Altars of Earth, Stone, and Wood/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

מזבחות אדמה, אבן, ועץ

הקדמה

PDF לימוד מודרך 

מזבח עשוי מעץ ונחושת

בשמות כ״ז:א׳-ח׳, כחלק מן התוכנית לבניית המשכן והחצר, ה' מצווה על בניית מזבח עשוי מעצי שטים ומצופה נחושת:

(א) וְעָשִׂיתָ אֶת הַמִּזְבֵּחַ עֲצֵי שִׁטִּים חָמֵשׁ אַמּוֹת אֹרֶךְ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב רָבוּעַ יִהְיֶה הַמִּזְבֵּחַ וְשָׁלֹשׁ אַמּוֹת קֹמָתוֹ. (ב) וְעָשִׂיתָ קַרְנֹתָיו עַל אַרְבַּע פִּנֹּתָיו מִמֶּנּוּ תִּהְיֶיןָ קַרְנֹתָיו וְצִפִּיתָ אֹתוֹ נְחֹשֶׁת...

(ח) נְבוּב לֻחֹת תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ כַּאֲשֶׁר הֶרְאָה אֹתְךָ בָּהָר כֵּן יַעֲשׂוּ.

תיאור זה מעלה כמה שאלות חשובות:

  • כיצד מזבח מעץ יכול לשרוד את אש הקורבן התמידי על ראשו?1
  • מה משמעות הביטוי "נְבוּב לֻחֹת"?

מזבחות אדמה ואבן

רק מספר פרקים קודם לכן, מיד לאחר מתן הדברות בשמות כ׳:כ׳-כ״ב, ה' מצווה על בניית מזבח אדמה או אבנים:

(כ) מִזְבַּח אֲדָמָה תַּעֲשֶׂה לִּי וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ וְאֶת שְׁלָמֶיךָ אֶת צֹאנְךָ וְאֶת בְּקָרֶךָ בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ. (כא) וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ. (כב) וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו.

פסוקים עלו מציבים מספר קושיות:

  • מהו הקשר בין המזבחות הללו לזה שליד המשכן? מדוע ה' ציווה על בניית משכן מחומר אחד, וזמן קצר לאחר מכן, על החלפתו בחומר אחר?
  • מה המובן של "בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ" בפסוק כ'?
  • בהינתן והכהנים לבשו מכנסיים (שמות כ״ח:מ״ב), מדוע בפסוק כ"ב מובע חשש מפני גילוי ערווה בעלייה למשכן?

מזבחות נוספים

בנוסף לשני הציוויים הכלליים הללו על בניית משכן, התורה מתארת את בנייתם של שני מזבחות על פסגותיהם של שני הרים. הראשון מתרחש בפסגת הר סיני בשמות כ״ד:ד׳-ח׳, בין שני הציוויים המובאים לעיל:

(ד) וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. (ה) וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים. (ו) וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ.

המזבח השני מופיע בדברים כ״ז:ד׳-ו׳, שם בני ישראל מצווים לבנות מזבח בראש הר עיבל:

(ד) וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד. (ה) וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. (ו) אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַעֲלִיתָ עָלָיו עוֹלֹת לַה' אֱלֹהֶיךָ.

ניתן למצוא קווי דימיון רבים בין זה האחרון לבין הפסוקים בשמות כ׳, שכן שניהם עשויים מאבנים ובשניהם ישנו איסור על שימוש בחרב במהלך הבנייה. האם ישנו קשר בין השניים? מהו היחס בין המזבחות בפסגות הר סיני והר עיבל, למשכן שנבנה בשמות כ׳ ושמות כ״ז?