Difference between revisions of "Korach's Fate in Art/0/he"
m |
m |
||
Line 9: | Line 9: | ||
<category>השוואת התמונות | <category>השוואת התמונות | ||
<subcategory>Fouquet<br/>פוקה<br/> | <subcategory>Fouquet<br/>פוקה<br/> | ||
− | <p>פוקה הוא היחיד מבין שלושת | + | <p>פוקה הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. האחרונים מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך המסה האמורפית עומדת ללא פגע דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן. מקדימה, בור באדמה סוגר על קבוצת אנשים מושיטים את זרועותיהם כלפי מעלה, חסרי אונים. בין שתי הקבוצות, כמה עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדה, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.</p> |
<p>Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.</p> | <p>Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.</p> | ||
</subcategory> | </subcategory> | ||
− | <subcategory>Holman Bible | + | <subcategory>Holman Bible<br/>תנ"ך הולמן<br/> |
− | <p>ציור כהה זה נראה שונה מאוד מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע | + | <p>ציור כהה זה נראה שונה מאוד מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן בציור של פוקט, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים. בני ישראל צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות חוזרות לאחור, אולי חוששות שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p> |
<p>This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p> | <p>This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p> | ||
</subcategory> | </subcategory> | ||
− | <subcategory>Bible abrégée | + | <subcategory>Bible abrégée<br/>תנ"ך "אברג'יי"<br/> |
− | < | + | <p>בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, ממלא את ציור. שני האנשים עומדים בתוכו כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשם נמצא עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.</p> |
<p>As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.</p> | <p>As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.</p> | ||
</subcategory> | </subcategory> | ||
</category> | </category> | ||
<category>יחס לטקסט המקראי | <category>יחס לטקסט המקראי | ||
− | <p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול | + | <p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p> |
− | <subcategory>Nature of the Miracle | + | <subcategory>Nature of the Miracle<br/>מהות הנס<br/> |
− | < | + | <p>בעוד שיוצר תנ"ך הולמן רומז שרעידת אדמה קרעה את האדמה ויצרה גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מתארים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?<br/>הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר את שלושת הדימויים השונים. משה, לעומת זאת, מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין..<fn>הפרשנים חולקים על היקף הנס. רמב"ן מציע שלמרות שרעידות אדמה אולי לא היו תופעה חדשה, הרעיון שארץ צריכה להיפתח ואז להיסגר היה ייחודי כאן. רלב"ג, במקום זאת, מניח שהשם פעל באמצעים טבעיים; ההיבט המופלא "החדש" היה העיתוי והמהירות בה נוצר הפתיחה. אבן עזרא, לעומת זאת, מעדיף לפרש מחדש את "בְּרִיומה" כך שהוא לא מתייחס לחידוש בכלל. על פי יחזקאל כ"ג: מ"ז, הוא מציע שהמילה פירושה פשוט חתך.<br/>Commentators disagree regarding the extent of the miracle. <multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that though earthquakes might not have been a new phenomenon, the idea that a land should open <i>and then close</i> was unique here. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, instead, posits that Hashem worked through natural means; the "new" miraculous aspect was the timing and speed in which the opening was created. <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, in contrast, prefers to reinterpret "בְּרִיאָה" so that it does not refer to an innovation at all. Drawing on <a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ"ג:מ"ז</a>, he suggests that the word simply means a cut.</fn> 5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.</p> |
<p>While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?</p> | <p>While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?</p> | ||
− | <p>The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event | + | <p>The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>Who Was Swallowed? | <subcategory>Who Was Swallowed? |
Version as of 01:35, 13 August 2019
גורלו של קרח באמנות
הקדמה
במדבר ט"ז מספר על המרד של קורח ועדתו. בולטת בסיפור היא הסצנה שבה האדמה בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,1 האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך התנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",2 מציגים את הבליעה הניסית וגם את המורדים המשתתפים. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.
tells of the rebellion of Korach and his followers, with one of the most memorable parts of the narrative being the description of the earth swallowing up the rebels. The three images shown here, J. Fouquet's miniature illustration from the 1890 Holman Bible, and the miniature from the Bible abrégée,nvision both the miraculous swallowing and the participating rebels in unique ways, reflecting different understandings of the original story.
