Difference between revisions of "Yeshayahu's Mission in Chapter 6/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>שליחות ישעיהו בפרק ו'</h1>
 
<h1>שליחות ישעיהו בפרק ו'</h1>
 
<h2>התגלות ייחודית</h2>
 
<h2>התגלות ייחודית</h2>
<p>Descriptions of theophanies are rare in Tanakh, making Yeshayahu's vision of Hashem ב<a href="Yeshayahu6" data-aht="source">ישעיהו ו'</a> somewhat unique. Yeshayahu views Hashem sitting on His throne, surrounded by angels who laud Him.&#160; At the sound, the doorposts tremble and the House fills with smoke. The prophet reacts with trepidation, but nonetheless eagerly accepts Hashem's mission:</p>
+
<p>אין הרבה תיאורי חזיונות א-לוהים&#160;בתנ"ך, כך שחזון&#160;ישעיהו&#160;ב<a href="Yeshayahu6" data-aht="source">ישעיהו ו'</a>&#160;הוא ייחודי למדי. ישעיהו רואה את ה' יושב על כיסא, מוקף במלאכים שמשבחים אותו. למשמע הקול, המשקופים רועדים והבית מתמלא בעשן. הנביא מגיב בחשש, אך עם זאת מקבל בהתלהבות את המשימה שה' מטיל עליו:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(ה) וָאֹמַר אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי כִּי אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ י"י צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי. (ו) וַיָּעׇף אֵלַי אֶחָד מִן הַשְּׂרָפִים וּבְיָדוֹ רִצְפָּה בְּמֶלְקַחַיִם לָקַח מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ. (ז) וַיַּגַּע עַל פִּי וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָגַע זֶה עַל שְׂפָתֶיךָ וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר. (ח) וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל אֲדֹנָי אֹמֵר אֶת מִי אֶשְׁלַח וּמִי יֵלֶךְ לָנוּ וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי.</p>
 
<p>(ה) וָאֹמַר אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי כִּי אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ י"י צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי. (ו) וַיָּעׇף אֵלַי אֶחָד מִן הַשְּׂרָפִים וּבְיָדוֹ רִצְפָּה בְּמֶלְקַחַיִם לָקַח מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ. (ז) וַיַּגַּע עַל פִּי וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָגַע זֶה עַל שְׂפָתֶיךָ וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר. (ח) וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל אֲדֹנָי אֹמֵר אֶת מִי אֶשְׁלַח וּמִי יֵלֶךְ לָנוּ וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>What prompts this unique revelation? Most prophecies in Tanakh are not preceded by visions of God, so why is this one?&#160; האם שאלת ה', "אֶת מִי אֶשְׁלַח" suggest that it constitutes Yeshayahu's initiation into prophecy? If so, though, why does this chapter not open the book?</p>
+
<p>מה מביא להתגלות ייחודית זו? הרי לפני רוב הנבואות בתנ"ך אין תיאור של חזיונות א-לוהים, מדוע במקרה זה יש? האם משאלת ה', "אֶת מִי אֶשְׁלַח" ניתן להבין שחזון זה מהווה התחלת הקריירה הנבואית של ישעיהו? אם כן, מדוע פרק זה אינו פותח את הספר?</p>
  
 
<h2>תגובת ישעיהו</h2>
 
<h2>תגובת ישעיהו</h2>
The description of Yeshayahu's reaction to seeing Hashem raises several questions:<br/>
+
<p>תיאור התגובה של ישעיהו לראיית השם מעלה כמה שאלות:<br/>"אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי" - כיצד נבין את זעקתו המצערת של ישעיהו? מה מובן המלה "נִדְמֵיתִי"? איזה היבט של ראיית האשם גורם לו להיות כל כך מודאג?<br/>"אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי" - למה ישעיהו מחשיב את עצמו כ"אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי "?<br/>"וּבְיָדוֹ רִצְפָּה" - מה מסומן על ידי הנחת פחם על שפתי ישעיהו? כאשר המלאך אומר כי פעולתו הסירה את חטא ישעיהו ("וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר"), לאיזה חטא הוא מתייחס?<br/>"אֶת מִי אֶשְׁלַח" - מדוע השם מבקש מתנדבים למשימה זו? האם האשם בדרך כלל לא בוחר את שליחיו בכוחות עצמו? יתר על כן, מדוע ישעיהו כל כך להגן על קיומו? 1</p>
 +
<p>The description of Yeshayahu's reaction to seeing Hashem raises several questions:</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><b>"אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי"</b> – How are we to understand this distraught cry of Yeshayahu?&#160; מה מובן המלה "נִדְמֵיתִי"?&#160; What aspect of seeing Hashem makes him so concerned?</li>
 
<li><b>"אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי"</b> – How are we to understand this distraught cry of Yeshayahu?&#160; מה מובן המלה "נִדְמֵיתִי"?&#160; What aspect of seeing Hashem makes him so concerned?</li>
Line 20: Line 21:
  
