Difference between revisions of "Annihilating Amalek/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 5: Line 5:
 
<h2>תגובה לא פרופורציונאלית?<br/></h2>
 
<h2>תגובה לא פרופורציונאלית?<br/></h2>
 
<p>זמן קצר לאחר שבני ישראל החלו את מסעם במדבר, עמלק בא ונלחם עמם. אחרי שיהושע&#160;מביס את צבא עמלק, המקרא ב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז:י"ד</a>&#160;מספר על הבטחתו של ה' למחות כל זכר לעמלק מעל פני הארץ:&#160;</p>
 
<p>זמן קצר לאחר שבני ישראל החלו את מסעם במדבר, עמלק בא ונלחם עמם. אחרי שיהושע&#160;מביס את צבא עמלק, המקרא ב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז:י"ד</a>&#160;מספר על הבטחתו של ה' למחות כל זכר לעמלק מעל פני הארץ:&#160;</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.</p>
 
<p>וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.</p>
 
</q>
 
</q>
Line 12: Line 12:
 
<h2>שמות מול דברים</h2>
 
<h2>שמות מול דברים</h2>
 
<p>בחזרתה על סיפור עמלק ב<a href="Devarim25-17" data-aht="source">דברים כ״ה</a>, התורה מוסיפה פרטים חדשים אשר נעדרו מ<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>:</p>
 
<p>בחזרתה על סיפור עמלק ב<a href="Devarim25-17" data-aht="source">דברים כ״ה</a>, התורה מוסיפה פרטים חדשים אשר נעדרו מ<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<p>(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.</p>
+
<p>(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>בספר שמות, התורה מסתפקת בלומר לנו שעמלק בא ותקף את ישראל, אך כאן בדברים, התורה מפרטת על הדרך שבה עמלק ארב לבני ישראל כשהם עייפים ויגעים ממסעם. האם מהלך זה של עמלק חושף פגם&#160;מוסרי, ולכן מצדיק את הצורך&#160;להעניש אותם בחומרה כזו, או שמא הוא מהווה פשוט אסטרטגיה&#160;צבאית הגיונית מצדם? קושיה זו תלויה בחלקה בשאלה ביחס למי כתובות המילים "וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים", ביחס לישראל או לעמלק?</p>
+
<p>בספר שמות, התורה מסתפקת בלומר לנו שעמלק בא ותקף את ישראל, אך כאן בדברים, התורה מפרטת על הדרך שבה עמלק ארב לבני ישראל כשהם עייפים ויגעים ממסעם. האם מהלך זה של עמלק חושף פגם&#160;מוסרי, ולכן מצדיק את הצורך&#160;להעניש אותם בחומרה כזו, או שמא הוא מהווה פשוט אסטרטגיה&#160;צבאית הגיונית מצדם? קושיה זו תלויה בחלקה בשאלה ביחס למי כתובות המילים "וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים", ביחס לישראל או לעמלק?</p>
 
<p>בנוסף, בעוד שב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>, ה' נשבע שהוא זה שישמיד את עמלק, בספר דברים בני ישראל הם אלו שמצווים לעשות זאת. מה מסביר סתירה זו?<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">שמות י״ז שאלות</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> המעלה שאלה זו.</fn></p>
 
<p>בנוסף, בעוד שב<a href="Shemot17-8" data-aht="source">שמות י״ז</a>, ה' נשבע שהוא זה שישמיד את עמלק, בספר דברים בני ישראל הם אלו שמצווים לעשות זאת. מה מסביר סתירה זו?<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot17Q" data-aht="source">שמות י״ז שאלות</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> המעלה שאלה זו.</fn></p>
  

Version as of 13:24, 24 July 2019

מחיית עמלק

הקדמה

תגובה לא פרופורציונאלית?

זמן קצר לאחר שבני ישראל החלו את מסעם במדבר, עמלק בא ונלחם עמם. אחרי שיהושע מביס את צבא עמלק, המקרא בשמות י״ז:י"ד מספר על הבטחתו של ה' למחות כל זכר לעמלק מעל פני הארץ: 

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.

מה במעשה עמלק גרם לתגובה חריפה כל כך מצד הקב"ה? האמנם מעשיהם של העמלקים היו גרועים משל המצרים, אשר למרות שעבוד ישראל מאות בשנים1 והשלכת בניהם ליאור, מוגנים על ידי המצווה "לא תתעב מצרי"?2

שמות מול דברים

בחזרתה על סיפור עמלק בדברים כ״ה, התורה מוסיפה פרטים חדשים אשר נעדרו משמות י״ז:

(יז) זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. (יח) אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כׇּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים. (יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכׇּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.

בספר שמות, התורה מסתפקת בלומר לנו שעמלק בא ותקף את ישראל, אך כאן בדברים, התורה מפרטת על הדרך שבה עמלק ארב לבני ישראל כשהם עייפים ויגעים ממסעם. האם מהלך זה של עמלק חושף פגם מוסרי, ולכן מצדיק את הצורך להעניש אותם בחומרה כזו, או שמא הוא מהווה פשוט אסטרטגיה צבאית הגיונית מצדם? קושיה זו תלויה בחלקה בשאלה ביחס למי כתובות המילים "וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים", ביחס לישראל או לעמלק?

בנוסף, בעוד שבשמות י״ז, ה' נשבע שהוא זה שישמיד את עמלק, בספר דברים בני ישראל הם אלו שמצווים לעשות זאת. מה מסביר סתירה זו?3

עיתוי הגשמת ההבטחה

מחיית עמלק, לפי דברים כ״ה, אמורה להתבצע רק לאחר שישראל יסיימו לכבוש את הארץ המובטחת. בשמות י״ז:ט״ז אפילו מרומז לנו על מלחמה נצחית עם עמלק ("מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר"). נשאלת השאלה, אם פשעם של העמלקים היה כה נתעב, מדוע ה' דוחה את עונשם? האם הוא לא היה יכול להורות למשה להשמידם עוד בתקיפתם בשמות י"ז? בנוסף, מדוע כבר בשמות י"ז ה' אומר למשה (לפני שבכלל נודע שהוא לא יכניס את העם לארץ) להעביר את המסר ליהושע? האין זה שאול בשמואל א׳ ט״ו, ולא יהושע, שקיבל לבסוף את הציווי לממש את השבועה?