Difference between revisions of "Yom HaKippurim Topics/0/he"
m |
|||
(4 intermediate revisions by one other user not shown) | |||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לעיון – יום הכיפורים</h1> | <h1>נושאים לעיון – יום הכיפורים</h1> | ||
<category>יום תשובה או רק כפרה? | <category>יום תשובה או רק כפרה? | ||
− | <p>האם יום הכיפורים הוא יום שבמרכזו עומדים השינוי והתשובה של הפרט, או שהוא | + | <p>האם יום הכיפורים הוא יום שבמרכזו עומדים השינוי והתשובה של הפרט, או שהוא רק יום כפרה (כפי שמשתמע מהשם שלו)? מה ניתן להבין מתיאור עבודת יום הכיפורים ב<a href="Vayikra16" data-aht="source">ויקרא ט"ז</a>?</p> |
<ul> | <ul> | ||
<li>בזמן בית המקדש, אחד הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים היה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה. מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר? איך טקס זה מביא כפרה? האם תהליך העברת חטאי העם לשעיר ושילוחו באמת מנקה את בני ישראל מעוונותיהם? האם אין צורך שאנשים יחזרו בתשובה בפועל על חטאים שלהם?</li> | <li>בזמן בית המקדש, אחד הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים היה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה. מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר? איך טקס זה מביא כפרה? האם תהליך העברת חטאי העם לשעיר ושילוחו באמת מנקה את בני ישראל מעוונותיהם? האם אין צורך שאנשים יחזרו בתשובה בפועל על חטאים שלהם?</li> | ||
− | <li>בעוד שמיסטיקנים כמו <multilink><a href="RambanVayikra16-8" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra16-8" data-aht="source">ויקרא ט"ז:ח'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציעים כי תפקיד השעיר הוא לפייס איזושהי דמות דמונית כדי | + | <li>בעוד שמיסטיקנים כמו <multilink><a href="RambanVayikra16-8" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra16-8" data-aht="source">ויקרא ט"ז:ח'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציעים כי תפקיד השעיר הוא לפייס איזושהי דמות דמונית כדי שהיא לא תזכיר את עוונות ישראל לפני הקב"ה, פרשן רציונליסט יותר כמו <multilink><a href="RambamMorehNevukhim3-46" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim3-46" data-aht="source">מורה נבוכים ג':מ"ו</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> רואה בשעיר קורבן סטנדרטי שמוליכים אותו מחוץ למקדש מסיבות טכניות. <multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra16-10" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra16-10" data-aht="source">ויקרא ט"ז:י'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagVayikra16-22" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagVayikra16-22" data-aht="source">ויקרא ט"ז:כ"ב</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, רואים אותו כתחליף סמלי. הטקס מאפשר לאנשים להרגיש שניתנה להם התחלה חדשה, ובמקביל הוא מזכיר להם שגורל השעיר באמת היה צריך להיות גורלם. מה מציעה כל עמדה לגבי אופי היום בכללותו?</li> |
</ul> | </ul> | ||
<p>ראו <a href="Why is the Goat Sent to Azazel" data-aht="page">מדוע נשלח השעיר לעזאזל?</a> להרחבה בנושאים אלו.</p> | <p>ראו <a href="Why is the Goat Sent to Azazel" data-aht="page">מדוע נשלח השעיר לעזאזל?</a> להרחבה בנושאים אלו.</p> | ||
</category> | </category> | ||
<category>לסלוח ולשכוח? | <category>לסלוח ולשכוח? | ||
