Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים</h1>
 
<category>Law and Order
 
<category>Law and Order
 +
<p>האם המטרה העיקרית של קוד שיפוטי צריכה להיות קביעת עקרונות של נכון ופסול או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מטרת החלקים החוקיים של התורה?</p>
 
<p>Should the main purpose of a judicial code be to lay down principles of right and wrong or to preserve law and order? Which do the legal sections of the Torah aim to do?</p>
 
<p>Should the main purpose of a judicial code be to lay down principles of right and wrong or to preserve law and order? Which do the legal sections of the Torah aim to do?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 +
<li>בחן את החוקים המובאים בפרשת משפטים (וסעיפים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים כלולים? כיצד מנוסחים אלה (האם מדובר באמירות מותנות או מוחלטות?) אילו עונשים כלולים? מה זה מצביע על מטרת הקוד החוקי של התורה?</li>
 
<li>Examine the laws presented in Parashat Mishpatim (and other legal sections of Torah). What types of laws are included?&#160; How are these formulated (are they conditional or absolute statements?)&#160; What punishments are included?&#160; What does this suggest about the purpose of the Torah's legal code?</li>
 
<li>Examine the laws presented in Parashat Mishpatim (and other legal sections of Torah). What types of laws are included?&#160; How are these formulated (are they conditional or absolute statements?)&#160; What punishments are included?&#160; What does this suggest about the purpose of the Torah's legal code?</li>
 +
<li>כיצד משווים בין חוקי החוק המזרח הקדום האחרים? מה יכולים ההבדלים ללמד על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהם?</li>
 
<li>How do other Ancient Near Eastern law codes compare?&#160; What can the differences teach about the underlying values of each culture and their conceptions of justice?&#160; ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
 
<li>How do other Ancient Near Eastern law codes compare?&#160; What can the differences teach about the underlying values of each culture and their conceptions of justice?&#160; ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
 +
<li>האם היית מתייחס לתורה בכללותה כקוד חוק? למה או למה לא?</li>
 
<li>Would you refer to the Torah as a whole as a law code? Why or why not?</li>
 
<li>Would you refer to the Torah as a whole as a law code? Why or why not?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
<p><a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby.&#160; The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear.&#160; Scan the verses and discuss the following issues, using <a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>as a guide:</p>
+
<p>שמות כ"א מדברת על מקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה לאחת ההפלה או ללידתה בטרם עת. הפסוקים שופעים מעורפלות, מה שהופך את החוק המדויק לבלתי ברור. סרוק את הפסוקים ודון בדברים הבאים בעיות, באמצעות נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון" כמדריך:</p>
 +
<p>&#160;<a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby.&#160; The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear.&#160; Scan the verses and discuss the following issues, using <a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>as a guide:</p>
 
<ul>
 
<ul>
 +
<li>מה המקרה הזה יכול ללמד על איך התורה רואה במעמדו של עובר? האם היא נחשבת לישות עצמאית משלה, שאינה שונה מאף אנוש? או, האם זה נחשב רק לחלק מגופה של אמה ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לפגיעות פחותה אם יופסק? אילו סוגיות טקסטואליות משפיעות על תשובתך?</li>
 
<li>What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted?&#160; What textual issues affect your answer?</li>
 
<li>What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted?&#160; What textual issues affect your answer?</li>
 +
<li>אם אדם שהתכוון להרוג אדם אחד, אך הורג בטעות אחר, כיצד יש לראות בפעולה? האם מדובר בפשע הון, מכיוון שהיה מעורב בכוונה, או שמא מדובר בהריגה בשוגג, מכיוון שהקורבן לא היה ממוקד באופן פעיל? מה מלמד המקרה של העוברי האורח על החוק?</li>
 
<li>If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed?&#160; Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?</li>
 
<li>If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed?&#160; Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>"עַיִן תַּחַת עַיִן"
 
<category>"עַיִן תַּחַת עַיִן"
<p>As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...".&#160;</p><ul>
+
<p>כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כמצב מידה", והצהירה כי אחד נותן "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".</p>
 +
<p>As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...".&#160;</p>
 +
<ul>
 +
<li>האם זו הצורה ההוגנת ביותר של צדק, או עונש "אכזרי ויוצא דופן"?</li>
 
<li>Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment?&#160;</li>
 
<li>Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment?&#160;</li>
 +
<li>בקביעת עונשים על פשעים, לאילו מהיעדים הבאים יש עדיפות: פיצוי לקורבן, שיקום עבריין, תגמול או הרתעה? מה מציע החוק הזה? האם זו הנורמה או החריג בתורה?</li>
 
<li>In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence?&#160; What does this law suggest?&#160; Is this the norm or exception in Torah?</li>
 
