Difference between revisions of "Censuses in the Wilderness/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
<h2>A Book of Numbers</h2>
+
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
<p>The Book of Bemidbar<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in Bemidbar 1-4 and 26. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.</fn> opens with a command to count the Children of Israel, specifically all males above the age of twenty:</p>
+
<p>ספר במדבר<fn>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדבר פרקים א'-ד' ופרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
<multilang style="overflow: auto">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</q>
+
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
<q xml:lang="en">(2) “Take a census of all the congregation of the children of Israel, by their families, by their fathers’ houses, according to the number of the names, every male, one by one; (3) from twenty years old and upward, all who are able to go out to war in Israel. You and Aaron shall number them by their divisions. (Bemidbar 1:2-3)</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בספר במדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של שנת הארבעים היה קשור באופן מהותי לעניין ירושת הארץ.</fn>&#160;מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים?&#160;</p>
<p>The Torah proceeds to record, in meticulous detail, the populations of each and every individual tribe as well as the nation as a whole. It does not, however, explain the need for this census.<fn>Cf. the verse "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" in&#160;<a href="Bemidbar26-1" data-aht="source">Bemidbar 26:53</a> which suggests that the census of the fortieth year was integrally related to the inheritance of the land.</fn> What was the purpose of this census, and why was it limited to a particular gender and age?</p>
 
  
<h2>Two Censuses in Less than a Year?</h2>
+
<h2>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2>
<p>Moreover, while the census in the beginning of Bemidbar took place in the second month of the second year after the Exodus, just a few short months before this, there had already been a command in&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">Shemot 30</a> (implemented in <a href="Shemot38-25" data-aht="source">Shemot 38</a>) to count the nation through donations made toward the building of the Mishkan:<fn>For a full analysis of these verses, see <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels – For Census or Tabernacle?</a>.</fn></p>
+
<p>בנוסף, המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>,&#160;כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלו, ראו:&#160;<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn>&#160;(ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</q>
+
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p>
<q xml:lang="en">(12) When you take a census of the children of Israel according to their number, then each man shall give a ransom for his soul to Hashem when they are counted, and there shall be no plague among them when you count them. (13) They shall give this, everyone who passes over to those who are numbered, half a shekel by the shekel of the sanctuary, the shekel is twenty <i>gera</i>s, half a shekel as an offering to Hashem. (14) Every one who passes over to those who are numbered, from twenty years old and upward, shall give the offering to Hashem.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>אם העם כבר נמנה על ידי תרומות של מחצית השקל, איזו תועלת היה יכול להביא מפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p>
<p>If the half-shekel donations to the Mishkan had already been utilized to tally the nation, what benefit could there possibly have been in counting the people again so soon afterwards?</p>
 
  
<h2>Identical Tallies</h2>
+
<h2>מניינים זהים!<br/></h2>
<p>Finally, a juxtaposition of the verses from&#160;<a href="Shemot38-25" data-aht="source">Shemot 38</a> and&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">Bemidbar 1</a> yields an astonishing correspondence:</p>
+
<p>כשמשווים את הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>&#160;ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>&#160;אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:.3em;">בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></q><q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:.3em;">וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</q><q xml:lang="he" dir="rtl">&#160;</q>
+
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p>
<q xml:lang="en">A <i>beka</i> for every head, that is half a shekel, by the shekel of the sanctuary, for every one who passes over to be numbered, from twenty years old and upwards, <b>six hundred and three thousand, five hundred and fifty</b>. (Shemot 38:26) <br/><br/> All they that were numbered were <b>six hundred and three thousand, five hundred and fifty</b>. (Bemidbar 1:46)</q>
+
<p>וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</p>
</multilang>
+
<p>&#160;</p>
<p>The nation's total population in the second year of the wilderness provided in&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">Bemidbar 1</a> precisely matches the earlier recorded headcount from the first year of <a href="Shemot38-25" data-aht="source">Shemot 38</a>, with both totaling exactly 603,550 men! How could this have happened? Were there no births and deaths in the interim, or did these coincidentally or miraculously cancel each other out?<fn>Additionally, from Bemidbar 1-4 we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites!</fn> What might this indicate about the relationship between these two censuses?</p>
+
</q>
 +
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס מספרי הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מפרקים א'-ד' בספר במדבר אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי.&#160;<br/><br/></fn> מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
 
<!--
 
<!--
 
<h2>Other Questions</h2>
 
<h2>Other Questions</h2>
Line 34: Line 33:
 
</ul>
 
</ul>
 
-->
 
-->
<p>In <a href="2" data-aht="subpage">Approaches</a>, we will explore the purpose of the census in&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">Bemidbar 1</a> and its relationship to&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">Shemot 30</a> while trying to understand whether and why there was a need for both.</p>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נברר את מטרת המפקד ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>&#160;והיחס שלו ל<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>. ננסה להבין האם ולמה היה&#160;צורך בשני&#160;המפקדים.&#160;</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 14:07, 23 July 2019

מפקדים בני ישראל במדבר

הקדמה

"חומש הפקודים"

ספר במדבר1 פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:

(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')

לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.2 מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? 

שני מפקדים תוך פחות משנה?

בנוסף, המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, בשמות ל׳, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן3 (ציווי זה בוצע בשמות ל״ח):

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.

אם העם כבר נמנה על ידי תרומות של מחצית השקל, איזו תועלת היה יכול להביא מפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?

מניינים זהים!

כשמשווים את הפסוקים משמות ל״ח ומבמדבר פרק א׳ אפשר לזהות דמיון מפתיע:

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (שמות ל"ח:כ"ו)

וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (במדבר א':מ"ו)

 

אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר בבמדבר פרק א׳, זהה למניין הקודם, שמוזכר בשמות ל״ח: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס מספרי הלידות והמיתות התקזזו?4 מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? 

בגישות פרשניות, נברר את מטרת המפקד בשמות ל׳ והיחס שלו לבמדבר פרק א׳. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשני המפקדים.