Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bereshit/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Basic"> <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית</h1> <div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet unde...")
 
 
(17 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית</h1>
<div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet undergone editorial review</span></center></b></div>
+
<category>סתירות וכפילויות
 +
<p>בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, הן בפרק א' והן בפרק ב', ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.</p>
 +
<ul>
 +
<li>באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?</li>
 +
<li>במקרה הספציפי שלנו, הפרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור&#160;כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. גישה נוספת מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל;&#160;הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות הכי משכנעת אתכם?</li>
 +
<li>להרחבה, ראו&#160;<a href="Two Accounts of Creation: Bereshit 1–2" data-aht="page">שני סיפורי הבריאה: בראשית א'–ב'</a>.</li>
 +
</ul>
 +
</category>
 +
<category>דחייה ופשע
 +
<p>ב"קדמת עדן", הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:</p>
 +
<p>המוטיב של "בחירה ודחייה" חוזר לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר&#160;סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?</p>
 +
<p>בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית קורבנו של קין</a> וגם את הנושא של <a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></p>
 +
</category>
 +
<category>טכנולוגיה ומוסריות
 +
<p>הסיפור הסתום של למך ונשותיו נוגע בנושאים רבים, לרבות אשמה וכוחה של תשובה, חסרונותיה של פוליגמיה, והסכנות הכרוכות בהתקדמות טכנולוגית.</p>
 +
<ul>
 +
<li>איזה עונש חמור יותר&#160;– תחושת אשמה או עונש פיזי? ראו תשובתו של ספורנו לשאלה זו בניתוחו ל<a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">נאומו של למך</a>.</li>
 +
<li>האם ישנה התאמה כלשהי בין התקדמות טכנולוגית לבין מוסריותה של החברה? באיזו תדירות התקדמות מדעית מעודדת התנהגות מוסרית? באיזו תדירות היא מובילה להתדרדרות? ראו כיצד רמב"ם, הכתב והקבלה, וקאסוטו מתייחסים לשאלות הללו בפירושיהם ל<a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">נאומו של למך</a>.</li>
 +
</ul>
 +
</category>
 +
<category>עוד...
 +
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Bereshit" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת בראשית</a>.</p>
 +
</category>
 +
 
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 00:14, 7 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית

סתירות וכפילויות

בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, הן בפרק א' והן בפרק ב', ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.

  • באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?
  • במקרה הספציפי שלנו, הפרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. גישה נוספת מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל; הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות הכי משכנעת אתכם?
  • להרחבה, ראו שני סיפורי הבריאה: בראשית א'–ב'.

דחייה ופשע

ב"קדמת עדן", הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:

המוטיב של "בחירה ודחייה" חוזר לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?

בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו דחיית קורבנו של קין וגם את הנושא של קין – רוצח במזיד או בשוגג?

טכנולוגיה ומוסריות

הסיפור הסתום של למך ונשותיו נוגע בנושאים רבים, לרבות אשמה וכוחה של תשובה, חסרונותיה של פוליגמיה, והסכנות הכרוכות בהתקדמות טכנולוגית.

  • איזה עונש חמור יותר – תחושת אשמה או עונש פיזי? ראו תשובתו של ספורנו לשאלה זו בניתוחו לנאומו של למך.
  • האם ישנה התאמה כלשהי בין התקדמות טכנולוגית לבין מוסריותה של החברה? באיזו תדירות התקדמות מדעית מעודדת התנהגות מוסרית? באיזו תדירות היא מובילה להתדרדרות? ראו כיצד רמב"ם, הכתב והקבלה, וקאסוטו מתייחסים לשאלות הללו בפירושיהם לנאומו של למך.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בראשית.