Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

אבות ומצוות

הקדמה

הפרדוקס

אחד מן ההיבטים הייחודים של היהדות הוא שאבותיה המייסדים1 חיו כמה מאות שנים2 לפני שחוקי הדת הופצו.3 קיומו של שלב ראשוני זה, בו אמונות דתיות ומסירות דתית פרחו ללא מסגרת חוקית מפורשת, יוצר דילמה מבלבלת כאשר אנו מנסים לתהות על אשיותיהם הדתיות ופעילותם של האבות, האמהות וילדיהם. מחד גיסא, נתח נכבד מחוקי התורה עוצבו עבור אומה, ולכן היו חסרי משמעות או בלתי אפשריים לקיום לפני שאומה זו באה לעולם. אולם, מאידך גיסא, הרעיון שאבותיה של דת לא שמרו על חוקיה הבסיסיים ביותר נדמה פרדוקסלי. על רקע זה, נציג את השאלה באופן בוטה: האם מייסדי היהדות היו יהודים?4 ואם כן, מה הגדיר אותם בתור יהודים5 והאם הם שמרו על חוקי היהדות?

מצוות מפורשות

בעוד שה' דיבר עם האבות פעמים רבות לאורך ספר בראשית, הוא נתן להם רק מצוה נצחית6 אחת - ברית המילה.7 יתכן והדגש המיוחד על ציווי זה מצביע על כך שהיא המצווה היחידה שהאבות נצטוו לקיים. ברם, ישנם שני פסוקים המתייחסים לקיום מצוות של האבות באופן כללי:

כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה' עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו. (בראשית י"ח:י"ט)

עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי. (בראשית כ"ו:ה')

בעוד פסוקים אלו רומזים שאברהם וזרעו שמרו על  קורפוס משפטי כלשהו, הם גם מעלים שאלות רבות. קודם כל, מה נכלל בקורפוס זה? האם הביטויים "דֶּרֶךְ ה'‏" ו"צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" בבראשית י"ח:י"ט מתייחסים לתקן מוסרי אוניברסלי או למצוות מסוימות? מה עם "מִשְׁמַרְתִּי", "מִצְוֹתַי", "חֻקּוֹתַי", "וְתוֹרֹתָי" בבראשית כ"ו:ה'? האם כל מילה מרמזת על קבוצה נפרדת של מצוות או שמא הן כולן מקשה אחת? האם אלו היו הוראות שעה או מצוות המיועדות גם לדורות הבאים? האם הייתה הבחנה בין רמת קיום המצוות של אברהם לזו של זרעו?

חטאים אפשריים

כל דיון אודות מעמד המצוות לפני ההתגלות בסיני צריך לקחת בחשבון את המעשים של האבות ובני ובנות משפחותיהם שנעשו בניגוד לחוקי התורה. הדוגמה החריפה ביותר לתופעה זו היא נישואיו של יעקב לשתי אחיות, רחל ולאה, מעשה אשר נאסר בפירוש בויקרא י"ח:י"ח. האם נישואים אלו מראים שיעקב לא הרגיש מחויב לחוקי התורה?8 בנוסף, התורה מספרת רבות על מעשים בעייתיים ומעוררי תהייה הכוללים את: נישואיו של אברהם לאחותו למחצה, נוכחות של תרפים בביתו של יעקב, נישואיהם של בני יעקב לנשים כנעניות ונישואיו של עמרם לדודתו. האם אלו היו אירועים חריגים או שגרתיים? האם היו נסיבות מיוחדות או מקילות שיכולות להסביר את ההתרחשויות הללו?

תורה נצחית

לשאלת האם התורה ומצוותיה היו קיימות לפני ההתגלות בסיני יש השלכות משמעותיות לנושא התאולוגי: האם חוקי האל הם בלתי ניתנים לשינוי או שמא הם משתנים בהתאם לנסיבות. שאלה זו עומדת בלב המחלוקת בין היהדות לדתות האחיות שלה, נצרות ואסלאם. ככזו, אין זה מפתיע שמקומה של התורה לפני מעמד הר סיני היה נושא שנוי במחלוקת במשך הרבה תקופות לאורך ההיסטוריה, וכי מניעים פולמוסיים מתגלים ברבות מהגישות המשמשות להתמודדות עם שאלה זו.