Beit Shemesh Deaths/5

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
EN/HEע/E

Beit Shemesh Deaths

Sources

Biblical Texts

Classical Texts

Josephus, Antiquities of the Jews 6:1:4יוספוס פלביוס, קדמוניות היהודים ו׳:א׳:ד׳

But now it was that the wrath of God overtook them, and struck seventy persons of the village of Bethshemesh dead, who, not being priests, and so not worthy to touch the ark, had approached to it. Those of that village wept for these that had thus suffered, and made such a lamentation as was naturally to be expected on so great a misfortune that was sent from God; and every one mourned for his own relation. And since they acknowledged themselves unworthy of the ark's abode with them, they sent to the public senate of the Israelites, and informed them that the ark was restored by the Philistines; which when they knew, they brought it away to Kirjathjearim, a city in the neighborhood of Bethshemesh. In this city lived one Abinadab, by birth a Levite, and who was greatly commended for his righteous and religious course of life; so they brought the ark to his house, as to a place fit for God himself to abide in, since therein did inhabit a righteous man. His sons also ministered to the Divine service at the ark, and were the principal curators of it for twenty years; for so many years it continued in Kirjathjearim, having been but four months with the Philistines.

Bavli Yoma 54aבבלי יומא נ״ד.

אמר רב קטינא: בשעה שהיו ישראל עולין לרגל מגללין להם את הפרוכת, ומראין להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה, ואומרים להן: ראו חבתכם לפני המקום כחבת זכר ונקבה. מתיב רב חסדא: (במדבר ד') ולא יבאו לראות כבלע את הקדש, ואמר רב יהודה אמר רב: בשעת הכנסת כלים לנרתק שלהם!

בבלי סוטה ל״ה.-:

ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון – משום דראו ויך (אלהים)? רבי אבהו ורבי אלעזר, חד אמר: קוצרין ומשתחוים היו, וחד אמר: מילי נמי אמור, מאן אמריך (להא) דאימריית ומאן אתא עלך דאיפייסת.

Targum Yonatan Shemuel I 6:19תרגום יונתן שמואל א׳ ו׳:י״ט

וקטל בגברי בית שמש על דחדיאו דחזו ארונא דה' כד גלי...

Medieval Texts

Rashi Shemuel I 6:13רש״י שמואל א׳ ו׳:י״ג

וישמחו לראות – היו מסתכלין היאך הוא בא לבדו, ומשמחתם נהגו בו קלות ראש, שלא היו מסתכלין בו באימה ודרך כבוד.

R. Yosef Kara Shemuel I 6:19ר׳ יוסף קרא שמואל א׳ ו׳:י״ט

כי ראו בארון ה' – ראו שהוא מגולה ולא אחד מהן היה נותן לב להביא בגד כליל לכסותו.
ויך בעם שבעים איש חמשים אלף איש – תירג' יונתן וקטל בסבי עמא שבעין גברא ובקהלא חמשין אלפין גברא.

Radak Shemuel I 6:13רד״ק שמואל א׳ ו׳:י״ג

וישמחו לראות – עד שמרוב שמחה פרצו לראות בארון ופתחו וראו מה שבתוכו, לפיכך נענשו, כמו שכתוב: ולא יבואו לראות כבלע את הקדש ומתו.

Radak Shemuel I 6:19רד״ק שמואל א׳ ו׳:י״ט

כי ראו בארון – תרגם יונתן: על דחדיאו ודחזו ית ארונא דה', כמו שאמר: וישמחו לראות. ובדברי רבותינו ז"ל: משום דחזו ויך באנשי בית שמש ונחלקו בזה. מהם אמרו: שהיו קוצרים ומשתחוים, כלומר שלא הניחו מלאכתם בעבורו. ומהם אמרו: שאמרו דברים אשר לא כן כנגד הארון, ואמרו: מאן אמרייך דאמרית ומאן פייסך דפייסית. ובדברי הדרש הזה: יהיה פירוש ראו - כמו לראות בך והדומים לו, שמפרשים אותם לשון בזיון. והנכון מה שפירשנו שפתחו אותו וראו מה שבתוכו, לפיכך אמר בארון ולא אמר ארון.

Rid Shemuel I 6:19רי״ד שמואל א׳ ו׳:י״ט

כי ראו בארון – פירוש, ואין דרך זה דרך כבוד להסתכל בארון שהיה מקום השכינה שהרי הזהיר את הלוים על כן, ולא יבואו לראות כבלע וגו'.

Ralbag Shemuel I 6:19רלב״ג שמואל א׳ ו׳:י״ט

ויך – הש"י באנשי בית שמש כי ראו בארון ה', ולא עזבו מלאכתם שהיו קוצרים קציר חטים.

R. Yosef ibn Kaspi Shemuel I 6:19ר׳ יוסף אבן כספי שמואל א׳ ו׳:י״ט

ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון יי – אמר בארון ולא את הארון, להעירנו כי ראו יותר מן המחויב, כטעם ולא יראו כבלע את הקדש (במדבר ד':כ'), ואולם אין לתמוה כי גם הכה יי בפרות, ר"ל שכבר מתו, ואם היו צדיקות, כי כתב עליהן ליי.

Modern Texts

Malbim Shemuel I 6:13מלבי״ם שמואל א׳ ו׳:י״ג

ובית שמש. ספר כי בית שמש היו עוסקים אז בקציר חטים והיה ראוי שיצאו לקראת הארון ולקבלו ולנהלו בכבוד וגיל, והם בנשאם עיניהם ויראו את הארון וישמחו לראות, ר"ל לא שמחו כראוי בשמחה של מצוה להניח מלאכתם ולהביאו אל חדר הורתו, רק השמחה היה לראות כשמח על דבר חדש מפליא עיני רואים, וזה הוצעה אל הקצף שקצף ה' עליהם כמו שיתבאר.

Malbim Shemuel I 6:19מלבי״ם שמואל א׳ ו׳:י״ט

ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון ה'. (ראיה שאחריו ב' מורה על השגתה והפלאה בדבר וההשכלה במהותו, כמו (שמות ב':י"א) וירא בסבלותם, ובא לרוב על ענינים הגיונים, ואל אראה ברעתי (במדבר י"א:ט"ו), וראה בטוב ירושלים (תהלים קכ"ח:ה'), ור"ל שהביטו בו יותר מן הראוי ממיעוט היראה והכבוד). ספר כי הכה בין באנשי בית שמש על שראו בארון ה', דרך בזיון.