Difference between revisions of "Moshe/0"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Original Author: Rabbi Hillel Novetsky)
m
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>Moshe – Overview</h1>
 
<h1>Moshe – Overview</h1>
<stub/>
+
<stub></stub><br/>
  
<!--
+
<category>Unique Traits
Tiferet Yisrael on the Mishnah. 'When Moshe brought the Jews out from Egypt all the nations heard and trembled. And they wondered greatly concerning this man, Moshe, who by his hand so many miracles were wrought.
+
<subcategory>Prophetic Powers
 
+
<p class="nonintro">See</p>
Therefore, one Arabian king decided to send his royal artist to portray Moshe's image and bring it to him. When he brought back the picture, the king gathered all the occult scholars of the realm. He asked them to analyze the physiognomy before them and reconstruct all his character traits for the purpose of discerning whence his power derived.
 
 
 
They came as a group before the king and said, "If we were to report on this famous man as portrayed in this painting, we would have to declare that this is an extraordinarily evil individual. His traits include vanity, avarice, coldhearted-ness, in short all the negative traits in the world.? The king exploded, 'How can this be?! Haven't I heard from every source available the exact opposite of this?' The gathered scholars trembled. An argument broke out between the artist and the scholars each claiming the incompetence of the other.
 
 
 
The king who burned to know the truth, traveled to the camp of Israel in the desert. He went with cavalry and chariots, and entered the camp. Upon his entry he saw Moshe, the man of God, in the distance and rushed up to him pulling out the picture as he went. And he looked exactly as portrayed in the drawing. His heart felt faint, and he was overwhelmed by doubts.
 
 
 
He approached Moshe, bowed before him, and related all that had transpired. He said, 'At first I thought the artist missed the true image, but now I see he hit the mark, so it must be that my scholars have failed me.'
 
 
 
But Moshe, the man of God, responded, 'No, both your painter and your scholars are wonderful in their abilities. But you should know, that if I were like my true nature as was described to you, I'd be as useful as dry wood...I am not embarrassed to tell you that all the shortcomings and failings which were judged within me are all connected to my nature, and perhaps even more than they surmised. And I, with great strength, have combated and defeated them, until I have acquired for myself an opposite, second nature. And it's for this very reason that I am respected both in heaven above and earth below.
 
 
 
"כשהוציא משה רבנו את ישראל ממצרים, שמעו עמים וירגזון ויתמהו מאוד על זה האיש משה, כי על ידו נעשו כל הנפלאות האלה. והתעורר מלך ערבי אחד וישלח צייר מובחר לצייר תמונת המנהיג הגדול הזה ולהביאו אליו. וילך הצייר ויצייר תמונתו ויביאה לפני המלך. וישלח המלך ויקרא לכל חכמיו וישאל להם לשפוט על-פי פרצופו של משה כפי המצויר, לדעת תכונת טבעו ומידותיו. וישיבו חכמיו ויאמרו: "אם נשפוט על פי ציור קלסתר פניו של האיש הזה המפורסם לגדול, נאמר לאדוננו כי הוא רע מעללים, בגאווה, בחמדת הממון, בשרירות הלב ובכל החסרונות שגינו נפש האדם". ויקצוף המלך מאוד ויאמר: "מה זה? הכי התעללו בי? הלא שמעתם מכל עבר ופינה בהפך מזה על האיש הגדול!"
 
והמלך נסע ברכבו ובפרשיו ויבוא אל תוך מחנה ישראל. ויבט והנה משה רבנו כתמונתו וכצלמו כאשר ציירו הצייר, ויפג ליבו. ויבוא אל אהל איש האלוקים ויכרע וישתחווה לאפיו ויספר למשה כל דברי חכמיו... ויען משה ויאמר: "דע, כי כל החסרונות אשר שפטו עליו חכמיך כולם קשורים בי בטבע, ואפשר עוד יותר מאשר שפטו חכמיך; ואני בכוח אמיץ הנה התחזקתי ורדיתי וכבשתי אותם ובעבור זה יקרתי והתכבדתי בשמים ממעל ועל הארץ מתחת"
 
 
 
הנה מה שרשמתי בעבר ופירסמתי באיזה גליון. (אח"כ ראיתי קדמיתא לאשכנזי ויש אצלי קצת הוספות).
 
