Difference between revisions of "Korach's Fate in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(10 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a>&#160;מתאר את המרד של קורח ועדתו.&#160;בולטת בסיפור הסצנה שבה האדמה&#160;בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,<fn>ג'אן פוקה (Fouquet ,1481–1420) היה צייר צרפתי שהתפרסם בזכות איורי&#160;כתב היד שלו. התמונה המוצגת היא חלק ממיניאטורה מהמאה החמש עשרה,&#160;שמופיעה בכתב יד צרפתי של קדמוניות&#160;היהודים של יוספוס. פוקה אחראי לאחת-עשרה מתוך ארבע-עשרה המיניאטורות הגדולות בכתב היד. את שני הכרכים של כתב היד ניתן למצוא ב- Bibliothèque Nationale בפריס. לצפייה במיניאטורה המלאה, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.</fn>&#160;האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך תנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",<fn>תנך "אברג'יי" (abrégée) הוא כתב יד צרפתי מהמאה ה-13. כתב היד מכיל תנ"ך מקוצר ומאויר. הוא מכונה גם התנ"ך של&#160;Saint-Jean d'Acre ושוכן ב-Bibliothèque de l'Arsenal בצרפת. התמונה המוצגת היא חלק מאיור גדול יותר. לצפות בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.<br/><br/></fn> מציגים את הבליעה הניסית&#160;וגם את המורדים המשתתפים. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.</p></div>
+
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a>&#160;מתאר את המרד של קורח ועדתו.&#160;בולטת בסיפור הסצנה שבה האדמה&#160;בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,<fn>ג'אן פוקה (Fouquet ,1481–1420) היה צייר צרפתי שהתפרסם בזכות איורי&#160;כתב היד שלו. התמונה המוצגת היא חלק ממיניאטורה מהמאה החמש-עשרה,&#160;שמופיעה בכתב יד צרפתי של קדמוניות&#160;היהודים של יוספוס. פוקה אחראי לאחת-עשרה מתוך ארבע-עשרה המיניאטורות הגדולות בכתב היד. את שני הכרכים של כתב היד ניתן למצוא ב-Bibliothèque Nationale בפריס. לצפייה במיניאטורה המלאה, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.</fn>&#160;האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך תנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",<fn>תנך "אברג'יי" (abrégée) הוא כתב יד צרפתי מהמאה השלוש-עשרה. כתב היד מכיל תנ"ך מקוצר ומאויר. הוא מכונה גם התנ"ך של&#160;Saint-Jean d'Acre ושוכן ב-Bibliothèque de l'Arsenal בצרפת. התמונה המוצגת היא חלק מאיור גדול יותר. לצפייה בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.</fn> מציגים את הבליעה הניסית&#160;וגם את המורדים שמשתתפים באירוע. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.</p></div>
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
<subcategory>פוקה<br/>
+
<subcategory>פוקה
<p>פוקה&#160;הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. אותם 250 אנשים&#160;מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך גוש האנשים&#160;עומדת דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן, ולא נפגע. מקדימה,&#160;בור סוגר על קבוצת אנשים שמושיטים&#160;את זרועותיהם כלפי מעלה בחוסר אונים. במרחב שבין שתי הקבוצות, מספר עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדת, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.</p>
+
<p>פוקה&#160;הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. אותם 250 אנשים&#160;מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך גוש האנשים, דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן, עומדת ולא נפגעת. מקדימה,&#160;בור סוגר על קבוצת אנשים שמושיטים&#160;את זרועותיהם כלפי מעלה בחוסר אונים. במרחב שבין שתי הקבוצות, מספר עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדת, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>תנ"ך הולמן<br/>
+
<subcategory>תנ"ך הולמן
<p>ציור&#160;כהה זה נראה שונה מאוד&#160;מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn>&#160;ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן&#160;בציור של פוקה, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים.&#160;בני ישראל&#160;צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות&#160;פונות לאחור, אולי&#160;מתוך חשש שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
+
<p>ציור&#160;כהה זה נראה שונה מאוד&#160;מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן&#160;בציור של פוקה, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים.&#160;בני ישראל&#160;צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות פונות לאחור, אולי&#160;מתוך חשש שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>תנ"ך "אברג'יי"<br/>
+
<subcategory>תנ"ך "אברג'יי"
 
