Difference between revisions of "Yaakov and Esav's Reunion in Art/0/he"
m |
m |
||
Line 5: | Line 5: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>הקדמה</h2> | <h2>הקדמה</h2> | ||
− | <p>פגישתם המחודשת של יעקב ועשו (בראשית ל"ג) נתפרשה באופנים רבים ואף מנוגדים על ידי פרשנים ואמנים כאחד. שלושת הציורים המוצגים כאן, <i>פיוסם של יעקב ועשו</i> (1625-28) של רובנס,<fn>פטר פול רובנס (1577–1640) היה צייר הולנדי מפורסם מתקופת הבארוק, אשר שם דגש על הצבע והתנועה ביצירותיו. <a href="http://www.nationalgalleries.org/collection/artists-a-z/R/4777/artist_name/Sir%20Peter%20Paul%20Rubens/record_id/2523">כאן</a> ניתן לראות את הסקיצה שבה השתמש להכנת הציור.</fn> <i>פגישתם של יעקב ועשו (1844) </i>של אייץ,<fn>פרנצ'סקו אייץ (1791–1881) היה צייר איטלקי בן התקופה הרומנטית. הציור הזה מוצג ב**Pinacoteca Tosio Martinengo**, גלריה בברשיה שבאיטליה.</fn> ו<i>יעקב ועשו</i> (1878) של ווטס,<fn>ג'ורג' פרדריק ווטס (1817–1904) היה צייר ופסל אנגלי ויקטוריאני אשר השתייך לתנועה הסימבוליסטית. רבות מיצירותיו, כולל זו שלפנינו, מוצגות בגלריית ווטס בקומפטון, אנגליה.</fn> כולם מתארים את אותו הרגע בסצנה המקראית. עם זאת, הם שונים באופן בו הם מתארים את האינטראקציה בין האחים, את מלבושיהם, ואת הפמלייה המלווה כל אחד מהם. בחירות אמנותיות אלה משקפות קריאות שונות בסיפור בנוגע למערכת היחסים בין האחים, והמניע למעשיהם | + | <p>פגישתם המחודשת של יעקב ועשו (בראשית ל"ג) נתפרשה באופנים רבים ואף מנוגדים על ידי פרשנים ואמנים כאחד. שלושת הציורים המוצגים כאן, <i>פיוסם של יעקב ועשו</i> (1625-28) של רובנס,<fn>פטר פול רובנס (1577–1640) היה צייר הולנדי מפורסם מתקופת הבארוק, אשר שם דגש על הצבע והתנועה ביצירותיו. <a href="http://www.nationalgalleries.org/collection/artists-a-z/R/4777/artist_name/Sir%20Peter%20Paul%20Rubens/record_id/2523">כאן</a> ניתן לראות את הסקיצה שבה השתמש להכנת הציור.</fn> <i>פגישתם של יעקב ועשו (1844) </i>של אייץ,<fn>פרנצ'סקו אייץ (1791–1881) היה צייר איטלקי בן התקופה הרומנטית. הציור הזה מוצג ב**Pinacoteca Tosio Martinengo**, גלריה בברשיה שבאיטליה.</fn> ו<i>יעקב ועשו</i> (1878) של ווטס,<fn>ג'ורג' פרדריק ווטס (1817–1904) היה צייר ופסל אנגלי ויקטוריאני אשר השתייך לתנועה הסימבוליסטית. רבות מיצירותיו, כולל זו שלפנינו, מוצגות בגלריית ווטס בקומפטון, אנגליה.</fn> כולם מתארים את אותו הרגע בסצנה המקראית. עם זאת, הם שונים באופן בו הם מתארים את האינטראקציה בין האחים, את מלבושיהם, ואת הפמלייה המלווה כל אחד מהם. בחירות אמנותיות אלה משקפות קריאות שונות בסיפור בנוגע למערכת היחסים בין האחים, והמניע למעשיהם.</p></div> |
− | |||
<category>הבדלים בין התמונות | <category>הבדלים בין התמונות | ||
<subcategory>רובנס | <subcategory>רובנס | ||
<p>ציורו של רובנס שופע צבעים ותנועה. במרכזו, יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את אחיו התאום. ארבע נשות יעקב ומשרתיו צופים מאחור, כשהבקר והצאן מלחכים סביבם עשב. שני פעוטות מתפתלים בידי אמם. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וסוסים, מוכנים לקרב.<fn>באופן מעניין, בין כל הצבא של עשו מופיע ילד תמים למראה, אשר זהותו אינה ברורה.</fn></p> | <p>ציורו של רובנס שופע צבעים ותנועה. במרכזו, יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את אחיו התאום. ארבע נשות יעקב ומשרתיו צופים מאחור, כשהבקר והצאן מלחכים סביבם עשב. שני פעוטות מתפתלים בידי אמם. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וסוסים, מוכנים לקרב.<fn>באופן מעניין, בין כל הצבא של עשו מופיע ילד תמים למראה, אשר זהותו אינה ברורה.</fn></p> | ||
− | |||
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>אייץ | <subcategory>אייץ | ||
