Difference between revisions of "Divine Plans and Egyptian Free Choice/1/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 7: | Line 7: | ||
<h2>ידיעתו מראש של ה'</h2> | <h2>ידיעתו מראש של ה'</h2> | ||
− | + | <p>בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה' הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:</p> | |
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p> | <p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">רמב״ם</a> <a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">הלכות תשובה ו׳:ה׳</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:</p> |
− | |||
− | |||
<p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע.. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p> | <p>וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם <span class="source-link">(<a class="source" data-book="Bereshit" data-ref="15,13">בראשית ט״ו:י״ג</a>)</span>, הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע.. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.</p> | ||
− | + | <p>אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד את הגלות והשיעבוד ה' רק צפה מראש לצאצאיו של אברהם ועם לא מזוהה.<fn><multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">בראשית ט״ו:י״ד</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink> מתייחס לנקודה זו.</fn> הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית. במילים אחרות, האם המצרים ופרעה יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?</p> | |
− | <p> | ||
− | <h2> | + | <h2>התערבות ישירה</h2> |
− | <p> | + | <p>את האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלה' היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:כ״ה</a>:<fn>יתר על כן, ב<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה:י״ז-כ״ב</a> ה' מוצג כאחראי לכך שבני ישראל ירדו למצריים מלכתחילה.</fn></p> |
− | <q class="" | + | <q class="" lang="he" dir="rtl"> |
<p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p> | <p>הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' לקח מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים עצמם.</p> |
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 02:55, 16 July 2019
תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים
הקדמה
הקדמה
בתנ"ך, גלות, שיעבוד, וגאולה, מהווים כמעט תמיד חלק מהשתלשלות ישירה של אירועים, וכן ישנה התייחסות מפורשת לתפקידו של ה' בהבאתם.1 יציאת מצרים אינה יוצאת דופן מבחינה זו, שכן בשמות ג'-ט"ו מתואר באריכות תפקידו של ה' בהבאת הגאולה ובהענשת המצרים.2 אולם, בניגוד לכך, בשני הפרקים הראשונים של ספר שמות אין אף התייחסות לתפקידו של ה' בגלות מארץ ישראל3 ובהבאת השיעבוד.4 האם ה' שיחק תפקיד מאחורי הקלעים, וגרם לשיעבוד בני ישראל במצרים, והטקסט המקראי פשוט בוחר שלא להדגיש עובדה זו? לחילופין, האם פרעה והמצרים יכלו לעשות ככל העולה בדעתם לבני ישראל, וה' רק צפה במתרחש מן הצד?5
ידיעתו מראש של ה'
בניגוד להיעדרותו של ה' מספר שמות, בבראשית ט"ו מתואר כיצד ה' הודיע לאברהם כבר בברית בין הבתרים על שיעבוד צאצאיו:
(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.
במבט ראשון, נדמה כי הפסוקים תומכים בגישה על פיה ה' עמד מאחורי ההתרחשויות במצרים, מתחילתם ועד סופם. לאור זאת, רמב״ם מציב את השאלה הבאה הנוגעת לסיבת עונשם של המצרים:
וַהֲלֹא כָּתוּב בַּתּוֹרָה וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם (בראשית ט״ו:י״ג), הֲרֵי גָּזַר עַל הַמִּצְרִיִּים לַעֲשׂוֹת רַע.. וְלָמָּה נִפְרַע מֵהֶן.
אולם, בבחינה מדוקדקת יותר נדמה כי ישנו הבדל בין הפסוקים הנוגעים לגלות ולשיעבוד, לבין אלו הנוגעים לגאולה. רק בפסוקי הגאולה ישנה התייחסות מפורשת להתערבותו הישירה של ה', בעוד את הגלות והשיעבוד ה' רק צפה מראש לצאצאיו של אברהם ועם לא מזוהה.6 הבחנה זו מותירה מקום למחלוקות בין הפרשנים השונים לגבי תפקידו של ה' בהבאת השיעבוד, ולגבי היחס שבין ידיעתו מראש של ה', לבין בחירה חופשית. במילים אחרות, האם המצרים ופרעה יכלו לבחור שלא לשעבד את בני ישראל?
התערבות ישירה
את האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלה' היה תפקיד בהבאת השיעבוד ניתן לראות בתהלים ק״ה:כ״ה:7
הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.
נדמה כי משתמע מפסוק זה שה' תיכמן את המצרים וגרם להם לשנוא את בני ישראל ולהתנכל אליהם. אך מדוע ה' לקח מן המצרים את בחירתם החופשית? יתר על כן, אם ה' גרם לשיעבוד, מדוע המצרים שילמו את המחיר? לסיכום, מדוע ה' גרם למצרים להעניש את בני ישראל, רק כדי שהמצרים, בתורם, ייענשו בעצמם? שאלות מטרידות אלו הובילו פרשנים רבים להציע פתרונות, ואחרים לנסות לספק פירושים חלופיים לפסוקים עצמם.