 
<h2>המשימה: הקשחת לבבות</h2>
 
<h2>המשימה: הקשחת לבבות</h2>
As soon as Yeshayahu accepts his mission, Hashem tells him:
+
<p>ברגע שישעיהו מקבל את משימתו, השם אומר לו:<br/>(ט) ... לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. (י) הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאׇזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאׇזְנָיו יִשְׁמָע וּלְשֹׁוֹ שׁוּב<br/><br/>עם מה משימה ישעיהו? האם השם מפנה אותו להקשיח את ליבם ואוזניו של האנשים מפני חזרה בתשובה? האם יש למנוע מהעם להבין את ישעיהו באופן פעיל? אם כן, מה הטעם למנות נביא לנזיפה? יתר על כן, האם שערי התשובה אינם אמורים להיות פתוחים תמיד? 2</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<p>As soon as Yeshayahu accepts his mission, Hashem tells him:</p>
 +
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(ט) ...לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. (י) הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאׇזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאׇזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ.</p>
 
<p>(ט) ...לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. (י) הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאׇזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאׇזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ.</p>
 
</q>
 
</q>
Line 27: Line 29:
  
 
<h2>"עַד מָתַי"?</h2>
 
<h2>"עַד מָתַי"?</h2>
 +
<p>לאחר ששמע את דברי ה ', ישעיהו מתייחס לשאלות "עַד מָתַי?" ה 'משיב בתיאור הרס הרס:<br/><br/>(יא) וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה שְׁמָמָה. (יב) וְרִחַק יֵי אֶת הָאָדָם וְרַבָּה הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. (יג) וְעוֹד בָּהּ עֲשִׂרִיָהּ שְׁכֶשׁ שַׁעֲשֶׁת שֶׁבּשׁ<br/><br/>לאיזו תקופה המילים הללו מתייחסות? האם הביטוי "וְרִחַק יֵי אֶת הָאָדָם" רומז גלות, ואם כן, האם השם מדבר על גלות עשרת השבטים או על יהודה? מי ה"עֲשִׂרִיָּה "שיישאר, ומתי גם כן ייכלה? לבסוף, מיהו ה"זֶרַע קֹדֶשׁ "שיוותר לאחר ההרס?</p>
 
<p>Upon hearing Hashem's words, Yeshayahu imploringly questions "עַד מָתַי?" Hashem responds with a devastating description of destruction:</p>
 
<p>Upon hearing Hashem's words, Yeshayahu imploringly questions "עַד מָתַי?" Hashem responds with a devastating description of destruction:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(יא) וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה שְׁמָמָה. (יב) וְרִחַק י"י אֶת הָאָדָם וְרַבָּה הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. (יג) וְעוֹד בָּהּ עֲשִׂרִיָּה וְשָׁבָה וְהָיְתָה לְבָעֵר כָּאֵלָה וְכָאַלּוֹן אֲשֶׁר בְּשַׁלֶּכֶת מַצֶּבֶת בָּם זֶרַע קֹדֶשׁ מַצַּבְתָּהּ.</p>
 
<p>(יא) וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה שְׁמָמָה. (יב) וְרִחַק י"י אֶת הָאָדָם וְרַבָּה הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. (יג) וְעוֹד בָּהּ עֲשִׂרִיָּה וְשָׁבָה וְהָיְתָה לְבָעֵר כָּאֵלָה וְכָאַלּוֹן אֲשֶׁר בְּשַׁלֶּכֶת מַצֶּבֶת בָּם זֶרַע קֹדֶשׁ מַצַּבְתָּהּ.</p>
 
</q>
 
</q>

Version as of 03:32, 15 November 2019

שליחות ישעיהו בפרק ו'

הקדמה

התגלות ייחודית

אין הרבה תיאורי חזיונות א-לוהים בתנ"ך, כך שחזון ישעיהו בישעיהו ו' הוא ייחודי למדי. ישעיהו רואה את ה' יושב על כיסא, מוקף במלאכים שמשבחים אותו. למשמע הקול, המשקופים רועדים והבית מתמלא בעשן. הנביא מגיב בחשש, אך עם זאת מקבל בהתלהבות את המשימה שה' מטיל עליו:

(ה) וָאֹמַר אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי כִּי אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ י"י צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי. (ו) וַיָּעׇף אֵלַי אֶחָד מִן הַשְּׂרָפִים וּבְיָדוֹ רִצְפָּה בְּמֶלְקַחַיִם לָקַח מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ. (ז) וַיַּגַּע עַל פִּי וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָגַע זֶה עַל שְׂפָתֶיךָ וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר. (ח) וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל אֲדֹנָי אֹמֵר אֶת מִי אֶשְׁלַח וּמִי יֵלֶךְ לָנוּ וָאֹמַר הִנְנִי שְׁלָחֵנִי.

מה מביא להתגלות ייחודית זו? הרי לפני רוב הנבואות בתנ"ך אין תיאור של חזיונות א-לוהים, מדוע במקרה זה יש? האם משאלת ה', "אֶת מִי אֶשְׁלַח" ניתן להבין שחזון זה מהווה התחלת הקריירה הנבואית של ישעיהו? אם כן, מדוע פרק זה אינו פותח את הספר?

