Commentators:Munich 252 and Oxford Marsh 225/LekhLekha
ליקוט מרשב"ם, ר' יוסף בכור שור, ומדרשים שונים
כ"י מינכן 252 / אוקספורד מארש 225 – פרשת לך לך
בראשית י"ב:א' (1) | לך לך – בגימטריא מאה, רמז לו למאה שנה יוליד בן. |
|
בראשית י"ז:כ"א | ואת בריתי אקי"ם את יצחק – נוטריקון אשר קדש ידיד מבטן. |
|
בראשית י"ב:א' (2) | לך לך עולה מאה רמז לו כי לסוף מאה יעשנו לגוי ויהיו לו בנים. |
|
בראשית י"ב:א' (3) | פי הר"ש דכאן אי אתה זוכה לבנים לכך צוה לו שיצא ממקומו כדאמרי' שלשה דברים מבטלין את הגזרה,1 שנוי מקום, וקריאת שם.2 ולכן צוה לו3 ללכת חוץ מארצו וישתנה מזלו. |
|
בראשית י"ב:ב' (1) | ואגדלה שמך – כדכתוב נשיא אלהים אתה בתוכנו. |
|
בראשית י"ב:ב' (2) | והיה ברכה – כל מעשיך יתברכו. |
|
בראשית י"ב:ג' | ונברכו [בך]1 – לשון ברכי יוסף ולשון מברך ומרכיב2, כלומר בך יתערבו שרי משפחות כי לא תחשוב3 כגר וכנכרי ביניהם. לכך כתב כאן משפחות האדמה. וכן ביעקב כתוב ונברכו4. והרפ"י5 שהוא בבית משמע לו דהוא כמו ויברך הגמלים, אבל אצל והתברכו [בזרעך]6, שהוא דגש בבי"ת, משתמע לשון ברכה, לא כתו' משפחות, כי אם גויי הארץ. |
|
בראשית י"ב:ה' (1) | ואת הנפש אשר עשו בחרן – לפי הפשט עבדים ושפחות. |
|
בראשית י"ב:ה' (2) | כי ידעתי[ו]1 למען אשר יצוה בניו לעשות צדקה ומש' – אמ' ר' עזריה ב"ר סימון בתחלה צדקה ולבסוף משפט. הא כיצד אם צדקה אין משפט, אם משפט אין צדקה. אלא אברהם אבינו היה מקבל אורחים, ומשהיו אוכלים ושותים אמ' להם ברכו. אמרי ליה מה נאמ'. אמ' שאכלנו משלו. אם היה מקבל היה מברך והוליך לו, ואם לא היה מקבל עליו לברך היה אומ' הב מה דעלך. פי' תן מה שעליך ליתן מן האכילה. אמ' מי אית עלי. פי' תחשוב מה שעלי לשלם. אמר חד קטיני חמרא פלרץ. פי' כד מלא יין שתית ובשר צלי אכלת. מאן יהב לך במדברא. פי' ליתן כל כך וכך דמים. לפי שבמדבר לא היה מוצא לקנות. וכמאן דהוה חמי עתיקא. פי' שהיה מראה שאברהם חובלו ובקושי היה אומ' ברוך אל עולם שאכלנו משלו. כך מצאתי בבראשית רבה. |
|
בראשית י"ב:י"ב | והרגו אתי – תימה והלא הוזהרו על שפיכות דמים כאשר הוזהרו על העריות, אלא אמ' יאמרו המצרים שמוטב להם שיהרגוני ותהא אשתי מותרת להם1 ולא יחזיקוה באסור אשת איש זמן מרובה. |
|
בראשית י"ב:י"ג | למען ייטב לי בעבורך – לאחר שצריכה את לומר שאין את אשתי, טוב שתאמרי לשון שארויח בו שייטב לי בעבורך כדכתו' ולאברהם הטיב בעבורה, שכן דרך שנותנין מתנות לקרובי האשה, כדכתו' ומגדנו' נתן לאחיה ולאמה, וכתו' הרבו עלי מוהר ומתן וכו'. |
|
בראשית י"ב:ט"ו (1) | ותוקח האשה בית פרעה – לא בדק אחריה ולא חקר לאברהם אם היא אחותו או אשתו, רק ששמע מן השרים כי אמ' להם אחותי היא, לפיכך1 לקה מיד ולא היה2 ראוי שיבא לו מאמר מאת הקב"ה כאשר בא אל אבימלך. |
|
