Divine Plans and Egyptian Free Choice/1/he
תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים
הקדמה
הקדמה
בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, ולרוב ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.1 יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.2 אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין שום התייחסות לתפקידו של ה' בגלות של בני ישראל בארץ מצרים3 ובהתחלת השיעבוד.4 האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?5
ידיעתו מראש של ה'
בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה' הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:
(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.
במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, רמב״ם מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:
וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם (בראשית ט״ו:י״ג), הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע... וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.
אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד בגזירת הגלות נזכר רק שה' צפה מראש שעם לא מזוהה ישעבד את צאצאיו של אברהם.6 הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית.7 במילים אחרות, האם הייתה למצרים ולפרעה בחירה חופשית, והאם הם יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?
התערבות ישירה
את האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלהקב"ה היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות בתהלים ק״ה:כ״ה:8
הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.
נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' שלל מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים בתהלים.