Difference between revisions of "Annihilating Amalek/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(12 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>מחיית עמלק</h1>
 
<h1>מחיית עמלק</h1>
<h2>A Disproportionate Response?</h2>
+
<h2>תגובה לא פרופורציונאלית?<br/></h2>
<p>Shortly after the Children of Israel begin their trek through the wilderness, Amalek comes to do battle with them. After Yehoshua vanquishes Amalek's army,&#160;<a href="Shemot17-8" data-aht="source">Shemot 17:14</a> records Hashem's promise to obliterate any trace of Amalek from the face of the earth:</p>
+
<p>זמן קצר לאחר שבני ישראל החלו את מסעם במדבר, עמלק בא ונלחם עמם. אחרי שיהושע&#160;מביס את צבא עמלק, המקרא ב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז:י"ד</a>&#160;מספר על הבטחתו של ה' למחות כל זכר לעמלק מעל פני הארץ:&#160;</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.</q>
+
<p>וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.</p>
<q xml:lang="en">And Hashem said to Moshe, record this as a memorial in the book and place in the ears of Yehoshua that I will destroy the memory of Amalek from under the heavens.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>מה במעשה עמלק גרם לתגובה חריפה כל כך מצד הקב"ה? האמנם מעשיהם של העמלקים היו גרועים משל המצרים, אשר למרות שעבוד ישראל מאות בשנים<fn>לדיון יותר ממצה, ראו <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">אורך גלות מצרים</a>.</fn> והשלכת בניהם ליאור, מוגנים על ידי המצווה "לא תתעב מצרי"?<fn>ראו דברים כ"ג:ז'. שאלה זו מוצגת על ידי <multilink><a href="KaspiShemot17-16" data-aht="source">ר׳ יוסף אבן כספי</a><a href="KaspiShemot17-16" data-aht="source">שמות י״ז:ט״ז</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>.</fn></p>
<p>What about Amalek's actions engendered such a harsh Divine response? Were Amalek's actions so much worse than those of the Egyptians who, despite enslaving the Israelites for centuries<fn>For a more precise discussion, see <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">Duration of the Egyptian Exile</a>.</fn> and tossing their infants into the Nile, were nonetheless shielded by the Torah's command "You shall not abhor an Egyptian"?<fn>See Devarim 23:7. This question is aptly formulated by <multilink><a href="KaspiShemot17-16" data-aht="source">R. Yosef ibn Kaspi</a><a href="KaspiShemot17-16" data-aht="source">Shemot 17:16</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">About R. Yosef ibn Kaspi</a></multilink>.</fn></p>
 
  
<h2>Shemot vs. Devarim</h2>
+
<h2>שמות מול דברים</h2>
<p>In its recounting of the Amalek story,&#160;<a href="Devarim25-17" data-aht="source">Devarim 25</a> provides further details which were absent from the <a href="Shemot17-8" data-aht="source">Shemot 17</a> account:</p>
+
<p>בחזרתה על סיפור עמלק ב<a href="Devarim25-17" data-aht="source">דברים כ״ה</a>, התורה מוסיפה פרטים חדשים אשר נעדרו מ<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.</q>
+
<p>(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.</p>
<q xml:lang="en">(17) Remember what Amalek did to you on the way when you came out from Egypt. (18) How he met you on the way and smote all who were feeble behind you and you were faint and weary and did not fear God. (19) And it will be when Hashem your God will give you rest from your enemies around you in the land that Hashem your God is giving you for an inheritance, you shall destroy the memory of Amalek from under the heavens; do not forget.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>בספר שמות, התורה מסתפקת בלומר לנו שעמלק בא ותקף את ישראל, אך כאן בדברים, התורה מפרטת את הדרך שבה עמלק ארב לבני ישראל בשעה שהם היו עייפים ויגעים ממסעם. האם מהלך זה של עמלק חושף פגם&#160;מוסרי, ולכן מצדיק את הצורך&#160;להעניש אותם בחומרה כזו, או שמא הוא מהווה פשוט אסטרטגיה&#160;צבאית הגיונית מצדם? קושיה זו תלויה בחלקה בשאלה האם המילים "וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים" בהמשך הפסוק מתארות את ישראל או את עמלק?</p>
<p>While in Shemot, the Torah sufficed with saying merely that Amalek came and attacked, here, in Devarim, the Torah elaborates on how Amalek ambushed the Israelites when they were weakened and weary from their journey. Does this action of Amalek betray a moral failing and thus explain the need to exact retribution from them, or does it simply reflect their use of sound military strategy? This question may depend, in part, on whether the accompanying phrase "וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים" describes the character of the Israelites or the Amalekites.</p>
+
<p>בנוסף, בעוד שב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>, ה' נשבע שהוא זה שישמיד את עמלק ("אֶמְחֶה"), בספר דברים בני ישראל הם אלו שמצווים לעשות זאת ("תִּמְחֶה"). מה מסביר סתירה זו?<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">שמות י״ז שאלות</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> המעלה שאלה זו.</fn></p>
<p>Additionally, while&#160;<a href="Shemot17-8" data-aht="source">Shemot 17</a> tells of Hashem's vow that He will be the one to destroy Amalek, in Devarim, it is the Children of Israel who are instructed to do so. What accounts for this discrepancy?<fn>See <multilink><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">Abarbanel</a><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">Shemot 17 Questions</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink> who raises this question.</fn></p>
 