 
 
במאמרי בעל התניא הקצרים (עמ' קג) כתוב: "והנה משרע"ה הי' בחי' גבוה למעלה שהוא בחי' דין מלשון ריב אך הוא תיקן הכל לטוב". ובנוסח השני של המאמר: "והנה משה הי' בחי' מדין לשון ריב אך הוא תיקן והפך הכל לטוב". ואם אינני טועה אומר כאן אדה"ז שמרע"ה הצטרך להפוך ולתקן המדות שלו, שמלכתחלה הי' של דין והצטרך לתקנו לטוב.
 
 
 
ולכאורה זה מזכיר בתוכנו את הנקודה שמביעה דברי התפארת ישראל לקידושין משנה י"ד יכין אות ע"ז: "שמצאתי כתוב דבר נחמד שכשהוציא משרע"ה את ישראל ממצרים ...התעורר מלך ערבי ...וישלח צייר…לצייר תמונת המנהיג הגדול הזה... ויביאהו [התמונה] לפני המלך ...וישיבו כל החכמים יחדיו אל המלך ואמרו אם נשפוט על פי ציור קלסתר פניו של האיש הזה המפורסם לגדול נאמר לאדונינו כי הוא רע מעללים בגאות וחמדת ממון...ויקצף המלך מאד ויאמר מה זה התעללו בי הלא בכל אלה שמעתי...בהיפך!... והמלך... נסע ברכבו ובפרשיו אל תוך מחנה ישראל ..וילך ויבא אל אהל איש האלקים ..ויען משה איש האלוקים ויאמר ...דע כי לולא הייתי בטבע באמת כפי מה ששמעת ממדותי לא טוב אנוכי מבול עץ יבש כי גם ממנו [לא] נמנעו וחשכו כל חסרונות האדם ...ואני בכח אמיץ התחזקתי ורדיתי וכבשתי אותם עד אשר קניתי לי לטבע שני ולכן בעבור זה יקרתי והתכבדתי בשמים ממעל ובארץ מתחת.."
 
 
 
והנה מלבד שיש לחקור מקור דבריו כי לכאורה אינם ממדרש, הרי הרבה (ראה הנספח לסוף ספר 'תשואות חן' מ'גאון א'. וראה בתורה שלימה לשמות ב אות ט"ו אחרי שמביא מאמרי חז"ל בגדלותו של משה מיד כשנולד שמעיר: "מכל המאמרים הנ"ל מבואר לא כמו שכתב בתפא"י ...אגדה זן אין לה שום מקור ואינה אלא משל בעלמא") צווחו על תוכן הדברים שח"ו לומר כך על משרע"ה וכו', אולם נקודה זו מופיעה כמעט ברוב ספרי חסידות הראשונים ובכמה מהם אף מביאים את הדבר בשם הבעש"ט וקודם ארשום אלה שמביאים הדבר בשם הבעש"ט.
 
 
 
1) בדגל מחנה אפרים (פ' תשא בסופו) ע"ד ששמעתי מן אא"ז [הבעש"ט נ"ע] על הא דאמר (בכורות ה א) משה רבכם קוביוסטוס הוא גונב נפשות...ופי' הוא ז"ל כי משה רבינו נולד בבחי' שיהי' רשע גמור ויהי לו כל המדות רעות אך שהוא היפוך ושיבר כל המדות רעות והשתדל רק להכניס עצמו במדות טובות …ולכן הם לא הבינו ולא הסתכלו אל האמת וראו רק הבחי הרע שהי' בו..כנ"ל שהי נולד עם כל המדות רעות..". ומעניין, בענין להסתכל בפרצוף אם האדם יש לו מדות רעות או לאו מה שכותב בקטע שלאח"ז: "שנזכר בתיקונים מהות האדם ומעשהו הן טוב הן ביש ניכר בשרטוטין שלו שעל פניו ורגליו ..והנה כשנולד בוודאי הי' שרטוטין שלו מרמזים על בחי הרע שלו שנולד בזה…"
 
 
 
