Altars of Earth, Stone, and Wood/1/he
מזבחות אדמה, אבן, ועץ
הקדמה
מזבח עשוי מעץ ונחושת
בשמות כ״ז:א׳-ח׳, כחלק מן התוכנית לבניית המשכן והחצר, ה' מצווה על בניית מזבח עשוי מעצי שטים ומצופה נחושת.
(א) וְעָשִׂיתָ אֶת הַמִּזְבֵּחַ עֲצֵי שִׁטִּים חָמֵשׁ אַמּוֹת אֹרֶךְ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב רָבוּעַ יִהְיֶה הַמִּזְבֵּחַ וְשָׁלֹשׁ אַמּוֹת קֹמָתוֹ. (ב) וְעָשִׂיתָ קַרְנֹתָיו עַל אַרְבַּע פִּנֹּתָיו מִמֶּנּוּ תִּהְיֶיןָ קַרְנֹתָיו וְצִפִּיתָ אֹתוֹ נְחֹשֶׁת...
(ח) נְבוּב לֻחֹת תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ כַּאֲשֶׁר הֶרְאָה אֹתְךָ בָּהָר כֵּן יַעֲשׂוּ.
תיאור זה מעלה כמה שאלות חשובות:
- כיצד מזבח מעץ יכול לשרוד את אש הקורבן התמידי על ראשו?1
- מה משמעות הביטוי "נְבוּב לֻחֹת"?
מזבחות אדמה ואבן
רק מספר פרקים קודם לכן, מיד לאחר מתן הדברות בשמות כ׳:כ׳-כ״ב, ה' מצווה על בניית מזבח אדמה או אבנים:
(כ) מִזְבַּח אֲדָמָה תַּעֲשֶׂה לִּי וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ וְאֶת שְׁלָמֶיךָ אֶת צֹאנְךָ וְאֶת בְּקָרֶךָ בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ. (כא) וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ. (כב) וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו.
פסוקים עלו מציבים מספר קושיות:
- מהו הקשר בין המזבחים הללו לזה שליד המשכן? מדוע ה' ציווה על בניית משכן מחומר אחד, וזמן קצר לאחר מכן, על החלפתו בחומר אחר?
- מה המובן של "בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ" בפסוק כ'?
- בהינתן והכהנים לבשו מכנסיים (שמות כ״ח:מ״ב), מדוע פסוק כ"ב מביע חשש מפני גילוי ערווה בעלייה למשכן?
מזבחות נוספים
In addition to these two general commands to build an altar, the Torah describes the construction of national altars near or on top of two different mountains. The first of these takes place at Mt. Sinai in שמות כ״ד:ד׳-ח׳, right in between the two commands cited above:
(ד) וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. (ה) וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים. (ו) וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ.
The second case is found in דברים כ״ז:ד׳-ו׳, where the nation is commanded to build an altar at Mt. Eival:
(ד) וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד. (ה) וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. (ו) אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַעֲלִיתָ עָלָיו עוֹלֹת לַה' אֱלֹהֶיךָ.
This latter altar bears some striking parallels to the verses in שמות כ׳, as both refer to a stone altar and the concern of a sword being used in the construction process. Is there a connection? What is the relationship between the altars built at the mountains of Sinai and Eival and the altars commanded בשמות כ׳ ושמות כ״ז?