בראשית י"ב:ט"ו (2) | בית פרעה – כלומ' לבית פרעה הוקחה ולא למטתו, כי מיד פגעו עליו הנגעים עד שלא היה ראוי לא לה ולא לאחרת, ולא הוצרך לפרש כי לא קרב אליה. וגם בשביל כך הוצרך באבימלך בפירוש1 יותר מן פרעה, לפי שאותו מעשה היה סמוך להורתו של יצחק, ובאר שלא להוציא לעז על יצחק. |
|
בראשית י"ב:י"ז (1) | על דבר שרה – כלומ' סמוך ללקיחתה באו הייסורין1, עד שידעו בבירור שבשבילה הונגעו. |
|
בראשית י"ב:י"ז (2) | ופי' הר"ש על פי דבורה, ששלח הקב"ה גבריאל והיה לו שבט בידו ושרי אומרת לגבריאל הכה פרעה והיה גבריאל מכה פרעה מן השבט עד שנהפכה בשרו שחורה כשולי קדרה. |
|
בראשית י"ג:ה' | צאן ובקר ואהלים – אצל רועה מקנה שייך לומ' אהלים, שצריכים הרועים להעתיק אהליהם ממקום שכילה1 המרעה ונוטים שם המקום אחר שיש מרעה. |
|
בראשית י"ג:ו' | ולא נשא אותם הארץ – לא אארץ קאי. הארץ לשון נקבה, אלא1 כתו' לא נשא הארץ אותם, ומקרא קצר, כמו אם יחרוש בבקרים {עמוס ו':י"ב} ולא פי' מי החורש. וכן פי' הרב2 |
|
בראשית י"ג:ט' (1) | אם השמאל ואיימינה – כלומ' אם תרצה לילך בשמאל אלך בימין, ואם היימין ואשמאילה1 – ואם תרצה לילך בימין אני מיימין יותר ממך. כלומ' ואם תרצה ללכת בארץ הנגב, ואשמיאילה – לא2 אמשוך אותי לארץ הנגב טפי ממך, ואתה תהיה בשמאלי. ולעולם לוט בשמאל של אברהם. משל לאדם האומ' לחברו בחר לי אי זה שתרצה או קב שעורין שלך וקב חיטין שלי, או קב חטין3 שלי וקב שעורין4 שלך. |
|
בראשית י"ג:ט' (2) | מדרש: שמאל זה צפון, דכתו' שמאל בעשותו ולא אחז יעטוף ימין ולא אראה, כך אמ' איוב כשעשה צפון זהו רוח צפון לא ראיתי, וכן כשכסה הקב"ה רוח היימין דזהו דרום, לא יכולתי לראותו. |
|
בראשית י"ג:י' | כי כולה משקה – כלומ' היה משקה בה כגן, כארץ מצרים, שיש שם משקה. כגן – דכתו' ונהר יצא מעדן להשקות את הגן. כארץ מצרים – שיש שם נילוס שמשקה אותה. זהו עקר פשוטו. |
|
בראשית י"ג:י"ב (1) | ויאהל עד סדום. ואנשי סדום רעים וחטאים לי"י מאד – שני דברים הללו ישיבת לוט בסדום וחטא'1 הזכיר2 כאן, להודיעך אעפ"י שנתפרד לוט מאברם, הועיל לו אברם שניהם,3 בשיבת לו בסדום,4 כשנתפס השיבו אברם כדכתו' וירק את חניכיו וכו', וגם בחורבן בסדם, כדכתו' ויזכור אלהים את אברהם וישלח את לוט מתוך ההפכה. |
|
בראשית י"ד:י"ג | והוא שוכן באלוני ממרא האמורי אחי אשכול ואחי ענר – הוצרך לומר לפי שכתו' לפנינו1 ענר אשכול וממרא הם יקחו חלקם. |
|
בראשית י"ד:י"ד | וירק חניכיו – כמו והרק חנית וסגור על שם מריקין החרבות מתערם1, וכן אריק חרבי. |
|
בראשית י"ד:ט"ו | וירדפם עד חובה – כלומ' רדפם עד מחבוא שהוא עשו כמין1 מערה ונחבא שם, וזהו דכתו' לאחריו ויצא מלך סדום, פי' שיצא מן המערה. |
|
בראשית י"ד:י"ח (1) | ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין – זה אכילה טובה ליתן לעייפים. |
|
