Difference between revisions of "Sale of the Birthright – A Fair Deal/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 44: | Line 44: | ||
<multilink><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">63:13</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">About Bereshit Rabbah</a></multilink>,<multilink><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source"> מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">About Midrash Aggadah (Buber)</a></multilink>,<multilink><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">רבי סעדיה גאון </a><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">Commentary Bereshit 25</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source"> רבי אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>,<multilink><a href="SefornoBereshit25-31" data-aht="source"> ספורנו</a><a href="SefornoBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink> | <multilink><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">63:13</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">About Bereshit Rabbah</a></multilink>,<multilink><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source"> מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">About Midrash Aggadah (Buber)</a></multilink>,<multilink><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">רבי סעדיה גאון </a><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">Commentary Bereshit 25</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>, <multilink><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source"> רבי אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>,<multilink><a href="SefornoBereshit25-31" data-aht="source"> ספורנו</a><a href="SefornoBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b> | + | <point><b>הבכורה כמעניקה מעמד של כהן</b> – התמריץ לקשר את הבכורה למעמד של כהן נובעת מהקדשת הבכורים לעבודת השם<fn>החלפתם בלויים בבמדבר ג', מאשרת שהקדשת הבכורים נועדה במקור לשירות השם. להרחבה בנושא טבעו המדויק של תפקיד הבכור, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</fn> לאחר הצלתם ממכת בכורות המתוארת בשמות י"ב-י"ג. עמדה זו מציעה ששירות זה היה זכותם של הבכורים עוד לפני ספר שמות.<fn>ראו גם בראשית רבה המפרש את הצהרת המשנה בזבחים י"ד:ד' "עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות" כמתייחסת לתחום הפטריארכלי. ראו גם רבי אברהם בן הרמב"ם העוקב אחרי המנהג עד לתקופתם של קין ושם.</fn></point> |
− | <point><b> | + | <point><b>תשלומו של יעקב</b> – הפרשנים הדנים בגישה זו חלוקים ביחס לשאלת התשלום. רבי סעדיה גאון מניח שיעקב קנה את הבכורה עבור סיר של נזיד עדשים, כאשר מדרש אגדה וספורנו סוברים שיעקב שילם מחיר מלא.<fn>המדרש טוען שהאוכל שימש כחותם לעסקה בלבד, כדרך הסוחרים לאכול ארוחה כאשר סוגרים עסקה כלכלית. ספורנו מציע שהאוכל שימש כאמצעי המחליף ידיים כחלק משיטה הלכתית של רכישה הנקראת קנין חליפין (רכישה בעזרת החלפה). הוא משווה את תפקיד האוכל בעסקה לתפקיד הנעל במכירת שדה הגואל ברות ד':ז'. השוו לרשב"ם למעלה.<br/><br/></fn><span class="aht-chrome-space"> כולם מסכימים שיעקב הונע על ידי תשוקתו להבטיח שהזכות הרוחנית של הבכורה לא תיפול ביד מי שאינו ראוי.</span></point> |
− | <point><b> | + | <point><b>מקבילות תנ"כיות </b> – רבי אברהם בן הרמב"ם מצביע על הפסדת בכורתו של ראובן ליוסף והפסדת מעמדם של בכורי ישראל לטובת הלווים, כהשוואה למקרים בהם הבכורה מועברת מהבן/ הקבוצה שאינם ראויים לאדם מתאים יותר.</point> |
<point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – While Seforno reads this as a declaration of Esav's exhaustion and desperate hunger which led him to agree to the sale, the other commentators connect the statement to the spiritual nature of the birthright. Midrash Aggadah (Buber) and Rashi suggest that Esav was willing to forego the birthright as he recognized the potentially fatal perils<fn>Upon finding out the strict requirements and consequences associated with the service of God, Esav felt that the birthright would ultimately led to his punishment and death for not upholding all the restrictions.</fn> that the priestly position held for one who was not righteous.<fn>Bereshit Rabbah and Midrash Aggadah (Buber) further suggest that in these words Esav portrayed a disbelief in God. Though not explicit, this might refer to a denial of the existence of the World to Come or the resurrection of the dead, as per <multilink><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bavli Bava Batra</a><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bava Batra 16b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, Targum Neofiti Bereshit 25:34, and <multilink><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Targum Pseudo-Jonathan</a><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Bereshit 25:27-34</a><a href="Targum Pseudo-Jonathan" data-aht="parshan">About Targum Pseudo-Jonathan</a></multilink>. When Esav says he will die, he means that death is final and nothing follows.</fn></point> | <point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – While Seforno reads this as a declaration of Esav's exhaustion and desperate hunger which led him to agree to the sale, the other commentators connect the statement to the spiritual nature of the birthright. Midrash Aggadah (Buber) and Rashi suggest that Esav was willing to forego the birthright as he recognized the potentially fatal perils<fn>Upon finding out the strict requirements and consequences associated with the service of God, Esav felt that the birthright would ultimately led to his punishment and death for not upholding all the restrictions.</fn> that the priestly position held for one who was not righteous.<fn>Bereshit Rabbah and Midrash Aggadah (Buber) further suggest that in these words Esav portrayed a disbelief in God. Though not explicit, this might refer to a denial of the existence of the World to Come or the resurrection of the dead, as per <multilink><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bavli Bava Batra</a><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bava Batra 16b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, Targum Neofiti Bereshit 25:34, and <multilink><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Targum Pseudo-Jonathan</a><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Bereshit 25:27-34</a><a href="Targum Pseudo-Jonathan" data-aht="parshan">About Targum Pseudo-Jonathan</a></multilink>. When Esav says he will die, he means that death is final and nothing follows.</fn></point> | ||
<point><b>Esav's character and calculations</b><ul> | <point><b>Esav's character and calculations</b><ul> |
Version as of 12:39, 13 May 2019
מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים משתדלים להצדיק את מעשיו של יעקב בדרכים מגוונות, ומציגים טווח רחב של דעות בנוגע למהות הבכורה ואיך יש להעריך את מעשיהם של עשו ויעקב. רשב"ם ואבן עזרא מציגים את הבכורה כירושה חומרית ומגינים על רכישת יעקב בכך שהוא שילם את שוויה המלא של הבכורה. לפיהם, עשו ויעקב מהווים דמויות נטרליות. מצד שני, מדרשים שונים ופרשנים מאוחרים יותר מבינים את הבכורה כמושג רוחני, כאחריות דתית לשירות האל או כסמל לאומה הנבחרת, ומסבירים כי עשו לא היה ראוי למשימות אלה. לבסוף, רבי יוסף בכור שור מניח כי הבכורה מעניקה לבן המבוגר את הזכויות על נכסי אביו, וטוען כי תחת נסיבות אלה ליעקב הייתה את הזכות לשים את האינטרסים שלו לפני אלו שלא אחיו. הוא משווה בין רצונותיהם של עשו ויעקב לדאוג לעצמם ורואה בכך תכונה הכרחית במאבקם להישרדות.
