Difference between revisions of "Akeidat Yitzchak in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>אין זה מפתיע שסיפור עקידת יצחק&#160;(<a href="Bereshit22" data-aht="source">בראשית כ״ב</a>), סיפור הגדוש במשמעויות דתיות ובסערות רגשיות,&#160;אהוב במיוחד על ידי ציירים מקראיים רבים. שלושת היצירות המוצגות כאן, ציור השמן של&#160;קאראווג'ו,<fn>Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571 – 1610) was an Italian artist known for his dramatic use of lighting (chiaroscuro).&#160; He had a major influence on other Baroque painters.&#160; The painting is currently housed in the Uffizi Gallery in Florence.</fn> הפסיפס מבית הכנסת בבית אלפא,<fn>Beit Alfa is a sixth-century synagogue located near Beit She'an in Israel. Its mosaic depiction of the<i> Akeidah</i> is the earliest representation of the subject found in Israel. The Greek inscription below the Akeidah scene names Marianos and his son Chanina as the artisans.&#160; The scenes of their mosaic reflect Jewish, pagan, and Christian influences (see below regarding the depiction of the ram).</fn> ויצירתו של&#160;פאולו ורונזה,<fn>Paolo Veronese (Paolo Caliari), (1528–1588), was an Italian painter of the Renaissance period, known for his use of color and brushwork.&#160; This painting is found in the Kunsthistorisches Museum, Austria.</fn> כולם מתארים את שיאו של הסיפור, כאשר המלאך עוצר מבעד אברהם להקריב את בנו. הציורים השונים מעוררות רגשות שונים מאוד בצופים, מכיוון שמציגים באופן שונה את אברהם, את יצחק, את המלאך, ואת השה. ההבדלים בין הציורים מלאי החיים הללו, מצליחים גם להצביע על כמה מן העמימויות בטקסט המקראי ועל השלכותיהן בהבנת הסיפור כולו.</p></div>
+
<p>אין זה מפתיע שסיפור עקידת יצחק&#160;(<a href="Bereshit22" data-aht="source">בראשית כ״ב</a>), סיפור הגדוש במשמעויות דתיות ובסערות רגשיות,&#160;אהוב במיוחד על ידי ציירים מקראיים רבים. שלושת היצירות המוצגות כאן, ציור השמן של&#160;קאראווג'ו,<fn>מיכלאנג'לו מריזי דה קאראווג'ו (1571&#160;– 1610 ) היה צייר איטלקי שנודע&#160;בעיקר בזכות שימושו במשחקי אור וצל (קיארוסקורו). הוא השפיע רבות על ציירים אחרים מתקפות הבארוק. ציור זה מוצג כיום בגלריית אופיצי בפירנצה.</fn> הפסיפס מבית הכנסת בבית אלפא,<fn>בית אלפא הינו בית כנסת מן המאה השישית, הממוקם באזור בית שאן. הפסיפס הנמצא בו, המתאר את אירועי עקידת יצחק, הינו הייצוג המוקדם ביותר לנושא זה הנמצא בארץ. הכתובת היוונית מתחת לסצנת העקידה מציינת את מריאנוס ובנו חנינה כאמניה. הסצנות בפסיפס משקפות השפעות יהודיות, נוצריות, ופגאניות (ראו בהמשך את תיאור השה).</fn> ויצירתו של&#160;פאולו ורונזה,<fn>פאולו ורונזה (פאולו קאליירי), (1528&#160;– 1588), היה צייר איטלקי מתקופת הרנסנס, שהתפרסם זכות שימושו מצבע, ומשיכות המכחול שלו. ציור זה מוצג כיום בהמוזיאון לתולדות האמנות (וינה).</fn> כולם מתארים את שיאו של הסיפור, כאשר המלאך עוצר מבעד אברהם להקריב את בנו. הציורים השונים מעוררות רגשות שונים מאוד בצופים, מכיוון שמציגים באופן שונה את אברהם, את יצחק, את המלאך, ואת השה. ההבדלים בין הציורים מלאי החיים הללו, מצליחים גם להצביע על כמה מן העמימויות בטקסט המקראי ועל השלכותיהן בהבנת הסיפור כולו.</p></div>
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
 
