Difference between revisions of "Censuses in the Wilderness/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(One intermediate revision by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
<p>ספר במדבר<fn>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדמר פרקים א'-ד' ובפרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
+
<p>ספר במדבר<fn>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדבר פרקים א'-ד' ופרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
 
</q>
 
</q>
<p>לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בספר במדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של השנה הארבעים היה קשור לעניין ירושת הארץ.&#160;<br/><br/></fn>&#160;מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים?&#160;</p>
+
<p>לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בספר במדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של שנת הארבעים היה קשור באופן מהותי לעניין ירושת הארץ.</fn>&#160;מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים?&#160;</p>
  
 
<h2>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2>
 
<h2>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2>
<p>אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>,&#160;כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלה, ראו:&#160;<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn>&#160;(ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p>
+
<p>בנוסף, המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>,&#160;כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלו, ראו:&#160;<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn>&#160;(ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p>
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p>
+
<p>אם העם כבר נמנה על ידי תרומות של מחצית השקל, איזו תועלת היה יכול להביא מפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p>
<p>&#160;</p>
 
  
<h2>מניינים זהים<br/></h2>
+
<h2>מניינים זהים!<br/></h2>
 
<p>כשמשווים את הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>&#160;ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>&#160;אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p>
 
<p>כשמשווים את הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>&#160;ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>&#160;אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p>
 
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p>
 
<p>וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</p>
 
<p>וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</p>
 
<p>&#160;</p>
 
<p>&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס מספרי הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר פרקים א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי.&#160;<br/><br/></fn> מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
+
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס מספרי הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מפרקים א'-ד' בספר במדבר אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי.&#160;<br/><br/></fn> מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
 
<!--
 
<!--
 
<h2>Other Questions</h2>
 
<h2>Other Questions</h2>

Latest revision as of 14:07, 23 July 2019

מפקדים בני ישראל במדבר

הקדמה

"חומש הפקודים"

ספר במדבר1 פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:

(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')

לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.2 מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? 

שני מפקדים תוך פחות משנה?

בנוסף, המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, בשמות ל׳, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן3 (ציווי זה בוצע בשמות ל״ח):

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.

אם העם כבר נמנה על ידי תרומות של מחצית השקל, איזו תועלת היה יכול להביא מפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?

מניינים זהים!

כשמשווים את הפסוקים משמות ל״ח ומבמדבר פרק א׳ אפשר לזהות דמיון מפתיע:

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (שמות ל"ח:כ"ו)

וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (במדבר א':מ"ו)

 

אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר בבמדבר פרק א׳, זהה למניין הקודם, שמוזכר בשמות ל״ח: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס מספרי הלידות והמיתות התקזזו?4 מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? 

בגישות פרשניות, נברר את מטרת המפקד בשמות ל׳ והיחס שלו לבמדבר פרק א׳. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשני המפקדים.