Divine Plans and Israelite Free Choice/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל

הקדמה

הקדמה

חלקו של ה' בהוצאת בני ישראל ממצרים, הודגש פעמים רבות לאורך התנ"ך ומהווה את הבסיס למערכת היחסים שבין ה' לבין בני ישראל.1 אולם, הגאולה לא יכלה להתרחש לולא הגלות והשיעבוד התרחשו קודם לכן.2 האם יד א-לוהית גם כיוונה את בני ישראל אל ארץ מצרים, או שהגלות התרחשה כתוצאה טבעית של סדרת בחירות אנושיות, ללא התערבותו החיצונית של ה'? האם ה' נושא באחריות גם בסבל הכרוך בגלות ובשעיבוד, או רק בשמחה הכרוכה בגאולה?

ידיעתו מראש של ה'

הגלות למצרים ותוצאותיה נחזו מראש כבר לאברהם בברית בין הבתרים בבראשית ט״ו:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.

הפסוקים מעלים מספר שאלות:

  • האם ה' אומר כאן שהוא יתערב באופן ישיר במהלך האירועים האנושיים על מנת לדאוג לגלותם של בני ישראל, באותו האופן בו יתערב על מנת להביא לגאולתם? או האם הכוונה היא רק שסדרת בחירות אנושיות היא שתוביל את בני ישראל לגלות?3 
  • אם הכל היה תלוי בבחירה אנושית, כיצד ידיעה מראש א-לוהית יכולה להתקיים יחד עם בחירה חופשית?4 האם מעשיהם של אברהם וצאצאיו יכלו להביא לידי קיצור הגלות או ביטולו, או שהגזירה הא-לוהית הייתה בלתי ניתנת לשינוי?
  • האם נבואה זו לאברהם היוותה צו מחייב לצאצאיו העתידיים?

כפייה א-לוהית

בבראשית מ״ה:ח׳, יוסף מנחם את אחיו באומרו שה' הוא שסידר את מהלך האירועים כך שהוא (וגם הם) יגיעו לארץ מצרים:5

וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכׇל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכׇל אֶרֶץ מִצְרָיִם.

במבט ראשון, נדמה כי פסוק זה מרמז כי ה' התערב באופן ישיר בהבאת בני ישראל למצרים ובהתחלת הגלות.6 ייתכן כי רעיון דומה מתבטא במדרש הנמצא בהגדת פסח:7 "וַיֵרֶד מִצְרַיְמָה – אָנוּס עַל פִּי הַדִּבּוּר".‎8 

פרשנים נאבקים במשמעויות של הטקסטים הללו. האם ה' באמת שלט בהשתלשלות ההיסטורית, והכריח את משפחתו של יעקב לרדת למצרים, ואם כן, למה? האם בני ישראל נשארו במצרים לאחר מותם של יעקב ושל יוסף, מתוך רצונם החופשי,9 או שגם החלטה זו היא תוצאה ישירה של נבואתו של ה' לאברהם?