<subcategory>קאראווג'ו
 
<subcategory>קאראווג'ו
Line 20: Line 20:
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<subcategory>גילו של יצחק
 
<subcategory>גילו של יצחק
<p>בעוד בפסיפס יצחק נראה כילד קטן, קאראווג'ו מתאר אותו כנער מתבגר, ובציורו של ורונזה הוא כבר כמעט מבוגר. איזה מהיצירות נאמן ביותר למקור המקראי? סיפור זה אינו מתוארך, כך שלא ניתן לדעת בוודאות. ייתכן כי מילות הפתיחה לסיפור&#160;"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" קושרות סיפור זה לזה שלפניו, בו יצחק הוא רק תינוק, כך שבסיפור זה הוא אמור להיות פעוט, או ילד צעיר. לעומת זאת, מדרשים רבים<fn>ראו <a href="SederOlamRabbah1" data-aht="source">סדר עולם רבה</a>, <multilink><a href="BereshitRabbah58-5" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah58-5" data-aht="source">נ״ח:ה׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, ו<multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer32" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר ל"ב</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer32" data-aht="source">ל״ב</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> מקשרים סיפור זה למותה של שרה, המתואר בפרק הבא, כך שיצחק אמור להיות בן שלושים ושבע.&#160;<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">אבן עזרא</a>&#160;<a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>נוקט בעמדת ביניים, על פיה יצחק היה נער.<fn>On one hand, Ibn Ezra rejects the toddler option due to the fact that Yitzchak carries the wood for the sacrifice.&#160; On the other hand, he dismisses the adult position, arguing that if Yitzchak had been a knowing sacrifice, he should have been the one rewarded rather than Avraham. Cf.&#160;<multilink><a href="RAvrahambHaRambamBereshit22-1" data-aht="source">ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a><a href="RAvrahambHaRambamBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן הרמב"ם</a></multilink> who raises the same point in the name of his father.</fn> ההשלכות השונות של התפיסות השונות הללו, הינן משמעותיות ביותר. האם יצחק היה שותף אקטיבי בניסיון? כמה מודע הוא היה למתרחש? האם הוא יכל להתנגד?</p>
+
<p>בעוד בפסיפס יצחק נראה כילד קטן, קאראווג'ו מתאר אותו כנער מתבגר, ובציורו של ורונזה הוא כבר כמעט מבוגר. איזה מהיצירות נאמן ביותר למקור המקראי? סיפור זה אינו מתוארך, כך שלא ניתן לדעת בוודאות. ייתכן כי מילות הפתיחה לסיפור&#160;"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" קושרות סיפור זה לזה שלפניו, בו יצחק הוא רק תינוק, כך שבסיפור זה הוא אמור להיות פעוט, או ילד צעיר. לעומת זאת, מדרשים רבים<fn>ראו <a href="SederOlamRabbah1" data-aht="source">סדר עולם רבה</a>, <multilink><a href="BereshitRabbah58-5" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah58-5" data-aht="source">נ״ח:ה׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, ו<multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer32" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר ל"ב</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer32" data-aht="source">ל״ב</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> מקשרים סיפור זה למותה של שרה, המתואר בפרק הבא, כך שיצחק אמור להיות בן שלושים ושבע.&#160;<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">אבן עזרא</a>&#160;<a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>נוקט בעמדת ביניים, על פיה יצחק היה נער.<fn>מצד אחד, אבן עזרא דוחה את האפשרות שיצחק היה תינוק מכיוון שהוא נושא את העצים המיועדים להקרבה. מצד שני, הוא דוחה את האפשרות כי היה מבוגר בטענה שאילו יצחק ידע שהוא יוקרב, הוא ולא אברהם היה צריך לקבל את השכר על הניסיון. השוו&#160;<multilink><a href="RAvrahambHaRambamBereshit22-1" data-aht="source">ר׳ אברהם בן הרמב״ם</a>&#160;<a href="RAvrahambHaRambamBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן הרמב"ם</a></multilink>המעלה אף הוא את הטענה הזו בשם אביו.</fn> ההשלכות השונות של התפיסות השונות הללו, הינן משמעותיות ביותר. האם יצחק היה שותף אקטיבי בניסיון? כמה מודע הוא היה למתרחש? האם הוא יכל להתנגד?</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>עדים למעשה?
 