2) מעין זה מופיע בפרי הארץ (להרה"ק רבי מענדיל האראדקער נ"ע) בשם הבעש"ט בפרשת מטות מסעי במהדרה החד' ע' ק"א) "שמשרע"ה ע"ה גבר עליהם והכניע בעצמו כל הרע עד שהגיע להיות במדריגת דעת דקדושה כידוע ומאמר הבעש"ט שכל מה שהיה בבלעם הי' חושדין למשה רבינו ע"ה". אולם אין כאן להדיא ממש אותו המושג אך דמיון יש, אך לפני כן מביא את המושג הנידון ממש מ"ספרים"( פר' בלק ע צח) "כידוע מפי ספרים שמשה רבינו עליו השלם היה מוטבע בתכלית המדות רעות וכבש את מדותיו לתכלית הטוב האפשרי". ובמהדורה הנ"ל ציינו לדגל מחנה אפרים הנ"ל, אך צ"ע אם יתכן הדבר כי ה'דגל' נדפס רק בתקס"ג ואילו הרמ"מ הסתלק כבר בתקמ"ח, ואם שמעו מפיו מדוע כתוב "ספרים" ולא "שמעתי".
 
 
 
3) האור החיים הקדוש פר' ברכה עה"פ איש האלקים מבליע בפירושו נימה של רעיון זה "יש מקום לחשוב שהי' [משה] עניו בטבעו והי' בכולן מטבעו ולזה העידה התורה עליו שכל התעצמותו ותגברתו הרמוז בתיבת איש לצד האלקים הי' ירא, והוא אומרו איש אלקים". אך צ"ע אם מדובר ברעיון זה ממש.
 
 
 
4) בספר פורת יוסף (לבעל מחבר ספרי התולדות להרה"ק רי"י תלמיד מובהק להבעש"ט) פר' ויחי "דכתבו חכמי הפילוספיא דמשה רבינו ע"ה נולד בטבעו בכל מדות רעות רק ששינה הטבע ונודע כי שורש כל המדות הרעות הוא לב רע.."
 
 
 
5) בתשואת חן (להרה"ק רבי גדלי מליניץ תלמידו המובהק לרבי ארי' לייב המוכיח מפולנאה, שהי' מתלמידיו המובהקים והראשונים של הבעש"ט הק' וכן הי' (ר"ג) תלמידו של התולדות-הרב מפולנאה) מביא את הפירוש שמביא הדגמ"א בשם הבעש"ט, בשם רבו המוכיח (ותופעה זו שגורה בספרי החסידות הקדמונים.) בפר' ויגש: "וכמו ששמעתי מהרב המוכיח ז"ל פי' הפסוק הן בני ישראל לא שמעו אלי... שביאר שע"י שמשה נולד במזל טבעו שיושלם במדות רעות כדאיתא ברז"ל (בכורות ה' א) משה רבך קוביסטוס הי' והיפך טבעו לטובה". ומענין המשך פירושו: כי מה שאמרו רז"ל (ברכות) כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים זה דוקא במי שבטבעו ירא שמים .. כהוראת לשונם "שיש בו", ולא אמרו שהוא י"ש... ע"כ ירא [משה] לנפשו פן לא ישמעו אליו! פירוש מדהים.
 
 
 
וכדאי להביא מש"כ שם לעיל (פר' תולדות) "וזהו אמרם ז"ל שאמרו על משה רבינו הבקיאים בחכמת הפרצוף שצורתו הוא צורת גנב כי כך הי' דרך עבודתו". ומעניין שמביא הרעיון בשם "אמרם ז"ל". ברם ההסבר שם בשם התולדות (רי"י מפולנאה) הוא שונה מההסבר שאנו דנים עליו ויעו"ש ואכמ"ל.
 
 
 
6)בקדושת לוי (פר' תרומה ד"ה למה במנורה) "כי מכח יראתו ואהבתו [של משה] היו לומדים ישראל, כי נולד במדת רעות כמוזכר בספרים". וצ"ע לאיזה ספרים כוונתו, כי כבר ראה את הדגמנ"א בדפוס ואף הסכים עליו טרם הדפסתו, אך א"כ מדוע אינו מביאו בשם הבעש"ט?
 