השוואת התמונות
Fouquetפוקה
פוקה הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. האחרונים מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך המסה האמורפית עומדת ללא פגע דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן. מקדימה, בור באדמה סוגר על קבוצת אנשים מושיטים את זרועותיהם כלפי מעלה, חסרי אונים. בין שתי הקבוצות, כמה עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדה, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.
Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.
Holman Bibleתנ"ך הולמן
ציור כהה זה נראה שונה מאוד מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,3 ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן בציור של פוקט, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים. בני ישראל צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות חוזרות לאחור, אולי חוששות שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.4
This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe5
Bible abrégéeתנ"ך "אברג'יי"
בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, ממלא את ציור. שני האנשים עומדים בתוכו כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשם נמצא עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.
As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
Nature of the Miracleמהות הנס
בעוד שיוצר תנ"ך הולמן רומז שרעידת אדמה קרעה את האדמה ויצרה גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מתארים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?
הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר את שלושת הדימויים השונים. משה, לעומת זאת, מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין..6 5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.
While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?
The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.
Who Was Swallowed?
גם פוקט וגם תנ"ך הולמן מציגים אנשים רבים שנבלעים על ידי האדמה. לעומת זאת, התנ"ך מציג רק שתיים, יש להניח שדתן ואבירם. לפי התורה, מי נכלל בעונש זה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?
הפסוקים דו משמעיים. במדבר ט״ז: י״ט מציע כי קורח נאסף עם 250 הגברים מול אוהל הישיבה למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז: כ"ד, ט"ז: ל"ב וכ"ו: נראה כי ט'-י'6 כלול אותו במחנה דתן ואבירם. 7 פרשנים, אם כן, מסיקים שהוא נשרף 8 ואילו אחרים מציעים את ההפך. 9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה", מה שמציע כי קורח סבל משניהם עונשים 10 או לא .11
השאלה מתייחסת גם לנושא גדול יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה שזורות שתי קבוצות התלונות? האם היה זה מרד מאוחד או שניים מובהקים? ראו מחלוקת קרח ועדתו.
Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?
The verses are ambiguous. במדבר ט״ז:י״ט suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, while במדבר ט"ז:כ"ד, ט"ז:ל"ב וכ"ו:ט'-י'7 seem to include him within the camp of Datan and Aviram.8 Some commentators, thus, conclude that he was burnt9 while others propose the opposite.10 בבלי סנהדרין offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishments11 or neither.12
The question relates to a larger issue as well: Was Korach the leader of both the 250 men and Datan and Aviram? To what extent were the two sets of complaints intertwined? Was this one united rebellion or two distinct ones? ראו מחלוקת קרח ועדתו.
The Role of the Nation
838/5000
מתוך תנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לחזות בעונשם של דתן ואבירם, ואילו בדמותו של פוקט ישנם רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד האומה הגדולה יותר במרד? ממידבר לא ברור. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "עֵדָה" לאוהל הישיבה בט"ז: י"ט, האם הוא מכונן את כל העם 12 או רק את חסידיו? כאשר האשם אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקהילה המורדת? 13 מה זה מצביע על רמת האשמה של האומה, או מצד שני, על הנכונות של האשם להעניש באופן קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה'תחת מרד קרח
From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in ט"ז:י"ט, is he assembling the whole nation13 or only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregation?14 What does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח
The Fate of the 250 Men
769/5000
בעוד איור התנ"ך של הולמן ותמונת התנ"ך מתעלמים מגורלם של 250 הגברים, פוקט מצייר אותם נטרפים באש בחלק האחורי של ציורו, ומציעים ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מאושר על ידי התיאור המקראי? במידבר מזכיר את כינוסם של 250 הגברים מייד לפני שתאר את מותם של דתן ואבירם, אך רק ממשיך להישרף בפסוק האחרון של הפרק. לפיכך, רגע מותם אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר תומך במוות מאוחר יותר, אך מצד שני, המסגור הספרותי עשוי לרמז על סימולטניות. לחלופין, הצורה המושלמת בעבר של הביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה" עשויה להיות משמעותה שמותם התרחש למעשה עוד לפני פתיחת כדור הארץ .14
While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth.15