<p>בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, תופס את רוב המרחב בציור. שני האנשים עומדים בתוך הבור כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשיהם נמצא&#160;עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.</p>
 
<p>בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, תופס את רוב המרחב בציור. שני האנשים עומדים בתוך הבור כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשיהם נמצא&#160;עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
Line 19: Line 19:
 
<category>יחס לטקסט המקראי
 
<category>יחס לטקסט המקראי
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
<subcategory>מהות הנס<br/>
+
<subcategory>מהות הנס
<p>בעוד שיוצר תנ"ך הולמן&#160;רומז שרעידת האדמה&#160;קרעה את האדמה ויצרה&#160;גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מראים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?<br/>הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר&#160;את שלושת הדימויים השונים. לעומת זאת, משה מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין.<fn>הפרשנים חלוקים בשאלת&#160;היקף הנס.&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שלמרות שרעידות אדמה אולי לא היו תופעה חדשה, הרעיון שהארץ&#160;יכולה להיפתח <i>ואז להיסגר</i>&#160;מופיע רק כאן. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מניח שה' פעל באמצעים טבעיים; ההיבט המופלא "החדש" היה העיתוי והמהירות בה נוצרה הפתיחה. <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, לעומת זאת, מעדיף לפרש את "בְּרִיאָה"&#160;בצורה כזאת שהמילה לא מתייחסת לחידוש בכלל. הוא&#160;מציע שמשמעות המילה היא "חתך", כמו ב<a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ״ג:מ״ז</a>.</fn>&#160;ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
+
<p>בעוד שיוצר תנ"ך הולמן&#160;רומז שרעידת האדמה&#160;קרעה את האדמה ויצרה&#160;גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מראים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?<br/>הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר&#160;את שלושת הדימויים השונים. לעומת זאת, משה מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין.<fn>הפרשנים חלוקים בשאלת&#160;היקף הנס.&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שלמרות שרעידות אדמה אולי לא היו תופעה חדשה, הרעיון שהארץ&#160;יכולה להיפתח <b>ואז להיסגר</b>&#160;מופיע רק כאן. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מניח שה' פעל באמצעים טבעיים; ההיבט המופלא "החדש" היה העיתוי והמהירות בה נוצרה הפתיחה. אפשרות אחרת מופיעה אצל&#160;<multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>,&#160;שמפרש את "בְּרִיאָה"&#160;בצורה כזאת שהמילה לא מתייחסת לחידוש בכלל. הוא&#160;מציע שמשמעות המילה היא "חתך", כמו ב<a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ״ג:מ״ז</a>.</fn>&#160;ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Who Was Swallowed?<br/>מי נבלע<br/>
+
<subcategory>מי נבלע?
<p>גם פוקה וגם תנ"ך הולמן מראים אנשים רבים שנבלעים באדמה. לעומת זאת, תנ"ך "אברג'יי" מציג רק שתיים, כנראה דתן ואבירם. לפי התורה, מי נכלל בעונש זה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?</p>
+
<p>גם פוקה וגם תנ"ך הולמן מראים אנשים רבים שנבלעים באדמה. לעומת זאת, תנ"ך "אברג'יי" מציג רק שניים, כנראה דתן ואבירם. מי נכלל בעונש זה לפי התורה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?</p>
<p>הפסוקים אינם ברורים.&#160;<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:ט״ז-י״ט</a> מציע כי קורח נאסף עם 250&#160;אנשים מול אוהל מועד למבחן הקטורת, ואילו <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>פסוק זה הוא אולי הכי מפורש.<br/>This verse is perhaps the most explicit.<br/><br/></fn>&#160;מציגים אותו כחלק ממחנה דתן ואבירם.<fn>עם זאת, שימו לב ל <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a>&#160;הקובע כי "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" אך אינו מזכיר את קורח. השוו לאיך שמשה מתאר את האירועים&#160;ב<a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a>. משה&#160;משמיט את קורח רשימת האנשים שנבלעו.<br/>Note, though,&#160;which states that "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" but makes no mention of Korach, and compare Moshe's retelling of the event in&#160;where he omits Korach from the list of those who were swallowed.</fn>&#160;לכן חלק מהפרשנים מסיקים שהוא נשרף<fn>ראו לדוגמה, <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק לקריאה מעט קשה של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160; שטוען שרק דתן ואבירם סירבו להשתתף במבחן הקטורת וכך רק הם קיבלו את העונש הייחודי של&#160;בליעה&#160;במקום שריפה.