בראשית י"ד:י"ח (2) | והוצרך לכתו' כי אברהם לא אכל עם מלכי צדק, כי אם הנערים אשר אתו, והוא שכתוב לפנינו1, רק אשר אכלו הנערים. אבל אני לא אכלתי מכל אשר לך אפי' סעודה אחת. ולכך הפסיק הענין בין ויצא מלך סדום לקראתו, ובין ויאמר מלך סדום תן לי הנפש והרכוש קח לך, וכתוב בנתיים ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין ללמדנו שאמת השיב אברהם למלך כשאמ' בלעדי רק אשר אכלו הנערים אבל אני לא אכלתי. |
|
בראשית י"ד:י"ח (3) | והוא כהן לאל עליון – זה אברם שהיה כהן, כי מלכי צדק הפסיד1 הכהונה שבירך אברם קודם שברך הקב"ה, דכתו' ויברכהו ויאמ' ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ, וכתו' וברוך אל עליון וכו' ועל זה תמה ונבהל אברם מאד. אמ' וכי דרך הוא לברך את העבד קודם הרב. לכך הוטלה הכהונה ממלכי צדק ונתונה לאברהם, ההוא דכתו', אתה כהן לעולם על דברתי מלכי צדק, כלומ' זכית להיות כהן יותר ממלכי צדק שדבר שלא כהוגן. |
|
בראשית י"ד:י"ח (4) | דברתי – כמו ותדבר מרים,1 מיפרל"ייר2 בלעז. |
|
בראשית י"ד:כ' | ויתן לו מעשר מכל – זה מלכי צדק שנתן לאברהם מעשר מכל אשר לו, כי כהן היה אברם מכל מיד כשברכו מלכי צדק קודם הקב"ה. |
|
בראשית י"ד:כ"א | ויאמר מלך סדם אל אברהם תן לי הנפש – מכל המלכים לא הזכיר כי אם מלך סדום לבדו לפי שהיה חשוב שבכלם וכלם היו תחתיו, כמו שמפורש בראש הפרשה, עשו מלחמה עם ברע מלך סדום, הרי שהזכירו תחלה, לפי שהוא גדול שבכלם, וגם כאן דבר לאברהם בשביל שלום. |
|
בראשית י"ד:כ"ב | הרימותי ידי – מרים אני עתה ידי ואשא אל שמים לישבע, בשעת אמיר' היה נושא ומרים ידו ונשבע, כמו נתתי כסף השדה. |
|
בראשית י"ד:כ"ג (1) | אם מחוט ועד שרוך נעל – לכך הוציא שני דברים, כי דרך הוא לבני אדם כשהם במלחמה בגדיהם1 קרועים ומוסרות מנעליהם נתוקים, כדכתוב לא2 [נפתח]3 אזור חלציו וכו' {ישעיהו ה':כ"ז}, ובעבור כן אמר אברהם למלך סדום יהי לך אשר לך הכל4 חוץ מן הפתיל אשר לקחתי לתפור הבגדים אשר קרעו ללחום מלחמותיך ומוסרות המנעלים, כי שני דברים הללו הוצאתי ללחום בעבורך. |
|
בראשית י"ד:כ"ג (2) | והמדרש אמ': בשכר שדבר אברהם אם מחוט ועד שרוך נעל זכו ישראל לשתי מצוות תפלין וציצית. תפילין כנגד שרוך כי הם עשויים ומתוקנים מן העור מעובד כמו שרוך נעל, לכך קורא אותם שרוך נעל. והחוט זהו הציצית שעשויין מחטין ומפתיל תכלת, וזהו שיסד הפייט כחוט השני1 טעם זיין ילדים נגדו שולם לילדים, כלומ' אברם דבר אם מחוט וכו', והוא זיין ילידים כדכתו' וירק חניכיו ילידי ביתו, לפיכך נשלם הגמול לישראל שזכו למצות תפילין ולציצית. |
|
בראשית י"ד:כ"ג (3) | פירו' אח': אם מחוט ועד שרוך נעל - תכשיט של ראש כנאמ' במסכת שבת חוטין שבראשי הבנות, ועד שרוך נעל, כלומ' מתכשיט הראש ועד תכשיט הרגל, כלומ' מקטן ועד גדול, מחוט כמו חוט של משי ושל זהב שקושרין בהם שערותיהן. |
|
בראשית י"ד:כ"ג (4) | ולא תאמ' אני העשרתי את אברם – בתמיה, כלומ' אם תקח משלך כלום תתפשר1 עלי ותאמר אני העשרתי את אברם. |
|
