Difference between revisions of "Korach's Fate in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a> tells of the rebellion of Korach and his followers, with one of the most memorable parts of the narrative being the description of the earth swallowing up the rebels. The three images shown here, J. Fouquet's miniature,<fn>Jean Fouquet (1420–1481) was a French painter, famous for his manuscript illuminations. The image shown is a detail of a miniature from a fifteenth century illuminated French manuscript of Josephus' Antiquities of the Jews. Fouquet is responsible for eleven of the fourteen large-scale miniatures in the manuscript. The two volume work can be found in the Bibliothèque Nationale in Paris. To view the full miniature, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.</fn> the illustration from the 1890 Holman Bible, and the miniature from the Bible abrégée,<fn>This French, 13th century, abridged illuminated Bible, also known as the Bible of Saint-Jean d'Acre, is housed in the Bibliothèque de l'Arsenal, France. The image shown is a detail of a larger illustration. לצפות בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.</fn> envision both the miraculous swallowing and the participating rebels in unique ways, reflecting different understandings of the original story.</p></div>
+
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a> מספר על המרד של קורח ועדתו.&#160;בולטת בסיפור היא הסצנה שבה האדמה&#160;בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוקה,<fn>ג'אן פוקה (Fouquet, 1420–1481) היה צייר צרפתי, שהתפרסם בזכות איורי&#160;כתב היד שלו. התמונה המוצגת היא חלק ממיניאטורה מהמאה החמש עשרה,&#160;שמופיעה בכתב יד צרפתי של קדמוניות&#160;היהודים של יוספוס. פוקה אחראי לאחת-עשרה מתוך ארבע-עשר המיניאטורות הגדולות בהיקף כתב היד. את שתי עבודות הכרכים ניתן למצוא ב- Bibliothèque Nationale בפריס. לצפייה במיניאטורה המלאה, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.<br/>Jean Fouquet (1420–1481) was a French painter, famous for his manuscript<br/>illuminations. The image shown is a detail of a miniature from a fifteenth century illuminated French manuscript of Josephus' Antiquities of the Jews. Fouquet is responsible for eleven of the fourteen large-scale miniatures in the manuscript. The two volume work can be found in the Bibliothèque Nationale in Paris. To view the full miniature,&#160;</fn>&#160;האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך התנ"ך "אברג'יי",<fn>This French, 13th century, abridged illuminated Bible, also known as the Bible of Saint-Jean d'Acre, is housed in the Bibliothèque de l'Arsenal, France. The image shown is a detail of a larger illustration. לצפות בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.</fn> מציגים את הבליעה הניסית&#160;וגם את המורדים המשתתפים בדרכים ייחודיות, המשקפים הבנות שונות של הסיפור המקורי.</p>
 +
<p>&#160;tells of the rebellion of Korach and his followers, with one of the most memorable parts of the narrative being the description of the earth swallowing up the rebels. The three images shown here, J. Fouquet's miniature illustration from the 1890 Holman Bible, and the miniature from the Bible abrégée,nvision both the miraculous swallowing and the participating rebels in unique ways, reflecting different understandings of the original story.</p></div>
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
 
<subcategory>Fouquet
 
<subcategory>Fouquet
 +
<p><br/>657/5000<br/>ouquet הוא היחיד מבין שלושת האמנים המציגים את המורדים במחנה דתן וגם את אבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. האחרונים מתוארים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך המיסה האמורפית ברובה, דמות אחת מוגדרת בבירור יותר, ככל הנראה אהרון, עומדת ללא פגע. בחזית חור חור באדמה סוגר חבורה של גברים שמותחים את זרועותיהם כלפי מעלה, ללא יכולת להציל את עצמם. בין שתי הקבוצות, כמה עוברי אורח צופים בשלווה באירוע. מאחוריהם, דמות בודדה, יש להניח שמשה, עומד על תלולית אדמה ומרימה את ידיו בתנועת תפילה.</p>
 
<p>Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.</p>
 
<p>Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>Holman Bible
 
<subcategory>Holman Bible
<p>This dark image contrasts sharply with the soft colors of Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
+
<p>459/5000<br/>תמונה כהה זו מנוגדת בחדות לצבעים הרכים של המיניאטורה של פוקט. תחושה מרושעת חולפת על התמונה. משה מרים את מטהו, 3 מכות ברקים, ורעידת אדמה מן המניין מפרקת את הארץ. מה שהיה חור קטן בדמותו של פוקט, הופך כאן לקניון מסיבי בו רבים פוגשים את מותם. האומה מסתכלת, אך נראה כי כמה מהדמויות חוזרות לאחור, אולי מבוהלות שגם הן יתפסו בקטסטרופה .4</p>
 +
<p>This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>Bible abrégée
 
<subcategory>Bible abrégée
 +
<p><br/>350/5000<br/>לעומת הגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, יש להניח כי דתן ואבירם. חור, כמו בור או טוב, ממלא את התמונה. שני הגברים עומדים בפנים כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. על ראשם נמצא דיסק עם להבות אדומות או קרניים, המייצג אש בוערת בשערי הגיהינום.</p>
 
<p>As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.</p>
 
<p>As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
Line 20: Line 24:
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<subcategory>Nature of the Miracle
 
<subcategory>Nature of the Miracle
 +
<p>792/5000<br/>בעוד שאמן תנ"ך הולמן מציע שרעידת אדמה פרצה את האדמה ויצרה קניון גדול, שני כתבי היד המוארים מתארים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזו תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מאסיבי היה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולע, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי נשמעת לחלוטין?<br/><br/>הטקסט פשוט אומר שהארץ "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם", ומאפשרת לכל אחד מהביצועים האמנותיים. משה, לעומת זאת, מתאר את הנס כמופע "בְּרִימה", ומציע כי מדובר באירוע שמעולם לא התרחש. אולי זה מצביע על אירוע על טבעי לחלוטין. 5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.</p>
 
<p>While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?</p>
 
<p>While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?</p>
 
<p>The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event.<fn>Commentators disagree regarding the extent of the miracle. <multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that though earthquakes might not have been a new phenomenon, the idea that a land should open <i>and then close</i> was unique here. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, instead, posits that Hashem worked through natural means; the "new" miraculous aspect was the timing and speed in which the opening was created. <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, in contrast, prefers to reinterpret "בְּרִיאָה" so that it does not refer to an innovation at all. Drawing on <a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ"ג:מ"ז</a>, he suggests that the word simply means a cut.</fn> ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
 
<p>The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event.<fn>Commentators disagree regarding the extent of the miracle. <multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that though earthquakes might not have been a new phenomenon, the idea that a land should open <i>and then close</i> was unique here. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, instead, posits that Hashem worked through natural means; the "new" miraculous aspect was the timing and speed in which the opening was created. <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, in contrast, prefers to reinterpret "בְּרִיאָה" so that it does not refer to an innovation at all. Drawing on <a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ"ג:מ"ז</a>, he suggests that the word simply means a cut.</fn> ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>Who Was Swallowed?
 
<subcategory>Who Was Swallowed?
 +
<p>גם פוקט וגם תנ"ך הולמן מציגים אנשים רבים שנבלעים על ידי האדמה. לעומת זאת, התנ"ך מציג רק שתיים, יש להניח שדתן ואבירם. לפי התורה, מי נכלל בעונש זה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?<br/><br/>הפסוקים דו משמעיים. במדבר ט״ז: י״ט מציע כי קורח נאסף עם 250 הגברים מול אוהל הישיבה למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז: כ"ד, ט"ז: ל"ב וכ"ו: נראה כי ט'-י'6 כלול אותו במחנה דתן ואבירם. 7 פרשנים, אם כן, מסיקים שהוא נשרף 8 ואילו אחרים מציעים את ההפך. 9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה", מה שמציע כי קורח סבל משניהם עונשים 10 או לא .11<br/><br/>השאלה מתייחסת גם לנושא גדול יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה שזורות שתי קבוצות התלונות? האם היה זה מרד מאוחד או שניים מובהקים? ראו מחלוקת קרח ועדתו.</p>
 
<p>Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?</p>
 
<p>Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?</p>
 
<p>The verses are ambiguous. <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, while <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>This verse is perhaps the most explicit.</fn> seem to include him within the camp of Datan and Aviram.<fn>Note, though, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a> which states that "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" but makes no mention of Korach, and compare Moshe's retelling of the event in <a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a> where he omits Korach from the list of those who were swallowed.</fn> Some commentators, thus, conclude that he was burnt<fn>ראו לדוגמה, <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק into a somewhat difficult read של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> who asserts that only Datan and Aviram refused to participate in the test of the incense and thus only they received the unique fate of being swallowed rather than burnt.</fn> while others propose the opposite.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn> <multilink><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין דף ק"י.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishments<fn>See the opinion there which suggests that from the combination of verses one should conclude that he suffered both penalties. This position might suggest that Korach belonged in both camps of complainers and thus got a dual punishment.</fn> or neither.<fn>See the opinion of R. Yochanan there who points to the fact that though the verses mention Korach's "household" being swallowed, they do not mention him specifically. Similarly, though the verse says that fire came upon the 250 men, there, too, there is no explicit mention of Korach. R. Yochanan does not explain why the ring leader of the rebellion should get off without punishment. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> suggests that, according to R. Yochanan, Korach may have died in the plague of Chapter 17.</fn></p>
 
<p>The verses are ambiguous. <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, while <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>This verse is perhaps the most explicit.</fn> seem to include him within the camp of Datan and Aviram.<fn>Note, though, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a> which states that "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" but makes no mention of Korach, and compare Moshe's retelling of the event in <a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a> where he omits Korach from the list of those who were swallowed.</fn> Some commentators, thus, conclude that he was burnt<fn>ראו לדוגמה, <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק into a somewhat difficult read של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> who asserts that only Datan and Aviram refused to participate in the test of the incense and thus only they received the unique fate of being swallowed rather than burnt.</fn> while others propose the opposite.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn> <multilink><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין דף ק"י.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishments<fn>See the opinion there which suggests that from the combination of verses one should conclude that he suffered both penalties. This position might suggest that Korach belonged in both camps of complainers and thus got a dual punishment.</fn> or neither.<fn>See the opinion of R. Yochanan there who points to the fact that though the verses mention Korach's "household" being swallowed, they do not mention him specifically. Similarly, though the verse says that fire came upon the 250 men, there, too, there is no explicit mention of Korach. R. Yochanan does not explain why the ring leader of the rebellion should get off without punishment. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> suggests that, according to R. Yochanan, Korach may have died in the plague of Chapter 17.</fn></p>
Line 29: Line 35:
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>The Role of the Nation
 
<subcategory>The Role of the Nation
 +
<p>838/5000<br/>מתוך תנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לחזות בעונשם של דתן ואבירם, ואילו בדמותו של פוקט ישנם רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד האומה הגדולה יותר במרד? ממידבר לא ברור. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "עֵדָה" לאוהל הישיבה בט"ז: י"ט, האם הוא מכונן את כל העם 12 או רק את חסידיו? כאשר האשם אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקהילה המורדת? 13 מה זה מצביע על רמת האשמה של האומה, או מצד שני, על הנכונות של האשם להעניש באופן קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה'תחת מרד קרח</p>
 
<p>From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, is he assembling the whole nation<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> המציע that he spent the whole night persuading all the tribes to join him, and that he succeeded.</fn> or only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregation?<fn>השוו <multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, who suggests that the whole nation was somewhat culpable and thus God desired to destroy them, with <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> from whom it sounds as if Hashem was referring just to Korach's men. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שצוטטה ברמב"ן) who suggests that Hashem was speaking just about the rebels, but Moshe misunderstood and thought He was referring to the entire nation.</fn> What does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively? להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a></p>
 
<p>From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, is he assembling the whole nation<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> המציע that he spent the whole night persuading all the tribes to join him, and that he succeeded.</fn> or only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregation?<fn>השוו <multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, who suggests that the whole nation was somewhat culpable and thus God desired to destroy them, with <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> from whom it sounds as if Hashem was referring just to Korach's men. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שצוטטה ברמב"ן) who suggests that Hashem was speaking just about the rebels, but Moshe misunderstood and thought He was referring to the entire nation.</fn> What does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively? להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>The Fate of the 250 Men
 
<subcategory>The Fate of the 250 Men
 +
<p>769/5000<br/>בעוד איור התנ"ך של הולמן ותמונת התנ"ך מתעלמים מגורלם של 250 הגברים, פוקט מצייר אותם נטרפים באש בחלק האחורי של ציורו, ומציעים ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מאושר על ידי התיאור המקראי? במידבר מזכיר את כינוסם של 250 הגברים מייד לפני שתאר את מותם של דתן ואבירם, אך רק ממשיך להישרף בפסוק האחרון של הפרק. לפיכך, רגע מותם אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר תומך במוות מאוחר יותר, אך מצד שני, המסגור הספרותי עשוי לרמז על סימולטניות. לחלופין, הצורה המושלמת בעבר של הביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה" עשויה להיות משמעותה שמותם התרחש למעשה עוד לפני פתיחת כדור הארץ .14</p>
 
<p>While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth.<fn>This question, too, relates to the nature of the rebellion as a whole.  A simultaneous punishment might support viewing the rebels as part of one unified front, while separate deaths might support viewing their complaints as more distinct.</fn></p>
 
<p>While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth.<fn>This question, too, relates to the nature of the rebellion as a whole.  A simultaneous punishment might support viewing the rebels as part of one unified front, while separate deaths might support viewing their complaints as more distinct.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>

Version as of 01:59, 13 August 2019

גורלו של קרח באמנות

הקדמה

במדבר ט"ז מספר על המרד של קורח ועדתו. בולטת בסיפור היא הסצנה שבה האדמה בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוקה,1 האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך התנ"ך "אברג'יי",2 מציגים את הבליעה הניסית וגם את המורדים המשתתפים בדרכים ייחודיות, המשקפים הבנות שונות של הסיפור המקורי.

 tells of the rebellion of Korach and his followers, with one of the most memorable parts of the narrative being the description of the earth swallowing up the rebels. The three images shown here, J. Fouquet's miniature illustration from the 1890 Holman Bible, and the miniature from the Bible abrégée,nvision both the miraculous swallowing and the participating rebels in unique ways, reflecting different understandings of the original story.

השוואת התמונות

Fouquet


657/5000
ouquet הוא היחיד מבין שלושת האמנים המציגים את המורדים במחנה דתן וגם את אבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. האחרונים מתוארים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך המיסה האמורפית ברובה, דמות אחת מוגדרת בבירור יותר, ככל הנראה אהרון, עומדת ללא פגע. בחזית חור חור באדמה סוגר חבורה של גברים שמותחים את זרועותיהם כלפי מעלה, ללא יכולת להציל את עצמם. בין שתי הקבוצות, כמה עוברי אורח צופים בשלווה באירוע. מאחוריהם, דמות בודדה, יש להניח שמשה, עומד על תלולית אדמה ומרימה את ידיו בתנועת תפילה.

Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.

Holman Bible

459/5000
תמונה כהה זו מנוגדת בחדות לצבעים הרכים של המיניאטורה של פוקט. תחושה מרושעת חולפת על התמונה. משה מרים את מטהו, 3 מכות ברקים, ורעידת אדמה מן המניין מפרקת את הארץ. מה שהיה חור קטן בדמותו של פוקט, הופך כאן לקניון מסיבי בו רבים פוגשים את מותם. האומה מסתכלת, אך נראה כי כמה מהדמויות חוזרות לאחור, אולי מבוהלות שגם הן יתפסו בקטסטרופה .4

This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff,3 lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe.4

Bible abrégée


350/5000
לעומת הגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, יש להניח כי דתן ואבירם. חור, כמו בור או טוב, ממלא את התמונה. שני הגברים עומדים בפנים כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. על ראשם נמצא דיסק עם להבות אדומות או קרניים, המייצג אש בוערת בשערי הגיהינום.

As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

Nature of the Miracle

792/5000
בעוד שאמן תנ"ך הולמן מציע שרעידת אדמה פרצה את האדמה ויצרה קניון גדול, שני כתבי היד המוארים מתארים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזו תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מאסיבי היה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולע, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי נשמעת לחלוטין?

הטקסט פשוט אומר שהארץ "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם", ומאפשרת לכל אחד מהביצועים האמנותיים. משה, לעומת זאת, מתאר את הנס כמופע "בְּרִימה", ומציע כי מדובר באירוע שמעולם לא התרחש. אולי זה מצביע על אירוע על טבעי לחלוטין. 5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.

While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?

The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event.5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.

Who Was Swallowed?

גם פוקט וגם תנ"ך הולמן מציגים אנשים רבים שנבלעים על ידי האדמה. לעומת זאת, התנ"ך מציג רק שתיים, יש להניח שדתן ואבירם. לפי התורה, מי נכלל בעונש זה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?

הפסוקים דו משמעיים. במדבר ט״ז: י״ט מציע כי קורח נאסף עם 250 הגברים מול אוהל הישיבה למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז: כ"ד, ט"ז: ל"ב וכ"ו: נראה כי ט'-י'6 כלול אותו במחנה דתן ואבירם. 7 פרשנים, אם כן, מסיקים שהוא נשרף 8 ואילו אחרים מציעים את ההפך. 9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה", מה שמציע כי קורח סבל משניהם עונשים 10 או לא .11

השאלה מתייחסת גם לנושא גדול יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה שזורות שתי קבוצות התלונות? האם היה זה מרד מאוחד או שניים מובהקים? ראו מחלוקת קרח ועדתו.

Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?

The verses are ambiguous. במדבר ט״ז:י״ט suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, while במדבר ט"ז:כ"ד, ט"ז:ל"ב וכ"ו:ט'-י'6 seem to include him within the camp of Datan and Aviram.7 Some commentators, thus, conclude that he was burnt8 while others propose the opposite.9 בבלי סנהדריןבבלי סנהדרין דף ק"י.About the Bavli offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishments10 or neither.11

The question relates to a larger issue as well: Was Korach the leader of both the 250 men and Datan and Aviram? To what extent were the two sets of complaints intertwined? Was this one united rebellion or two distinct ones? ראו מחלוקת קרח ועדתו.

The Role of the Nation

838/5000
מתוך תנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לחזות בעונשם של דתן ואבירם, ואילו בדמותו של פוקט ישנם רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד האומה הגדולה יותר במרד? ממידבר לא ברור. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "עֵדָה" לאוהל הישיבה בט"ז: י"ט, האם הוא מכונן את כל העם 12 או רק את חסידיו? כאשר האשם אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקהילה המורדת? 13 מה זה מצביע על רמת האשמה של האומה, או מצד שני, על הנכונות של האשם להעניש באופן קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה'תחת מרד קרח

From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in ט"ז:י"ט, is he assembling the whole nation12 or only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregation?13 What does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח

The Fate of the 250 Men

769/5000
בעוד איור התנ"ך של הולמן ותמונת התנ"ך מתעלמים מגורלם של 250 הגברים, פוקט מצייר אותם נטרפים באש בחלק האחורי של ציורו, ומציעים ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מאושר על ידי התיאור המקראי? במידבר מזכיר את כינוסם של 250 הגברים מייד לפני שתאר את מותם של דתן ואבירם, אך רק ממשיך להישרף בפסוק האחרון של הפרק. לפיכך, רגע מותם אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר תומך במוות מאוחר יותר, אך מצד שני, המסגור הספרותי עשוי לרמז על סימולטניות. לחלופין, הצורה המושלמת בעבר של הביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה" עשויה להיות משמעותה שמותם התרחש למעשה עוד לפני פתיחת כדור הארץ .14

While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth.14