Altars of Earth, Stone, and Wood/1/he
מזבחות אדמה, אבן, ועץ
הקדמה
מזבח עשוי עץ ונחושת
בשמות כ״ז:א׳-ח׳, כחלק מן התוכנית לבניית המשכן והחצר, ה' מצווה על בניית מזבח העשוי מעצי שטים והמצופה נחושת:
(א) וְעָשִׂיתָ אֶת הַמִּזְבֵּחַ עֲצֵי שִׁטִּים חָמֵשׁ אַמּוֹת אֹרֶךְ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב רָבוּעַ יִהְיֶה הַמִּזְבֵּחַ וְשָׁלֹשׁ אַמּוֹת קֹמָתוֹ. (ב) וְעָשִׂיתָ קַרְנֹתָיו עַל אַרְבַּע פִּנֹּתָיו מִמֶּנּוּ תִּהְיֶיןָ קַרְנֹתָיו וְצִפִּיתָ אֹתוֹ נְחֹשֶׁת...
(ח) נְבוּב לֻחֹת תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ כַּאֲשֶׁר הֶרְאָה אֹתְךָ בָּהָר כֵּן יַעֲשׂוּ.
תיאור זה מעלה כמה שאלות חשובות:
- כיצד מזבח מעץ אינו נשרף ומתכלה מאש הקורבן התמידי על ראשו?1
- מה משמעות הביטוי "נְבוּב לֻחֹת"?
מזבחות אדמה ואבן
רק מספר פרקים קודם לכן, מיד לאחר מתן הדברות בשמות כ׳:כ׳-כ״ב, ה' מצווה על בניית מזבח אדמה או אבנים:
(כ) מִזְבַּח אֲדָמָה תַּעֲשֶׂה לִּי וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ וְאֶת שְׁלָמֶיךָ אֶת צֹאנְךָ וְאֶת בְּקָרֶךָ בְּכׇל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ. (כא) וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ. (כב) וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו.
פסוקים עלו מציבים מספר קושיות:
- מהו הקשר בין המזבחות הללו לזה שממוקם לפני המשכן? מדוע ה' ציווה על בניית מזבח מחומר אחד ("אֲדָמָה"), וזמן קצר לאחר מכן, על החלפתו בחומר אחר ("נְחֹשֶׁת")?
- מה המובן של הביטוי "בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ" שבפסוק כ'?
- בהינתן והכהנים לבשו מכנסיים (שמות כ״ח:מ״ב), מדוע בפסוק כ"ב מובע חשש מפני גילוי ערווה בעת עלייה למזבח?
מזבחות נוספים
בנוסף לשני הציוויים הכלליים על בניית משכן, התורה מתארת את בנייתם של שני מזבחות ליד או על פסגת שני הרים. הראשון אירע ליד הר סיני בשמות כ״ד:ד׳-ח׳, בדיוק בין שני הציוויים המובאים לעיל:
(ד) וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. (ה) וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים. (ו) וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ.
המזבח השני מופיע בדברים כ״ז:ד׳-ו׳, שם בני ישראל מצווים לבנות מזבח על פסגת הר עיבל:
(ד) וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד. (ה) וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. (ו) אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַעֲלִיתָ עָלָיו עוֹלֹת לַה' אֱלֹהֶיךָ.
ניתן למצוא קווי דימיון רבים בין זה האחרון לבין הפסוקים בשמות כ׳, שכן שני המזבחות עשויים מאבנים, ובשני התיאורים ישנו איסור על שימוש בחרב במהלך הבנייה. האם ישנו קשר מהותי בין השניים? מהו היחס בין המזבחות הבנויים בהר סיני ובהר עיבל, למזבחות שנצטוו בשמות כ׳ ושמות כ״ז?