Difference between revisions of "Miryam's Critique of Moshe and his Cushite Marriage/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(8 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>ביקורת מרים על משה והכושית</h1>
 
<h1>ביקורת מרים על משה והכושית</h1>
 
<h2>תלונה כפולה</h2>
 
<h2>תלונה כפולה</h2>
<p><a href="Bemidbar12-1" data-aht="source">במדבר י"ב</a>&#160;opens with Miryam and Aharon voicing a double complaint regarding Moshe:</p>
+
<p><a href="Bemidbar12-1" data-aht="source">במדבר י"ב</a> פותח בתלונות של מרים ואהרן על משה:&#160;</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח.<br/>(ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'.</p>
 
<p>(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח.<br/>(ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>These verses raise several questions:</p>
+
<p>הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה,<fn>שאלות אלו מניחות את הקריאה הרגילה שהאישה הכושית הייתה נשואה למשה. ראו מ' בן-ישר ("<a href="https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/behaalot/ben.html">תלונת מרים ואהרן</a>", דף שבועי, אוניברסיטת בר אילן, תשס"ו) לקריאה חלופית, לפיה אהרן, לא משה, הוא זה שנישא לאישה הכושית, ואשתו הכושית של אהרן היא זו שהניעה אותו להתלונן על מעמדו של משה. פרשנות זו מחייבת לתרגם את הביטוי בפסוק "עַל אֹדוֹת" כ"עקב", ולא "לגבי". בעוד שיש לגישה חדשנית זו מספר קשיים, היתרון שלה הוא בכך שאהרן (ומרים) מגישים תלונה אחת בלבד, ולא שתי תלונות שלכאורה לא קשורות.</fn> and when did he do so? Why would Moshe have taken a second wife in addition to his aforementioned wife, Zipporah, and why a woman from Cush rather than one from his own nation?</li>
+
<li>מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה?<fn>שאלות אלו מניחות את הקריאה הרגילה שהאישה הכושית הייתה נשואה למשה. ראו מ' בן-ישר ("<a href="https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/behaalot/ben.html">תלונת מרים ואהרן</a>", דף שבועי, אוניברסיטת בר אילן, תשס"ו) לקריאה חלופית, לפיה אהרן, לא משה, הוא זה שנישא לאישה הכושית, ואשתו הכושית של אהרן היא זו שהניעה אותו להתלונן על מעמדו של משה. פרשנות זו מחייבת לתרגם את הביטוי בפסוק "עַל אֹדוֹת" כ"עקב", ולא "לגבי". בעוד שיש לגישה חדשנית זו מספר קשיים, היתרון שלה הוא בכך שאהרן (ומרים) מגישים תלונה אחת בלבד, ולא שתי תלונות שלכאורה לא קשורות.</fn>&#160;מתי הוא עשה זאת? מדוע משה לקח אישה שנייה בנוסף לאשתו&#160;צפורה שכבר הוזכרה, ומדוע הוא לקח אישה מכוש ולא אחת מבנות עמו?</li>
<li>On what grounds did Miryam and Aharon object to Moshe's marriage?</li>
+
<li>למה מרים ואהרן התנגדו לנישואין אלה?</li>
<li>How did Miryam and Aharon's initial critique about the Cushite woman (י"ב:א') relate to their second utterance questioning the uniqueness of Moshe's relationship with Hashem (י"ב:ב')?</li>
+
<li>מה הקשר בין הביקורת של מרים ואהרן על האישה הכושית (י"ב:א')&#160;לבחירה שלהם אחר כך להטיל ספק בייחודיות הקשר&#160;של משה עם ה' (י"ב:ב')?</li>
<li>Was all of this merely idle gossip or did their conversation have a more sinister intent?</li>
+
<li>האם מדבור כאן בסתם רכילות בטלה, או שלשיחה הייתה כוונה מרושעת יותר?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
<h2>הסיפור בהקשרו</h2>
 
<h2>הסיפור בהקשרו</h2>
<p>This episode fits well within the בהקשר הרחב יותר של במדבר י"א–יwhich presents a series of incidents in which either the entire Israelite nation or selected individuals from it defy Moshe's authority. This could indicate that Miryam and Aharon's actions were part of a larger behavioral pattern plaguing the nation as a whole.</p>
+
<p>פרק זה משתלב היטב בתוך ההקשר הרחב יותר של הפרקים בבמדבר י"א – ישמציגים סדרה של תקריות בהן כל בני ישראל או&#160;דמויות ספציפיות&#160;מערערים על הסמכות של משה.&#160;דבר זה מצביע אולי&#160;על כך שהתלונות של מרים ואהרן הן&#160;חלק מתבנית התנהגותית גדולה יותר שמפגין העם כולו.</p>
<p>However, there are also a number of elements in our story which distinguish it from the surrounding narratives. Significantly, Miryam and Aharon's criticism relates to Moshe's personal conduct rather than his public leadership role. Additionally, the Divine punishment meted out to them is much less severe than in the other cases. Finally, all three individuals involved here are generally viewed as paragons of virtue and leaders of our people. Thus, in attempting to comprehend our story, many exegetes attempt to present both sides of the conflict as reasonable and to portray the actions of all of the characters in as positive a light as possible.</p>
+
<p>עם זאת, ישנם גם מספר גורמים בסיפור שלנו המבדילים אותו מהסיפורים שמסביב. הביקורת של מרים ואהרן מתייחסת להתנהלותו האישית של משה ולא לתפקידו כמנהיג. בנוסף, העונש שניתן להם הוא הרבה פחות חמור מהעונשים במקרים האחרים. לבסוף, שלוש הדמויות&#160;המעורבות כאן נתפסות בדרך כלל כמנהיגי העם וכמופת של התנהלות ראויה. לכן פרשנים רבים מנסים להצדיק את שני הצדדים בסכסוך ולהציג את המעשים של כל הדמויות באור חיובי ככל האפשר.</p>
  