<br/>ראו לדוגמה&#160;שנדחק into a somewhat difficult read שלwho asserts that only Datan and Aviram refused to participate in the test of the incense and thus only they received the unique fate of being swallowed rather than burnt.</fn>&#160;ואילו אחרים מציעים את ההפך.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn>&#160;<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a>&#160;מציע "פשרה": או שקורח סבל משני העונשים,<fn>ראו את הדעה שגורסת שמשילוב הפסוקים יש להסיק כי קורח סבל משני העונשים. עמדה זו עשויה לרמוז כי קורח השתייך לשני מחנות המתלוננים וכך קיבל עונש כפול.<br/>See the opinion there which suggests that from the combination of verses one should conclude that he suffered both penalties. This position might suggest that Korach belonged in both camps of complainers and thus got a dual punishment.</fn>&#160;או שהוא לא סבל מאף אחד מהם.<fn>ראו&#160;ר' יוחנן שם שמציין&#160;שלמרות שהפסוקים מזכירים את "משק הבית" של קורח שנבלע, הם לא מזכירים אותו ספציפית. כמו כן, למרות שבפסוק נאמר כי אש&#160;שרפה את 250 האנשים, גם שם קורח&#160;אינו מוזכר במפורש. ר' יוחנן אינו מסביר מדוע מנהיג המרד זכה להתחמק מעונש. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שלדברי ר 'יוחנן, קורח אולי מת במגפה בפרק י"ז.<br/>See the opinion of R. Yochanan there who points to the fact that though the verses mention Korach's "household" being swallowed, they do not mention him specifically. Similarly, though the verse says that fire came upon the 250 men, there, too, there is no explicit mention of Korach. R. Yochanan does not explain why the ring leader of the rebellion should get off without punishment.suggests that, according to R. Yochanan, Korach may have died in the plague of Chapter 17.</fn>&#160;</p>
+
<p>הפסוקים אינם ברורים.&#160;<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> מציין שקורח נאסף עם 250&#160;אנשים מול אוהל מועד למבחן הקטורת, ואילו <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>פסוק זה הוא אולי הכי מפורש.</fn>&#160;מציגים אותו כחלק ממחנה דתן ואבירם.<fn>עם זאת, שימו לב ל<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a>&#160;הקובע כי "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" אך אינו מזכיר את קורח. השוו לאיך שמשה מתאר את האירועים&#160;ב<a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a>. משה&#160;משמיט את קורח מרשימת האנשים שנבלעו.</fn>&#160;לכן חלק מהפרשנים מסיקים שהוא נשרף<fn>ראו לדוגמה&#160;<multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק לקריאה מעט קשה של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;שטוען שרק דתן ואבירם סירבו להשתתף במבחן הקטורת וכך רק הם קיבלו את העונש הייחודי של&#160;בליעה&#160;במקום שריפה.</fn>&#160;ואילו אחרים מציעים שנבלע באדמה.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn>&#160;<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a>&#160;מציע "פשרה": או שקורח לקה בשני העונשים,<fn>ראו את הדעה שם שגורסת שמשילוב הפסוקים יש להסיק כי קורח לקה בשני העונשים. עמדה זו עשויה לרמוז כי קורח השתייך לשני מחנות המתלוננים ולכן קיבל עונש כפול.</fn>&#160;או שהוא לא ספג אף אחד מהם.<fn>ראו&#160;ר' יוחנן שם שמציין&#160;שלמרות שהפסוקים מזכירים את&#160;"כל האדם אשר לקורח"&#160;שנבלעו, הם לא מזכירים את קרח עצמו. כמו כן, למרות שבפסוק נאמר שאש&#160;שרפה את 250 האנשים, גם שם קורח&#160;אינו מוזכר במפורש. ר' יוחנן אינו מסביר מדוע מנהיג המרד זכה להתחמק מעונש. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שלדברי ר' יוחנן קורח מת במגפה בפרק י"ז.</fn>&#160;</p>
<p>השאלה מתייחסת גם לנושא&#160;רחב יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה תלונות שתי הקבוצות קשורות זו לזו? האם היה זה מרד מאוחד או שתי מרידות שונות? ראו<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">&#160;</a><a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">.</a></p>
+
<p>השאלה&#160;הזאת קשורה גם לנושא&#160;רחב יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה תלונות שתי הקבוצות קשורות זו לזו? האם היה זה מרד מאוחד או שתי מרידות שונות? ראו<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">&#160;</a><a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">.</a></p>
<p>Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדריןs&#160;</a></p>
 