<li>In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence?&#160; What does this law suggest?&#160; Is this the norm or exception in Torah?</li>
 +
<li>הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובע כי במקרה של נזק גוף הצד האשם משלם השבה במקום שהוא מום. אך האם זה הפרשנות הפשוטה של הפסוקים בתורה? האם המובן הפשוט של הטקסטים המקראיים שונה מפסק הדין הרבני? אם כן, מדוע זה? והכי חשוב, איך אפשר לשלב בין הפשט והקטן? ראו "עין תחת ע</li>
 
<li>The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
 
<li>The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem,&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate.&#160; <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn> in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.</p><ul>
+
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem,&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate.&#160; <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn> in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.</p>
 +
<ul>
 
<li>Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
 
<li>Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
 
<li>Does the Torah promote capitalism or socialism?&#160; What do the laws of Shemittah suggest?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, כלומר פערים גדולים בין עשירים לעניים.</fn></li>
 
<li>Does the Torah promote capitalism or socialism?&#160; What do the laws of Shemittah suggest?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, כלומר פערים גדולים בין עשירים לעניים.</fn></li>

Version as of 10:14, 18 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים

Law and Order

האם המטרה העיקרית של קוד שיפוטי צריכה להיות קביעת עקרונות של נכון ופסול או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מטרת החלקים החוקיים של התורה?

Should the main purpose of a judicial code be to lay down principles of right and wrong or to preserve law and order? Which do the legal sections of the Torah aim to do?

  • בחן את החוקים המובאים בפרשת משפטים (וסעיפים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים כלולים? כיצד מנוסחים אלה (האם מדובר באמירות מותנות או מוחלטות?) אילו עונשים כלולים? מה זה מצביע על מטרת הקוד החוקי של התורה?
  • Examine the laws presented in Parashat Mishpatim (and other legal sections of Torah). What types of laws are included?  How are these formulated (are they conditional or absolute statements?)  What punishments are included?  What does this suggest about the purpose of the Torah's legal code?
  • כיצד משווים בין חוקי החוק המזרח הקדום האחרים? מה יכולים ההבדלים ללמד על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהם?
  • How do other Ancient Near Eastern law codes compare?  What can the differences teach about the underlying values of each culture and their conceptions of justice?  ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
  • האם היית מתייחס לתורה בכללותה כקוד חוק? למה או למה לא?
  • Would you refer to the Torah as a whole as a law code? Why or why not?

עוברת אורח, עובר, והריגה

שמות כ"א מדברת על מקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה לאחת ההפלה או ללידתה בטרם עת. הפסוקים שופעים מעורפלות, מה שהופך את החוק המדויק לבלתי ברור. סרוק את הפסוקים ודון בדברים הבאים בעיות, באמצעות נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון" כמדריך:

 שמות כ"א speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby.  The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear.  Scan the verses and discuss the following issues, using נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"as a guide:

  • מה המקרה הזה יכול ללמד על איך התורה רואה במעמדו של עובר? האם היא נחשבת לישות עצמאית משלה, שאינה שונה מאף אנוש? או, האם זה נחשב רק לחלק מגופה של אמה ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לפגיעות פחותה אם יופסק? אילו סוגיות טקסטואליות משפיעות על תשובתך?
  • What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted?  What textual issues affect your answer?
  • אם אדם שהתכוון להרוג אדם אחד, אך הורג בטעות אחר, כיצד יש לראות בפעולה? האם מדובר בפשע הון, מכיוון שהיה מעורב בכוונה, או שמא מדובר בהריגה בשוגג, מכיוון שהקורבן לא היה ממוקד באופן פעיל? מה מלמד המקרה של העוברי האורח על החוק?
  • If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed?  Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?

"עַיִן תַּחַת עַיִן"

כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כמצב מידה", והצהירה כי אחד נותן "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".

As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...". 

  • האם זו הצורה ההוגנת ביותר של צדק, או עונש "אכזרי ויוצא דופן"?
  • Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment? 
  • בקביעת עונשים על פשעים, לאילו מהיעדים הבאים יש עדיפות: פיצוי לקורבן, שיקום עבריין, תגמול או הרתעה? מה מציע החוק הזה? האם זו הנורמה או החריג בתורה?
  • In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence?  What does this law suggest?  Is this the norm or exception in Torah?
  • הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובע כי במקרה של נזק גוף הצד האשם משלם השבה במקום שהוא מום. אך האם זה הפרשנות הפשוטה של הפסוקים בתורה? האם המובן הפשוט של הטקסטים המקראיים שונה מפסק הדין הרבני? אם כן, מדוע זה? והכי חשוב, איך אפשר לשלב בין הפשט והקטן? ראו "עין תחת ע
  • The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו "עין תחת עין".

היתרונות של שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem, שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate.  רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.

  • Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?2
  • Does the Torah promote capitalism or socialism?  What do the laws of Shemittah suggest?3
  • How are Shemittah and Shabbat similar?  What benefits are gained from an enforced resting and refraining from work?  

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.