Purpose and Placement of the Incense Altar/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

מטרת מזבח הקטורת ומיקום הציווי

הקדמה

ציווי שלא במקומו?

שמות כ"ה-כ"ט מכילים תיאור מפורט של ההוראות לבניית המשכן. בגדול, הסדר מובן: התורה מתחילה בתיאור פנים המשכן וממשיכה אל החוץ. ההוראות מתחילות בעיסוק בכלים שבאוהל מועד (ארון הקודש, השולחן, והמנורה), עוברות לבניית המשכן עצמו, יריעותיו וקרשיו, ומסיימות עם הפקודות על מזבח הנחושת והחצר, שנמצאים בחוץ. שמות כ"ח-כ"ט עוברים אז לעיסוק בבגדי הכהונה, שבעת ימי המילואים, וקרבן התמיד. יחידה זו מסתיימת במספר פסוקי סיכום (שמות כ"ט:מ"ד-מ"ו):

(מד) וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי. (מה) וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. (מו) וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי י״י אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשׇׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי י״י אֱלֹהֵיהֶם.

באופן מפתיע, רק לאחר ההערות המסכמות הללו מופיע בשמות ל':א'-י' הציווי לבנות את מזבח הקטורת.1 אף על פי שהוא שוכן בקודש, ביחד עם השולחן והמנורה, הוא לא מוזכר ביחד עם הכלים הללו. זאת ועוד, הוא כלל לא מוזכר בגוף ההוראות העיקרי, אלא הוא מופיע רק כחלק מן הנספחים ליחידה זו.2 מדוע התורה מבדילה בין מזבח הקטורת לשאר הכלים? מה אפשר להבין מכאן לגבי תפקיד מזבח הקטורת והיחס בינו לבין המשכן בכללותו? האם הוא משרת מטרה שונה ממטרת שאר המבנה? מדוע בני ישראל מצווים להקטיר קטורת; איזה צורך יש לה' בניחוח הקטורת?3 

עוד אזכורי הקטורת

קטורת מוזכרת במספר הקשרים נוספים, ואזכורים אלה יכולים לעזור לנו להבין את תפקידו במשכן. 

  • עבודת יום הכיפורים – מזבח הקטורת מוזכר פעמיים בהקשר זה:
    • ויקרא ט"ז:י"ב-י"ג מתאר כיצד במסגרת עבודת היום, הכהן הגדול מכניס מחתת קטורת אל קודש הקודשים, שם ענן הקטורת מכסה את הכפורת, ובזכות זה הכהן "לֹא יָמוּת". מה משמעות מעשה זה, ומדוע הוא מונע מוות?
    • כמה פסוקים מאוחר יותר, בויקרא ט"ז:י"ח-י"ט, הכהן מצווה להזות דם ולכפר על המזבח,4 בטקס ייחודי לו ולכפורת. האם ניתן להבין מכאן שלמזבח היה תפקיד הכרחי בתהליך הכפרה, או רק שהיה צריך לכפר עליו? יש לציין שכפרה זו מוזכרת כבר בשמות ל' ("וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים"), כך שמזבח הקטורת הוא היחיד מבין הכלים שמוזכרים בפרקי בניית המשכן, שיש בו גם הפנייה לעבודת יום הכיפורים.5 מה אפשר ללמוד מזה?
  • מרד קרח ועדתו – גם בסיפור זה הקטורת ממלאת שני תפקידים:
    • בבמדבר ט"ז:ה'-ז', לאחר שהמורדים התלוננו על מעמד הכהנים, נאמר להם להקטיר קטורת כמבחן שבאמצעותו ה' יראה מי נבחר לשרת אותו. מה ניתן ללמוד מהעובדה שדווקא טקס זה נבחר למבחן?
    • במדבר י"ז:ט'-י"ג מספר על מגיפה שפורצת בעקבות המרד. אהרן מקטיר קטורת, והמגיפה נעצרת. האם לקטורת הייתה יכולת טבעית להגן ולכפר? או, האם הקטורת נבחרה רק בגלל תפקידה בחלק הקודם של הסיפור?

שאלות נוספות

  • מיקומו באוהל מועד – מזבח הקטורת ממוקם בקודש, דבר שרומז שהוא, המנורה, והשולחן משרתים מטרה משותפת. אך לא ברור מה המשותף לשלושתם. יתרה מזאת, בתיאורו את מיקום המזבח, שמות ל' מזכיר רק שהוא עומד מול ארון הברית, ואינו מזכיר את המנורה והשולחן. האם ניתן להבין מכאן שמזבח הקטורת היה קשור לארון הברית יותר מאשר לכלים האחרים? מדוע, אם כן, כולם ממוקמים ביחד בקודש? האם מזבח הקטורת היה בצד הקרוב לארון הברית, או בצד הרחוק ממנו?6
  • למה נקרא "מזבח"? – למה מזבח הקטורת נקרא "מזבח" אם לא מקריבים עליו קרבנות?7 האם יש קשר בינו לבין מזבח הנחושת ועבודת הקרבנות? העובדה שהציווי בעניין הקטורת מופיע מיד לאחר העיסוק בקרבן העולה, רומזת אולי שהשניים אכן קשורים זה בזה. אם כן, איך?