Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tisa/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 11: Line 11:
 
</category>
 
</category>
 
<category>פרשנות ופולמוס
 
<category>פרשנות ופולמוס
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.</p><ul>
+
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.</p>
 +
<ul>
 
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "האומות המלעיגות" על ישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן</a> הסבור שקיימת מצווה שנתית מדאורייתא להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש, עמדה שנראית מכוונת נגד הטענות הקראיות.</li>
 
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "האומות המלעיגות" על ישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן</a> הסבור שקיימת מצווה שנתית מדאורייתא להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש, עמדה שנראית מכוונת נגד הטענות הקראיות.</li>
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
Line 17: Line 18:
 
</category>
 
</category>
 
<category>להגנת אהרן
 
<category>להגנת אהרן
<p>איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?</p><ul>
+
<p>איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?</p>
 +
<ul>
 
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
 
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
 
<li>האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל ב<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף&#160;שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
 
<li>האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל ב<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף&#160;שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
Line 23: Line 25:
 
</category>
 
</category>
 
<category>סמכות הנביא
 
<category>סמכות הנביא
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.</p><ul>
+
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.</p>
 +
<ul>
 
<li>האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
 
<li>האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
 
<li>מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
 
<li>מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
Line 29: Line 32:
 
</category>
 
</category>
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p><ul>
+
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
 +
<ul>
 
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
 
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
<li>מתי, אם בכלל, עונש הקולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה&#160;מהווה&#160;הבדל כלשהו?</li>
+
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה&#160;מהווה&#160;הבדל כלשהו?</li>
 
<li>לדיון נרחב, ראו <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
<li>לדיון נרחב, ראו <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>

Latest revision as of 11:37, 27 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא

מספרים זהים

פרשת כי תשא נפתחת בציווי לספור את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בבמדבר א' שהתרחש רק בשנה השנייה במדבר.

פרשנות ופולמוס

עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.

להגנת אהרן

איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?

  • נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו חטא העגל.
  • האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל בכוזריא':צ"זאודות ר' יהודה הלוי, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם ר' יוסף בכור שורשמות ל"ב:א'אודות ר' יוסף בכור שור אשר מציע אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?

סמכות הנביא

בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (שמות ל"ב:כ"ז). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.

  • האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?
  • מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם הוא יכול לטעות? ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'.

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תשא.