Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shofetim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 6: Line 6:
 
<p>יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים&#160;חלוקים&#160;בנושא. בעוד ש<multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.</p>
 
<p>יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים&#160;חלוקים&#160;בנושא. בעוד ש<multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד כל אחד משיטות אלה מבינות את פסוקי <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ'</a>&#160;(שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים&#160;בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ב<a href="Yehoshua9" data-aht="source">יהושע ט'</a> שופך אור על הנושא?</li>
+
<li>כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ'</a>&#160;(שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים&#160;בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ב<a href="Yehoshua9" data-aht="source">יהושע ט'</a> שופך אור על הנושא?</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באיזו נסיבות אסור להתפשר?</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באיזו נסיבות אסור להתפשר?</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Determining Truth
+
<category>לקבוע&#160;מה אמת&#160;
 
<p>לפעמים אנו מסתכלים אחורה&#160;על&#160;התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן&#160;נביאים אשר&#160;אומרים&#160;לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם&#160;להוראות הנבואיות?</p>
 
<p>לפעמים אנו מסתכלים אחורה&#160;על&#160;התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן&#160;נביאים אשר&#160;אומרים&#160;לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם&#160;להוראות הנבואיות?</p>
 
<ul>
 
<ul>
Line 20: Line 20:
 
</category>
 
</category>
 
<category>אוטונומיה נבואית
 
<category>אוטונומיה נבואית
<p>מה מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או האם כל מעשיו צריכים להיות מצווים מאת הקב"ה'? על אף&#160;שלפי&#160;<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a>&#160;נביא לעולם לא ידבר&#160;בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי&#160;אלוהי מקדים.<fn>לדוגמא, משה לכאורה מחליט בעצמו להכריז על מכת ארבה ומכת בכורות, מנחה את הלויים להרוג את עובדי עגל הזהב, ומצווה את אהרן בנוגע לתהליכי הקרבה מסוימים. בכל מקרה הוא אומר את הדברים בשם ה', אך צו ה' לא מפורט בטקסט באף אחד מן המקרים.</fn></p>
+
<p>מה מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או האם כל מעשיו צריכים להיות מצווים מאת הקב"ה'? על אף&#160;שלפי&#160;<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a>&#160;נביא לעולם לא ידבר&#160;בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי&#160;אלוהי מקדים.<fn>לדוגמא, משה לכאורה מחליט בעצמו להכריז על מכת ארבה ומכת בכורות, מנחה את הלויים להרוג את עובדי עגל הזהב, ומצווה את אהרן בנוגע לתהליכי הקרבה מסוימים. בכל מקרה הוא אומר את הדברים בשם ה', אך צו ה' לא מפורט בטקסט באף אחד מן המקרים.</fn></p><ul>
<ul>
 
 
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">איך ראוי להבין מקרים כאלו?&#160;&#160;צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן?&#160;</span><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">לחלופין, אולי לנביאים באמת יש את היכולת לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא אפילו לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?</span></li>
 
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">איך ראוי להבין מקרים כאלו?&#160;&#160;צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן?&#160;</span><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">לחלופין, אולי לנביאים באמת יש את היכולת לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא אפילו לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?</span></li>
 
<li>בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?</li>
 
<li>בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?</li>
 
<li>איזה מודל של נביא נמצא בדרגה&#160;גבוהה יותר&#160;– זה&#160;שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת&#160;יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד&#160;עם א-לוהים?&#160;השוו את עמדות <multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">דברים ל"ד:י"א</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.</li>
 
<li>איזה מודל של נביא נמצא בדרגה&#160;גבוהה יותר&#160;– זה&#160;שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת&#160;יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד&#160;עם א-לוהים?&#160;השוו את עמדות <multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">דברים ל"ד:י"א</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.</li>
</ul>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a> ו<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>.</p>
<p>להרחבה, ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a> ו<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>ערי מקלט או גלות?
 
<category>ערי מקלט או גלות?
<p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">דברים י"ט</a>&#160;עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.</p>
+
<p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">דברים י"ט</a>&#160;עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על&#160;השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח&#160;בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא&#160;אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?</li>
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על&#160;השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח&#160;בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא&#160;אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?</li>
 
<li>הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?</li>
 
<li>הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?</li>
</ul>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?</a>.</p>
<p>להרחבה, ראו <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוד...
 
<category>עוד...

Version as of 14:42, 21 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת שופטים

קריאה לשלום בכיבוש הארץ

יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים חלוקים בנושא. בעוד שרש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.

  • כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי דברים כ' (שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ביהושע ט' שופך אור על הנושא?
  • לפי רש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באיזו נסיבות אסור להתפשר?
  • לפי רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו קריאה לשלום בכיבוש הארץ.

לקבוע מה אמת 

לפעמים אנו מסתכלים אחורה על התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן נביאים אשר אומרים לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם להוראות הנבואיות?

  • יתכן שחלק מהבעיה היה הקושי לקבוע לאיזה נביא להאמין. כאשר גם נביאים אמתיים וגם שקריים טענו שהם מדברים בשם האל, אך אמרו דברים סותרים, כיצד יכול האדם הפשוט לדעת מיהו שליחו האמיתי של ה'?
  • דברים י"ח מספק מבחן לקמוס: אם תחזיותיו של נביא אינן מתממשות, אזי בהכרח הוא נביא שקרי. במבט ראשון זה נשמע פשוט. מהפסוק משתמע כי כל הנבואות חייבות להתממש, אך האם זה נכון? מה לגבי ירמיהו י"ח, ירמיהו כ"ח וסיפורי יונה ונינוה? האם תשובה אינה מסוגלת להפוך גזירות אלוהיות? אם כן, כיצד בכל זאת ניתן להבדיל בין נביא אמת לנביא שקר?
  • ראו הבחנה בין נביאי אמת ושקר לגישות שונות.

אוטונומיה נבואית

מה מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או האם כל מעשיו צריכים להיות מצווים מאת הקב"ה'? על אף שלפי דברים י"ח נביא לעולם לא ידבר בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי אלוהי מקדים.1

  • איך ראוי להבין מקרים כאלו?  צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן? לחלופין, אולי לנביאים באמת יש את היכולת לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא אפילו לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?
  • בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?
  • איזה מודל של נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר – זה שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד עם א-לוהים? השוו את עמדות ספר העיקריםד':כ"באודות ר' יוסף אלבו ואברבנאלדברים ל"ד:י"אאודות ר' יצחק אברבנאל ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.

להרחבה, ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה' ומעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'.

ערי מקלט או גלות?

דברים י"ט עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.

  • מה אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?
  • הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?

להרחבה, ראו ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שופטים.