Difference between revisions of "Divine Plans and Egyptian Free Choice/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(One intermediate revision by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</h1>
 
<h1>תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</h1>
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, וכן ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.<fn>ספר שופטים וספר מלכים גדושים בדוגמאות למבנה זה.</fn> יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.<fn>לשאלה הנפרדת בדבר האמצעים בהם ה' השתמש, ראו&#160;<a href="The Plagues – Natural or Supernatural" data-aht="page">המכות – דרך טבע או נס?</a>.</fn> אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין אף התייחסות לתפקידו של ה' בגלות מארץ ישראל<fn>לשאלת תפקידו של ה' בהבאת משפחתו של יעקב למצרים, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</fn> ובהבאת השיעבוד.<fn>שם הוויה אינו מופיע כלל בשמות א'-ב', ושם&#160;א-להים נמצא רק בסיפור המיילדות (ראו&#160;<a href="Who are the Midwives" data-aht="page">מי היו המילדות?</a> ו<a href="ויעש להם בתים" data-aht="page">ויעש להם בתים – שכר המילדות</a>&#160;לדיון בשאלה האם ההתייחסות כאן היא לה') ובסיכום פרק ב' (המהווה רקע לפרקים הבאים&#160;– ראו&#160;<a href="Structure – Shemot 2" data-aht="page">מבנה – שמות ב'</a>).</fn> האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?<fn>ראו&#160;<multilink><a href="NechamaShemot" data-aht="source">נחמה ליבוביץ</a><a href="NechamaShemot" data-aht="source">Iyyunim Chadashim BeSefer Shemot pp.20-21</a><a href="Prof. Nechama Leibowitz" data-aht="parshan">אודות פרופ' נחמה ליבוביץ</a></multilink>&#160;המתייחסת להיעדרותו של ה' משני הפרקים הראשונים כהסתר פנים. על פי האפשרות הראשונה כאן, ה' לא רק הסתיר את רחמיו, אלא ממש העניש את בני ישראל.&#160;</fn></p>
+
<p>בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, ולרוב ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.<fn>ספר שופטים וספר מלכים גדושים בדוגמאות למבנה זה.</fn> יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.<fn>לשאלה הנפרדת בדבר האמצעים בהם ה' השתמש, ראו&#160;<a href="The Plagues – Natural or Supernatural" data-aht="page">המכות – דרך טבע או נס?</a>.</fn> אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין שום התייחסות לתפקידו של ה' בגלות של בני ישראל בארץ מצרים<fn>לשאלת תפקידו של ה' בהבאת משפחתו של יעקב למצרים, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</fn> ובהתחלת השיעבוד.<fn>שם הוויה אינו מופיע כלל בשמות א'-ב', ושם&#160;א-להים נמצא רק בסיפור המיילדות (ראו&#160;<a href="Who are the Midwives" data-aht="page">מי היו המילדות?</a> ו<a href="ויעש להם בתים" data-aht="page">ויעש להם בתים – שכר המילדות</a>&#160;לדיון בשאלה האם ההתייחסות כאן היא לה') ובסיום של פרק ב' (המהווה רקע לפרקים הבאים&#160;– ראו&#160;<a href="Structure – Shemot 2" data-aht="page">מבנה – שמות ב'</a>).</fn> האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?<fn>ראו&#160;<multilink><a href="NechamaShemot" data-aht="source">נחמה ליבוביץ</a><a href="NechamaShemot" data-aht="source">Iyyunim Chadashim BeSefer Shemot pp.20-21</a><a href="Prof. Nechama Leibowitz" data-aht="parshan">אודות פרופ' נחמה ליבוביץ</a></multilink>&#160;המתייחסת להסתר פנים של ה' בשני הפרקים הראשונים. על פי האפשרות הראשונה כאן, ה' לא רק הסתיר את רחמיו, אלא ממש העניש את בני ישראל.</fn></p>
  
 
<h2>ידיעתו מראש של ה'</h2>
 
<h2>ידיעתו מראש של ה'</h2>
In contrast to the silence of the Book of Shemot, בראשית ט"ו records how Hashem told Avraham already at the Covenant of the Pieces that his descendants would be enslaved and oppressed:
+
<p>בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה'&#160;הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>&#160;</p>
+
<p>במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">הלכות תשובה ו׳:ה׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:</p>
<p>At first glance, these verses might seem to support the notion that Hashem was the guiding force behind all of the events in Egypt from beginning to end. In light of this, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">הלכות תשובה ו׳:ה׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>formulates the following question as to why the Egyptians were punished:</p>
+
<q dir="rtl" lang="he">
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע... וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p>
<p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע.. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p>
 
 
</q>
 
</q>
<p>Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other. Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former merely forecasts what will happen to Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.<fn>This is pointed out by the <multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ד</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink>.</fn> This leaves room for debate between the commentators as to the extent of God's role in bringing about the bondage, and how Divine foreknowledge can coexist with free choice.<fn>For the general question, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn> Or, more pointedly, could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?</p>
+
<p>אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין&#160;אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד בגזירת הגלות נזכר רק שה' צפה מראש שעם לא מזוהה ישעבד את צאצאיו של אברהם.<fn><multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ד</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink>&#160;מתייחס לנקודה זו.</fn>&#160;הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית.<fn>לדיון בשאלה הכללית, עיינו <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn> במילים אחרות, האם הייתה למצרים ולפרעה בחירה חופשית, והאם הם יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?</p>
  
<h2>Active Intervention</h2>
+
<h2>התערבות ישירה</h2>
<p>The clearest indication that Hashem played an active part in initiating the slavery comes from <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:כ״ה</a>:<fn><a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:י״ז-כ״ב</a>&#160;also portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></p>
+
<p>את האינדיקציה&#160;הברורה ביותר לכך שלהקב"ה היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:כ״ה</a>:<fn>יתר על כן, ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:י״ז-כ״ב</a>&#160;ה' מוצג כאחראי לכך שבני ישראל ירדו למצריים מלכתחילה.</fn></p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p>
 
<p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>This verse appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them. But why would Hashem take away Egyptian free will? And if Hashem caused the slavery, why should the Egyptians have to pay the price? In sum, what would be the point of forcing the Egyptians to punish the Israelites, just so the Egyptians, in turn, could be punished themselves? These vexing problems have prompted some commentators to attempt to offer solutions, while motivating others to try to reinterpret the words of the Psalmist.</p>
+
<p>נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' שלל מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים בתהלים.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:17, 30 July 2019

תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים

הקדמה

הקדמה

בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, ולרוב ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.1 יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.2 אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין שום התייחסות לתפקידו של ה' בגלות של בני ישראל בארץ מצרים3 ובהתחלת השיעבוד.4 האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?5

ידיעתו מראש של ה'

בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה' הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.

במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, רמב״םהלכות תשובה ו׳:ה׳אודות ר' משה בן מיימון מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:

וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם (בראשית ט״ו:י״ג), הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע... וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.

אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד בגזירת הגלות נזכר רק שה' צפה מראש שעם לא מזוהה ישעבד את צאצאיו של אברהם.6 הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית.7 במילים אחרות, האם הייתה למצרים ולפרעה בחירה חופשית, והאם הם יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?

התערבות ישירה

את האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלהקב"ה היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות בתהלים ק״ה:כ״ה:8

הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.

נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' שלל מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים בתהלים.