 
 
7) ונסיים בדברי ה'אור פני משה' (להרה"צ וכו' רבי משה סופר סתם מפשעווארסק, והי' מתלמידי המגיד) פר' חקת בתחילתו, שמביא את דברי המסמך שמביא בתפארת ישראל בקיצור, בזה הלשון: "שמעתי אומרים דאי' בס' מעשה למלך...". וכאן מביא התוכן המבואר בתפא"י שציטטני כבר לעיל, ומסיים: "עד כאן שמעתי, הגם שיש לפקפק, שתשובה זו אשר השיב יראה מיעוט ענווה ואצל מרע"ה נאמר והאיש משה עניו מאד, מ"מ אאמין כי הי' צריך להשיב כזה בכדי שלא יתחלל על ידו ח"ו באמרם שמשה רבן של כל ישראל צורתו מוכחת כזו, לכך השיב האמת ודוק כי הוא דקדוק נכון". ועיי"ש בהמשך שמוכיח מן הפסוקים שכך הי' טבעו של משה. ומפליא ביותר: אין הפקפוק שלו על עצם המסמך כלל ועיקר וכן אין הוא נרתע כלל מהרעיון עצמו, להיפוך: הוא רואה בתשובת משה דוקא סתירה לענווה!
 
-->
 
 
 
<br/>
 
<category name="">Unique Traits
 
<subcategory name="">Prophetic Powers
 
<p class="nonintro">See</p>
 
<!--
 
<ul>
 
<li></li>
 
</ul>
 
-->
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Miracles
<subcategory name="">Miracles
+
<p class="nonintro">See <a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">Moshe's Epitaph – Signs and Wonders</a>.</p>
<p class="nonintro">See <a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">Moshe's Epitaph – Signs and Wonders</a>.</p>
 
<!--
 
<ul>
 
<li></li>
 
</ul>
 
-->
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Wisdom
<subcategory name="">Wisdom
+
<p class="nonintro">See</p>
<p class="nonintro">See</p>
 
<!--
 
<ul>
 
<li></li>
 
</ul>
 
-->
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
 
+
<category>Possible Flaws
<category name="">Possible Flaws
+
<subcategory>Misunderstanding Hashem
<subcategory name="">Misunderstanding Hashem
+
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether it is legitimate to maintain that Moshe could have ever misunderstood Hashem's instructions (for a parallel discussion regarding other prophets, see <a href="Philosophy:Prophecy" data-aht="page">Prophecy</a>):</p><ul>
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether it is legitimate to maintain that Moshe could have ever misunderstood Hashem's instructions (for a parallel discussion regarding other prophets, see <a href="Philosophy:Prophecy" data-aht="page">Prophecy</a>):</p>
 
<ul>
 
 
<li>Moshe could have misunderstood Hashem – <multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">R. Chananel</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">Cited by Ramban Bemidbar 16:21</a><a href="R. Chananel b. Chushiel" data-aht="parshan">About R. Chananel b. Chushiel</a></multilink><fn>This interpretation is cited by Ramban who apparently obtained a copy of R. Chananel's commentary only upon his arrival in Israel.  This passage is one of Ramban's Eretz Yisrael additions to his commentary.  For further discussion, see <a href="Commentators:Ramban's Updates" data-aht="page">Ramban's Updates</a>, and specifically <a href="Commentators:Ramban's Updates/Bemidbar#BEM16-21" data-aht="page">Ramban Bemidbar 16:21</a>.</fn>, <multilink><a href="SefornoBemidbar14-12" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBemidbar14-12" data-aht="source">Bemidbar 14:12,13,20</a><a href="SefornoBemidbar16-22" data-aht="source">Bemidbar 16:22,24,26</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>.<fn>For cases where commentators suggest that Moshe may not have fully understood Hashem's intentions, see <multilink><a href="Ran11" data-aht="source">Ran</a><a href="Ran11" data-aht="source">Derashot HaRan 11</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink> who writes "וכונת כל אלו הדברים, היתה נעלמת מישראל, ואולי גם ממשה" (see <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">A Three Day Journey</a> and <a href="Reparations and Despoiling Egypt" data-aht="page">Reparations and Despoiling Egypt</a>), <multilink><a href="HaIkkarim4-25" data-aht="source">R. Yosef Albo</a><a href="HaIkkarim4-25" data-aht="source">Sefer HaIkkarim 4:25</a><a href="R. Yosef Albo" data-aht="parshan">About R. Yosef Albo</a></multilink> "והיו משה וכל ישראל תמהין מזה".</fn>  See also <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion</a> for additional sources.</li>
 
<li>Moshe could have misunderstood Hashem – <multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">R. Chananel</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">Cited by Ramban Bemidbar 16:21</a><a href="R. Chananel b. Chushiel" data-aht="parshan">About R. Chananel b. Chushiel</a></multilink><fn>This interpretation is cited by Ramban who apparently obtained a copy of R. Chananel's commentary only upon his arrival in Israel.  This passage is one of Ramban's Eretz Yisrael additions to his commentary.  For further discussion, see <a href="Commentators:Ramban's Updates" data-aht="page">Ramban's Updates</a>, and specifically <a href="Commentators:Ramban's Updates/Bemidbar#BEM16-21" data-aht="page">Ramban Bemidbar 16:21</a>.</fn>, <multilink><a href="SefornoBemidbar14-12" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoBemidbar14-12" data-aht="source">Bemidbar 14:12,13,20</a><a href="SefornoBemidbar16-22" data-aht="source">Bemidbar 16:22,24,26</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>.<fn>For cases where commentators suggest that Moshe may not have fully understood Hashem's intentions, see <multilink><a href="Ran11" data-aht="source">Ran</a><a href="Ran11" data-aht="source">Derashot HaRan 11</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink> who writes "וכונת כל אלו הדברים, היתה נעלמת מישראל, ואולי גם ממשה" (see <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">A Three Day Journey</a> and <a href="Reparations and Despoiling Egypt" data-aht="page">Reparations and Despoiling Egypt</a>), <multilink><a href="HaIkkarim4-25" data-aht="source">R. Yosef Albo</a><a href="HaIkkarim4-25" data-aht="source">Sefer HaIkkarim 4:25</a><a href="R. Yosef Albo" data-aht="parshan">About R. Yosef Albo</a></multilink> "והיו משה וכל ישראל תמהין מזה".</fn>  See also <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion</a> for additional sources.</li>
 
<!--
 
<!--
Line 87: Line 26:
 
</ul>
 
</ul>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Misunderstanding the Nation
<subcategory name="">Misunderstanding the Nation
+
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether this happened:</p><ul>
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether this happened:</p>
 
<ul>
 
 
<li>Moshe misunderstood the nation – <multilink><a href="RasagCommentaryShemot30-11" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagCommentaryShemot30-11" data-aht="source">Commentary Shemot 30:11-15</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink> (see Petition of the Tribes of Reuven and Gad), <multilink><a href="ToledotYitzchakBemidbar1-1" data-aht="source">Toledot Yitzchak</a><a href="ToledotYitzchakBemidbar1-1" data-aht="source">Bemidbar 1:1</a><a href="R. Yitzchak Karo (Toledot Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Karo</a></multilink>, </li>
 
<li>Moshe misunderstood the nation – <multilink><a href="RasagCommentaryShemot30-11" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagCommentaryShemot30-11" data-aht="source">Commentary Shemot 30:11-15</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink> (see Petition of the Tribes of Reuven and Gad), <multilink><a href="ToledotYitzchakBemidbar1-1" data-aht="source">Toledot Yitzchak</a><a href="ToledotYitzchakBemidbar1-1" data-aht="source">Bemidbar 1:1</a><a href="R. Yitzchak Karo (Toledot Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Karo</a></multilink>, </li>
<li>Moshe did not misunderstand the nation – </li>
+
<li>Moshe did not misunderstand the nation –&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Miscalculations
<subcategory name="">Miscalculations
+
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether this happened:</p><ul>
<p class="nonintro">Commentators disagree as to whether this happened:</p>
 
<ul>
 
 
<li>Moshe could have made errors of judgment – see <a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">Mystery at the Malon</a>.</li>
 
<li>Moshe could have made errors of judgment – see <a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">Mystery at the Malon</a>.</li>
<li>Moshe did not make errors of judgment – </li>
+
<li>Moshe did not make errors of judgment –&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Sins
<subcategory name="">Sins
+
<p class="nonintro">See <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe's Misstep and Mei Merivah</a>.</p>
<p class="nonintro">See <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe's Misstep and Mei Merivah</a>.</p>
 
