Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(7 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 5: Line 5:
 
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf" href="/Media/2Shemot/25/Purpose of the Mishkan/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a>&#160;<a class="word-before" href="/Media/2Shemot/25/Purpose of the Mishkan/Hebrew Study Guide.doc">מדריך ללומד</a>&#160;</p>
 
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf" href="/Media/2Shemot/25/Purpose of the Mishkan/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a>&#160;<a class="word-before" href="/Media/2Shemot/25/Purpose of the Mishkan/Hebrew Study Guide.doc">מדריך ללומד</a>&#160;</p>
 
<h2 name="בית להקב&quot;ה?">למה ה' רוצה בית?</h2>
 
<h2 name="בית להקב&quot;ה?">למה ה' רוצה בית?</h2>
<p>חציו האחרון של ספר שמות עוסק כמעט כולו בנושא המשכן, עם שלושה עשר פרקים&#160;שלמים המפרטים את תכנון המשכן ולבסוף את בנייתו, כאשר ההפסקה היחידה היא בתיאור חוזר של חטא העגל והשלכותיו.</p>
+
<p>חציו האחרון של ספר שמות עוסק כמעט כולו בנושא המשכן, עם שלושה עשר פרקים&#160;שלמים המפרטים את תכנון המשכן ולבסוף את בנייתו, כאשר ההפסקה היחידה היא בתיאור חטא העגל והשלכותיו.</p>
<p>מה תפקידו של המבנה המהודר הזה? במבט ראשון, נראה שההוראות לבניית המשכן מדגישות את מטרתו של המשכן כבית שכינה להקב"ה והתשובה ברורה מאליו:</p>
+
<p>מה תכליתו של המבנה המהודר של המשכן? במבט ראשון, נראה שהתשובה ברורה מאליה, שהרי ההוראות לבניית המשכן מדגישות את מטרתו של המשכן כבית שכינה להקב"ה:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:.3em;">וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (כ"ה:ח')</q><q xml:lang="he" dir="rtl">וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. (כ"ט:מ"ה-מ"ו)</q>
+
<p>וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (כ"ה:ח')</p>
<q xml:lang="en" style="margin-bottom:.3em;">And they should make me a Sanctuary and I will dwell among them. (25:8)</q><q xml:lang="en">And I will dwell among the children of Israel and I will be their God. And they will know that I am Hashem their God, who has taken them out from the land of Egypt to dwell among them, I am Hashem their God. (29:45-46)</q>
+
<p>וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. (כ"ט:מ"ה-מ"ו)</p>
</multilang>
+
</q>
<p>אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שאין לו דמות הגוף ואינו גוף,<fn>Not all commentators, however, agree with these assumptions – see <a href="2" data-aht="subpage">Approaches</a>.</fn>&#160;מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?<fn>Cf. the conundrum presented by Shelomo upon completing the building of the Beit HaMikdash: "הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי" (<a href="MelakhimI8-27" data-aht="source">Melakhim I 8:27</a>), and the contradiction formulated by the <multilink><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Mekhilta DeRabbi Yishmael</a><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Bo Masekhta DePischa 16</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink>: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם למה נאמר, והלא כבר נאמר הלא את השמים ואת הארץ אני מלא".</fn>&#160; יתר על כן,&#160;מדוע הקב"ה מעוניין בכך שנעשה עבודת משכן יומית הכוללת את הקרבת הקורבנות,<fn>Cf. <a href="Yirmeyahu7-22" data-aht="source">Yirmeyahu</a> who states that Hashem did not even command such offerings: "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִ[י] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח". For elaboration, see Purpose of Sacrifices.</fn>&#160;את הקטרת הקטורת, את הדלקת המנורה?This enigma is succinctly formulated by <multilink><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">HaNivchar BaEmunot UvaDeiot 3</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>:</p>
+
<p>אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שהקב"ה אינו גוף ושאין לו דמות הגוף,<fn>אך לא כל הפרשנים&#160;יוצאים מנקודת הנחה זו. להרחבה, ראו <a href="2" data-aht="subpage">Approaches</a> ו<a href="Philosophy:Anthropomorphism" data-aht="page">הגשמת הבורא</a>.</fn>&#160;מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?<fn>השוו לשאלה שמעלה שלמה בעת חנוכת המקדש: "הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי" (<a href="MelakhimI8-27" data-aht="source">מלכים א׳ ח׳:כ״ז</a>) ואת הסתירה המנוסחת ב<multilink><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Bo Masekhta DePischa 16</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם למה נאמר, והלא כבר נאמר הלא את השמים ואת הארץ אני מלא".</fn>&#160; יתר על כן,&#160;מדוע הקב"ה מעוניין בפולחן היומי של המשכן הכולל הקרבת הקורבנות,<fn>השוו לדברי <a href="Yirmeyahu7-22" data-aht="source">ירמיהו ז׳</a><span class="aht-chrome-space"> המציין שהקב"ה אפילו לא ציווה קורבנות אלו</span>: "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִ[י] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח". להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</fn> הקטרת הקטורת, הדלקת המנורה, ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי <multilink><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר׳ סעדיה גאון</a></multilink>:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:0;">אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.</q>
+
<p>אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.</p>
<q xml:lang="en" style="margin-bottom:0;">And perhaps one will ask from the building of the Tabernacle, and one will say: why does the Creator need a tent and a screen, and lit candles, and a melodious voice, and baked bread, and a good smell, and a fine flour offering, and oil and fruit, and similar things?... Because the mind already ruled that he does not need a thing, but everything needs him.</q>
+
</q>
</multilang>
 
