Difference between revisions of "Censuses in the Wilderness/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
<p>ספר במדבר<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in במדבר א'-ד' ובמדבר כ"ו. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.</fn> opens with a command to count the Children of Israel, specifically all males above the age of twenty:</p>
+
<p>ספר במדבר<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in במדבר א'-ד' ובמדבר כ"ו. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.<br/><br/>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי העם שמתוארים בספר במדמר א'-ד' ובמדבר כ"ו. הראשון התרחש בשנה השנייה במדבר, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<p>opens with a command to count the Children of Israel, specifically all males above the age of twenty:</p>
 +
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
 
</q>
 
</q>
 +
<p>לאחר מכן התורה מפרטת בדיוק רב את אוכלוסיות כל השבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך היא לא מסבירה את הצורך במפקד זה.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" בבמדבר כ"ו:נ"ג שרומז לכך שהמפקד של השנה הארבעים הייתה קשורה לעניין נחלת הארץ.&#160;<br/><br/></fn>&#160;מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים?&#160;</p>
 
<p>The Torah proceeds to record, in meticulous detail, the populations of each and every individual tribe as well as the nation as a whole. It does not, however, explain the need for this census.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" ב<a href="Bemidbar26-1" data-aht="source">במדבר כ"ו:נ"ג</a> which suggests that the census of the fortieth year was integrally related to the inheritance of the land.</fn> What was the purpose of this census, and why was it limited to a particular gender and age?</p>
 
<p>The Torah proceeds to record, in meticulous detail, the populations of each and every individual tribe as well as the nation as a whole. It does not, however, explain the need for this census.<fn>השוו לפסוק "לָאֵלֶּה תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת" ב<a href="Bemidbar26-1" data-aht="source">במדבר כ"ו:נ"ג</a> which suggests that the census of the fortieth year was integrally related to the inheritance of the land.</fn> What was the purpose of this census, and why was it limited to a particular gender and age?</p>
  
<h2>Two Censuses in Less than a Year?</h2>
+
<h2>Two Censuses in Less than a Year?<br/>שני מפקדים תוך פחות משנה?<br/></h2>
<p>Moreover, while the census in the beginning of Bemidbar took place in the second month of the second year after the Exodus, just a few short months before this, there had already been a command in&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a> (implemented in <a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>) to count the nation through donations made toward the building of the Mishkan:<fn>For a full analysis of these verses, see <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn></p>
+
<p>כמו כן, אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, כבר היה ציווי ב<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>&#160;למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן<fn>לניתוח מלא של הפסוקים האלה, ראו:&#160;<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>.</fn>&#160;(ציווי זה בוצע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>):</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<p><span class="aht-chrome-space">Moreover, while the census in the beginning of Bemidbar took place in the second month of the second year after the Exodus, just a few short months before this, there had already been a command in (implemented in) to count the nation through donations made toward the building of the Mishkan</span></p>
 +
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p>
 
<p>(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.</p>
 
</q>
 
</q>
 +
<p>אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת הייתה יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?</p>
 
<p>If the half-shekel donations to the Mishkan had already been utilized to tally the nation, what benefit could there possibly have been in counting the people again so soon afterwards?</p>
 
<p>If the half-shekel donations to the Mishkan had already been utilized to tally the nation, what benefit could there possibly have been in counting the people again so soon afterwards?</p>
  
<h2>Identical Tallies</h2>
+
<h2>Identical Tallies<br/>מניינים זהים<br/></h2>
 +
<p>בהשוואת הפסוקים מ<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>&#160;ומ<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>&#160;אפשר לזהות דמיון מפתיע:</p>
 
<p>Finally, a juxtaposition of the verses from&#160;<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a> ו<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> yields an astonishing correspondence:</p>
 
<p>Finally, a juxtaposition of the verses from&#160;<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a> ו<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> yields an astonishing correspondence:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p>
 
<p>בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְ<b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (שמות ל"ח:כ"ו) <br/><br/></p>
 
<p>וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</p>
 
<p>וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים <b>שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים</b>. (במדבר א':מ"ו)</p>
 