<!--
 
<ul>
 
<li></li>
 
</ul>
 
-->
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Anger
<subcategory name="">Anger
+
<p class="nonintro">The Torah explicitly notes Moshe's wrath in three places: <a href="Shemot16-20" data-aht="source">Shemot 16:20</a>, <a href="Vayikra10-16" data-aht="source">Vayikra 10:16</a>, and <a href="Bemidbar31-14" data-aht="source">Bemidbar 31:14</a>.</p>
<p class="nonintro">The Torah explicitly notes Moshe's wrath in three places: <a href="Shemot16-20" data-aht="source">Shemot 16:20</a>, <a href="Vayikra10-16" data-aht="source">Vayikra 10:16</a>, and <a href="Bemidbar31-14" data-aht="source">Bemidbar 31:14</a>.</p>
+
<ul>
<ul>
+
<li>Numerous Rabbinic sources criticize Moshe for this loss of control and say that Moshe's anger caused him to forget either the Halakhah or the need to convey it to the people – see <multilink><a href="SifraShemini2-12" data-aht="source">Sifra</a><a href="SifraShemini2-12" data-aht="source">Shemini 2:12</a><a href="Sifra" data-aht="parshan">About Sifra</a></multilink>, <multilink><a href="SifreBemidbar157" data-aht="source">Sifre Bemidbar</a><a href="SifreBemidbar157" data-aht="source">Bemidbar 157</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">About Sifre Bemidbar</a></multilink>, <multilink><a href="BavliPesachim66b" data-aht="source">Bavli Pesachim</a><a href="BavliPesachim66b" data-aht="source">Pesachim 66b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, <multilink><a href="VayikraRabbah13-1" data-aht="source">Vayikra Rabbah</a><a href="VayikraRabbah13-1" data-aht="source">13:1</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">About Vayikra Rabbah</a></multilink>.</li>
<li>Numerous Rabbinic sources criticize Moshe for this loss of control and say that Moshe's anger caused him to forget either the Halakhah or the need to convey it to the people – see <multilink><a href="SifraShemini2-12" data-aht="source">Sifra</a><a href="SifraShemini2-12" data-aht="source">Shemini 2:12</a><a href="Sifra" data-aht="parshan">About Sifra</a></multilink>, <multilink><a href="SifreBemidbar157" data-aht="source">Sifre Bemidbar</a><a href="SifreBemidbar157" data-aht="source">Bemidbar 157</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">About Sifre Bemidbar</a></multilink>, <multilink><a href="BavliPesachim66b" data-aht="source">Bavli Pesachim</a><a href="BavliPesachim66b" data-aht="source">Pesachim 66b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, <multilink><a href="VayikraRabbah13-1" data-aht="source">Vayikra Rabbah</a><a href="VayikraRabbah13-1" data-aht="source">13:1</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">About Vayikra Rabbah</a></multilink>.</li>
+
<li>However, <multilink><a href="RalbagSheminiT9" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagVayikra10-20" data-aht="source">Vayikra 10:20</a><a href="RalbagSheminiT9" data-aht="source">Shemini Toelet 9</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink> excuses such outbursts by saying that Moshe was so spiritual that he was angered even by what appeared to be slight deviations from Halakhah.<fn>This is consistent with Ralbag's explanations of Moshe's other flaws – see <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a> and <a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a>.</fn></li>
<li>However, <multilink><a href="RalbagSheminiT9" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagVayikra10-20" data-aht="source">Vayikra 10:20</a><a href="RalbagSheminiT9" data-aht="source">Shemini Toelet 9</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink> excuses such outbursts by saying that Moshe was so spiritual that he was angered even by what appeared to be slight deviations from Halakhah.<fn>This is consistent with Ralbag's explanations of Moshe's other flaws – see <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a> and <a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a>.</fn></li>
+
</ul>
</ul>
+
<p class="nonintro">There are a number of additional cases where some commentators claim that Moshe's temper got the better of him - see discussions in <a href="Moshe's Killing of the Egyptian" data-aht="page">Shemot 2</a>, Shemot 32, Bemidbar 20, Bemidbar 32.</p>
<p class="nonintro">There are a number of additional cases where some commentators claim that Moshe's temper got the better of him - see discussions in <a href="Moshe's Killing of the Egyptian" data-aht="page">Shemot 2</a>, Shemot 32, Bemidbar 20, Bemidbar 32.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Administrative Shortcomings
<subcategory name="">Administrative Shortcomings
+
<p class="nonintro">Some exegetes suggest that Moshe exhibited certain weaknesses as an administrator. See <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a> for elaboration, and see analyses of Moshe's leadership in <a href="$">Bemidbar 11</a> and <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe's Misstep and Mei Merivah</a>.</p>
<p class="nonintro">Some exegetes suggest that Moshe exhibited certain weaknesses as an administrator. See <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a> for elaboration, and see analyses of Moshe's leadership in <a href="$">Bemidbar 11</a> and <a href="$">Bemidbar 20</a>.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
+
<subcategory>Speech Impediment
<subcategory name="">Speech Impediment
+
<p class="nonintro">The three verses of <a href="Shemot4-10" data-aht="source">Shemot 4:10</a>, <a href="Shemot6-12" data-aht="source">6:12</a>, and <a href="Shemot6-30" data-aht="source">6:30</a> describe Moshe's speech impediment using the terms of "כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן" and "עֲרַל שְׂפָתָיִם&#8206;".  Exegetes debate whether or not this disability was of a physical nature - see <a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a>.</p>
<p class="nonintro">The three verses of <a href="Shemot4-10" data-aht="source">Shemot 4:10</a>, <a href="Shemot6-12" data-aht="source">6:12</a>, and <a href="Shemot6-30" data-aht="source">6:30</a> describe Moshe's speech impediment using the terms of "כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן" and "עֲרַל שְׂפָתָיִם&#8206;".  Exegetes debate whether or not this disability was of a physical nature - see <a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a>.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
 