<p>The verses are ambiguous. <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, whileseem to include him within the camp of Datan and Aviram&#160;Some commentators, thus, conclude that he was burnwhile others propose the opposite&#160;&#160;offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishmentor neither<fn>See the opinion of R. Yochanan there who points to the fact that though the verses mention Korach's "household" being swallowed, they do not mention him specifically. Similarly, though the verse says that fire came upon the 250 men, there, too, there is no explicit mention of Korach. R. Yochanan does not explain why the ring leader of the rebellion should get off without punishment. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> suggests that, according to R. Yochanan, Korach may have died in the plague of Chapter 17.</fn></p>
 
<p>The question relates to a larger issue as well: Was Korach the leader of both the 250 men and Datan and Aviram? To what extent were the two sets of complaints intertwined? Was this one united rebellion or two distinct ones?</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>The Role of the Nation
+
<subcategory>תפקיד העם
<p>באיור בתנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לחזות בעונשם של דתן ואבירם, ואילו בציור של פוקה&#160;מוצגים רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד שאר האומה במרד? הפסוקים אינם ברורים. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את ה"עֵדָה" לאוהל&#160;מועד&#160;ב <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, האם הוא&#160;אוסף את כל העם<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;המציע שבמשך כל הלילה הוא ניסה לשכנע את השבטים להצטרף אליו, ושבסוף הוא הצליח.<br/><br/>ראוהמציע that he spent the whole night persuading all the tribes to join him, and that he succeeded.</fn>&#160;או רק את חסידיו? כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקבוצה המורדת?<fn>השוו בין&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, שמציע שכל העם היה אשם במקצת ולכן&#160;ה' רצה להשמיד אותם, לבין <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שרומז שה'&#160;מתכוון רק לאנשי קורח. ראו גם דעתו של ר 'חננאל (שמצוטטת ברמב"ן) שמציע שה' דיבר רק על המורדים, אך משה לא הבין וחשב שהוא מתכוון לכל העם.<br/>השוו&#160;who suggests that the whole nation was somewhat culpable and thus God desired to destroy them, with&#160;from whom it sounds as if Hashem was referring just to Korach's men. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שצוטטה ברמב"ן) who suggests that Hashem was speaking just about the rebels, but Moshe misunderstood and thought He was referring to the entire nation.</fn>&#160;מה זה אומר על רמת האשמה של העם, או לחלופין על הנכונות של ה'&#160;לתת עונש&#160;קולקטיבי?&#160;להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a></p>
+
<p>באיור בתנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לצפות בעונש של דתן ואבירם, ואילו בציור של פוקה&#160;מוצגים רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד שאר האומה במרד? הפסוקים אינם ברורים. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "הָעֵדָה" לאוהל&#160;מועד&#160;ב<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, האם הוא&#160;אוסף את כל העם<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;המציע שבמשך כל הלילה הוא ניסה לשכנע את השבטים להצטרף אליו, ושבסוף הוא הצליח.</fn>&#160;או רק את חסידיו? כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקבוצה המורדת?<fn>השוו בין&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, שמציע שכל העם היה אשם במקצת ולכן&#160;ה' רצה להשמיד אותם, לבין <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שרומז שה' התכוון רק לאנשי קורח. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שמצוטטת ברמב"ן) שה' דיבר רק על המורדים, אך משה לא הבין וחשב שהוא התכוון לכל העם.</fn>&#160;מה זה אומר על רמת האשמה של העם, או לחלופין על הנכונות של ה'&#160;לתת עונש&#160;קולקטיבי?&#160;להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a>.</p>