<p>&#160;</p>
 
<p>&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
 +
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמופיע ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמופיע ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה ובאורח נס הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, שאר בני ישראל היו צריכים להתרבות באופן פלאי.&#160;<br/><br/> we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites</fn>מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
 
<p>The nation's total population in the second year of the wilderness provided ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> precisely matches the earlier recorded headcount from the first year of <a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>, with both totaling exactly 603,550 men! How could this have happened? Were there no births and deaths in the interim, or did these coincidentally or miraculously cancel each other out?<fn>בנוסף, מספר במדבר א'-ד' we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites!</fn> What might this indicate about the relationship between these two censuses?</p>
 
<p>The nation's total population in the second year of the wilderness provided ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> precisely matches the earlier recorded headcount from the first year of <a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>, with both totaling exactly 603,550 men! How could this have happened? Were there no births and deaths in the interim, or did these coincidentally or miraculously cancel each other out?<fn>בנוסף, מספר במדבר א'-ד' we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites!</fn> What might this indicate about the relationship between these two censuses?</p>
 
<!--
 
<!--
Line 33: Line 39:
 
</ul>
 
</ul>
 
-->
 
-->
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, we will explore the purpose of the census in&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> and its relationship to&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a> while trying to understand whether and why there was a need for both.</p>
+
<p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, נברר את מטרת המפקד בספר&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a>&#160;וביחס שלו לספר&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>. ננסה להבין האם ולמה היה צריך את שניהם.&#160;</p>
 +
<p>we will explore the purpose of the census in&#160;<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a> and its relationship to&#160;<a href="Shemot30-11" data-aht="source">שמות ל׳</a> while trying to understand whether and why there was a need for both.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 12:33, 23 July 2019

מפקדים בני ישראל במדבר

הקדמה

"חומש הפקודים"

ספר במדבר1 פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:

opens with a command to count the Children of Israel, specifically all males above the age of twenty:

(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')

לאחר מכן התורה מפרטת בדיוק רב את אוכלוסיות כל השבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך היא לא מסבירה את הצורך במפקד זה.2 מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? 

The Torah proceeds to record, in meticulous detail, the populations of each and every individual tribe as well as the nation as a whole. It does not, however, explain the need for this census.3 What was the purpose of this census, and why was it limited to a particular gender and age?

Two Censuses in Less than a Year?
שני מפקדים תוך פחות משנה?

כמו כן, אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, כבר היה ציווי בשמות ל׳ למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן4 (ציווי זה בוצע בשמות ל״ח):

Moreover, while the census in the beginning of Bemidbar took place in the second month of the second year after the Exodus, just a few short months before this, there had already been a command in (implemented in) to count the nation through donations made toward the building of the Mishkan

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.

אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת הייתה יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?

If the half-shekel donations to the Mishkan had already been utilized to tally the nation, what benefit could there possibly have been in counting the people again so soon afterwards?

Identical Tallies
מניינים זהים

בהשוואת הפסוקים משמות ל״ח ומבמדבר פרק א׳ אפשר לזהות דמיון מפתיע:

Finally, a juxtaposition of the verses from שמות ל״ח ובמדבר פרק א׳ yields an astonishing correspondence:

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (שמות ל"ח:כ"ו)

וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (במדבר א':מ"ו)

 

אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמופיע בבמדבר פרק א׳, זהה למניין הקודם, שמופיע בשמות ל״ח: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה ובאורח נס הלידות והמיתות התקזזו?5מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? 

The nation's total population in the second year of the wilderness provided בבמדבר פרק א׳ precisely matches the earlier recorded headcount from the first year of שמות ל״ח, with both totaling exactly 603,550 men! How could this have happened? Were there no births and deaths in the interim, or did these coincidentally or miraculously cancel each other out?6 What might this indicate about the relationship between these two censuses?

בגישות פרשניות, נברר את מטרת המפקד בספר שמות ל׳ וביחס שלו לספר במדבר פרק א׳. ננסה להבין האם ולמה היה צריך את שניהם. 

we will explore the purpose of the census in במדבר פרק א׳ and its relationship to שמות ל׳ while trying to understand whether and why there was a need for both.