+
<category>Religious Identity
<category name="">Religious Identity
+
<subcategory name="Son's Circumcision">
<subcategory name="Son's Circumcision">Was Moshe's Son Uncircumcised and Why?
+
Was Moshe's Son Uncircumcised and Why?
<ul>
+
<ul>
 
<li>See the various approaches in <a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">Mystery at the Malon</a></li>
 
<li>See the various approaches in <a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">Mystery at the Malon</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
 
+
<category>Marriage and Family Life
<category name="">Marriage and Family Life
+
<ul>
<ul>
 
 
<li>See <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">Moshe's Family Life</a>.</li>
 
<li>See <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">Moshe's Family Life</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<h2></h2>
 
<p></p>
 
 
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 04:20, 17 February 2017

Moshe – Overview

This page is a stub.
Please contact us if you would like to assist in its development.


Unique Traits

Prophetic Powers

See

Miracles

Wisdom

See

Possible Flaws

Misunderstanding Hashem

Commentators disagree as to whether it is legitimate to maintain that Moshe could have ever misunderstood Hashem's instructions (for a parallel discussion regarding other prophets, see Prophecy):

Misunderstanding the Nation

Commentators disagree as to whether this happened:

Miscalculations

Commentators disagree as to whether this happened:

  • Moshe could have made errors of judgment – see Mystery at the Malon.
  • Moshe did not make errors of judgment – 

Sins

Anger

The Torah explicitly notes Moshe's wrath in three places: Shemot 16:20, Vayikra 10:16, and Bemidbar 31:14.

There are a number of additional cases where some commentators claim that Moshe's temper got the better of him - see discussions in Shemot 2, Shemot 32, Bemidbar 20, Bemidbar 32.

Administrative Shortcomings

Some exegetes suggest that Moshe exhibited certain weaknesses as an administrator. See Did Moshe Need Yitro's Advice for elaboration, and see analyses of Moshe's leadership in Bemidbar 11 and Moshe's Misstep and Mei Merivah.

Speech Impediment

The three verses of Shemot 4:10, 6:12, and 6:30 describe Moshe's speech impediment using the terms of "כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן" and "עֲרַל שְׂפָתָיִם‎". Exegetes debate whether or not this disability was of a physical nature - see Moshe's Speech Impediment.

Religious Identity

Was Moshe's Son Uncircumcised and Why?

Marriage and Family Life