− | <p>על פי פרשנים מודרניים רבים,<fn>עיינו למשל ר"א בן-מנחם, פירוש דעת מקרא לספר יונה (תשל"ג): 8-7, פרופ' אוריאל סימון, פירוש מקרא לישראל לספר יונה (תשנ"ב), פרופ' דוד הנשקה, "למשמעו של ספר יונה", מגדים כ' (תשנ"ח): 90-75, והרבה אחרים.</fn> יונה סירב לציית לציווי הא-לוהי לנזוף | + | <p>על פי פרשנים מודרניים רבים,<fn>עיינו למשל ר"א בן-מנחם, פירוש דעת מקרא לספר יונה (תשל"ג): 8-7, פרופ' אוריאל סימון, פירוש מקרא לישראל לספר יונה (תשנ"ב), פרופ' דוד הנשקה, "למשמעו של ספר יונה", מגדים כ' (תשנ"ח): 90-75, והרבה אחרים.</fn> יונה סירב לציית לציווי הא-לוהי לנזוף בתושבי נינוה כי מסיבות תאולוגיות הוא הסתייג מעצם מושג התשובה. סיפור זה מעמת את הקורא עם שאלות מהותיות בקשר לתשובה ולסליחה:</p> |
<ul> | <ul> | ||
<li>איך תשובה "עובדת"? האם היא מוחקת גם את החטא וגם את עונש, או רק את החטא? האם התנצלות באמת יכולה להחליף עונש על עבירות חמורות?</li> | <li>איך תשובה "עובדת"? האם היא מוחקת גם את החטא וגם את עונש, או רק את החטא? האם התנצלות באמת יכולה להחליף עונש על עבירות חמורות?</li> | ||
Line 23: | Line 23: | ||
<p>בהתחשב בכך שהמשימה העיקרית של כל נביא היא לקרב את בני האדם לה' ולהוביל אותם בדרך של צדק, צריך לתהות מדוע יונה בורח במקום לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה.</p> | <p>בהתחשב בכך שהמשימה העיקרית של כל נביא היא לקרב את בני האדם לה' ולהוביל אותם בדרך של צדק, צריך לתהות מדוע יונה בורח במקום לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li>האם ייתכן שנביא אמת | + | <li>האם ייתכן שנביא אמת יתעלם מציווי א-לוהי? מדוע ה' בחר באדם כזה לשמש כנביא? מה ניתן להבין מכאן לגבי נבואה בכלל?</li> |
− | <li>האם יונה באמת חשב | + | <li>האם יונה באמת חשב שאם הוא יברח לתרשיש, הוא יצליח להתחמק מהמשימה ומהקב"ה?</li> |
− | <li> | + | <li>מדוע היה כל כך חשוב ליונה לא לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה? בעוד ש<multilink><a href="RashiYonah1-3" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiYonah1-3" data-aht="source">יונה א':ג'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שליונה היו מניעים לאומיים,<fn>הוא חשש שבני ישראל ייראו באור שלילי אם יתמידו בדרכיהם הרעות בזמן שאנשי נינוה יחזרו בתשובה.</fn> <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer10" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer10" data-aht="source">י'</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> מציע שיונה פעל מתוך אינטרס עצמי.<fn>הוא חשש שיתייגו אותו כנביא שקר אם תשובתם של אנשי נינוה תביא לביטול גזירת ההשמדה.</fn> <multilink><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot3-5" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot3-5" data-aht="source">האמונות והדעות ג':ה'</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, לעומת זאת, מנסה להסביר שבאמת יונה ציית לה', ושצריך לפרש מחדש את הפסוקים שמהם ניתן להבין אחרת. איזו מהגישות הללו מסתדרת הכי טוב עם הטקסט? איך הגישות השונות משפיעות על הקריאה שלכם בטקסט? להרחבה, ראו <a href="Why Did Yonah Disobey Hashem" data-aht="page">למה לא שמע יונה בקול ה'?</a></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>האם שערי תשובה לעולם אינם ננעלים? | <category>האם שערי תשובה לעולם אינם ננעלים? | ||
− | <p>האם | + | <p>האם שערי התשובה באמת לא ננעלים לעולם? האם ייתכן שה' יחליט לא לאפשר למישהו לעשות תשובה? באופן דומה, האם ייתכן שאדם יחזור בתשובה בכנות, ובכל זאת תשובתו לא תתקבל?</p> |
− | <p> | + | <p>לדיון בשאלות אלה, ראו <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a> ו<a href="Repentance Rejected" data-aht="page">תשובה שאינה מתקבלת?</a>.</p> |
− | |||
</category> | </category> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 10:40, 5 October 2019
נושאים לעיון – יום הכיפורים
יום תשובה או רק כפרה?
