Difference between revisions of "Miryam's Critique of Moshe and his Cushite Marriage/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 10: Line 10:
 
<p>הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:</p>
 
<p>הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה,<fn>שאלות אלו מניחות את הקריאה הרגילה שהאישה הכושית הייתה נשואה למשה. ראו מ' בן-ישר ("<a href="https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/behaalot/ben.html">תלונת מרים ואהרן</a>", דף שבועי, אוניברסיטת בר אילן, תשס"ו) לקריאה חלופית, לפיה אהרן, לא משה, הוא זה שנישא לאישה הכושית, ואשתו הכושית של אהרן היא זו שהניעה אותו להתלונן על מעמדו של משה. פרשנות זו מחייבת לתרגם את הביטוי בפסוק "עַל אֹדוֹת" כ"עקב", ולא "לגבי". בעוד שיש לגישה חדשנית זו מספר קשיים, היתרון שלה הוא בכך שאהרן (ומרים) מגישים תלונה אחת בלבד, ולא שתי תלונות שלכאורה לא קשורות.</fn> ומתי הוא עשה זאת? מדוע משה לקח אישה שנייה בנוסף לאשתו המוזכרת, צפורה, ומדוע הוא לקח אישה מכוש ולא אחת מבנות עמו?</li>
+
<li>מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה?<fn>שאלות אלו מניחות את הקריאה הרגילה שהאישה הכושית הייתה נשואה למשה. ראו מ' בן-ישר ("<a href="https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/behaalot/ben.html">תלונת מרים ואהרן</a>", דף שבועי, אוניברסיטת בר אילן, תשס"ו) לקריאה חלופית, לפיה אהרן, לא משה, הוא זה שנישא לאישה הכושית, ואשתו הכושית של אהרן היא זו שהניעה אותו להתלונן על מעמדו של משה. פרשנות זו מחייבת לתרגם את הביטוי בפסוק "עַל אֹדוֹת" כ"עקב", ולא "לגבי". בעוד שיש לגישה חדשנית זו מספר קשיים, היתרון שלה הוא בכך שאהרן (ומרים) מגישים תלונה אחת בלבד, ולא שתי תלונות שלכאורה לא קשורות.</fn>&#160;מתי הוא עשה זאת? מדוע משה לקח אישה שנייה בנוסף לאשתו שהוזכרה, צפורה, ומדוע הוא לקח אישה מכוש ולא אחת מבנות עמו?</li>
<li>למה מרים ואהרן הנגדו לנישואין אלה?</li>
+
<li>למה מרים ואהרן התנגדו לנישואין אלה?</li>
<li>מה הקשר בין הביקורת של מרים ואהרן על האישה הכושית (י"ב: א')&#160;לבחירה שלהם אחר כך להטיל ספק בייחודיות הקשר&#160;של משה עם ה' (י"ב: ב')?</li>
+
<li>מה הקשר בין הביקורת של מרים ואהרן על האישה הכושית (י"ב:א')&#160;לבחירה שלהם אחר כך להטיל ספק בייחודיות הקשר&#160;של משה עם ה' (י"ב:ב')?</li>
 
<li>האם מדבור כאן בסתם רכילות בטלה, או שלשיחה הייתה כוונה מרושעת יותר?</li>
 
<li>האם מדבור כאן בסתם רכילות בטלה, או שלשיחה הייתה כוונה מרושעת יותר?</li>
 
</ul>
 
</ul>
Line 18: Line 18:
 
<h2>הסיפור בהקשרו</h2>
 
<h2>הסיפור בהקשרו</h2>
 
<p>פרק זה משתלב היטב בתוך ההקשר הרחב יותר של במדבר י"א – י"ז שמציגים סדרה של תקריות בהן כל בני ישראל או&#160;דמויות ספציפיות&#160;מערערים את הסמכות של משה.&#160;דבר זה מצביע אולי&#160;על כך שהתלונות של מרים ואהרן הן&#160;חלק מתבנית התנהגותית גדולה יותר שממנה סבל העם.</p>
 
<p>פרק זה משתלב היטב בתוך ההקשר הרחב יותר של במדבר י"א – י"ז שמציגים סדרה של תקריות בהן כל בני ישראל או&#160;דמויות ספציפיות&#160;מערערים את הסמכות של משה.&#160;דבר זה מצביע אולי&#160;על כך שהתלונות של מרים ואהרן הן&#160;חלק מתבנית התנהגותית גדולה יותר שממנה סבל העם.</p>
<p>עם זאת, ישנם גם מספר גורמים בסיפור שלנו המבדילים אותו מסיפורים שמסביב. הביקורת של מרים ואהרן מתייחסת להתנהלותו האישית של משה ולא לתפקידו כמנהיג. בנוסף, העונש שניתן להם הוא הרבה פחות חמור מהעונשים במקרים האחרים. לבסוף,&#160;שלוש הדמויות&#160;המעורבות כאן נתפסות בדרך כלל כמנהיגי העם וכמופת של התנהלות ראויה. לכן פרשנים רבים מנסים להצדיק את שני הצדדים בסכסוך ולהציג את המעשים של כל הדמויות באור חיובי ככל האפשר.</p>
+
<p>עם זאת, ישנם גם מספר גורמים בסיפור שלנו המבדילים אותו מהסיפורים שמסביב. הביקורת של מרים ואהרן מתייחסת להתנהלותו האישית של משה ולא לתפקידו כמנהיג. בנוסף, העונש שניתן להם הוא הרבה פחות חמור מהעונשים במקרים האחרים. לבסוף,&#160;שלוש הדמויות&#160;המעורבות כאן נתפסות בדרך כלל כמנהיגי העם וכמופת של התנהלות ראויה. לכן פרשנים רבים מנסים להצדיק את שני הצדדים בסכסוך ולהציג את המעשים של כל הדמויות באור חיובי ככל האפשר.</p>
  