  
<h2>What Suddenly Changed?</h2>
+
<h2>מה השתנה פתאום?</h2>
<p>The command to build the Mishkan appears as something of a surprise in the context of the Israelites' trek through the Wilderness. The nation had just witnessed Hashem's revelation at Mt. Sinai which was immediately followed by a directive to build altars of earth or stone if a need should arise to offer sacrifices (<a href="Shemot20-20" data-aht="source">Shemot 20:20-22</a>).<fn>For an analysis of the relationship between these verses and the altar of the Mishkan, see <a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">Altars of Earth, Stone, and Wood</a>.</fn> They had also been notified of their impending journey to the land of Israel and directed to bring the first fruits of the land to the House of Hashem (<a href="Shemot23-19" data-aht="source">Shemot 23:19-33</a>). But there had not even been a hint of any need to build a temporary place of worship in the Wilderness itself. All that apparently remained before the commencement of the awaited journey to the Promised Land was for Moshe to ascend Mt. Sinai and bring down the Tablets of the Covenant.<fn>Presumably, merely receiving the Tablets would not even have required Moshe to remain for forty days on Mt. Sinai.</fn></p>
+
<p>הציווי לבניית המשכן מופיע במפתיע באמצע תיאור&#160;מסעותיהם של בני ישראל במדבר. מעט זמן לפני כן, נכח העם להתגלות הא-לוהית בהר סיני, כשמיד לאחריה מפורט הציווי לבנות מזבחות אבן או אדמה אם יש צורך בהקרבת קורבנות (<a href="Shemot20-20" data-aht="source">שמות כ':כ'-כ"ב</a>).<fn>לסקירה אודות היחס בין פסוקים אלו לבין מזבח המשכן, ראו&#160;<a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">מזבחות אדמה, אבן, ועץ</a>.</fn>&#160;בהמשך, העם נודע גם למסע המתוכנן לארץ ישראל ונצטווה להביא את ראשית ביכוריהם לבית ה' (<a href="Shemot23-19" data-aht="source">שמות כ"ג:י"ט-כ"ג</a>). אך בתוך כל זה לא הייתה רמיזה, ולו הקלה ביותר, לכך שיש צורך לבנות משכן ארעי לעבודה במדבר. היה נדמה שעלייתו של משה להר סיני והורדת לוחות הברית לעם הוא הצעד האחרון שנשאר לעשות לפני היציאה למסע המיוחל לארץ המובטחת.<fn>לכאורה נראה שקבלת הלוחות בלבד לא היתה דורשת ממשה לשהות ארבעים ימים בהר סיני.</fn></p>
<p>Why, then, did Hashem suddenly shift course and issue instructions to launch a massive building project, the implementation of which would delay the journey by at least six months?<fn>The precise duration of the construction depends on the Chronology of Shemot 24-34.  Furthermore, had Moshe merely ascended to receive the Tablets and returned immediately to the camp (as he did in his earlier ascents in Shemot 19) rather than staying for forty days to receive the blueprints of the Tabernacle, the people would never have made the Golden Calf.</fn> Additionally, until this point, the nation had functioned perfectly well with Hashem's presence embodied in the Pillars of Cloud and Fire or descending to Moshe's personal tent.<fn>See <a href="Shemot33-7" data-aht="source">Shemot 33:7-11</a>, and see Hoil Moshe Shemot 16:10 and 18:7.</fn> What required the sudden transformation of the status quo,<fn>It is not even clear that the construction of the Tabernacle had any salutary effects on the people's general conduct.</fn> and why was Moshe not informed of this change until he was already atop Mt. Sinai?<fn>See <a href="Shemot24-12" data-aht="source">Shemot 24:12</a> where Hashem commands Moshe to ascend Mt. Sinai to receive the Tablets, but makes no mention of the Tabernacle.</fn></p>
+
<p><span class="aht-chrome-space">אם כך, מדוע ה' לפתע חישב מסלול מחדש והורה להתחיל בפרוייקט בנייה אדיר, שהיה עתיד לדחות את המסע בלפחות<fn>משך הזמן המדוייק שלקח לבנות את המשכן תלוי בהבנת הכרונולוגיה של פרקים כ"ד–ל"ד בספר שמות.</fn> שישה חודשים?</span><fn>יתר על כן, אילו משה היה עולה ויורד מיד מהר סיני (כפי שעשה בעליתו הקודמת בשמות י"ט) ולא שוהה בהר ארבעים יום כדי לקבל את תוכניות הבנייה של המשכן, העם לא היו חוטאים בחטא העגל.</fn>&#160;בנוסף, עד לרגע הזה העם תיפקד מצויין כאשר שכנה השכינה בעמוד האש ועמוד הענן או בהתגלות פרטית באוהל משה.<fn>ראו&#160;<a href="Shemot33-7" data-aht="source">שמות ל״ג:ז׳-י״א</a>, ואת הואיל משה שמות ט"ז:י', י"ח:ז'.</fn> מה הצריך את השינוי הפתאומי בסטטוס הקיים,<fn>לא ברור אפילו אם בניית המשכן השפיעה על התנהלותו הכללית של העם.</fn>&#160;ומדוע לא נודע למשה על השינוי בתוכנית קודם עלייתו להר סיני?<fn>ראו&#160;<a href="Shemot24-12" data-aht="source">שמות כ״ד:י״ב</a>&#160;שם ה' מצווה את משה לעלות להר סיני כדי לקבל את הלוחות, אבל לא מזכיר את המשכן.</fn></p>
  