האם יום הכיפורים הוא יום שבמרכזו עומדים השינוי והתשובה של הפרט, או שהוא רק יום כפרה (כפי שמשתמע מהשם שלו)? מה ניתן להבין מתיאור עבודת יום הכיפורים בויקרא ט"ז?
- בזמן בית המקדש, אחד הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים היה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה. מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר? איך טקס זה מביא כפרה? האם תהליך העברת חטאי העם לשעיר ושילוחו באמת מנקה את בני ישראל מעוונותיהם? האם אין צורך שאנשים יחזרו בתשובה בפועל על חטאים שלהם?
- בעוד שמיסטיקנים כמו רמב"ן מציעים כי תפקיד השעיר הוא לפייס איזושהי דמות דמונית כדי שהיא לא תזכיר את עוונות ישראל לפני הקב"ה, פרשן רציונליסט יותר כמו רמב"ם רואה בשעיר קורבן סטנדרטי שמוליכים אותו מחוץ למקדש מסיבות טכניות. ר' יוסף בכור שור ורלב"ג, לעומת זאת, רואים אותו כתחליף סמלי. הטקס מאפשר לאנשים להרגיש שניתנה להם התחלה חדשה, ובמקביל הוא מזכיר להם שגורל השעיר באמת היה צריך להיות גורלם. מה מציעה כל עמדה לגבי אופי היום בכללותו?
ראו מדוע נשלח השעיר לעזאזל? להרחבה בנושאים אלו.
לסלוח ולשכוח?
על פי פרשנים מודרניים רבים,1 יונה סירב לציית לציווי הא-לוהי לנזוף בתושבי נינוה כי מסיבות תאולוגיות הוא הסתייג מעצם מושג התשובה. סיפור זה מעמת את הקורא עם שאלות מהותיות בקשר לתשובה ולסליחה:
- איך תשובה "עובדת"? האם היא מוחקת גם את החטא וגם את עונש, או רק את החטא? האם התנצלות באמת יכולה להחליף עונש על עבירות חמורות?
- איך סליחה "עובדת"? האם היא בהכרח באה כתגובה לשינוי, או שאפשר לסלוח גם בלי שינוי, מתוך רחמים או אהבה? האם סליחה מחליפה עונש, או ששניהם יכולים להתקיים במקביל?
- לבסוף, האם לתשובה שנובעת מחשש מעונש יש מעמד זהה לזה של תשובה שנובעת מהבחנה בין טוב לרע? האם יש ערך בתשובה אם האדם חוזר וחוטא לאחר מכן?
להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה'?
אי-ציות נביא לקול ה'
בהתחשב בכך שהמשימה העיקרית של כל נביא היא לקרב את בני האדם לה' ולהוביל אותם בדרך של צדק, צריך לתהות מדוע יונה בורח במקום לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה.
- האם ייתכן שנביא אמת יתעלם מציווי א-לוהי? מדוע ה' בחר באדם כזה לשמש כנביא? מה ניתן להבין מכאן לגבי נבואה בכלל?
- האם יונה באמת חשב שאם הוא יברח לתרשיש, הוא יצליח להתחמק מהמשימה ומהקב"ה?
- מדוע היה כל כך חשוב ליונה לא לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה? בעוד שרש"י מציע שליונה היו מניעים לאומיים,2 פרקי דרבי אליעזר מציע שיונה פעל מתוך אינטרס עצמי.3 ר' סעדיה גאון, לעומת זאת, מנסה להסביר שבאמת יונה ציית לה', ושצריך לפרש מחדש את הפסוקים שמהם ניתן להבין אחרת. איזו מהגישות הללו מסתדרת הכי טוב עם הטקסט? איך הגישות השונות משפיעות על הקריאה שלכם בטקסט? להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה'?
האם שערי תשובה לעולם אינם ננעלים?
האם שערי התשובה באמת לא ננעלים לעולם? האם ייתכן שה' יחליט לא לאפשר למישהו לעשות תשובה? באופן דומה, האם ייתכן שאדם יחזור בתשובה בכנות, ובכל זאת תשובתו לא תתקבל?
לדיון בשאלות אלה, ראו הקשיית לבבות ותשובה שאינה מתקבלת?.