<p>אייץ מצייר תמונה פחות רועשת, ומקנה לסצנה אווירה רגועה יותר. מימין, יעקב מרכין ראשו ומחבק את עשו, בעוד שעשו מביט מעליו על נשותיו וילדיו. בתמונה מופיעות בבירור רק שתיים מנשות יעקב, כנראה רחל ולאה, כאשר השתיים האחרות מעט מוסתרות.<fn>זלפה עומדת מאחורי לאה, בעוד שבלהה היא כנראה הדמות הישובה על הגמל בגבה אל הצופה.</fn> טווח הגילאים של הילדים רחב. הצעירים מביניהם מטפסים על הגמלים או מתחבאים מאחורי אמותיהם, בעוד שהבוגרים יותר עומדים מלפנים על מנת לצפות בפגישה.</p> | <p>אייץ מצייר תמונה פחות רועשת, ומקנה לסצנה אווירה רגועה יותר. מימין, יעקב מרכין ראשו ומחבק את עשו, בעוד שעשו מביט מעליו על נשותיו וילדיו. בתמונה מופיעות בבירור רק שתיים מנשות יעקב, כנראה רחל ולאה, כאשר השתיים האחרות מעט מוסתרות.<fn>זלפה עומדת מאחורי לאה, בעוד שבלהה היא כנראה הדמות הישובה על הגמל בגבה אל הצופה.</fn> טווח הגילאים של הילדים רחב. הצעירים מביניהם מטפסים על הגמלים או מתחבאים מאחורי אמותיהם, בעוד שהבוגרים יותר עומדים מלפנים על מנת לצפות בפגישה.</p> | ||
− | |||
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>ווטס | <subcategory>ווטס | ||
<p>בניגוד לרובנס ולאייץ, ווטס בוחר להתמקד אך ורק בשני האחים. דמותם נפרשת את כל הקנבאס, והרמז היחיד למשפחה המלווה אותם מופיע בדמות שני פרצופים המציצים מרחוק. האחים מצוירים בגוון ברונזה, מה שמשווה להם מראה דומה לשל פסל. עשו ממוקם מימין, ידיו על צוואר יעקב, וראשו נוטה על מנת לנשק אותו. יעקב עומד עם ידו מורמת, ככל הנראה לא מוכן לחבק את אחיו.<fn>ניתן להבין מהאופן שבו היד של יעקב מצויירת שיעקב אף מנסה להדוף את עשו מעליו.</fn></p> | <p>בניגוד לרובנס ולאייץ, ווטס בוחר להתמקד אך ורק בשני האחים. דמותם נפרשת את כל הקנבאס, והרמז היחיד למשפחה המלווה אותם מופיע בדמות שני פרצופים המציצים מרחוק. האחים מצוירים בגוון ברונזה, מה שמשווה להם מראה דומה לשל פסל. עשו ממוקם מימין, ידיו על צוואר יעקב, וראשו נוטה על מנת לנשק אותו. יעקב עומד עם ידו מורמת, ככל הנראה לא מוכן לחבק את אחיו.<fn>ניתן להבין מהאופן שבו היד של יעקב מצויירת שיעקב אף מנסה להדוף את עשו מעליו.</fn></p> | ||
− | |||
</subcategory> | </subcategory> | ||
</category> | </category> | ||
Line 25: | Line 21: | ||
<subcategory>המניעים של עשו | <subcategory>המניעים של עשו | ||
<p>רובנס מצייר את עשו לבוש היטב למלחמה, ואנשיו החמושים עומדים מאחוריו. אצל אייץ, בניגוד אליו, עשו מגיע לקדם את פני אחיו לבוש בביגוד יומיומי, ואנשיו ממתינים ממרחק. עיבודו של ווטס הוא איפשהו באמצע. הוא מצייר את עשו עם אשפת חצים אמנם, אך ללא שריון. בציור זה, אף אחד מהאחים לא מלווה במשפחה או משרתים. היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או שהוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?<fn>ראו את פרשנותם של <multilink><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> ו<multilink><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, בניגוד לזו של <multilink><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>.</fn> ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a> להרחבה.</p> | <p>רובנס מצייר את עשו לבוש היטב למלחמה, ואנשיו החמושים עומדים מאחוריו. אצל אייץ, בניגוד אליו, עשו מגיע לקדם את פני אחיו לבוש בביגוד יומיומי, ואנשיו ממתינים ממרחק. עיבודו של ווטס הוא איפשהו באמצע. הוא מצייר את עשו עם אשפת חצים אמנם, אך ללא שריון. בציור זה, אף אחד מהאחים לא מלווה במשפחה או משרתים. היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או שהוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?<fn>ראו את פרשנותם של <multilink><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> ו<multilink><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, בניגוד לזו של <multilink><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamBereshit32-7" data-aht="source">בראשית ל״ב:ז׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>.</fn> ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a> להרחבה.</p> | ||