<p>From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are&#160;merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in&#160;is he assembling the whole natioor only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregationWhat does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively?</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>The Fate of the 250 Men
+
<subcategory>גורל 250 האנשים
<p>בעוד האיורים בתנ"ך הולמן&#160;ובתנ"ך "אברג'יי" מתעלמים מגורלם של 250 האנשים,&#160;הם מופיעים, נשרפים&#160;באש, בחלק האחורי של הציור של פוקה. הצגה זו רומזת ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מתאים לתיאור המקראי? ספר במדבר מזכיר את כינוס 250 האנשים מיד לפני&#160;שהוא מתאר את מות דתן ואבירם, אך סיפור השריפה באש מופיע רק בפסוק האחרון של הפרק. תזמון המוות&#160;אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר&#160;רומז שהוא התרחש מאוחר יותר, אך מצד שני, ההקשר הספרותי רומז ששני האירועים קרו בו-זמנית. לחלופין, אפשר אולי להבין מהביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה", שהוא בזמן עבר, שהם מתו עוד לפני שהאדמה נפתחה.<fn>גם שאלה זו מתייחסת לאופי של המרד בכללותו. ענישה בו-זמנית&#160;עשויה לתמוך בהתייחסות למורדים כחלק מחזית אחת מאוחדת, בעוד שמקרי מוות נפרדים עשויים לתמוך התייחסות לתלונותיהם כמובחנות יותר.<br/>This question, too, relates to the nature of the rebellion as a whole. A simultaneous punishment might support viewing the rebels as part of one unified front, while separate deaths might support viewing their complaints as more distinct.</fn></p>
+
<p>האיורים בתנ"ך הולמן&#160;ובתנ"ך "אברג'יי" מתעלמים מגורלם של 250 האנשים, אך הם מופיעים, שרופים&#160;באש, ברקע הציור של פוקה. הצגה זו רומזת ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מתאים לתיאור המקראי? ספר במדבר מזכיר את כינוס 250 האנשים (<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ח-י״ט</a>) מיד לפני&#160;שהוא מתאר את מות דתן ואבירם (<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>), אך תיאור שריפת ה250 איש באש מופיע רק בפסוק האחרון של הפרק (<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:ל״ה</a>). בעקבות זה, תזמון המוות&#160;אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר&#160;רומז שהוא התרחש מאוחר יותר, אך מצד שני, ההקשר הספרותי אולי רומז ששני האירועים קרו בו-זמנית. לחלופין, אפשר אולי להבין מהביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה", שמנוסח בזמן עבר, שהאנשים מתו עוד לפני שהאדמה נפתחה.<fn>גם שאלה זו מתייחסת לאופי של המרד בכללותו. ענישה בו-זמנית&#160;עשויה לתמוך בהתייחסות למורדים כחלק מחזית אחת מאוחדת, בעוד שהענשה נפרדת עשוייה לתמוך בהתייחסות לתלונותיהם כמובחנות יותר.</fn></p>
<p>While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth<fn>This question, too, relates to the nature of the rebellion as a whole.  A simultaneous punishment might support viewing the rebels as part of one unified front, while separate deaths might support viewing their complaints as more distinct.</fn></p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 18:21, 13 August 2019

גורלו של קרח באמנות

הקדמה

במדבר ט"ז מתאר את המרד של קורח ועדתו. בולטת בסיפור הסצנה שבה האדמה בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,1 האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך תנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",2 מציגים את הבליעה הניסית וגם את המורדים שמשתתפים באירוע. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.