<subcategory>עדים למעשה?
Line 26: Line 26:
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>המזבח
 
<subcategory>המזבח
<p>המזבח בפסיפס בית אלפא בנוי באופן פשוט למדי, ומהווה ניגוד חד למזבח אותו צייר ורונזה. כיצד באמת נראה הר המוריה? האם ישנה היסטוריה של הקרבת קורבנות באתר הזה, אולי אפילו מקדש שלם?&#160; <multilink><a href="RambamHilkhotBeitHaBechirah2-2" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamHilkhotBeitHaBechirah2-2" data-aht="source">הלכות בית הבחירה ב׳:ב׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, בעקבות חז"ל,<fn>See <multilink><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">ל״ד:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink> and <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer23" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer23" data-aht="source">כ״ג</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer31" data-aht="source">ל״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn>&#160;מציע שהמזבח שאברהם "בנה" היה למעשה אותו המזבח בו השתמשו אדם, קין, הבל, ונח, ולכן היווה מקום קדוש מתחילת הימים. ראו&#160;<a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>&#160;לתפקידה של תובנה זו בהצעות השונות לסיבת הבחירה בירושלים.</p>
+
<p>המזבח בפסיפס בית אלפא בנוי באופן פשוט למדי, ומהווה ניגוד חד למזבח אותו צייר ורונזה. כיצד באמת נראה הר המוריה? האם ישנה היסטוריה של הקרבת קורבנות באתר הזה, אולי אפילו מקדש שלם?&#160; <multilink><a href="RambamHilkhotBeitHaBechirah2-2" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamHilkhotBeitHaBechirah2-2" data-aht="source">הלכות בית הבחירה ב׳:ב׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, בעקבות חז"ל,<fn>ראו&#160;<multilink><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah34-9" data-aht="source">ל״ד:ט׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink> ו<multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer23" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer23" data-aht="source">כ״ג</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer31" data-aht="source">ל״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn>&#160;מציע שהמזבח שאברהם "בנה" היה למעשה אותו המזבח בו השתמשו אדם, קין, הבל, ונח, ולכן היווה מקום קדוש מתחילת הימים. ראו&#160;<a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>&#160;לתפקידה של תובנה זו בהצעות השונות לסיבת הבחירה בירושלים.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>יצחק נענה ברצון?
 
<subcategory>יצחק נענה ברצון?
<p>בעוד ורונזה מצייר את יצחק בתנוחה כנועה, כמעט כאילו היה באמצע תפילה, דמותו של יצחק לפי קאראווג'ו הינה אחוזת אימה. מה היו רגשותיו של יצחק במהלך הסיפור? האם הוא נענה ברצון לצו ה', וראה בהקרבה הפגנת נאמנות אולטימטיבית, או שמא פעל בניגוד לרצונו?<fn>This is the position of&#160;<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> who explains that this was why Avraham needed to bind Yitzchak.</fn></p>
+
<p>בעוד ורונזה מצייר את יצחק בתנוחה כנועה, כמעט כאילו היה באמצע תפילה, דמותו של יצחק לפי קאראווג'ו הינה אחוזת אימה. מה היו רגשותיו של יצחק במהלך הסיפור? האם הוא נענה ברצון לצו ה', וראה בהקרבה הפגנת נאמנות אולטימטיבית, או שמא פעל בניגוד לרצונו?<fn>עמדה זו של&#160;<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary22-6" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;מסבירה כי זוהי הסיבה שיצחק צריך היה להיות קשור.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>עקידת יצחק?
 