− | |||
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>חיבוקו של עשו | <subcategory>חיבוקו של עשו | ||
<p>בציוריהם של רובנס ואייץ יעקב, מוצג בתנוחה פייסנית. הוא מרכין ראשו בפני אחיו, ועשו מושיט את ידיו לחבק אותו. גם ווטס מציג את עשו כשהוא מושיט ידיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק אותו בחיבה, הוא אוחז בצווארו כאילו הוא עומד לחנוק אותו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו היו צבועים או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא היו כפי שהם נראים.<fn>ראו את הדעות השונות ב<multilink><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ספרי במדבר</a><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ס״ט</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink> and <multilink><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">ע״ח:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p> | <p>בציוריהם של רובנס ואייץ יעקב, מוצג בתנוחה פייסנית. הוא מרכין ראשו בפני אחיו, ועשו מושיט את ידיו לחבק אותו. גם ווטס מציג את עשו כשהוא מושיט ידיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק אותו בחיבה, הוא אוחז בצווארו כאילו הוא עומד לחנוק אותו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו היו צבועים או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא היו כפי שהם נראים.<fn>ראו את הדעות השונות ב<multilink><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ספרי במדבר</a><a href="SifreBemidbar69" data-aht="source">ס״ט</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink> and <multilink><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-9" data-aht="source">ע״ח:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p> | ||
− | |||
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>י"ב ילדים בו' שנים? | <subcategory>י"ב ילדים בו' שנים? | ||
− | <p>שני הילדים בציורו של רובנס מצויירים כתינוקות, בעוד | + | <p>שני הילדים בציורו של רובנס מצויירים כתינוקות, בעוד שביצירתו של אייץ טווח הגילאים רחב הרבה יותר. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר<fn>המספר הזה כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.<fn>פרק הזמן הזה – שש שנים ושלושה חודשים – התחיל תשעה חודשים לאחר נישואי יעקב ללאה ורחל (שהגיעו לאחר שעבד שבע שנים אצל לבן) ונגמרו בלידתו של יוסף, עם סיומם של שבע השנים הנוספות בהן עבד (או בערך שש שנים לפני פגישתו עם עשו).</fn> כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,<fn>ראו <multilink><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit30-21" data-aht="source">בראשית ל׳:כ״א, כ״ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> אשר מציע שחלק מהפסוקים אינם מסודרים בצורה כרונולוגית. הוא טוען שהריונו של גד אירע לפני לידת נפתלי, וכך גם הריונו של יוסף לפני לידת זבולון. בנוסף, הוא מעלה את האפשרות לכך שזבולון ודינה היו תאומים. השוו <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">פרק ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink> שגורס כי כל הילדים אכן נולדו בזה אחר זה, אך כולם נולדו בעודם פגים, בחודש השביעי להריון. לפי חשבון זה, שבע השנים הנוספות בהן עבד יוסף עבור לבן, היו בדיוק פרק זמן מספק להולדת 12 הילדים.</fn> לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.