השוואת התמונות

פוקה

פוקה הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. אותם 250 אנשים מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך גוש האנשים, דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן, עומדת ולא נפגעת. מקדימה, בור סוגר על קבוצת אנשים שמושיטים את זרועותיהם כלפי מעלה בחוסר אונים. במרחב שבין שתי הקבוצות, מספר עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדת, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.

תנ"ך הולמן

ציור כהה זה נראה שונה מאוד מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,3 ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן בציור של פוקה, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים. בני ישראל צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות פונות לאחור, אולי מתוך חשש שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.4

תנ"ך "אברג'יי"

בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, תופס את רוב המרחב בציור. שני האנשים עומדים בתוך הבור כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשיהם נמצא עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

מהות הנס

בעוד שיוצר תנ"ך הולמן רומז שרעידת האדמה קרעה את האדמה ויצרה גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מראים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?
הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר את שלושת הדימויים השונים. לעומת זאת, משה מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין.5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.

מי נבלע?

גם פוקה וגם תנ"ך הולמן מראים אנשים רבים שנבלעים באדמה. לעומת זאת, תנ"ך "אברג'יי" מציג רק שניים, כנראה דתן ואבירם. מי נכלל בעונש זה לפי התורה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?

הפסוקים אינם ברורים. במדבר ט״ז:י״ט מציין שקורח נאסף עם 250 אנשים מול אוהל מועד למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז:כ"ד, ט"ז:ל"ב וכ"ו:ט'-י'6 מציגים אותו כחלק ממחנה דתן ואבירם.7 לכן חלק מהפרשנים מסיקים שהוא נשרף8 ואילו אחרים מציעים שנבלע באדמה.9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה": או שקורח לקה בשני העונשים,10 או שהוא לא ספג אף אחד מהם.11 

השאלה הזאת קשורה גם לנושא רחב יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה תלונות שתי הקבוצות קשורות זו לזו? האם היה זה מרד מאוחד או שתי מרידות שונות? ראו מחלוקת קרח ועדתו.

תפקיד העם

באיור בתנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לצפות בעונש של דתן ואבירם, ואילו בציור של פוקה מוצגים רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד שאר האומה במרד? הפסוקים אינם ברורים. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "הָעֵדָה" לאוהל מועד בט"ז:י"ט, האם הוא אוסף את כל העם12 או רק את חסידיו? כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקבוצה המורדת?13 מה זה אומר על רמת האשמה של העם, או לחלופין על הנכונות של ה' לתת עונש קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח.

גורל 250 האנשים

האיורים בתנ"ך הולמן ובתנ"ך "אברג'יי" מתעלמים מגורלם של 250 האנשים, אך הם מופיעים, שרופים באש, ברקע הציור של פוקה. הצגה זו רומזת ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מתאים לתיאור המקראי? ספר במדבר מזכיר את כינוס 250 האנשים (במדבר ט״ז:י״ח-י״ט) מיד לפני שהוא מתאר את מות דתן ואבירם (במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד), אך תיאור שריפת ה250 איש באש מופיע רק בפסוק האחרון של הפרק (במדבר ט״ז:ל״ה). בעקבות זה, תזמון המוות אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר רומז שהוא התרחש מאוחר יותר, אך מצד שני, ההקשר הספרותי אולי רומז ששני האירועים קרו בו-זמנית. לחלופין, אפשר אולי להבין מהביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה", שמנוסח בזמן עבר, שהאנשים מתו עוד לפני שהאדמה נפתחה.14