<subcategory>עקידת יצחק?
<p>אף שהסיפור נקרא בדרך כלל "עקידת יצחק", אף אחד מן האמנים אינו מציג את יצחק ככבול. השמטה זו מעלה את השאלה, מה בכבילתו של יצחק כה חשובה לסיפור, עד כדי קריאתו בשם "העקידה". מעניין לציין בהקשר זה כי&#160;זוהי&#160;<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance/6123">ההופעה היחידה</a> של הפועל "עקד" בתנ"ך,<fn>The adjective "עֲקֻדִּים", on the other hand, comes up several times in Bereshit 30-31, always in relationship to sheep, and has been understood to refer some sort of striped marking.</fn><span class="aht-chrome-space"> כך שההגדרה עצמה של המונח מוטלת בספק!</span></p>
+
<p>אף שהסיפור נקרא בדרך כלל "עקידת יצחק", אף אחד מן האמנים אינו מציג את יצחק ככבול. השמטה זו מעלה את השאלה, מה בכבילתו של יצחק כה חשובה לסיפור, עד כדי קריאתו בשם "העקידה". מעניין לציין בהקשר זה כי&#160;זוהי&#160;<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance/6123">ההופעה היחידה</a> של הפועל "עקד" בתנ"ך,<fn>מצד שני, הפועל "עֲקֻדִּים", מופיע פעמים רבות בבראשית ל'-ל"א, תמיד בקשר לכבשים, ומובן כסימון פסים כלשהו.</fn><span class="aht-chrome-space"> כך שההגדרה עצמה של המונח מוטלת בספק!</span></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory name="&quot;אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ&quot;">
 
<subcategory name="&quot;אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ&quot;">
 
"וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ"
 
"וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ"
<p>בעוד ורונזה מצייר את השה כחבוי בשיחים, בפסיפס בית אלפא הוא קשור לעץ, ועומד על רגליו האחוריות. האם תצוגה זו בפסיפס מסתמכת באופן כלשהו על הפסוקים? האם זהו פירוש לביטוי יוצא הדופן&#160;"אַיִל אַחַר"?<fn>I have heard cited in the name of יחזקאל קוטשר that there is Akkadian cognate support for such an interpretation, but I have been unable to corroborate the details.</fn> אולם, סביר יותר שהפסיפס מסתמך דווקא על&#160;איקונוגרפיה נוצרית, לפיה השה אמור לסמל את ישו הצלוב.<fn>ראו דיון במאמר מ' ברגמן, "תמונת האיל בציור העקידה ברצפת הפסיפס מבית אלפא", תרביץ נ"א:ב' (תשמ"ב): 309-305.</fn> מסיבה זו, השה תופס מקום כה מרכזי ביצירה, ומוצג כתלוי על העץ (המייצג את הצלב), ולא בין השיחים.</p>
+
<p>בעוד ורונזה מצייר את השה כחבוי בשיחים, בפסיפס בית אלפא הוא קשור לעץ, ועומד על רגליו האחוריות. האם תצוגה זו בפסיפס מסתמכת באופן כלשהו על הפסוקים? האם זהו פירוש לביטוי יוצא הדופן&#160;"אַיִל אַחַר"?<fn>שמעתי שנאמר בשם&#160;יחזקאל קוטשר שישנו מקור אכדי התומך בפירוש זו, אך לא הצלחתי לאשש את הפרטים.</fn> אולם, סביר יותר שהפסיפס מסתמך דווקא על&#160;איקונוגרפיה נוצרית, לפיה השה אמור לסמל את ישו הצלוב.<fn>ראו דיון במאמר מ' ברגמן, "תמונת האיל בציור העקידה ברצפת הפסיפס מבית אלפא", תרביץ נ"א:ב' (תשמ"ב): 309-305.</fn> מסיבה זו, השה תופס מקום כה מרכזי ביצירה, ומוצג כתלוי על העץ (המייצג את הצלב), ולא בין השיחים.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Version as of 05:22, 24 July 2019

