Difference between revisions of "Censuses in the Wilderness/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 4: Line 4:
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h1>מפקדים בני ישראל במדבר</h1>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
 
<h2>"חומש הפקודים"</h2>
<p>ספר במדבר<fn>Chazal coined the name "חומש הפקודים" to refer to the Book of Bemidbar because of the two censuses that are detailed in במדבר א'-ד' ובמדבר כ"ו. The former took place in the second year in the desert, while the latter occurred in the fortieth year.<br/><br/>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדמר פרקים א'-ד' ובפרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
+
<p>ספר במדבר<fn>חז"ל כינו את ספר במדבר "חומש הפקודים", בגלל שני מפקדי האוכלוסין שמתוארים בספר במדמר פרקים א'-ד' ובפרק כ"ו. המפקד הראשון התרחש בשנה השנייה לאחר יציאת מצרים, והשני התרחש בשנה הארבעים.</fn>&#160;פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:</p>
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
 
<p>(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')</p>
Line 25: Line 25:
 
<p>&#160;</p>
 
<p>&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר פרקים א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי.&#160;<br/><br/> we know that the 22,000 Levites were not included in the second count. To nonetheless come up with an identical total would have necessitated a miraculous multiplication of the rest of the Israelites</fn>מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
+
<p>אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר ב<a href="Bemidbar1-1" data-aht="source">במדבר פרק א׳</a>, זהה למניין הקודם, שמוזכר ב<a href="Shemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח</a>: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?<fn>בנוסף, מספר במדבר פרקים א'-ד' אנחנו יודעים ש-22,000 הלויים לא נספרו במפקד השני. כדי להגיע בכל זאת למספר זהה במפקד השני, המספר של בני ישראל האחרים היה צריך לגדול באופן פלאי.&#160;<br/><br/></fn> מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים?&#160;</p>
 
<!--
 
<!--
 
<h2>Other Questions</h2>
 
<h2>Other Questions</h2>

Version as of 13:09, 23 July 2019

מפקדים בני ישראל במדבר

הקדמה

"חומש הפקודים"

ספר במדבר1 פותח בציווי למנות את בני ישראל, ובפרט את הזכרים מעל גיל עשרים:

(ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כׇּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כׇּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. (ג) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כׇּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן. (במדבר א':ב'-ג')

לאחר מכן התורה מפרטת את גודל האוכלוסייה של כל אחד מהשבטים וכן את אוכלוסיית העם כולו. אך התורה לא מסבירה את הצורך במפקד זה.2 מה הייתה מטרת מפקד האוכלוסין, ולמה הוא הוגבל לגיל ומין מסויימים? 

שני מפקדים תוך פחות משנה?

אמנם המפקד בתחילת ספר במדבר התרחש בחודש השני של השנה השנייה לאחר יציאת מצרים, אך רק מספר חודשים לפני זה, בשמות ל׳, כבר היה ציווי למנות את העם על ידי תרומות לבניית המשכן3 (ציווי זה בוצע בשמות ל״ח):

(יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'. (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה'.

אם כבר השתמשו בתרומות מחצית השקל כדי למנות את העם, איזו תועלת יכולה להיות במפקד אוכלוסין נוסף, כל כך סמוך לקודם?

 

מניינים זהים

כשמשווים את הפסוקים משמות ל״ח ומבמדבר פרק א׳ אפשר לזהות דמיון מפתיע:

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (שמות ל"ח:כ"ו)

וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. (במדבר א':מ"ו)

 

אוכלוסיית העם בשנה השנייה במדבר, שמוזכר בבמדבר פרק א׳, זהה למניין הקודם, שמוזכר בשמות ל״ח: בשני המקרים ספרו בדיוק 603,550 אנשים! איך זה יכול להיות? האם לא היו לידות או מיתות בשנה החולפת, או שבמקרה או באורח נס הלידות והמיתות התקזזו?4 מה זה יכול ללמד אותנו על היחס בין שני המפקדים? 

בגישות פרשניות, נברר את מטרת המפקד בספר שמות ל׳ והיחס שלו לספר במדבר פרק א׳. ננסה להבין האם ולמה היה צורך בשניהם.