בראשית י"ד:כ"ד | רק אשר אכלו הנערים – כי אני לא אכלתי. |
|
בראשית ט"ו:א' (1) | אחר הדברים האלה – אחר שהרג אותם אברם כל האכלוסין, נתיירא פן יאספו עליו האומות, כדכתו' ביעקב ונאספו עלי והכוני, אמר לו הקב"ה: אל תירא אברם אנכי מגן לך – שלא יזיקוך, ולא עוד אלא: שכרך הרבה מאד1 – הרבה תשתכר במה שנצחתם וייראו ממך האומות, ותנשא עליהם. |
|
בראשית ט"ו:א' (2) | פ"א: שכרך הרבה מאד1 – כלומ' השכר שאתן לך גדול ויותר מאד מן השכר של מלך סדום. |
|
בראשית ט"ו:א' (3) | במחזה – בחזון לילה, שהרי ציוה לו למנות הכוכבים. |
|
בראשית ט"ו:ג' | ויאמר אברם מה תתן לי ואנכי הולך ערירי, וכתו': ויאמר אברם [הן לי]1 לא2 נתתה זרע – כל מקום שנאמר ויאמר ויאמר שני פעמים אינו אלא לדרשא, אף כאן נאמר ויאמר אברם י"י אלהים מה תתן לי ובן משק ביתי3, רוח הקודש לא רצה לענות אותו, כי שאל שלא כהוגן להיות לו זרע כדי לעיין בצרכי ביתו ולשמור כל אשר לו, והיה קובל לפני הקב"ה על אשר אליעזר היה משק ביתו ומפרנס אותו, וכי לא היה אדם חשוב אליעזר ונאמן לשמור ולהתעסק כל אשר לו. והלא היה צדיק גמור, ועל כן לא ענה אותו רוח הקדש לפי ששאל שלא כהוגן, אבל עתה ששאל זרע כדי לירש את אשר לו, כדכתוב והנה בן ביתי יורש אותי, קובל על אליעזר שהיה עבדו יורשנו, אז שרתה עליו רוח הקודש וענתה לו, כדכתוב והנה4 דבר י"י אלי[ו]5 לאמר לא ירשך זה וכו', כי בפעם הזאת שאל כהוגן. |
|
בראשית ט"ו:ה' (1) | וספור הכוכבים – משמע שהוא לילה. ותימ' והא כתו' לפנינו ויהי השמש לבא, למדנו שהיה יום. אלא אין מוקדם ומאוחר בתורה. |
|
בראשית ט"ו:ה' (2) | והמדרש נותן טעם למה אין מוקדם ומאוחר בתורה, שלא יתגאה ויהרהר הכהן על ישראל לאמר אני קורא ראשון בתורה, לכך יש פרשיות שקורין ראשון שנתנו אחרון. |
|
בראשית ט"ו:ו' | והאמן בי"י ויחשבה לו צדקה – פי' אברם האמין בי"י ממה שבישר לו ואמר שיהיה לו זרע, ואברם חשב לו שהוא צדקה שהקב"ה עושה לו, ואין זה בזכותו כי אם בצדקה וברחמי שדי, וזהו עקר פשוטו. |
|
בראשית ט"ו:ט' | קחה לי עגלה משלשת – אלו ארבע מלכיות שהראה שעתידין בניו שיעבד1 אותם. עגלה משולשת זה מצרים, שנקראת עגלה יפיפיה2 מצרים ונקראת משולשת על שם שגזרו שלש גזרות על ישראל, תוכן לבנים, וכל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, ושלא ליתן להם תבן. ועז משולשת זה מלך יון3 שגזר כמו כן שלש גזירות על ישראל שיחללו את השבת ושלא ימולו בניהם ושלא ימנעו מן הנדה. איל משלש אלו מלכי מדי ופרס שנתעבד4 ישראל בגלות בבל שלש מלכויות מלכות כשדים מדי ופרס. תור וגוזל אלו ישראל ויהודה. |
|
בראשית ט"ו:י' (1) | ויבתר אתם בתוך – נתן עגלה אחת לצד זה1 לעבור בין שני הבתרים, וכן מן העזים ומן האילים, חתך ובתר השלישי לשנים, לכך כתוב ויבתר אותם בתוך, לפי שהיו שלשה שלשה, וצריך לחתוך ולבתר השלישית, אבל תור וגוזל שלא היה כי אם שנים, לא היה צריך לחתוך ולבתר, אלא נתן האחד שלם לצד זה, והאחד שלם לצד זה, לכך נאמר ואת הצפור לא בתר. |