עקידת יצחק באמנות

הקדמה

אין זה מפתיע שסיפור עקידת יצחק (בראשית כ״ב), סיפור הגדוש במשמעויות דתיות ובסערות רגשיות, אהוב במיוחד על ידי ציירים מקראיים רבים. שלושת היצירות המוצגות כאן, ציור השמן של קאראווג'ו,1 הפסיפס מבית הכנסת בבית אלפא,2 ויצירתו של פאולו ורונזה,3 כולם מתארים את שיאו של הסיפור, כאשר המלאך עוצר מבעד אברהם להקריב את בנו. הציורים השונים מעוררות רגשות שונים מאוד בצופים, מכיוון שמציגים באופן שונה את אברהם, את יצחק, את המלאך, ואת השה. ההבדלים בין הציורים מלאי החיים הללו, מצליחים גם להצביע על כמה מן העמימויות בטקסט המקראי ועל השלכותיהן בהבנת הסיפור כולו.

השוואת התמונות

קאראווג'ו

ציורו של קאראווג'ו הינו הגראפי ביותר מבין השלושה, מלא בפתוס ובאימה. שלושת הגיבורים ממלאים לגמרי את הקנבס. אברהם ממוקם במרכז הציור, אוחז סכין בידו האחת, בעוד השנייה אוחזת בצווארו של יצחק המפוחד. מלאך אנושי למראה לופת את ידו של אברהם כמו מנסה לעצור בעדו. נראה כי הוא מפחד שאם ירפה, אברהם ימשיך במעשה. רק ראשו של השה מבצבץ בציור. הוא מחכה על יד יצחק, אך מביט בריכוז באברהם.

הפסיפס בבית אלפא

הפסיפס בבית אלפא מתאר את ההתרחשות באופן הנטול כל רגש, ומפשיט לחלוטין את מורכבותה של העלילה. הפסיפס מציג שלושה סצנות מן הסיפור באופן לינארי, אך לא בסדר כרונולוגי. בצדו השמאלי של הפסיפס, שני משרתים אוחזים בחמור. בצדו השמאלי, אברהם מעלה את יצחק הקטן על המזבח, בעוד ידו של מלאך נמתחת לעברו, המילים "אל תשלח" חרוטות תחתיו. השה ממוקם במרכז, ותלוי מעץ בעזרת חבל.

ורונזה

לעומת האמנים האחרים, ורונזה בוחר למקם את המזבח, הנראה כאן כחלק ממקדש גדול יותר, במרכז היצירה. מצד ימין, יצחק מבוגר למראה כורע ברך בזרועות שלובות, אולי בתפילה. אברהם אוחז בראשו של יצחק, אך מביט מעלה לעבר מלאך המנסה לחטוף את הסכין מידו. ברקע, השה נראה מציץ מן השיחים. איש אחד עומד עם חמורו, פניו מופנות מן המתרחש, ונדמה שאינו מודע למתרחש סביבו.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