<h2 name="Revelation and Atonement">Twin Foci Revelation and Atonement</h2>
+
<h2 name="התגלות וכפרה">שני מוקדים&#160;התגלות וכפרה</h2>
<p>The Torah calls the Mishkan both "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" ("Tabernacle of Testimony") and "אֹהֶל מוֹעֵד" ("Tent of Meeting"), suggesting that its primary function was to safeguard the "לֻחֹת הָעֵדֻת" (the concrete testimony to Hashem's revelation) and to facilitate His ongoing communication with Moshe from between the cherubs on the "אֲרוֹן הָעֵדֻת".&#8206;<fn>See <a href="Shemot25-21" data-aht="source">Shemot 25:22</a>.</fn> The main activity in the Tabernacle, though, revolves around its other vessels, particularly the altars and their offerings. These, in contrast to the <i>aron</i>, function as vehicles for atonement.<fn>See <a href="Shemot29-36" data-aht="source">Shemot 29:36-37</a> and <a href="Shemot30-10" data-aht="source">Shemot 30:10</a>. The atoning aspect of sacrifices is also emphasized throughout the first half of Sefer Vayikra. The motif of penance appears also in <a href="Shemot30-15" data-aht="source">Shemot 30:15-16</a> with regard to the half-shekels donated to the Mishkan's building fund. For further discussion, see <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels For Census or Tabernacle</a>.</fn> What is the relationship between the roles of these various vessels? Is the focal point of the Mishkan its concealed ark and Tablets or its atoning altars?</p>
+
<p>התורה מכנה את המשכן גם בשם "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" וגם בשם "אֹהֶל מוֹעֵד". ייתכן וניתן להסיק מכאן שמטרתו העיקרית היתה לשמור על "לֻחֹת הָעֵדֻת" ולהסדיר את&#160;התקשורת בין הקב"ה לבין משה לדיבור מבין הכרובים המונחים על "אֲרוֹן הָעֵדֻת".&#8206;<fn>ראו&#160;<a href="Shemot25-21" data-aht="source">שמות כ"ה:כ"ב</a>.</fn> למרות זאת, העבודה האקטיבית במשכן סובבת סביב כליה האחרים, בפרט סביב המזבחות וקורבנותיהם. אלו, בניגוד לארון, מתפקדים ככלי כפרה.<fn>ראו&#160;<a href="Shemot29-36" data-aht="source">שמות כ״ט:ל״ו-ל״ז</a>&#160;וכן את&#160;<a href="Shemot30-10" data-aht="source">שמות ל׳:י׳</a>. מימד הכפרה של הקורבנות מודגש גם לאורך חציו הראשון של ספר ויקרא. בנוסף לכך, מוטיב הכפרה מופיע בספר&#160;<a href="Shemot30-15" data-aht="source">שמות ל׳:ט״ו-ט״ז</a>&#160;בהקשר מחצית השקל הנתרם למען בניית המשכן.&#160;להרחבה בנושא ראו&#160;<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל למפקד או למשכן</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> מה היחס בין תפקידיהם של כלי המשכן השונים? האם לב המשכן הוא הארון והלוחות השמורים בתוכו או המזבחות המשמשים לכפרה?</span></p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 00:25, 11 July 2019