|
בראשית ט"ו:י' (2) | ל"א:1 לפי שהם קטנים ואין יכולים2 לחתוך מהם חתיכות יפות. |
|
בראשית ט"ו:י' (3) | מדרש: הראה הקב"ה שעבוד מלכויות וגהנם. אמר לאברהם איזה מקום אתה בוחר לבניך. אמר אברהם: ריבונו של עולם אתה יודע איזה מהם טוב ולא אני. |
|
בראשית ט"ו:י"ז (1) | וכבא1 השמש באה ועלטה היה ולפיד אש עבר בין הגזרים האלה – בין אלו ארבע מלכיות וליהט אותם ושרפם, אבל בתור וגוזל לא שלט האש כי גהינם אינו שולט בישראל, לפי שהם מהולים שנאמר ופערה פיה לבלי חוק, כלומר למי שיש לו חוק בבשרו אינו שולט, אבל הוא שולט למי שאין לו חוק ברית מילה. |
|
בראשית ט"ו:ט"ז | ודור רביעי ישובו הנה – המפרש דור רביעי של ישראל ישובו הנה לארץ ישראל טועה הוא1 כי [מאחר]2 שנתן3 קצבה של ארבע מאות שנה, מה לנו אם דור רביעי או דור חמישי. והלא מכל מקום יתעכבו ארבע מאות שנה. אלא טעם נתן הקב"ה לדבריו, למה אני צריך לעכב ארבע מאות שנה, שדור אחר רביעי של אמוריים ישובו הנה, שהדור מאה שנה4 כאשר נמצא במסכת עדיות, והרי ארבע מאות ארבע דורות, שאעפ"י שיושבי הארץ חטאו ודינם להקיא הארץ את יושביה, צריך אני להמתין ארבע דורות כדכתוב פוקד עון אבות על בנים5 על שלשים ועל רבעים לשנאי, אולי6 יחזרו הבנים בתשובה. כי לא שלם – זמן פרעון שאני עתיד ליפרע אליו מן האמוריים החוטאים, עד הנה – עד אחר דור רביעי של אמוריים, כדכתוב על שלשים וכו'. זהו עקר7 פשוטו. כך פי' רבי'8 שמואל. |
|
בראשית ט"ו:י"ז (2) | ויהי השמש באה – הניגון בבית שהוא לשון עבר. |
|
בראשית ט"ו:י"ז (3) | מדרש: נטל הקב"ה מאברהם במזרח וקבעו במערב, ושמו של אותו מזל נקרא צדק, הה"ד מי העיר ממזרח צדק יקראהו לרגלו, דמשמע דנטל צדק שהיה למזרח וקבעו למערב. |
|
בראשית ט"ז:ב' | הנה עצרני י"י מלדת – משמע שכבר ילדה, כיון שלא נאמר עקרה כאשר מצינו ברבקה כדכתו' כי עקרה. ודרשו חכמים כי ילדה בת ושמה בכל. |
|
בראשית ט"ז:ג' (1) | מקץ עשר שנים – מכאן אמרו רבותי' שאסור לאדם לשהות עם אשתו יותר מעשר שנים כשאין לו בנים ממנה1. |
|
בראשית ט"ז:ג' (2) | חמסי עליך – על דבר שמסרה שרה דין שפחתה על אברהם היתה נענשת תחלה ומיתה, כדכתו' ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה. |
|
בראשית ט"ז:י"ב (1) | ידו בכל ויד כל בו – סחורתו בכל העולם. |
|
בראשית ט"ז:י"ב (2) | על פני כל אחיו ישכן – קרקעות יהיו לו כנגד אחיו שנחלתו ארוכה ומושכת כנגד כל ארצות אחיו. |
|
בראשית י"ז:ה' (1) | ולא יקרא עוד שמך אברם והיה שמך אברהם – תימה כי כשקרא הקב"ה לאברם אברהם לא קראו עוד אברם, וכשקרא ליעקב ישראל קראו עוד הרבה יעקב, אלא יש לומ' שהקב"ה לא רצה להזכיר בו השם שקראו תרח אביו שהיה רשע, לכך לא רצה הקב"ה שיקראו שמו אברם לאחר ששינה שכינה שמו אברהם, אבל יעקב קראו יעקב כדכתו' ויקרא שמו יעקב, ופי' הר"ש הקב"ה קראו יעקב. |