<fn><multilink><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP29-21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> מאריך תקופה זו בטענה שלאה נישאה ליעקב לפני שהוא סיים את שבע השנים הראשונות של עבודתו. בניגוד אליו, <multilink><a href="Jubilees28" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees28" data-aht="source">כ״ח:י״ז-ל״ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink> מאריך את פרק הזמן מצדו השני, בכך שהוא מציע כי המשא והמתן שניהל יעקב עם לבן, וכן רוב שש השנים בהן רעה את צאנו התרחשו לפני שהבנים הצעירים נולדו [ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a> ביחס למשתנים השונים על פיהם נכתבו פרשנויות אלו]. ציורם של התינוקות אצל רובנס מתיישב עם הכרונולוגיה של ספר היובלים.</fn> לעוד, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
</category> | </category> |
Version as of 11:14, 22 July 2019
מפגש יעקב ועשו באמנות
הקדמה
פגישתם המחודשת של יעקב ועשו (בראשית ל"ג) נתפרשה באופנים רבים ואף מנוגדים על ידי פרשנים ואמנים כאחד. שלושת הציורים המוצגים כאן, פיוסם של יעקב ועשו (1625-28) של רובנס,1 פגישתם של יעקב ועשו (1844) של אייץ,2 ויעקב ועשו (1878) של ווטס,3 כולם מתארים את אותו הרגע בסצנה המקראית. עם זאת, הם שונים באופן בו הם מתארים את האינטראקציה בין האחים, את מלבושיהם, ואת הפמלייה המלווה כל אחד מהם. בחירות אמנותיות אלה משקפות קריאות שונות בסיפור בנוגע למערכת היחסים בין האחים, והמניע למעשיהם.
הבדלים בין התמונות
רובנס
ציורו של רובנס שופע צבעים ותנועה. במרכזו, יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את אחיו התאום. ארבע נשות יעקב ומשרתיו צופים מאחור, כשהבקר והצאן מלחכים סביבם עשב. שני פעוטות מתפתלים בידי אמם. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וסוסים, מוכנים לקרב.4
אייץ
אייץ מצייר תמונה פחות רועשת, ומקנה לסצנה אווירה רגועה יותר. מימין, יעקב מרכין ראשו ומחבק את עשו, בעוד שעשו מביט מעליו על נשותיו וילדיו. בתמונה מופיעות בבירור רק שתיים מנשות יעקב, כנראה רחל ולאה, כאשר השתיים האחרות מעט מוסתרות.5 טווח הגילאים של הילדים רחב. הצעירים מביניהם מטפסים על הגמלים או מתחבאים מאחורי אמותיהם, בעוד שהבוגרים יותר עומדים מלפנים על מנת לצפות בפגישה.
ווטס
בניגוד לרובנס ולאייץ, ווטס בוחר להתמקד אך ורק בשני האחים. דמותם נפרשת את כל הקנבאס, והרמז היחיד למשפחה המלווה אותם מופיע בדמות שני פרצופים המציצים מרחוק. האחים מצוירים בגוון ברונזה, מה שמשווה להם מראה דומה לשל פסל. עשו ממוקם מימין, ידיו על צוואר יעקב, וראשו נוטה על מנת לנשק אותו. יעקב עומד עם ידו מורמת, ככל הנראה לא מוכן לחבק את אחיו.6
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
המניעים של עשו
רובנס מצייר את עשו לבוש היטב למלחמה, ואנשיו החמושים עומדים מאחוריו. אצל אייץ, בניגוד אליו, עשו מגיע לקדם את פני אחיו לבוש בביגוד יומיומי, ואנשיו ממתינים ממרחק. עיבודו של ווטס הוא איפשהו באמצע. הוא מצייר את עשו עם אשפת חצים אמנם, אך ללא שריון. בציור זה, אף אחד מהאחים לא מלווה במשפחה או משרתים. היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או שהוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?7 ראו דמותו של עשו להרחבה.
חיבוקו של עשו
בציוריהם של רובנס ואייץ יעקב, מוצג בתנוחה פייסנית. הוא מרכין ראשו בפני אחיו, ועשו מושיט את ידיו לחבק אותו. גם ווטס מציג את עשו כשהוא מושיט ידיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק אותו בחיבה, הוא אוחז בצווארו כאילו הוא עומד לחנוק אותו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו היו צבועים או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא היו כפי שהם נראים.8
י"ב ילדים בו' שנים?
שני הילדים בציורו של רובנס מצויירים כתינוקות, בעוד שביצירתו של אייץ טווח הגילאים רחב הרבה יותר. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר9 נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.10 כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,11 לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.12 לעוד, ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.