעים על פני טווח גילאים מתינוק ועד נער. בדמותו של וואט, יש רק ילד אחד, תינוק שאמו מוחזקת על ידי אמו. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בשעת הפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר<fn>המספר הזה כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.<fn>פרק הזמן הזה – שש שנים ושלושה חודשים – התחיל תשעה חודשים לאחר נישואי יעקב ללאה ורחל (שאירעו לאחר&#160;שעבד שבע שנים אצל לבן) ונגמרו בלידתו של יוסף, עם סיומם של שבע השנים הנוספות בהן עבד. [פרק זמן זה הסתיים בערך שש שנים לפני פגישת יעקב עם עשו.]</fn> כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,<fn>ראו <multilink><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">בראשית ל׳:כ״א, כ״ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;אשר מציע שחלק מהפסוקים אינם מסודרים בצורה כרונולוגית. הוא טוען שהריונו של גד אירע לפני לידת נפתלי, וכך גם שהריונו של יוסף אירע לפני לידת זבולון. בנוסף, הוא מעלה את האפשרות לכך שזבולון ודינה היו תאומים. השוו <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">פרק ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>&#160;שגורס כי כל הילדים אכן נולדו בזה אחר זה, אך כולם נולדו בעודם פגים, בחודש השביעי להריון. לפי חשבון זה, שבע השנים הנוספות בהן עבד יעקב עבור לבן, היו בדיוק פרק זמן מספק להולדת שנים עשר הילדים.</fn> לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.<fn><multilink><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>&#160;מאריך תקופה זו בטענה שלאה נישאה ליעקב לפני שהוא סיים את שבע השנים הראשונות של עבודתו. בניגוד לזה,&#160;<multilink><a href="Jubilees28" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees28" data-aht="source">כ״ח:י״ז-ל״ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>&#160;מאריך את פרק הזמן מצדו השני, בכך שהוא מציע כי המשא והמתן שניהל יעקב עם לבן, וכן רוב שש השנים בהן רעה את צאנו התרחשו לפני שהבנים הכי צעירים נולדו. [ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>&#160;ביחס למשתנים השונים שעל פיהם נכתבו פרשנויות אלו.] ציורם של התינוקות אצל רובנס מתיישב רק בהנחת הכרונולוגיה של ספר היובלים.</fn> להרחבה, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 02:48, 27 April 2023

מפגש יעקב ועשו באמנות

הקדמה

פגישתם המחודשת של יעקב ועשו (בראשית ל"ג) נתפרשה באופנים רבים ואף מנוגדים על ידי פרשנים ואמנים כאחד. שלושת הציורים המוצגים כאן, עקב פוגש את אחיו עשיו (1897),1 פגישת יעקב ועשיו (בערך 1650) המיוחסת לגריט קלאס בלקר,2 ויעקב ועשו (1878) של ווטס,3 כולם מתארים את אותו הרגע בסצנה המקראית. עם זאת, הם שונים באופן בו הם מתארים את האינטראקציה בין האחים, את מלבושיהם, ואת הפמלייה המלווה כל אחד מהם. בחירות אמנותיות אלה משקפות קריאות שונות בסיפור בנוגע למערכת היחסים בין האחים, והמניעים למעשיהם.

השוואת התמונות

התחריט

התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית. יעקב כורע לפני עשו החמוש ועשו ניגש לברך את תאומו. נשותיו של יעקב וכמה ילדים בגילאים שונים צופים מאחור. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם אינם משפפחתו אלא גברים חמושים בחניתות וקסדות, מוכנים לקרב.

בלקר

בלקר צובע את הקנבס שלו בצבעים צהובים וחומים, משרה אוירה רגועה לסצנה. במרכז השמאלי, יעקב, עטוף בגלימה כחולה, מניח את ידו על כתפיו של עשו ומביט בפניו בתחינה. עשו, בתורו, עטוף באדום מלכותי וצהוב, עם טורבן על ראשו. גם הוא אוחז באחיו, ומקבל כנראה את הפצרותיו של יעקב. מימין לצופה, צופות בציפייה ובדאגה נשותיו של יעקב, חלקן שלובות ידיים ואחרות מטפלות בילדים. שביל של כבשים ובקר מאחוריהם. כמו בתחריט, גם כאן משמר צבאי מלווה את עשו, חמוש בחניתות ובקסדות.

ווטס

בניגוד לתחריט ולבלקר, ווטס בוחר להתמקד אך ורק בשני האחים. דמותם נפרשת על כל הקנבס, והרמז היחיד למשפחה המלווה אותם מופיע בדמות שני פרצופים המציצים מרחוק. האחים מצוירים בגוון ברונזה, מה שמשווה להם מראה דומה לשל פסל. עשו ממוקם מימין, ידיו על צוואר יעקב, וראשו נוטה על מנת לנשק אותו. יעקב עומד עם ידו מורמת, ככל הנראה לא מוכן לחבק את אחיו.4

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

המניעים של עשו

אמן התחריט מציג את עשו בציוד קרב מלא, ואנשיו החמושים עומדים ממש מאחוריו. למרות שבלקר גם כולל משמר צבאי, הוא מתאר את עשו עצמו כלא חמוש. עיבודו של ווטס משאירה באופן דומה את כוונתו הצבאית של עשו מעורפלת, כשעשו מצוייר עם אשפת חצים, אך ללא שריון.  היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או האם הוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?5 ראו דמותו של עשו להרחבה.

חיבוקו של עשו

הן התחריט והן בלקר מתארים את יעקב בתנוחה פייסנית, כשהוא כורע ברך לפני אחיו או מביט בו בתחינה. עשו, בתורו, מקבל את תחינתו של יעקב ומושיט את ידו לעבר אחיו, מוכן לחבק אותו. גם ווטס מצייר את עשוכשהוא מושיט את זרועותיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק את יעקב לחזהו בחיבה, נראה שהוא אוחז בצווארו כאילו עומד לחנוק אותו. יעקב עומד עם ידיים למעלה, כאילו מנסה להדוף את אחיו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו היו צבועים או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא היו כפי שהם נראים.6

י"ב ילדים בו' שנים?

הילדים בתחריט ובדמותו של בלקר משתרעים על פני טווח גילאים מתינוק ועד נער. בדמותו של וואט, יש רק ילד אחד, תינוק שאמו מוחזקת על ידי אמו. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בשעת הפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר7 נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.8 כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,9 לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.10 להרחבה, ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.