|
בראשית י"ז:ה' (2) | פ"א: באברם כששינה שמו אברהם לא אמר הקב"ה שמך אברם קודם שקראו אברהם, אבל ביעקב נאמר שם שמך יעקב, יתור זה הלשון למה והלא היינו יודעים ששמו יעקב ולמה אמר שמך יעקב, אלא לומר לך שמך יעקב כלומר זה השם יהיו קוראים כל ימיך ולא יבטל השם ממך לעולם, אבל לא יקרא עוד שמך לבדו כי אם ישראל, כלומר יקראו לך שם ישראל עם יעקב ויהיו לך שתי שמות יעקב וישראל, ולא שיעקר שם יעקב ממקומו, אלא שיקראו לך ישראל עמו, אבל באברהם כששינה הכתוב שמו אברהם, לא נאמר שם שמך אברם. |
|
בראשית י"ז:י"ג | המל ימול – אמ' ר' יוחנן מכאן למוהל שצריך להיות מהול. תנו רבנן ישראל ערל אינו מוהל, קל וחומר לגוי ערל. |
|
בראשית י"ז:י"א (1) | ונמלתם בשר ערלתכם – משני בני תלמי1 המלך שהיו יושבין וקורין ספר בראשית כיון שהגיעו לזה הפסוק ונמלתם בשר ערלתכם הפך זה פניו לכותל והתחיל בוכה. הלך זה ומל עצמו וכן זה ומל עצמו. לאחר ימים היו יושבין וקורין ספר בראשית אמר אחד לאחיו אוי לי אחי. אמר לו אחיו אדרבא אוי לך ולא אנא אוי. גילו הדבר זה לזה כיון שהרגישה להם אמם אמרה לאביהם בניך עלתה נמי לערלתם. לשון מום על המילה. אמר לה ימולו. מה פרע לה הקב"ה בשעה שיצא למלחמה ירד המלאך והצילו. |
|
בראשית י"ז:י"א (2) | מדרש: אמר אברהם להקב"ה עבד שוקק לאדונו מי ימול אותו ועל עצמו אמר מי ימול שלא ידע אותו את בעצמך, נטל סכין אחד והיה אוחז בערלתו ובא לחתוך והיה מתיירא שמא ימות לפי שהיה זקן, מה עשה הקב"ה שלח ידו אחז עמו והיה אברהם חותך והיינו דכתו' וכרות עמו ברית, וכרות לא נאמר אלא עמו, מלמד שהקב"ה אוחז בערלה והיה אברהם חותך. |
|
בראשית י"ז:י"ז | ויצחק – וישמח. |
|
בראשית י"ז:ט"ו (1) | לא תקרא שמה שרי כי אם שרה שמה – כך רגילין לשנות שם אדם בעלות גדולה1 כמו שמצינו ביוסף ודניאל ויהושע, כששמש למשה קראו יהושע. |
|
בראשית י"ז:ט"ו (2) | אמר ר' יהושע בן קרחא נחלקה חציה של יו"ד משם שרי ונתנה לשמו של אברהם. ויו"ד שנשל משרה פרחה לפני הקב"ה. אמרה לפני הקב"ה מפני שהיא קטנה של אותיות לפיכך הוציאני משמה של צדקת זאת. אמ' לה עד עכשו היתה בשמה של נקבה ובסוף משמה, עכשו אני נותנך בשמו של אותו צדיק ובראש אותיות של שמו, שנאמ' ויקרא משה להושע בן נון יהושע. |
|
בראשית י"ז:כ"ג | ויקח אברהם את ישמעאל בנו – אמ' ר' אייבו בשעה שמל אברהם את ישמעאל בנו וכל אותן ילידי ביתו העמידן אל גבעת הערלות נזרחה עליהם חמה והתליען ועלה ריחן לפני הקב"ה כקטורת סמים ועולה שהיא כולה כליל לאישים. אמר הקב"ה בשעה שיהיו בניך חייבים לפניו, אני אזכור להם אותו רוח ואתמלא עליהם רחמים. |
|
בראשית י"ז:כ"ד | ואברהם בן תשעים ותשע1 שנה – בא ללמדנו שהורתו ולידתו של יצחק היתה בקדושה, שאפילו הורתו היה לאחר שמל אברהם את ערלתו, כי אברהם היה בן מאה שנה כשנולד יצחק, נמצא שהורתו של יצחק היתה לאחר שמל אברהם את בשר ערלתו. |
|