Yom HaKippurim Topics/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לעיון – יום הכיפורים

יום תשובה או רק כפרה?

האם יום הכיפורים הוא יום שבמרכזו עומדים השינוי והתשובה של הפרט, או שהוא בסך הכל יום כפרה (כפי שמשתמע מהשם שלו)? מה ניתן להבין מתיאור עבודת יום הכיפורים בויקרא ט"ז?


  • בזמן בית המקדש, אחד הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים היה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה. מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר? איך טקס זה מביא כפרה? האם תהליך העברת חטאי העם לשעיר ושילוחו באמת מנקה את בני ישראל מעוונותיהם? האם אין צורך שאנשים יחזרו בתשובה בפועל על חטאים שלהם?
  • בעוד שמיסטיקנים כמו רמב"ןויקרא ט"ז:ח'אודות ר' משה בן נחמן מציעים כי תפקיד השעיר הוא לפייס איזושהי דמות דמונית כדי שלא תזכיר את עוונות ישראל, פרשן רציונליסט יותר כמו רמב"םמורה נבוכים ג':מ"ואודות ר' משה בן מיימון רואה בשעיר קורבן סטנדרטי שמוצא מהמקדש מסיבות טכניות. ר' יוסף בכור שורויקרא ט"ז:י'אודות ר' יוסף בכור שור ורלב"גויקרא ט"ז:כ"באודות ר' לוי בן גרשום, לעומת זאת, רואים אותו כשעיר לעזאזל סמלי. הטקס מאפשר לאנשים להרגיש שניתנה להם התחלה חדשה, ובמקביל הוא מזכיר להם שגורל השיר באמת היה צריך להיות שלהם. מה מציעה כל עמדה לגבי אופי היום בכללותו?

ראו מדוע נשלח השעיר לעזאזל? להרחבה בנושאים אלו.

לסלוח ולשכוח?

על פי פרשנים מודרניים רבים,1 יונה סירב לציית לציווי הא-לוהי לנזוף התושבי נינוה כי מסיבות תאולוגיות היא הסתייג מעצם מושג התשובה. סיפור זה מעמת את הקורא עם שאלות מהותיות הקשר לתשובה  ולסליחה:

  • איך תשובה "עובדת"? האם היא מוחקת גם את החטא וגם את עונש, או רק את החטא? האם התנצלות באמת יכולה להחליף עונש על עבירות חמורות?
  • איך סליחה "עובדת"? האם היא בהכרח באה כתגובה לשינוי, או שאפשר לסלוח גם בלי שינוי, מתוך רחמים או אהבה? האם סליחה מחליפה עונש, או ששניהם יכולים להתקיים במקביל?
  • לבסוף, האם לתשובה שנובעת מחשש מעונש יש מעמד זהה לזה של תשובה שנובעת מהבחנה בין טוב לרע? האם יש ערך בתשובה אם האדם חוזר וחוטא לאחר מכן?

להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה'?

אי-ציות נביא לקול ה'

בהתחשב בכך שהמשימה העיקרית של כל נביא היא לקרב את העם להשם ולהוביל אותם בדרך של צדקנות, זה נבוך שיונה צריך לבחור לברוח ולא לסייע לתושבי נינווה לחזור בתשובה.

האם ניתן להעלות על הדעת שנביא אמיתי יכול פשוט להתעלם מציווי השם? מדוע השם יבחר במישהו כזה כנביא שלו? מה זה מצביע על נבואה בכלל?
האם יונה באמת חשב שהוא יכול לברוח ממשימתו או להימנע מגילוי אלוהי פשוט על ידי עלייה על סירה לתרשיש?
לבסוף, וביסודו, מדוע יונה היה כה נחרץ בסירובו לסייע לתושבי נינווה לחזור בתשובה? בפרק דרבי אליעזר מציע שיונה פעל רק מתוך אינטרס עצמי. 3 ר 'סעדיה גאון, בינתיים, מנסה להסביר שבאמת יונה מעולם לא צייתה להשם ושפסוקים המצביעים על כך אחרת חייבים מי מהגישות הללו נתמך בצורה הטובה ביותר על ידי הטקסט? איך הן משפיעות על נקודת המבט שלך על יונה? להרחבה, ראו למה לא שמע יונה בקול ה '?

Given that the main mission of every prophet is to bring the people closer to Hashem and lead them on the path of righteousness, it is perplexing that Yonah should choose to flee rather than aid the people of Nineveh to repent. 

האם שערי תשובה לעולם אינם ננעלים?

האם זה באמת נכון ששערי התשובה לעולם אינם נעולים? האם יתכן שהשם עלול להעניש מישהו על ידי הכרזתו ככזאת בתשובה? באופן דומה, האם יתכן שמישהו יחזור בתשובה בכנות, ועל כך שהתשובה שלהם לא תתקבל?

Is it really true that the gates of repentance are never locked?  Is it possible that Hashem might punish someone by declaring them ineligible for repentance?  Similarly, is it possible for someone to sincerely repent, and for their repentance not to be accepted?

לנושאים שדנים בשאלות אלה, ראו הקשיית לבבות ותשובה שאינה מתקבלת?.