מטרת המשכן

הקדמה

PDF מדריך ללומד 

למה ה' רוצה בית?

חציו האחרון של ספר שמות עוסק כמעט כולו בנושא המשכן, עם שלושה עשר פרקים שלמים המפרטים את תכנון המשכן ולבסוף את בנייתו, כאשר ההפסקה היחידה היא בתיאור חטא העגל והשלכותיו.

מה תכליתו של המבנה המהודר של המשכן? במבט ראשון, נראה שהתשובה ברורה מאליה, שהרי ההוראות לבניית המשכן מדגישות את מטרתו של המשכן כבית שכינה להקב"ה:

וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (כ"ה:ח')

וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. (כ"ט:מ"ה-מ"ו)

אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שהקב"ה אינו גוף ושאין לו דמות הגוף,1 מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?2  יתר על כן, מדוע הקב"ה מעוניין בפולחן היומי של המשכן הכולל הקרבת הקורבנות,3 הקטרת הקטורת, הדלקת המנורה, ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי ר׳ סעדיה גאוןהנבחר באמונות ובדעות ג׳אודות ר׳ סעדיה גאון:

אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.

מה השתנה פתאום?

הציווי לבניית המשכן מופיע במפתיע באמצע תיאור מסעותיהם של בני ישראל במדבר. מעט זמן לפני כן, נכח העם להתגלות הא-לוהית בהר סיני, כשמיד לאחריה מפורט הציווי לבנות מזבחות אבן או אדמה אם יש צורך בהקרבת קורבנות (שמות כ':כ'-כ"ב).4 בהמשך, העם נודע גם למסע המתוכנן לארץ ישראל ונצטווה להביא את ראשית ביכוריהם לבית ה' (שמות כ"ג:י"ט-כ"ג). אך בתוך כל זה לא הייתה רמיזה, ולו הקלה ביותר, לכך שיש צורך לבנות משכן ארעי לעבודה במדבר. היה נדמה שעלייתו של משה להר סיני והורדת לוחות הברית לעם הוא הצעד האחרון שנשאר לעשות לפני היציאה למסע המיוחל לארץ המובטחת.5

אם כך, מדוע ה' לפתע חישב מסלול מחדש והורה להתחיל בפרוייקט בנייה אדיר, שהיה עתיד לדחות את המסע בלפחות6 שישה חודשים?7 בנוסף, עד לרגע הזה העם תיפקד מצויין כאשר שכנה השכינה בעמוד האש ועמוד הענן או בהתגלות פרטית באוהל משה.8 מה הצריך את השינוי הפתאומי בסטטוס הקיים,9 ומדוע לא נודע למשה על השינוי בתוכנית קודם עלייתו להר סיני?10

שני מוקדים – התגלות וכפרה

התורה מכנה את המשכן גם בשם "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" וגם בשם "אֹהֶל מוֹעֵד". ייתכן וניתן להסיק מכאן שמטרתו העיקרית היתה לשמור על "לֻחֹת הָעֵדֻת" ולהסדיר את התקשורת בין הקב"ה לבין משה לדיבור מבין הכרובים המונחים על "אֲרוֹן הָעֵדֻת".‎11 למרות זאת, העבודה האקטיבית במשכן סובבת סביב כליה האחרים, בפרט סביב המזבחות וקורבנותיהם. אלו, בניגוד לארון, מתפקדים ככלי כפרה.12 מה היחס בין תפקידיהם של כלי המשכן השונים? האם לב המשכן הוא הארון והלוחות השמורים בתוכו או המזבחות המשמשים לכפרה?