Difference between revisions of "Yom HaKippurim Topics/0/he"
m |
m |
||
Line 24: | Line 24: | ||
<ul> | <ul> | ||
<li>האם ייתכן שנביא אמת מתעלם מציווי א-לוהי? מדוע ה' בחר באדם כזה לשמש כנביא? מה ניתן להבין מכאן לגבי נבואה בכלל?</li> | <li>האם ייתכן שנביא אמת מתעלם מציווי א-לוהי? מדוע ה' בחר באדם כזה לשמש כנביא? מה ניתן להבין מכאן לגבי נבואה בכלל?</li> | ||
− | <li>האם יונה באמת חשב | + | <li>האם יונה באמת חשב שאם הוא יברח לתרשיש, הוא יצליח להתחמק מהמשימה ומה'?</li> |
− | <li> | + | <li>מדוע היה כל כך חשוב ליונה לא לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה? בעוד ש<multilink><a href="RashiYonah1-3" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiYonah1-3" data-aht="source">יונה א':ג'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שליונה היו מניעים לאומיים,<fn>הוא חשש שבני ישראל ייראו באור שלילי אם יתמידו בדרכיהם הרעות בזמן שאנשי נינוה יחזרו בתשובה.</fn> <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer10" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer10" data-aht="source">י'</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> מציע שיונה פעל מתוך אינטרס עצמי.<fn>הוא חשש שיתייגו אותו כנביא שקר אם תשובתם של אנשי נינוה תביא לביטול גזירת ההשמדה.</fn> <multilink><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot3-5" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot3-5" data-aht="source">האמונות והדעות ג':ה'</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, לעומת זאת, מנסה להסביר שבאמת יונה ציית לה', ושצריך לפרש מחדש את הפסוקים שמהם ניתן להבין אחרת. איזו מהגישות הללו מסתדרת הכי טוב עם הטקסט? איך הגישות השונות משפיעות על הקריאה שלכם בטקסט? להרחבה, ראו <a href="Why Did Yonah Disobey Hashem" data-aht="page">למה לא שמע יונה בקול ה'?</a></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 02:05, 4 October 2019
נושאים לעיון – יום הכיפורים
יום תשובה או רק כפרה?
האם יום הכיפורים הוא יום שבמרכזו עומדים השינוי והתשובה של הפרט, או שהוא בסך הכל יום כפרה (כפי שמשתמע מהשם שלו)? מה ניתן להבין מתיאור עבודת יום הכיפורים בויקרא ט"ז?
- בזמן בית המקדש, אחד הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים היה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה. מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר? איך טקס זה מביא כפרה? האם תהליך העברת חטאי העם לשעיר ושילוחו באמת מנקה את בני ישראל מעוונותיהם? האם אין צורך שאנשים יחזרו בתשובה בפועל על חטאים שלהם?
- בעוד שמיסטיקנים כמו רמב"ן מציעים כי תפקיד השעיר הוא לפייס איזושהי דמות דמונית כדי שלא תזכיר את עוונות ישראל, פרשן רציונליסט יותר כמו רמב"ם רואה בשעיר קורבן סטנדרטי שמוצא מהמקדש מסיבות טכניות. ר' יוסף בכור שור ורלב"ג, לעומת זאת, רואים אותו כשעיר לעזאזל סמלי. הטקס מאפשר לאנשים להרגיש שניתנה להם התחלה חדשה, ובמקביל הוא מזכיר להם שגורל השיר באמת היה צריך להיות שלהם. מה מציעה כל עמדה לגבי אופי היום בכללותו?
ראו מדוע נשלח השעיר לעזאזל? להרחבה בנושאים אלו.
לסלוח ולשכוח?
על פי פרשנים מודרניים רבים,1 יונה סירב לציית לציווי הא-לוהי לנזוף התושבי נינוה כי מסיבות תאולוגיות היא הסתייג מעצם מושג התשובה. סיפור זה מעמת את הקורא עם שאלות מהותיות הקשר לתשובה ולסליחה:
- איך תשובה "עובדת"? האם היא מוחקת גם את החטא וגם את עונש, או רק את החטא? האם התנצלות באמת יכולה להחליף עונש על עבירות חמורות?
- איך סליחה "עובדת"? האם היא בהכרח באה כתגובה לשינוי, או שאפשר לסלוח גם בלי שינוי, מתוך רחמים או אהבה? האם סליחה מחליפה עונש, או ששניהם יכולים להתקיים במקביל?
- לבסוף, האם לתשובה שנובעת מחשש מעונש יש מעמד זהה לזה של תשובה שנובעת מהבחנה בין טוב לרע? האם יש ערך בתשובה אם האדם חוזר וחוטא לאחר מכן?
להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה'?
אי-ציות נביא לקול ה'
בהתחשב בכך שהמשימה העיקרית של כל נביא היא לקרב את בני האדם לה' ולהוביל אותם בדרך של צדק, צריך לתהות מדוע יונה בורח במקום לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה.
- האם ייתכן שנביא אמת מתעלם מציווי א-לוהי? מדוע ה' בחר באדם כזה לשמש כנביא? מה ניתן להבין מכאן לגבי נבואה בכלל?
- האם יונה באמת חשב שאם הוא יברח לתרשיש, הוא יצליח להתחמק מהמשימה ומה'?
- מדוע היה כל כך חשוב ליונה לא לעזור לתושבי נינוה לחזור בתשובה? בעוד שרש"י מציע שליונה היו מניעים לאומיים,2 פרקי דרבי אליעזר מציע שיונה פעל מתוך אינטרס עצמי.3 ר' סעדיה גאון, לעומת זאת, מנסה להסביר שבאמת יונה ציית לה', ושצריך לפרש מחדש את הפסוקים שמהם ניתן להבין אחרת. איזו מהגישות הללו מסתדרת הכי טוב עם הטקסט? איך הגישות השונות משפיעות על הקריאה שלכם בטקסט? להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה'?
האם שערי תשובה לעולם אינם ננעלים?
האם זה באמת נכון ששערי התשובה לעולם אינם נעולים? האם יתכן שהשם עלול להעניש מישהו על ידי הכרזתו ככזאת בתשובה? באופן דומה, האם יתכן שמישהו יחזור בתשובה בכנות, ועל כך שהתשובה שלהם לא תתקבל?
Is it really true that the gates of repentance are never locked? Is it possible that Hashem might punish someone by declaring them ineligible for repentance? Similarly, is it possible for someone to sincerely repent, and for their repentance not to be accepted?
לנושאים שדנים בשאלות אלה, ראו הקשיית לבבות ותשובה שאינה מתקבלת?.