גילו של יצחק

בעוד בפסיפס יצחק נראה כילד קטן, קאראווג'ו מתאר אותו כנער מתבגר, ובציורו של ורונזה הוא כבר כמעט מבוגר. איזה מהיצירות נאמן ביותר למקור המקראי? סיפור זה אינו מתוארך, כך שלא ניתן לדעת בוודאות. ייתכן כי מילות הפתיחה לסיפור "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" קושרות סיפור זה לזה שלפניו, בו יצחק הוא רק תינוק, כך שבסיפור זה הוא אמור להיות פעוט, או ילד צעיר. לעומת זאת, מדרשים רבים4 מקשרים סיפור זה למותה של שרה, המתואר בפרק הבא, כך שיצחק אמור להיות בן שלושים ושבע. אבן עזרא בראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳אודות ר' אברהם אבן עזראנוקט בעמדת ביניים, על פיה יצחק היה נער.5 ההשלכות השונות של התפיסות השונות הללו, הינן משמעותיות ביותר. האם יצחק היה שותף אקטיבי בניסיון? כמה מודע הוא היה למתרחש? האם הוא יכל להתנגד?

עדים למעשה?

בעוד בציורו של קאראווג'ו אין שום עדים למתרחש, ורונזה מצייר אדם אחד עומד עם חמור ברקע הציור, כנראה אחד מן משני המשרתים שליוו את אברהם. אולם, לפי הטקסט המקראי, המשרתים לא הלכו עם אברהם עד למקום ההקרבה. הבחירה להכליל אותם בציור אף על פי כן, מעלה שאלה מעניינת לגבי הסיפור: האם היו עדים לעקידה? שאלה זו קשורה בשאלה הגדולה יותר לגבי מטרת הסיפור כולו: האם הניסיון נועד לאברהם בלבד, או שמא הוא הכיל מסר הרלוונטי לעולם כולו? להרחבה, ראו מטרת עקידת יצחק.

המזבח

המזבח בפסיפס בית אלפא בנוי באופן פשוט למדי, ומהווה ניגוד חד למזבח אותו צייר ורונזה. כיצד באמת נראה הר המוריה? האם ישנה היסטוריה של הקרבת קורבנות באתר הזה, אולי אפילו מקדש שלם?  רמב״םהלכות בית הבחירה ב׳:ב׳אודות ר' משה בן מיימון, בעקבות חז"ל,6 מציע שהמזבח שאברהם "בנה" היה למעשה אותו המזבח בו השתמשו אדם, קין, הבל, ונח, ולכן היווה מקום קדוש מתחילת הימים. ראו בחירת ירושלים לתפקידה של תובנה זו בהצעות השונות לסיבת הבחירה בירושלים.

יצחק נענה ברצון?

בעוד ורונזה מצייר את יצחק בתנוחה כנועה, כמעט כאילו היה באמצע תפילה, דמותו של יצחק לפי קאראווג'ו הינה אחוזת אימה. מה היו רגשותיו של יצחק במהלך הסיפור? האם הוא נענה ברצון לצו ה', וראה בהקרבה הפגנת נאמנות אולטימטיבית, או שמא פעל בניגוד לרצונו?7

עקידת יצחק?

אף שהסיפור נקרא בדרך כלל "עקידת יצחק", אף אחד מן האמנים אינו מציג את יצחק ככבול. השמטה זו מעלה את השאלה, מה בכבילתו של יצחק כה חשובה לסיפור, עד כדי קריאתו בשם "העקידה". מעניין לציין בהקשר זה כי זוהי ההופעה היחידה של הפועל "עקד" בתנ"ך,8 כך שההגדרה עצמה של המונח מוטלת בספק!

"וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ"

בעוד ורונזה מצייר את השה כחבוי בשיחים, בפסיפס בית אלפא הוא קשור לעץ, ועומד על רגליו האחוריות. האם תצוגה זו בפסיפס מסתמכת באופן כלשהו על הפסוקים? האם זהו פירוש לביטוי יוצא הדופן "אַיִל אַחַר"?9 אולם, סביר יותר שהפסיפס מסתמך דווקא על איקונוגרפיה נוצרית, לפיה השה אמור לסמל את ישו הצלוב.10 מסיבה זו, השה תופס מקום כה מרכזי ביצירה, ומוצג כתלוי על העץ (המייצג את הצלב), ולא בין השיחים.