 
<h2>תגובת ה'</h2>
 
<h2>תגובת ה'</h2>
<p>Hashem's defense of Moshe is immediate and forceful:</p>
+
<p>ה' מגן על משה מיד ובתקיפות:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.</p>
 
<p>(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>Yet, while Hashem's words directly address the issue of Moshe having no equals in the level of his communication with the Divine, they do not make explicit mention of the Cushite woman. Why was this matter omitted, or was it somehow subsumed in Hashem's response? Is it possible that Miryam and Aharon's concerns were justified on this point? Furthermore, if all Miryam and Aharon did was engage in inappropriate prattle between themselves, why did this warrant such a public humiliation for Miryam and the Torah's indelible recording of their actions for posterity?</p>
+
<p>ה' מתייחס במפורש&#160;לכך שאין אף אחד המתקרב למעמדו של משה והיחס שלו עם הקב"ה, אך הוא אינו מזכיר כלל את האישה הכושית. מדוע&#160;עניין זה הושמט,&#160;או שמא הוא איכשהו כן הוכלל בתגובת ה'? הייתכן שהדאגות של מרים ואהרן היו מוצדקות בנקודה זו? יתרה מכך, אם מרים ואהרן בסך הכל קשקשו ביניהם שלא לצורך, מדוע מעשה זה גרר השפלה פומבית ותיעוד המעשים בתורה עבור הדורות הבאים?</p>
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, we will examine how exegetes throughout the ages have grappled with this enigmatic text and attempted to weave together a coherent narrative. While doing so, they present a fascinating array of views regarding Moshe's marital status and family life, the nature of his siblings' criticism, and the significance of the punishment of leprosy.<fn>ראו גם <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</fn></p>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נבחן כיצד פרשנים לאורך הדורות התמודדו עם טקסט חידתי זה וניסו להרכיב ממנו סיפור קוהרנטי. הם מציעים רעיונות מרתקים ביחס למצב המשפחתי של משה וחיי המשפחה שלו, אופי הביקורת של מרים ואהרן, ומשמעות עונש הצרעת.<fn>ראו גם <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</fn></p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 10:12, 25 August 2019

ביקורת מרים על משה והכושית

הקדמה

תלונה כפולה

במדבר י"ב פותח בתלונות של מרים ואהרן על משה: 

(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח.
(ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה'.

הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:

  • מיהי "הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית" שלקח משה?1 מתי הוא עשה זאת? מדוע משה לקח אישה שנייה בנוסף לאשתו צפורה שכבר הוזכרה, ומדוע הוא לקח אישה מכוש ולא אחת מבנות עמו?
  • למה מרים ואהרן התנגדו לנישואין אלה?
  • מה הקשר בין הביקורת של מרים ואהרן על האישה הכושית (י"ב:א') לבחירה שלהם אחר כך להטיל ספק בייחודיות הקשר של משה עם ה' (י"ב:ב')?
  • האם מדבור כאן בסתם רכילות בטלה, או שלשיחה הייתה כוונה מרושעת יותר?

הסיפור בהקשרו

פרק זה משתלב היטב בתוך ההקשר הרחב יותר של הפרקים בבמדבר י"א – י"ז שמציגים סדרה של תקריות בהן כל בני ישראל או דמויות ספציפיות מערערים על הסמכות של משה. דבר זה מצביע אולי על כך שהתלונות של מרים ואהרן הן חלק מתבנית התנהגותית גדולה יותר שמפגין העם כולו.

עם זאת, ישנם גם מספר גורמים בסיפור שלנו המבדילים אותו מהסיפורים שמסביב. הביקורת של מרים ואהרן מתייחסת להתנהלותו האישית של משה ולא לתפקידו כמנהיג. בנוסף, העונש שניתן להם הוא הרבה פחות חמור מהעונשים במקרים האחרים. לבסוף, שלוש הדמויות המעורבות כאן נתפסות בדרך כלל כמנהיגי העם וכמופת של התנהלות ראויה. לכן פרשנים רבים מנסים להצדיק את שני הצדדים בסכסוך ולהציג את המעשים של כל הדמויות באור חיובי ככל האפשר.

תגובת ה'

ה' מגן על משה מיד ובתקיפות:

(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם. (ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. (ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. (ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. (ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. (י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.

ה' מתייחס במפורש לכך שאין אף אחד המתקרב למעמדו של משה והיחס שלו עם הקב"ה, אך הוא אינו מזכיר כלל את האישה הכושית. מדוע עניין זה הושמט, או שמא הוא איכשהו כן הוכלל בתגובת ה'? הייתכן שהדאגות של מרים ואהרן היו מוצדקות בנקודה זו? יתרה מכך, אם מרים ואהרן בסך הכל קשקשו ביניהם שלא לצורך, מדוע מעשה זה גרר השפלה פומבית ותיעוד המעשים בתורה עבור הדורות הבאים?

בגישות פרשניות, נבחן כיצד פרשנים לאורך הדורות התמודדו עם טקסט חידתי זה וניסו להרכיב ממנו סיפור קוהרנטי. הם מציעים רעיונות מרתקים ביחס למצב המשפחתי של משה וחיי המשפחה שלו, אופי הביקורת של מרים ואהרן, ומשמעות עונש הצרעת.2