Difference between revisions of "Divine Plans and Egyptian Free Choice/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(3 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</h1>
 
<h1>תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</h1>
<h2>Introduction</h2>
+
<h2>הקדמה</h2>
<p>In Tanakh, exile, subjugation, and salvation are almost always Divinely directed processes, and Hashem's role in bringing them about is generally made explicit.<fn>The books of Shofetim and Melakhim are replete with such examples.</fn> The redemption from Egypt is no exception to this rule, as שמות ג'-ט"ו depict in great detail Hashem's active intervention in redeeming the Israelites and punishing the Egyptians.<fn>For the separate question of the means Hashem used, see <a href="The Plagues – Natural or Supernatural" data-aht="page">המכות – דרך טבע או נס?</a>.</fn> In contrast, though, the first two chapters of Shemot are totally silent about any role Hashem may have played in facilitating the exile<fn>For the question of Hashem's role in bringing Yaakov's family into exile, see <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</fn> and bondage.<fn>The tetragrammaton (שם הוויה) does not appear at all in שמות א'-ב', and the name א-להים is found only in the story of the midwives (see <a href="Who are the Midwives" data-aht="page">מי היו המילדות?</a> and <a href="ויעש להם בתים" data-aht="page">ויעש להם בתים – שכר המילדות</a> for discussion as to whether this refers to Hashem) and at the conclusion of פרק ב' (which provides the backdrop for the subsequent chapters see <a href="Structure – Shemot 2" data-aht="page">מבנה – שמות ב'</a>).</fn> Did Hashem play a role behind the scenes in the events that led to the enslavement of the Israelites, and the text merely preferred not to emphasize it? Or did Paroh and the Egyptians have free reign to do as they wished to the Children of Israel, while Hashem just watched from the sidelines?<fn>See <multilink><a href="NechamaShemot" data-aht="source">נחמה ליבוביץ</a><a href="NechamaShemot" data-aht="source">Iyyunim Chadashim BeSefer Shemot pp.20-21</a><a href="Prof. Nechama Leibowitz" data-aht="parshan">אודות פרופ' נחמה ליבוביץ</a></multilink>&#160; who notes the hidden presence (הסתר פנים) of Hashem in the first two chapters. According to the first possibility here, Hashem is not just hiding his mercy, but actually inflicting the punishment.</fn></p>
+
<p>בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, ולרוב ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.<fn>ספר שופטים וספר מלכים גדושים בדוגמאות למבנה זה.</fn> יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.<fn>לשאלה הנפרדת בדבר האמצעים בהם ה' השתמש, ראו&#160;<a href="The Plagues – Natural or Supernatural" data-aht="page">המכות – דרך טבע או נס?</a>.</fn> אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין שום התייחסות לתפקידו של ה' בגלות של בני ישראל בארץ מצרים<fn>לשאלת תפקידו של ה' בהבאת משפחתו של יעקב למצרים, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</fn> ובהתחלת השיעבוד.<fn>שם הוויה אינו מופיע כלל בשמות א'-ב', ושם&#160;א-להים נמצא רק בסיפור המיילדות (ראו&#160;<a href="Who are the Midwives" data-aht="page">מי היו המילדות?</a> ו<a href="ויעש להם בתים" data-aht="page">ויעש להם בתים – שכר המילדות</a>&#160;לדיון בשאלה האם ההתייחסות כאן היא לה') ובסיום של פרק ב' (המהווה רקע לפרקים הבאים&#160;ראו&#160;<a href="Structure – Shemot 2" data-aht="page">מבנה – שמות ב'</a>).</fn> האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?<fn>ראו&#160;<multilink><a href="NechamaShemot" data-aht="source">נחמה ליבוביץ</a><a href="NechamaShemot" data-aht="source">Iyyunim Chadashim BeSefer Shemot pp.20-21</a><a href="Prof. Nechama Leibowitz" data-aht="parshan">אודות פרופ' נחמה ליבוביץ</a></multilink>&#160;המתייחסת להסתר פנים של ה' בשני הפרקים הראשונים. על פי האפשרות הראשונה כאן, ה' לא רק הסתיר את רחמיו, אלא ממש העניש את בני ישראל.</fn></p>
  
<h2>Divine Foreknowledge</h2>
+
<h2>ידיעתו מראש של ה'</h2>
In contrast to the silence of the Book of Shemot, בראשית ט"ו records how Hashem told Avraham already at the Covenant of the Pieces that his descendants would be enslaved and oppressed:
+
<p>בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה'&#160;הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>&#160;</p>
+
<p>במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">הלכות תשובה ו׳:ה׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:</p>
<p>At first glance, these verses might seem to support the notion that Hashem was the guiding force behind all of the events in Egypt from beginning to end. In light of this, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">הלכות תשובה ו׳:ה׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>formulates the following question as to why the Egyptians were punished:</p>
+
<q dir="rtl" lang="he">
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע... וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p>
<p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע.. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p>
 
 
</q>
 
</q>
<p>Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other. Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former merely forecasts what will happen to Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.<fn>This is pointed out by the <multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ד</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink>.</fn> This leaves room for debate between the commentators as to the extent of God's role in bringing about the bondage, and how Divine foreknowledge can coexist with free choice.<fn>For the general question, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn> Or, more pointedly, could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?</p>
+
<p>אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין&#160;אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד בגזירת הגלות נזכר רק שה' צפה מראש שעם לא מזוהה ישעבד את צאצאיו של אברהם.<fn><multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ד</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink>&#160;מתייחס לנקודה זו.</fn>&#160;הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית.<fn>לדיון בשאלה הכללית, עיינו <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn> במילים אחרות, האם הייתה למצרים ולפרעה בחירה חופשית, והאם הם יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?</p>
  
<h2>Active Intervention</h2>
+
<h2>התערבות ישירה</h2>
<p>The clearest indication that Hashem played an active part in initiating the slavery comes from <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:כ״ה</a>:<fn><a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:י״ז-כ״ב</a>&#160;also portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></p>
+
<p>את האינדיקציה&#160;הברורה ביותר לכך שלהקב"ה היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:כ״ה</a>:<fn>יתר על כן, ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:י״ז-כ״ב</a>&#160;ה' מוצג כאחראי לכך שבני ישראל ירדו למצריים מלכתחילה.</fn></p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p>
 
<p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>This verse appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them. But why would Hashem take away Egyptian free will? And if Hashem caused the slavery, why should the Egyptians have to pay the price? In sum, what would be the point of forcing the Egyptians to punish the Israelites, just so the Egyptians, in turn, could be punished themselves? These vexing problems have prompted some commentators to attempt to offer solutions, while motivating others to try to reinterpret the words of the Psalmist.</p>
+
<p>נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' שלל מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים בתהלים.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:17, 30 July 2019

תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים

הקדמה

הקדמה

בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, ולרוב ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.1 יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.2 אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין שום התייחסות לתפקידו של ה' בגלות של בני ישראל בארץ מצרים3 ובהתחלת השיעבוד.4 האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?5

ידיעתו מראש של ה'

בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה' הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.

במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, רמב״םהלכות תשובה ו׳:ה׳אודות ר' משה בן מיימון מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:

וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם (בראשית ט״ו:י״ג), הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע... וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.

אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד בגזירת הגלות נזכר רק שה' צפה מראש שעם לא מזוהה ישעבד את צאצאיו של אברהם.6 הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית.7 במילים אחרות, האם הייתה למצרים ולפרעה בחירה חופשית, והאם הם יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?

התערבות ישירה

את האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלהקב"ה היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות בתהלים ק״ה:כ״ה:8

הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.

נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' שלל מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים בתהלים.