 
<h2>תגובת ה'</h2>
 
<h2>תגובת ה'</h2>
Line 25: Line 25:
 
<p>(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.</p>
 
<p>(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>ה' מתייחס במפורש&#160;לכך שאין שווה למשה ביחס שלו לה',&#160;אך הוא אינו מזכיר את האישה הכושית. מדוע&#160;עניין זה הושמט,&#160;או שמא הוא איכשהו הוכלל בתגובת ה'? האם ייתכן שהדאגות של מרים ואהרן היו מוצדקות בנקודה זו? יתרה מכך, אם מרים ואהרן בסך הכל קשקשו ביניהם שלא לצורך, מדוע מעשה זה גרר השפלה פומבית עבור מרים ותיעוד המעשים לדורות הבאים?</p>
+
<p>ה' מתייחס במפורש&#160;לכך שאין שווה למשה ביחס שלו לה',&#160;אך הוא אינו מזכיר את האישה הכושית. מדוע&#160;עניין זה הושמט,&#160;או שמא הוא איכשהו כן הוכלל בתגובת ה'? האם ייתכן שהדאגות של מרים ואהרן היו מוצדקות בנקודה זו? יתרה מכך, אם מרים ואהרן בסך הכל קשקשו ביניהם שלא לצורך, מדוע מעשה זה גרר השפלה פומבית ותיעוד המעשים בתורה עבור הדורות הבאים?</p>
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נבחן כיצד פרשנים לאורך הדורות התמודדו עם הטקסט החידתי הזה וניסו לשזור ממנו סיפור קוהרנטי. הם מציעים רעיונות מרתקים ביחס למצב המשפחתי של משה וחיי המשפחה שלו, אופי הביקורת של מרים ואהרן, ומשמעות עונש הצרעת.<fn>ראו גם <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</fn></p>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נבחן כיצד פרשנים לאורך הדורות התמודדו עם טקסט חידתי זה וניסו להרכיב ממנו סיפור קוהרנטי. הם מציעים רעיונות מרתקים ביחס למצב המשפחתי של משה וחיי המשפחה שלו, אופי הביקורת של מרים ואהרן, ומשמעות עונש הצרעת.<fn>ראו גם <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</fn></p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 09:33, 25 August 2019

ביקורת מרים על משה והכושית

הקדמה

תלונה כפולה

במדבר י"ב נפתח עם התלונות של מרים ואהרן על משה: 

(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח.
(ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'.

הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:

  • מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה?1 מתי הוא עשה זאת? מדוע משה לקח אישה שנייה בנוסף לאשתו שהוזכרה, צפורה, ומדוע הוא לקח אישה מכוש ולא אחת מבנות עמו?
  • למה מרים ואהרן התנגדו לנישואין אלה?
  • מה הקשר בין הביקורת של מרים ואהרן על האישה הכושית (י"ב:א') לבחירה שלהם אחר כך להטיל ספק בייחודיות הקשר של משה עם ה' (י"ב:ב')?
  • האם מדבור כאן בסתם רכילות בטלה, או שלשיחה הייתה כוונה מרושעת יותר?

הסיפור בהקשרו

פרק זה משתלב היטב בתוך ההקשר הרחב יותר של במדבר י"א – י"ז שמציגים סדרה של תקריות בהן כל בני ישראל או דמויות ספציפיות מערערים את הסמכות של משה. דבר זה מצביע אולי על כך שהתלונות של מרים ואהרן הן חלק מתבנית התנהגותית גדולה יותר שממנה סבל העם.

עם זאת, ישנם גם מספר גורמים בסיפור שלנו המבדילים אותו מהסיפורים שמסביב. הביקורת של מרים ואהרן מתייחסת להתנהלותו האישית של משה ולא לתפקידו כמנהיג. בנוסף, העונש שניתן להם הוא הרבה פחות חמור מהעונשים במקרים האחרים. לבסוף, שלוש הדמויות המעורבות כאן נתפסות בדרך כלל כמנהיגי העם וכמופת של התנהלות ראויה. לכן פרשנים רבים מנסים להצדיק את שני הצדדים בסכסוך ולהציג את המעשים של כל הדמויות באור חיובי ככל האפשר.

תגובת ה'

ה' מגן על משה מיד ובתקיפות:

(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.

ה' מתייחס במפורש לכך שאין שווה למשה ביחס שלו לה', אך הוא אינו מזכיר את האישה הכושית. מדוע עניין זה הושמט, או שמא הוא איכשהו כן הוכלל בתגובת ה'? האם ייתכן שהדאגות של מרים ואהרן היו מוצדקות בנקודה זו? יתרה מכך, אם מרים ואהרן בסך הכל קשקשו ביניהם שלא לצורך, מדוע מעשה זה גרר השפלה פומבית ותיעוד המעשים בתורה עבור הדורות הבאים?

בגישות פרשניות, נבחן כיצד פרשנים לאורך הדורות התמודדו עם טקסט חידתי זה וניסו להרכיב ממנו סיפור קוהרנטי. הם מציעים רעיונות מרתקים ביחס למצב המשפחתי של משה וחיי המשפחה שלו, אופי הביקורת של מרים ואהרן, ומשמעות עונש הצרעת.2