Akeidat Yitzchak in Art/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

עקידת יצחק באמנות

הקדמה

אין זה מפתיע שסיפור עקידת יצחק (בראשית כ״ב), סיפור הגדוש במשמעויות דתיות ובסערות רגשיות, אהוב במיוחד על ידי ציירים מקראיים רבים. שלושת היצירות המוצגות כאן, ציור השמן של קאראווג'ו,1 הפסיפס מבית הכנסת בבית אלפא,2 ויצירתו של פאולו ורונזה,3 כולם מתארים את שיאו של הסיפור, כאשר המלאך עוצר מבעד אברהם להקריב את בנו. הציורים השונים מעוררות רגשות שונים מאוד בצופים, מכיוון שמציגים באופן שונה את אברהם, את יצחק, את המלאך, ואת השה. ההבדלים בין הציורים מלאי החיים הללו, מצליחים גם להצביע על כמה מן העמימויות בטקסט המקראי ועל השלכותיהן בהבנת הסיפור כולו.

השוואת התמונות

קאראווג'ו

ציורו של קאראווג'ו הינו הגראפי ביותר מבין השלושה, מלא בפתוס ובאימה. שלושת הגיבורים ממלאים לגמרי את הקנבס. אברהם ממוקם במרכז הציור, אוחז סכין בידו האחת, בעוד השנייה אוחזת בצווארו של יצחק המפוחד. מלאך אנושי למראה לופת את ידו של אברהם כמו מנסה לעצור בעדו. נראה כי הוא מפחד שאם ירפה, אברהם ימשיך במעשה. רק ראשו של השה מבצבץ בציור. הוא מחכה על יד יצחק, אך מביט בריכוז באברהם.

הפסיפס בבית אלפא

הפסיפס בבית אלפא מתאר את ההתרחשות באופן הנטול כל רגש, ומפשיט לחלוטין את מורכבותה של העלילה. הפסיפס מציג שלושה סצנות מן הסיפור באופן לינארי, אך לא בסדר כרונולוגי. בצדו השמאלי של הפסיפס, שני משרתים אוחזים בחמור. בצדו השמאלי, אברהם מעלה את יצחק הקטן על המזבח, בעוד ידו של מלאך נמתחת לעברו, המילים "אל תשלח" חרוטות תחתיו. השה ממוקם במרכז, ותלוי מעץ בעזרת חבל.

ורונזה

לעומת האמנים האחרים, ורונזה בוחר למקם את המזבח, הנראה כאן כחלק ממקדש גדול יותר, במרכז היצירה. מצד ימין, יצחק מבוגר למראה כורע ברך בזרועות שלובות, אולי בתפילה. אברהם אוחז בראשו של יצחק, אך מביט מעלה לעבר מלאך המנסה לחטוף את הסכין מידו. ברקע, השה נראה מציץ מן השיחים. איש אחד עומד עם חמורו, פניו מופנות מן המתרחש, ונדמה שאינו מודע למתרחש סביבו.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

גילו של יצחק

While the mosaic depicts Yitzchak as a young child, Caravaggio renders him as a teenager, and Veronese portrays him as a young adult.  Which is closer to the Biblical text? The episode is not dated making it impossible to know with certainty.  The opening of the chapter, "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" might connect it to the previous one in which Yitzchak is born and weaned, making Yitzchak a toddler or young boy.  In contrast, various Midrashim4 link the story to the death of Sarah in the next chapter, making Yitzchak thirty seven.  אבן עזראבראשית פירוש ראשון כ״ב:ו׳אודות ר' אברהם אבן עזרא takes a middle position, suggesting that Yitzchak was a teenager.5  The ramifications of the different suggestions are significant.  Was Yitzchak an active partner in the test?  How aware was he of what was taking place?  Could he have resisted?

עדים למעשה?

While there are no bystanders present in Caravaggio's rendering of the episode, Veronese paints a man standing with a donkey in the foreground of his work, presumably one of the two servants who accompanied Avraham.  According to the Biblical text, however, these servants did not follow Avraham all the way to the site of the sacrifice.  The choice to nonetheless include him raises an interesting issue regarding the story: Were there any witnesses to the event? This relates to the larger question of the purpose of the whole trial: was it intended for Avraham alone, or did it contain a message for the outside world as well?  See מטרת עקידת יצחק for more.

המזבח

The altar in the Beit Alfa mosaic is a fairly simple structure, sharply contrasting with the shrine painted by Veronese. The latter suggests that the site of the sacrifice had previous religious significance, and perhaps had served others as a house of worship. Is this true of Mt. Moriah?  Was there a history of sacrificial worship at the site, and perhaps even an entire sanctuary?  רמב״םהלכות בית הבחירה ב׳:ב׳אודות ר' משה בן מיימון, בעקבות חז"ל,6 suggests that the altar "built" by Avraham was previously utilized by Adam, Kayin and Hevel, and Noach, and thus sanctified from time immemorial. See בחירת ירושלים for how this suggestion plays into different understandings of why Yerushalayim was chosen as David's capital city.

יצחק נענה ברצון?

While Veronese sets Yitzchak in a submissive pose, almost as if he were in the midst of prayer, Caravaggio's Yitzchak is a mask of horror.  What was Yitzchak feeling throughout the episode? Was he a willing sacrifice, viewing the act as the ultimate show of devotion, or was he acted upon against his will?7

עקידת יצחק?

Though the story is often referred to as "עקידת יצחק", none of these artists chose to portray Yitzchak as being bound. This omission makes one question what about the binding was deemed as so crucial to the story that it is always called "The Akeidah".  Interestingly, this היא ההופעה היחידה של הפועל "עקד" בתנ"ך,8 making the very definition of the word questionable!

"וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ"

While Veronese depicts the ram as hiding in the bramble, the Beit Alfa Mosaic has it tied to a tree, standing on its hind legs. Is there any textual support for this latter portrayal?  Might this be a rendering of the unusual phrase "אַיִל אַחַר"?‎9  More likely, though, the synagogue mosaic's depiction is influenced by Christian iconography in which the ram is meant to prefigure Jesus on the cross.10  It is therefore highlighted in the middle of the image, and depicted as hanging down from a straight tree (representing a cross) rather than being caught in the shrubs.