  
<h2>Timing of the Fulfillment</h2>
+
<h2>עיתוי הגשמת ההבטחה<br/></h2>
<p><a href="Devarim25-17" data-aht="source">Devarim 25</a>&#160;commands that the eradicating of Amalek should take place only after the Israelites have completed the conquest of all of their other enemies.&#160;<a href="Shemot17-8" data-aht="source">Shemot 17:16</a> even hints at an eternal battle with Amalek ("מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר"). But if Amalek's crime was so heinous, why did Hashem postpone their day of reckoning? Could He not have ordered Moshe to wipe them out completely when Amalek first attacked in Shemot 17? Furthermore, why does Hashem tell Moshe already in Shemot 17 (before it is even known that Moshe will not be leading the nation into the Promised Land) to convey Hashem's intentions to Yehoshua? Is it not Shaul in <a href="ShemuelI15-1" data-aht="source">Shemuel I 15</a>, rather than Yehoshua, who is ultimately commanded to execute this command?</p>
+
<p>מחיית עמלק, לפי&#160;<a href="Devarim25-17" data-aht="source">דברים כ״ה</a>,&#160;אמורה להתבצע רק לאחר שבני ישראל&#160;יסיימו לכבוש את הארץ המובטחת. ב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז:ט״ז</a>&#160;אפילו מרומז לנו על מלחמה נצחית עם עמלק ("מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר"). נשאלת השאלה, אם פשעם של העמלקים היה כה נתעב, מדוע ה' דוחה את עונשם? האם הוא לא היה יכול להורות למשה להשמידם כבר בשעה שהתקיפו בשמות י"ז? בנוסף, מדוע&#160;כבר בשמות י"ז ה' אומר למשה (לפני שבכלל נודע שהוא לא יכניס את העם לארץ) להעביר את המסר על הצורך במחיית עמלק ליהושע? והאם אין זה שאול ב<a href="ShemuelI15-1" data-aht="source">שמואל א׳ ט״ו</a>, ולא יהושע, שקיבל לבסוף את הציווי לממש את השבועה?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 21:31, 29 July 2019

מחיית עמלק

הקדמה

תגובה לא פרופורציונאלית?

זמן קצר לאחר שבני ישראל החלו את מסעם במדבר, עמלק בא ונלחם עמם. אחרי שיהושע מביס את צבא עמלק, המקרא בשמות י״ז:י"ד מספר על הבטחתו של ה' למחות כל זכר לעמלק מעל פני הארץ: 

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.

מה במעשה עמלק גרם לתגובה חריפה כל כך מצד הקב"ה? האמנם מעשיהם של העמלקים היו גרועים משל המצרים, אשר למרות שעבוד ישראל מאות בשנים1 והשלכת בניהם ליאור, מוגנים על ידי המצווה "לא תתעב מצרי"?2

שמות מול דברים

בחזרתה על סיפור עמלק בדברים כ״ה, התורה מוסיפה פרטים חדשים אשר נעדרו משמות י״ז:

(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.

בספר שמות, התורה מסתפקת בלומר לנו שעמלק בא ותקף את ישראל, אך כאן בדברים, התורה מפרטת את הדרך שבה עמלק ארב לבני ישראל בשעה שהם היו עייפים ויגעים ממסעם. האם מהלך זה של עמלק חושף פגם מוסרי, ולכן מצדיק את הצורך להעניש אותם בחומרה כזו, או שמא הוא מהווה פשוט אסטרטגיה צבאית הגיונית מצדם? קושיה זו תלויה בחלקה בשאלה האם המילים "וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים" בהמשך הפסוק מתארות את ישראל או את עמלק?

בנוסף, בעוד שבשמות י״ז, ה' נשבע שהוא זה שישמיד את עמלק ("אֶמְחֶה"), בספר דברים בני ישראל הם אלו שמצווים לעשות זאת ("תִּמְחֶה"). מה מסביר סתירה זו?3

עיתוי הגשמת ההבטחה

מחיית עמלק, לפי דברים כ״ה, אמורה להתבצע רק לאחר שבני ישראל יסיימו לכבוש את הארץ המובטחת. בשמות י״ז:ט״ז אפילו מרומז לנו על מלחמה נצחית עם עמלק ("מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר"). נשאלת השאלה, אם פשעם של העמלקים היה כה נתעב, מדוע ה' דוחה את עונשם? האם הוא לא היה יכול להורות למשה להשמידם כבר בשעה שהתקיפו בשמות י"ז? בנוסף, מדוע כבר בשמות י"ז ה' אומר למשה (לפני שבכלל נודע שהוא לא יכניס את העם לארץ) להעביר את המסר על הצורך במחיית עמלק ליהושע? והאם אין זה שאול בשמואל א׳ ט״ו, ולא יהושע, שקיבל לבסוף את הציווי לממש את השבועה?