Difference between revisions of "Censuses in the Wilderness/1/he"
m |
m |
||
Line 5: | Line 5: | ||
<h2>"חומש הפקודים"</h2> | <h2>"חומש הפקודים"</h2> | ||
<p>ספר במדבר<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in במדבר א'-ד' ובמדבר כ"ו. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.<br/><br/>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדמר פרקים א'-ד' ובפרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn> פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p> | <p>ספר במדבר<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in במדבר א'-ד' ובמדבר כ"ו. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.<br/><br/>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדמר פרקים א'-ד' ובפרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn> פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p> | ||
− | |||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p> | <p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p> | ||
</q> | </q> | ||
<p>לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בספר במדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של השנה הארבעים היה קשור לעניין ירושת הארץ. <br/><br/></fn> מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? </p> | <p>לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בספר במדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של השנה הארבעים היה קשור לעניין ירושת הארץ. <br/><br/></fn> מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? </p> | ||
− | |||
<h2>Two Censuses in Less than a Year?<br/>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2> | <h2>Two Censuses in Less than a Year?<br/>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2> | ||
<p>אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלה, ראו: <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn> (ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p> | <p>אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלה, ראו: <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn> (ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p> | ||
− | |||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p> | <p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p> | ||
</q> | </q> | ||
<p>אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p> | <p>אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p> | ||
− | <p> | + | <p> </p> |
− | <h2 | + | <h2>מניינים זהים<br/></h2> |
<p>כשמשווים את הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a> ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p> | <p>כשמשווים את הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a> ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p> | ||
− | |||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p> | <p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p> | ||
Line 30: | Line 26: | ||
</q> | </q> | ||
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר פרקים א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי. <br/><br/> we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites</fn>מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? </p> | <p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר פרקים א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי. <br/><br/> we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites</fn>מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? </p> | ||
− | |||
<!-- | <!-- | ||
<h2>Other Questions</h2> | <h2>Other Questions</h2> | ||
Line 40: | Line 35: | ||
--> | --> | ||
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נברר את מטרת המפקד בספר <a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a> והיחס שלו לספר <a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשניהם. </p> | <p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נברר את מטרת המפקד בספר <a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a> והיחס שלו לספר <a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשניהם. </p> | ||
− | |||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 13:07, 23 July 2019
מפקדים בני ישראל במדבר
הקדמה
"חומש הפקודים"
ספר במדבר1 פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:
(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')
לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.2 מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים?
Two Censuses in Less than a Year?
שני מפקדים תוך פחות משנה?
אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, בשמות ל׳, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן3 (ציווי זה בוצע בשמות ל״ח):
(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.
אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?
מניינים זהים
כשמשווים את הפסוקים משמות ל״ח ומבמדבר פרק א׳ אפשר לזהות דמיון מפתיע:
בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (שמות ל"ח:כ"ו)
וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (במדבר א':מ"ו)
אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר בבמדבר פרק א׳, זהה למניין הקודם, שמוזכר בשמות ל״ח: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?4מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?
בגישות פרשניות, נברר את מטרת המפקד בספר שמות ל׳ והיחס שלו לספר במדבר פרק א׳. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשניהם.