Difference between revisions of "Korach's Fate in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(21 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a> מספר על המרד של קורח ועדתו.&#160;בולטת בסיפור היא הסצנה שבה האדמה&#160;בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,<fn>ג'אן פוקה (Fouquet, 1420–1481) היה צייר צרפתי, שהתפרסם בזכות איורי&#160;כתב היד שלו. התמונה המוצגת היא חלק ממיניאטורה מהמאה החמש עשרה,&#160;שמופיעה בכתב יד צרפתי של קדמוניות&#160;היהודים של יוספוס. פוקה אחראי לאחת-עשרה מתוך ארבע-עשר המיניאטורות הגדולות בהיקף כתב היד. את שתי עבודות הכרכים ניתן למצוא ב- Bibliothèque Nationale בפריס. לצפייה במיניאטורה המלאה, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.<br/>Jean Fouquet (1420–1481) was a French painter, famous for his manuscript<br/>illuminations. The image shown is a detail of a miniature from a fifteenth century illuminated French manuscript of Josephus' Antiquities of the Jews. Fouquet is responsible for eleven of the fourteen large-scale miniatures in the manuscript. The two volume work can be found in the Bibliothèque Nationale in Paris. To view the full miniature,&#160;</fn>&#160;האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך התנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",<fn>תנך "אברג'יי" הוא כתב יד&#160;הצרפתי מהמאה ה-13. כתב היד&#160;&#160;מקוצר והמאוייר מכונה גם התנ"ך של סן ז'אן ד'אקר ושוכן בביבליוטיקה דה לארסנל בצרפת. התמונה המוצגת היא חלק מאיור גדול יותר. לצפות בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.<br/>This French, 13th century, abridged illuminated Bible, also known as the Bible of Saint-Jean d'Acre, is housed in the Bibliothèque de l'Arsenal, France. The image shown is a detail of a larger illustration.&#160;</fn> מציגים את הבליעה הניסית&#160;וגם את המורדים המשתתפים. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.</p>
+
<p><a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט"ז</a>&#160;מתאר את המרד של קורח ועדתו.&#160;בולטת בסיפור הסצנה שבה האדמה&#160;בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,<fn>ג'אן פוקה (Fouquet ,1481–1420) היה צייר צרפתי שהתפרסם בזכות איורי&#160;כתב היד שלו. התמונה המוצגת היא חלק ממיניאטורה מהמאה החמש-עשרה,&#160;שמופיעה בכתב יד צרפתי של קדמוניות&#160;היהודים של יוספוס. פוקה אחראי לאחת-עשרה מתוך ארבע-עשרה המיניאטורות הגדולות בכתב היד. את שני הכרכים של כתב היד ניתן למצוא ב-Bibliothèque Nationale בפריס. לצפייה במיניאטורה המלאה, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8452200r/f147.item">כאן</a>.</fn>&#160;האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך תנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",<fn>תנך "אברג'יי" (abrégée) הוא כתב יד צרפתי מהמאה השלוש-עשרה. כתב היד מכיל תנ"ך מקוצר ומאויר. הוא מכונה גם התנ"ך של&#160;Saint-Jean d'Acre ושוכן ב-Bibliothèque de l'Arsenal בצרפת. התמונה המוצגת היא חלק מאיור גדול יותר. לצפייה בעמוד השלם, ראו <a href="http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550071673/f111.item">כאן</a>.</fn> מציגים את הבליעה הניסית&#160;וגם את המורדים שמשתתפים באירוע. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.</p></div>
<p>&#160;tells of the rebellion of Korach and his followers, with one of the most memorable parts of the narrative being the description of the earth swallowing up the rebels. The three images shown here, J. Fouquet's miniature illustration from the 1890 Holman Bible, and the miniature from the Bible abrégée,nvision both the miraculous swallowing and the participating rebels in unique ways, reflecting different understandings of the original story.</p></div>
 
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
<subcategory>Fouquet<br/>פוקה<br/>
+
<subcategory>פוקה
<p>פוקה&#160;הוא היחיד מבין שלושת האומנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. האחרונים&#160;מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך המסה האמורפית עומדת ללא פגע דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן. מקדימה,&#160;חור באדמה סוגר על קבוצת אנשים&#160;מושיטים&#160;את זרועותיהם כלפי מעלה, חסרי אונים. בין שתי הקבוצות, כמה עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדה, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.</p>
+
<p>פוקה&#160;הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. אותם 250 אנשים&#160;מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך גוש האנשים, דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן, עומדת ולא נפגעת. מקדימה,&#160;בור סוגר על קבוצת אנשים שמושיטים&#160;את זרועותיהם כלפי מעלה בחוסר אונים. במרחב שבין שתי הקבוצות, מספר עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדת, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.</p>
<p>Fouquet is the only one of the three artists to portray both the rebels in Datan and Aviram's camp as well as the 250 men who bring the incense. The latter are depicted in the background, with spirals of fire descending upon them from the heavens. Amidst the mostly amorphous mass, one more clearly defined figure, apparently Aharon, stands unharmed. In the foreground, a hole in the earth encloses a group of men who stretch their arms upward, unable to save themselves. Between the two groups, several bystanders calmly watch the event. Behind them, a lone character, presumably Moshe, stands on a mound of earth and lifts his hands in a gesture of prayer.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Holman Bible
+
<subcategory>תנ"ך הולמן
<p>ציור&#160;כהה זה נראה שונה מאוד&#160;מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn>&#160;ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כחור קטן&#160;בציור של פוקט, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים.&#160;בני ישראל&#160;צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות חוזרות לאחור, אולי&#160;חוששות שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
+
<p>ציור&#160;כהה זה נראה שונה מאוד&#160;מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,<fn>בבמדבר ט"ז, אין זכר לכך שמשה השתמש במטהו.</fn> ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן&#160;בציור של פוקה, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים.&#160;בני ישראל&#160;צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות פונות לאחור, אולי&#160;מתוך חשש שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
<p>This dark image contrasts sharply with the soft colorsof Fouqet's miniature. A sinister feeling pervades the picture. Moshe lifts his staff&#160;lightning strikes, and a full-fledged earthquake breaks apart the land. What was a small hole in Fouquet's image, here becomes a massive canyon in which many meet their death. The nation looks on, but several of the figures appear to turn back, perhaps frightened that they, too, will get caught in the catastrophe<fn>ראו <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>.</fn></p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Bible abrégée
+
<subcategory>תנ"ך "אברג'יי"
<p><br/>350/5000<br/>לעומת הגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, יש להניח כי דתן ואבירם. חור, כמו בור או טוב, ממלא את התמונה. שני הגברים עומדים בפנים כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. על ראשם נמצא דיסק עם להבות אדומות או קרניים, המייצג אש בוערת בשערי הגיהינום.</p>
+
<p>בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, תופס את רוב המרחב בציור. שני האנשים עומדים בתוך הבור כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשיהם נמצא&#160;עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.</p>
<p>As opposed to the other renditions, this illustration depicts just two figures, presumably Datan and Aviram. A hole, much like a pit or well, fills the image. The two men stand inside with their arms outstretched and their faces turned upward. On top of their heads is a disk with red flames or rays, representing a fire burning at the gates of hell.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
 
<category>יחס לטקסט המקראי
 
<category>יחס לטקסט המקראי
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
+
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
<subcategory>Nature of the Miracle
+
<subcategory>מהות הנס
<p>792/5000<br/>בעוד שאמן תנ"ך הולמן מציע שרעידת אדמה פרצה את האדמה ויצרה קניון גדול, שני כתבי היד המוארים מתארים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזו תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מאסיבי היה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולע, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי נשמעת לחלוטין?<br/><br/>הטקסט פשוט אומר שהארץ "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם", ומאפשרת לכל אחד מהביצועים האמנותיים. משה, לעומת זאת, מתאר את הנס כמופע "בְּרִימה", ומציע כי מדובר באירוע שמעולם לא התרחש. אולי זה מצביע על אירוע על טבעי לחלוטין. 5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.</p>
+
<p>בעוד שיוצר תנ"ך הולמן&#160;רומז שרעידת האדמה&#160;קרעה את האדמה ויצרה&#160;גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מראים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?<br/>הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר&#160;את שלושת הדימויים השונים. לעומת זאת, משה מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין.<fn>הפרשנים חלוקים בשאלת&#160;היקף הנס.&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שלמרות שרעידות אדמה אולי לא היו תופעה חדשה, הרעיון שהארץ&#160;יכולה להיפתח <b>ואז להיסגר</b>&#160;מופיע רק כאן. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מניח שה' פעל באמצעים טבעיים; ההיבט המופלא "החדש" היה העיתוי והמהירות בה נוצרה הפתיחה. אפשרות אחרת מופיעה אצל&#160;<multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>,&#160;שמפרש את "בְּרִיאָה"&#160;בצורה כזאת שהמילה לא מתייחסת לחידוש בכלל. הוא&#160;מציע שמשמעות המילה היא "חתך", כמו ב<a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ״ג:מ״ז</a>.</fn>&#160;ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
<p>While the artist of the Holman Bible suggests that an earthquake broke open the ground and created a large canyon, the two illuminated manuscripts depict a relatively small and localized opening which swallowed up the rebels. Which depiction is closer to the Biblical record? How massive was the opening? Was it the result of a natural disaster, like an earthquake or a sinkhole, or was it a totally miraculous and unheard of phenomenon?</p>
 
<p>The text simply says that the earth "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם", allowing for each of the artistic renderings. Moshe, though, describes the miracle as a "בְּרִיאָה" חדשה, suggesting that this was an event which had never before occurred. This, perhaps, points to a completely supernatural event.<fn>Commentators disagree regarding the extent of the miracle. <multilink><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that though earthquakes might not have been a new phenomenon, the idea that a land should open <i>and then close</i> was unique here. <multilink><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ח-ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, instead, posits that Hashem worked through natural means; the "new" miraculous aspect was the timing and speed in which the opening was created. <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-30" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, in contrast, prefers to reinterpret "בְּרִיאָה" so that it does not refer to an innovation at all. Drawing on <a href="Yechezkel23-47" data-aht="source">יחזקאל כ"ג:מ"ז</a>, he suggests that the word simply means a cut.</fn> ראו <a href="$">עונשי קרח, דתן, ואבירם</a> להרחבה.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Who Was Swallowed?
+
<subcategory>מי נבלע?
<p>גם פוקט וגם תנ"ך הולמן מציגים אנשים רבים שנבלעים על ידי האדמה. לעומת זאת, התנ"ך מציג רק שתיים, יש להניח שדתן ואבירם. לפי התורה, מי נכלל בעונש זה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?<br/><br/>הפסוקים דו משמעיים. במדבר ט״ז: י״ט מציע כי קורח נאסף עם 250 הגברים מול אוהל הישיבה למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז: כ"ד, ט"ז: ל"ב וכ"ו: נראה כי ט'-י'6 כלול אותו במחנה דתן ואבירם. 7 פרשנים, אם כן, מסיקים שהוא נשרף 8 ואילו אחרים מציעים את ההפך. 9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה", מה שמציע כי קורח סבל משניהם עונשים 10 או לא .11<br/><br/>השאלה מתייחסת גם לנושא גדול יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה שזורות שתי קבוצות התלונות? האם היה זה מרד מאוחד או שניים מובהקים? ראו מחלוקת קרח ועדתו.</p>
+
<p>גם פוקה וגם תנ"ך הולמן מראים אנשים רבים שנבלעים באדמה. לעומת זאת, תנ"אברג'יי" מציג רק שניים, כנראה דתן ואבירם. מי נכלל בעונש זה לפי התורה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?</p>
<p>Both Fouquet and the Holman Bible portray many people being swallowed by the earth. The Bible abrégée, in contrast, depicts just two, presumably Datan and Aviram. According to the Torah, who was included in this punishment? Were Korach and his household killed together with Datan and Aviram and their families?</p>
+
<p>הפסוקים אינם ברורים.&#160;<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> מציין שקורח נאסף עם 250&#160;אנשים מול אוהל מועד למבחן הקטורת, ואילו <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>פסוק זה הוא אולי הכי מפורש.</fn>&#160;מציגים אותו כחלק ממחנה דתן ואבירם.<fn>עם זאת, שימו לב ל<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a>&#160;הקובע כי "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" אך אינו מזכיר את קורח. השוו לאיך שמשה מתאר את האירועים&#160;ב<a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a>. משה&#160;משמיט את קורח מרשימת האנשים שנבלעו.</fn>&#160;לכן חלק מהפרשנים מסיקים שהוא נשרף<fn>ראו לדוגמה&#160;<multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק לקריאה מעט קשה של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;שטוען שרק דתן ואבירם סירבו להשתתף במבחן הקטורת וכך רק הם קיבלו את העונש הייחודי של&#160;בליעה&#160;במקום שריפה.</fn>&#160;ואילו אחרים מציעים שנבלע באדמה.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn>&#160;<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a>&#160;מציע "פשרה": או שקורח לקה בשני העונשים,<fn>ראו את הדעה שם שגורסת שמשילוב הפסוקים יש להסיק כי קורח לקה בשני העונשים. עמדה זו עשויה לרמוז כי קורח השתייך לשני מחנות המתלוננים ולכן קיבל עונש כפול.</fn>&#160;או שהוא לא ספג אף אחד מהם.<fn>ראו&#160;ר' יוחנן שם שמציין&#160;שלמרות שהפסוקים מזכירים את&#160;"כל האדם אשר לקורח"&#160;שנבלעו, הם לא מזכירים את קרח עצמו. כמו כן, למרות שבפסוק נאמר שאש&#160;שרפה את 250 האנשים, גם שם קורח&#160;אינו מוזכר במפורש. ר' יוחנן אינו מסביר מדוע מנהיג המרד זכה להתחמק מעונש. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שלדברי ר' יוחנן קורח מת במגפה בפרק י"ז.</fn>&#160;</p>
<p>The verses are ambiguous. <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ט</a> suggests that Korach was gathered with the 250 men in front of the Tent of Meeting for the incense test, while <a href="Bemidbar16-24" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ד</a>, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">ט"ז:ל"ב</a> ו<a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:ט'-י'</a><fn>This verse is perhaps the most explicit.</fn> seem to include him within the camp of Datan and Aviram.<fn>Note, though, <a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ז</a> which states that "וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם" but makes no mention of Korach, and compare Moshe's retelling of the event in <a href="Devarim11-6" data-aht="source">דברים י"א:ו'</a> where he omits Korach from the list of those who were swallowed.</fn> Some commentators, thus, conclude that he was burnt<fn>ראו לדוגמה, <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-35" data-aht="source">במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שנדחק into a somewhat difficult read של <a href="Bemidbar26-9" data-aht="source">כ"ו:י'</a>, ו<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar16-293235" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ט,ל"ב,ל"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> who asserts that only Datan and Aviram refused to participate in the test of the incense and thus only they received the unique fate of being swallowed rather than burnt.</fn> while others propose the opposite.<fn>לדוגמה, ראו <multilink><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">ר' בחיי</a><a href="RBachyaBemidbar16-35" data-aht="source">רבינו בחיי במדבר ט"ז:ל"ה</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</fn> <multilink><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">בבלי סנהדרין דף ק"י.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> offers a "compromise", suggesting that Korach suffered either both punishments<fn>See the opinion there which suggests that from the combination of verses one should conclude that he suffered both penalties. This position might suggest that Korach belonged in both camps of complainers and thus got a dual punishment.</fn> or neither.<fn>See the opinion of R. Yochanan there who points to the fact that though the verses mention Korach's "household" being swallowed, they do not mention him specifically. Similarly, though the verse says that fire came upon the 250 men, there, too, there is no explicit mention of Korach. R. Yochanan does not explain why the ring leader of the rebellion should get off without punishment. <multilink><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSanhedrin110a" data-aht="source">סנהדרין ק"י.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> suggests that, according to R. Yochanan, Korach may have died in the plague of Chapter 17.</fn></p>
+
<p>השאלה&#160;הזאת קשורה גם לנושא&#160;רחב יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה תלונות שתי הקבוצות קשורות זו לזו? האם היה זה מרד מאוחד או שתי מרידות שונות? ראו<a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">&#160;</a><a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a><a href="BavliSanhedrin110a" data-aht="source">.</a></p>
<p>The question relates to a larger issue as well: Was Korach the leader of both the 250 men and Datan and Aviram? To what extent were the two sets of complaints intertwined? Was this one united rebellion or two distinct ones? ראו <a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a>.</p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>The Role of the Nation
+
<subcategory>תפקיד העם
<p>838/5000<br/>מתוך תנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לחזות בעונשם של דתן ואבירם, ואילו בדמותו של פוקט ישנם רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד האומה הגדולה יותר במרד? ממידבר לא ברור. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "עֵדָה" לאוהל הישיבה בט"ז: י"ט, האם הוא מכונן את כל העם 12 או רק את חסידיו? כאשר האשם אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקהילה המורדת? 13 מה זה מצביע על רמת האשמה של האומה, או מצד שני, על הנכונות של האשם להעניש באופן קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה'תחת מרד קרח</p>
+
<p>באיור בתנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לצפות בעונש של דתן ואבירם, ואילו בציור של פוקה&#160;מוצגים רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד שאר האומה במרד? הפסוקים אינם ברורים. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "הָעֵדָה" לאוהל&#160;מועד&#160;ב<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, האם הוא&#160;אוסף את כל העם<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;המציע שבמשך כל הלילה הוא ניסה לשכנע את השבטים להצטרף אליו, ושבסוף הוא הצליח.</fn>&#160;או רק את חסידיו? כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקבוצה המורדת?<fn>השוו בין&#160;<multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, שמציע שכל העם היה אשם במקצת ולכן&#160;ה' רצה להשמיד אותם, לבין <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שרומז שה' התכוון רק לאנשי קורח. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שמצוטטת ברמב"ן) שה' דיבר רק על המורדים, אך משה לא הבין וחשב שהוא התכוון לכל העם.</fn>&#160;מה זה אומר על רמת האשמה של העם, או לחלופין על הנכונות של ה'&#160;לתת עונש&#160;קולקטיבי?&#160;להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a>.</p>
<p>From the Holman Bible, it appears that the the entire nation gathered to witness the punishment of Datan and Aviram, while in Fouquet's image there are merely a few bystanders. What was the role of the larger nation in the rebellion? Bemidbar is unclear. Though the word "הָעֵדָה" occurs multiple times in the narrative, it is not always clear to whom it refers. When Korach gathers the "עֵדָה" to the Tent of Meeting in <a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">ט"ז:י"ט</a>, is he assembling the whole nation<fn>ראו <multilink><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar16-19" data-aht="source">במדבר ט"ז:י"ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> המציע that he spent the whole night persuading all the tribes to join him, and that he succeeded.</fn> or only his followers? When Hashem tells Moshe, "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", is He suggesting to kill all of the Children of Israel or merely the rebelling congregation?<fn>השוו <multilink><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, who suggests that the whole nation was somewhat culpable and thus God desired to destroy them, with <multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-21" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"א-כ"ב</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> from whom it sounds as if Hashem was referring just to Korach's men. ראו גם דעתו של ר' חננאל (שצוטטה ברמב"ן) who suggests that Hashem was speaking just about the rebels, but Moshe misunderstood and thought He was referring to the entire nation.</fn> What does this suggest about the level of the nation's guilt, or on the other hand, about Hashem's willingness to punish collectively? להרחבה, ראו <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a></p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>The Fate of the 250 Men
+
<subcategory>גורל 250 האנשים
<p>769/5000<br/>בעוד איור התנשל הולמן ותמונת התנ"ך מתעלמים מגורלם של 250 הגברים, פוקט מצייר אותם נטרפים באש בחלק האחורי של ציורו, ומציעים ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מאושר על ידי התיאור המקראי? במידבר מזכיר את כינוסם של 250 הגברים מייד לפני שתאר את מותם של דתן ואבירם, אך רק ממשיך להישרף בפסוק האחרון של הפרק. לפיכך, רגע מותם אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר תומך במוות מאוחר יותר, אך מצד שני, המסגור הספרותי עשוי לרמז על סימולטניות. לחלופין, הצורה המושלמת בעבר של הביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה" עשויה להיות משמעותה שמותם התרחש למעשה עוד לפני פתיחת כדור הארץ .14</p>
+
<p>האיורים בתנ"ך הולמן&#160;ובתנ"אברג'יי" מתעלמים מגורלם של 250 האנשים, אך הם מופיעים, שרופים&#160;באש, ברקע הציור של פוקה. הצגה זו רומזת ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מתאים לתיאור המקראי? ספר במדבר מזכיר את כינוס 250 האנשים (<a href="Bemidbar16-16" data-aht="source">במדבר ט״ז:י״ח-י״ט</a>) מיד לפני&#160;שהוא מתאר את מות דתן ואבירם (<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד</a>), אך תיאור שריפת ה250 איש באש מופיע רק בפסוק האחרון של הפרק (<a href="Bemidbar16-25" data-aht="source">במדבר ט״ז:ל״ה</a>). בעקבות זה, תזמון המוות&#160;אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר&#160;רומז שהוא התרחש מאוחר יותר, אך מצד שני, ההקשר הספרותי אולי רומז ששני האירועים קרו בו-זמנית. לחלופין, אפשר אולי להבין מהביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה", שמנוסח בזמן עבר, שהאנשים מתו עוד לפני שהאדמה נפתחה.<fn>גם שאלה זו מתייחסת לאופי של המרד בכללותו. ענישה בו-זמנית&#160;עשויה לתמוך בהתייחסות למורדים כחלק מחזית אחת מאוחדת, בעוד שהענשה נפרדת עשוייה לתמוך בהתייחסות לתלונותיהם כמובחנות יותר.</fn></p>
<p>While the Holman Bible illustration and the Bible abrégée ignore the fate of the 250 men, Fouquet paints them being devoured by fire in the back of his painting, suggesting that the two punishments occurred simultaneously. Is this corroborated by the Biblical account? Bemidbar mentions the assembly of the 250 men immediately before describing the deaths of Datan and Aviram, but only relays their being burnt in the last verse of the chapter. Thus, the moment of their death is unclear. On one hand, the late mention supports a later death, but on the other hand, the literary framing might suggest simultaneity. Alternatively, the past perfect form of the phrase "וְאֵשׁ יָצְאָה" might mean that their deaths actually occurred even before the opening of the earth.<fn>This question, too, relates to the nature of the rebellion as a whole. A simultaneous punishment might support viewing the rebels as part of one unified front, while separate deaths might support viewing their complaints as more distinct.</fn></p>
 
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 19:21, 13 August 2019

גורלו של קרח באמנות

הקדמה

במדבר ט"ז מתאר את המרד של קורח ועדתו. בולטת בסיפור הסצנה שבה האדמה בולעת את המורדים. שלושת הציורים המוצגים כאן, המיניאטורה של ג'אן פוּקֵה,1 האיור מתנ"ך הולמן משנת 1890, והמיניאטורה מתוך תנ"ך "אַבְרֶגֵ'יי",2 מציגים את הבליעה הניסית וגם את המורדים שמשתתפים באירוע. ציורים אלה מציגים את הסיפור בדרכים ייחודיות שמשקפות הבנות שונות של הסיפור המקורי.

השוואת התמונות

פוקה

פוקה הוא היחיד מבין שלושת האמנים שמציג את המורדים במחנה דתן ואבירם וגם את 250 האנשים שמביאים את הקטורת. אותם 250 אנשים מופיעים ברקע, וספירלות של אש יורדות עליהם מהשמיים. בתוך גוש האנשים, דמות אחת ברורה, ככל הנראה אהרן, עומדת ולא נפגעת. מקדימה, בור סוגר על קבוצת אנשים שמושיטים את זרועותיהם כלפי מעלה בחוסר אונים. במרחב שבין שתי הקבוצות, מספר עוברי אורח צופים באירוע בשלווה. מאחוריהם, דמות בודדת, כנראה משה, עומדת על תלולית אדמה ומרימה את ידיה בתנועת תפילה.

תנ"ך הולמן

ציור כהה זה נראה שונה מאוד מהמיניאטורה של פוקה, המאוירת בצבעים רכים. הציור מעורר תחושות אימה. משה מרים את מטהו,3 ברקים פוגעים, ורעידת אדמה מפרקת את הארץ. מה שהופיע כבור קטן בציור של פוקה, הופך כאן לגיא מסיבי בו רבים נספים. בני ישראל צופים באירוע, אך נראה כי כמה מהדמויות פונות לאחור, אולי מתוך חשש שגם הן ייתפסו בקטסטרופה.4

תנ"ך "אברג'יי"

בניגוד לגרסאות האחרות, איור זה מציג שתי דמויות בלבד, כנראה דתן ואבירם. בור, שדומה לבור מים או לבאר, תופס את רוב המרחב בציור. שני האנשים עומדים בתוך הבור כשזרועותיהם מושטות ופניהם פונות כלפי מעלה. מעל ראשיהם נמצא עיגול של להבות או קרניים אדומות. עיגול זה מייצג את האש הבוערת בשערי הגיהינום.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסוים בטקסט המקראי, ומשקפות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

מהות הנס

בעוד שיוצר תנ"ך הולמן רומז שרעידת האדמה קרעה את האדמה ויצרה גיא גדול, שני כתבי היד המוארים מראים פתח קטן ומקומי יחסית שבלע את המורדים. איזה תיאור קרוב יותר לתיעוד המקראי? כמה מסיבית הייתה הפתיחה? האם זה היה תוצאה של אסון טבע, כמו רעידת אדמה או בולען, או שמא מדובר בתופעה פלאית ובלתי מוכרת לחלוטין?
הטקסט אומר רק "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אוֹתָם". תיאור זה מאפשר את שלושת הדימויים השונים. לעומת זאת, משה מתאר את הנס כ"בְּרִיאָה" חדשה, דבר שרומז שמדובר באירוע שלא התרחש מעולם לפני כן. זה אולי מצביע על אירוע על-טבעי לחלוטין.5 ראו עונשי קרח, דתן, ואבירם להרחבה.

מי נבלע?

גם פוקה וגם תנ"ך הולמן מראים אנשים רבים שנבלעים באדמה. לעומת זאת, תנ"ך "אברג'יי" מציג רק שניים, כנראה דתן ואבירם. מי נכלל בעונש זה לפי התורה? האם קורח ומשפחתו נהרגו יחד עם דתן ואבירם ומשפחותיהם?

הפסוקים אינם ברורים. במדבר ט״ז:י״ט מציין שקורח נאסף עם 250 אנשים מול אוהל מועד למבחן הקטורת, ואילו במדבר ט"ז:כ"ד, ט"ז:ל"ב וכ"ו:ט'-י'6 מציגים אותו כחלק ממחנה דתן ואבירם.7 לכן חלק מהפרשנים מסיקים שהוא נשרף8 ואילו אחרים מציעים שנבלע באדמה.9 בבלי סנהדרין מציע "פשרה": או שקורח לקה בשני העונשים,10 או שהוא לא ספג אף אחד מהם.11 

השאלה הזאת קשורה גם לנושא רחב יותר: האם קורח היה המנהיג של 250 האנשים וגם של דתן ואבירם? באיזו מידה תלונות שתי הקבוצות קשורות זו לזו? האם היה זה מרד מאוחד או שתי מרידות שונות? ראו מחלוקת קרח ועדתו.

תפקיד העם

באיור בתנ"ך הולמן נראה כי האומה כולה התאספה לצפות בעונש של דתן ואבירם, ואילו בציור של פוקה מוצגים רק כמה עוברי אורח. מה היה תפקיד שאר האומה במרד? הפסוקים אינם ברורים. אף על פי שהמילה "הָעֵדָה" מופיעה פעמים רבות בסיפור, לא תמיד ברור למי היא מתייחסת. כשקורח אוסף את "הָעֵדָה" לאוהל מועד בט"ז:י"ט, האם הוא אוסף את כל העם12 או רק את חסידיו? כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם", האם הוא מציע להרוג את כל בני ישראל או רק את הקבוצה המורדת?13 מה זה אומר על רמת האשמה של העם, או לחלופין על הנכונות של ה' לתת עונש קולקטיבי? להרחבה, ראו דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח.

גורל 250 האנשים

האיורים בתנ"ך הולמן ובתנ"ך "אברג'יי" מתעלמים מגורלם של 250 האנשים, אך הם מופיעים, שרופים באש, ברקע הציור של פוקה. הצגה זו רומזת ששני העונשים התרחשו במקביל. האם זה מתאים לתיאור המקראי? ספר במדבר מזכיר את כינוס 250 האנשים (במדבר ט״ז:י״ח-י״ט) מיד לפני שהוא מתאר את מות דתן ואבירם (במדבר ט״ז:כ״ה-ל״ד), אך תיאור שריפת ה250 איש באש מופיע רק בפסוק האחרון של הפרק (במדבר ט״ז:ל״ה). בעקבות זה, תזמון המוות אינו ברור. מצד אחד האזכור המאוחר רומז שהוא התרחש מאוחר יותר, אך מצד שני, ההקשר הספרותי אולי רומז ששני האירועים קרו בו-זמנית. לחלופין, אפשר אולי להבין מהביטוי "וְאֵשׁ יָצְאָה", שמנוסח בזמן עבר, שהאנשים מתו עוד לפני שהאדמה נפתחה.14