נתן ערך הוגן
יעקב לא רימה את עשו כיוון שהוא שילם לו את הערך המלא של הכורה.
עמדה זו נוגעת למחלוקת האם יעקב שילם על הבכורה יותר משמניחים בדרך כלל, או שמא הבכורה שווה פחות משחושבים לרוב.
שילם מחיר מלא
הבכורה מקנה חלק כפול בירושה, ויעקב שילם בתמורה לה את החלק המדובר.
הלחם והעדשים משמשים לתפקיד אחר, ומהווים עדות מוחשית לחתימת העסקה.2
עם זאת, הוא לא מצביע על כישלונות מוסריים של עשו, אלא מציג אותו כדמות ניטרלית.6
חסרת ערך עבור עשו
בין אם הבכורה מייצגת חלק כפול בנכסי האב או רק מעמד של כבוד,8 הבכורה לא הייתה שווה הרבה לעשו.
- אבן עזרא מסביר שעשו מזלזל בבכורה כיוון שהייתה כמעט חסרת ערך בגלל עניותו של יצחק.12 לכן הוא אינו רואה את הפסוק כמעביר ביקורת מוסרית על עשו.13
- רמב"ן טוען שגישתו של עשו נובעת מפזיזותו ומהצורך שלו בסיפוק מיידי. לפי רמב"ן, עשו, כמו כל השוטים, חי את הרגע ומעולם לא חשב על העתיד.14 רמב"ן בבירור מצייר את עשו באופן שלילי .15
עשו אינו ראוי
הבכורה היוותה זכות רוחנית (יותר מאשר זכות כלכלית) ועשו לא התעניין בה וגם לא היה ראוי לקבל אותה. גישה זו מבחינה בין הזכויות וההתחייבויות אשר עמדה דתית זו מעניקה.
מעמד של כהן
הבכורה העניקה מעמד של כהן, ויעקב שמר על האחריות לשרת את אלוקים כראש המשפחה.
- Esav vilified – Most of the commentators who take this position vilify Esav,22 portraying him as an evil person who cared nothing for the service of Hashem.23 Esav did not feel cheated, but happily sold the birthright both because it had no value to him and because he thought that it might lead to his premature death. Moreover, according to Midrash Aggadah (Buber), it was Esav who was the trickster, gloating among fellow villains that he outsmarted his brother who paid for a commodity that he could not legitimately acquire.
- Esav unsuited – Seforno's portrait of Esav is much more neutral, portraying a figure who really was on the verge of death and who was simply not cut out for the demands of the priestly position.24 This combination of factors led to his willingness to sell the birthright.
Avraham's Legacy
Yaakov acquired the rights to the Blessing and Covenant of Avraham. This included the privileges of inheriting the land of Israel and becoming the father of the chosen nation.
- Chizkuni, Abarbanel, and Shadal suggest that Esav is declaring that he is likely to die before obtaining the inheritance. Abarbanel and Shadal31 think that Esav is referring to the perils inherent in his hunting profession. Chizkuni, in contrast, proposes that Esav was thinking that the inheritance of the land of Israel was still centuries away,32 by which point he would be long dead and incapable of benefiting.33
- R. D"Z Hoffmann maintains that Esav feels as if he is literally on the verge of death due to his insatiable desire for the stew,34 and it is this craving that makes him agree to the deal.35
- Agnostic – Lekach Tov and Abarbanel paint an Esav unworthy of fulfilling the legacy of Avraham. Esav was evil and lacking in faith. He did not even believe that Hashem was going to fulfill His promise and give the Land of Israel to Avraham.36
- Slave to his desires – Chizkuni and R. D"Z Hoffmann portray not an evil Esav, but one who lives in the moment, a slave to his physical desires.37 Esav was willing to sell the birthright so as indulge in his immediate craving, neither thinking of the future nor appreciating the value of spiritual blessings.38
Yaakov's Self Interest
The birthright included Yitzchak's full inheritance, and only one son was to receive the entire estate. Yaakov's purchase was justified since, under such circumstances, he had the right to look out for his own self interest.