תגובת ישעיהו

תיאור התגובה של ישעיהו לראיית השם מעלה כמה שאלות:
"אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי" - כיצד נבין את זעקתו המצערת של ישעיהו? מה מובן המלה "נִדְמֵיתִי"? איזה היבט של ראיית האשם גורם לו להיות כל כך מודאג?
"אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי" - למה ישעיהו מחשיב את עצמו כ"אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי "?
"וּבְיָדוֹ רִצְפָּה" - מה מסומן על ידי הנחת פחם על שפתי ישעיהו? כאשר המלאך אומר כי פעולתו הסירה את חטא ישעיהו ("וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר"), לאיזה חטא הוא מתייחס?
"אֶת מִי אֶשְׁלַח" - מדוע השם מבקש מתנדבים למשימה זו? האם האשם בדרך כלל לא בוחר את שליחיו בכוחות עצמו? יתר על כן, מדוע ישעיהו כל כך להגן על קיומו? 1

The description of Yeshayahu's reaction to seeing Hashem raises several questions:

  • "אוֹי לִי כִי נִדְמֵיתִי" – How are we to understand this distraught cry of Yeshayahu?  מה מובן המלה "נִדְמֵיתִי"?  What aspect of seeing Hashem makes him so concerned?
  • "אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי" – למה ישעיהו מחשיב את עצמו כ"אִישׁ טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי"?
  • "וּבְיָדוֹ רִצְפָּה" – What is signified by the placing of a coal on Yeshayahu's lips? When the angel says that his action has removed Yeshayahu's sin ("וְסָר עֲוֺנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר"), to what sin is he referring?
  • "אֶת מִי אֶשְׁלַח" – Why does Hashem ask for volunteers for this mission? Does not Hashem usually choose His messengers on His own?  Moreover, why is Yeshayahu so eager to comply?1

המשימה: הקשחת לבבות

ברגע שישעיהו מקבל את משימתו, השם אומר לו:
(ט) ... לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. (י) הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאׇזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאׇזְנָיו יִשְׁמָע וּלְשֹׁוֹ שׁוּב

עם מה משימה ישעיהו? האם השם מפנה אותו להקשיח את ליבם ואוזניו של האנשים מפני חזרה בתשובה? האם יש למנוע מהעם להבין את ישעיהו באופן פעיל? אם כן, מה הטעם למנות נביא לנזיפה? יתר על כן, האם שערי התשובה אינם אמורים להיות פתוחים תמיד? 2

As soon as Yeshayahu accepts his mission, Hashem tells him:

(ט) ...לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. (י) הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאׇזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאׇזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ.

With what is Yeshayahu being tasked?  Is Hashem directing him to harden the people's hearts and ears against repenting? Are the people to be actively prevented from understanding Yeshayahu?  If so, what is the point of appointing a prophet to rebuke? Moreover, are not the gates of repentance supposed to always be open?2

"עַד מָתַי"?

לאחר ששמע את דברי ה ', ישעיהו מתייחס לשאלות "עַד מָתַי?" ה 'משיב בתיאור הרס הרס:

(יא) וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה שְׁמָמָה. (יב) וְרִחַק יֵי אֶת הָאָדָם וְרַבָּה הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. (יג) וְעוֹד בָּהּ עֲשִׂרִיָהּ שְׁכֶשׁ שַׁעֲשֶׁת שֶׁבּשׁ

לאיזו תקופה המילים הללו מתייחסות? האם הביטוי "וְרִחַק יֵי אֶת הָאָדָם" רומז גלות, ואם כן, האם השם מדבר על גלות עשרת השבטים או על יהודה? מי ה"עֲשִׂרִיָּה "שיישאר, ומתי גם כן ייכלה? לבסוף, מיהו ה"זֶרַע קֹדֶשׁ "שיוותר לאחר ההרס?

Upon hearing Hashem's words, Yeshayahu imploringly questions "עַד מָתַי?" Hashem responds with a devastating description of destruction:

(יא) וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב וּבָתִּים מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה שְׁמָמָה. (יב) וְרִחַק י"י אֶת הָאָדָם וְרַבָּה הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. (יג) וְעוֹד בָּהּ עֲשִׂרִיָּה וְשָׁבָה וְהָיְתָה לְבָעֵר כָּאֵלָה וְכָאַלּוֹן אֲשֶׁר בְּשַׁלֶּכֶת מַצֶּבֶת בָּם זֶרַע קֹדֶשׁ מַצַּבְתָּהּ.

To what period do these words refer? האם הביטוי "וְרִחַק י"י אֶת הָאָדָם" imply exile, and if so, is Hashem speaking of the exile of the Ten Tribes or of Yehuda?  מי ה"עֲשִׂרִיָּה" which will remain, and when will it, too, be consumed?  לבסוף, מיהו ה"זֶרַע קֹדֶשׁ" שיוותר לאחר ההרס?