Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/2/he"
m |
m |
||
Line 59: | Line 59: | ||
<point><b>רצף כרונולוגי</b> – לפי שד"ל, הציווי לבנות את המשכן מופיע בסדר הכרונולוגי בו התרחש.</point> | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – לפי שד"ל, הציווי לבנות את המשכן מופיע בסדר הכרונולוגי בו התרחש.</point> | ||
<point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – שד"ל מדגיש שחטא העגל לא זירז את מתן הציווי ואפילו עיכב את ביצועו, שכן השכינה אינה שורה בקרב עם חוטא.</point> | <point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – שד"ל מדגיש שחטא העגל לא זירז את מתן הציווי ואפילו עיכב את ביצועו, שכן השכינה אינה שורה בקרב עם חוטא.</point> | ||
− | <point><b>מקבילות | + | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – שד"ל מפתח תיאוריה דומה בנוגע לשבת ולשלשת הרגלים,<fn>ראו שד"ל בפירושו על <multilink><a href="ShadalShemot20-11" data-aht="source">שמות כ':י"א</a><a href="ShadalShemot20-11" data-aht="source">שמות כ׳:י״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>, וב<multilink><a href="ShadalYesodeiHaTorah54" data-aht="source">יסודי התורה נ״ד (עמ׳ 62)</a><a href="ShadalYesodeiHaTorah54" data-aht="source">יסודי התורה נ״ד (עמ׳ 62)</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>,ובמחקרי היהדות א' (עמ' 44) and in [= Mechkarei HaYahadut I (pp.44-45)].</fn> ומציע שגם הם נועדו לאיחוד העם.<fn>ראו בהשוואה פילון על On the Special Laws I:70, יוסף בן מתתיהו בקדמוניות היהודים 4:8:7 (203-204), ואת הרמב"ם במורה נבוכים 3:32,43</fn></point> |
<point><b>מוקד עיקרי</b> – שד"ל סובר שעבודת הקורבנות על המזבח היא מוקד המשכן, מכיוון שרק דרך ההקדשה לה' העם יכול להפנים את הוד מלכותו.<fn>ראו לעומת זאת <multilink><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שד״ל</a><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> על "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" שם הוא מסביר שהמשכן נקרא כך על שם "לֻחֹת הָעֵדֻת" ו"אֲרוֹן הָעֵדֻת" שהם המקור לקדושתו.</fn> אף כאן, שד"ל מדגיש שהעניין הוא לחלוטין לטובת העם.<fn>ראו את פירוש שד"ל אודות ירמיהו ז':כ"ב</fn></point> | <point><b>מוקד עיקרי</b> – שד"ל סובר שעבודת הקורבנות על המזבח היא מוקד המשכן, מכיוון שרק דרך ההקדשה לה' העם יכול להפנים את הוד מלכותו.<fn>ראו לעומת זאת <multilink><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שד״ל</a><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> על "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" שם הוא מסביר שהמשכן נקרא כך על שם "לֻחֹת הָעֵדֻת" ו"אֲרוֹן הָעֵדֻת" שהם המקור לקדושתו.</fn> אף כאן, שד"ל מדגיש שהעניין הוא לחלוטין לטובת העם.<fn>ראו את פירוש שד"ל אודות ירמיהו ז':כ"ב</fn></point> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – שד"ל מבין את הפסוק כתיאור לתפיסת העם שהקב"ה שוכן בקרבם,<fn>כמו רמב"ם ואברבנאל להלן, הוא מבין את זה במובן המטאפורי בלבד.</fn> כשלא מדובר בתכלית המשכן אלא רק באמצעי להגיע לאחדות העם.</point> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – שד"ל מבין את הפסוק כתיאור לתפיסת העם שהקב"ה שוכן בקרבם,<fn>כמו רמב"ם ואברבנאל להלן, הוא מבין את זה במובן המטאפורי בלבד.</fn> כשלא מדובר בתכלית המשכן אלא רק באמצעי להגיע לאחדות העם.</point> | ||
Line 74: | Line 74: | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – פסוק זה מתאר את המטרה האולטימטיבית של תהליך הכפרה, שתכליתה להחזיר את השכינה לעם לאחר החטא.</point> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – פסוק זה מתאר את המטרה האולטימטיבית של תהליך הכפרה, שתכליתה להחזיר את השכינה לעם לאחר החטא.</point> | ||
− | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שה' לא צריך בית, העם היה צריך לקיים את מעשה הנתינה כדי לאשש מחדש את מחוייבותם לו. בנוסף, תרומת הזהב | + | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שה' לא צריך בית, העם היה צריך לקיים את מעשה הנתינה כדי לאשש מחדש את מחוייבותם לו. בנוסף, תרומת הזהב לבניית המשכן עומדת בניגוד לחטא שעשו בנתינת הזהב להכנת העגל, והיא מהווה כעין פיצוי.<fn>גישה זו תופסת את תהליך הבנייה כחשוב יותר מהמוצר המוגמר, והיא מציגה את בני ישראל כמנסים לכפר "מידה כנגד מידה" על חטאיהם. הזהב שבמשכן נועד לכפר על השימוש בזהב לבניית העגל, וההתקהלות לתרום למשכן באה לתקן את ההתקהלות המקורית לעבוד עבודה זרה. ראו לקח טוב להקבלות נוספות בין השניים.</fn></point> |
<point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | <point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | ||
− | <li><b> | + | <li><b>אי-סדר כרונולוגי </b>– הספרי מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו מפורשת ב<multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.</li> |
− | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – למרות | + | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – למרות שלקח טוב ור' בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>למה עכשיו?</b><ul> | <point><b>למה עכשיו?</b><ul> | ||
− | <li>לפי | + | <li>לפי הספרי,<fn>וכך גם במדרש <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.</fn> הציווי ניתן כתגובה ישירה לחטאם של העם.<fn>מכאן יוצא שאילו העם לא היה חוטא, לא היה בכלל צורך במשכן.</fn></li> |
− | <li> | + | <li>לפי לקח טוב ור' בחיי, ברגע שה' נתן את הקובץ הראשון של המצוות, הוא גם  הנחיל דרך כפרה עבור מקרה שאדם יעבור על אחת מהן.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – במדבר י"ז:א'-ה' | + | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – בדומה, במדבר י"ז:א'-ה' ובמדבר ל"א:מ"ט-נ"ד מתארים תרומות למשכן בעקבות חטאים או למטרות כפרה.</point> |
− | <point><b>מוקד עיקרי</b> – ר' יוסי בן חנינה | + | <point><b>מוקד עיקרי</b> – ר' יוסי בן חנינה בספרי תופס את פרוכת הזהב של הארון, שהוא מקור הכפרה, כמוקד תכלית המשכן.<fn>מקורות נוספים מתייחסים לזהב בו השתמשו במשכן באופן כללי.</fn></point> |
− | <point><b>משמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – <multilink><a href="38-21" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovShemot38-21" data-aht="source">לקח טוב שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink> מסביר שברגע שהמשכן נבנה והושגה הכפרה, השכינה | + | <point><b>משמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – <multilink><a href="38-21" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovShemot38-21" data-aht="source">לקח טוב שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink> מסביר שברגע שהמשכן נבנה והושגה הכפרה, השראת השכינה העידה על מערכת היחסים המיוחדת בין הקב"ה ובין ישראל.<fn>ראו לעומת זאת מדרש  <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> להלן. בניגוד לתנחומא התופס עדות זו כתכלית ציווי בניית המשכן, הלקח טוב מבין שהמשכן נבנה במטרה לכפר על חטאי ישראל, והשכינה השורה היא 'תוצר נלווה' ועדות להצלחת התיקון.</fn></point> |
− | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לפי פירוש | + | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לפי פירוש הספרי, מובן לחלוטין למה הקב"ה לא מזכיר את בניית המשכן לפני חטא העגל,<fn>למעשה, נראה שההוראות שניתנו לבניית המזבח בספר <a href="Shemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳-כ״ב</a> סותרים את תיאור המזבח של המשכן. להרחבה ראו <a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">Altars of Earth, Stone, and Wood</a>. הפסוקים ב<a href="Shemot23-19" data-aht="source">שמות כ״ג:י״ט-ל״ג</a> מזכירים את הבאת הביכורים בארץ ישראל לבית ה', אך אין איזכור לכך שצריך לבנות מקדש ארעי בעודם במדבר.</fn> היות והוא לא היה נחוץ עד אז.<fn>לשיטתם, הציווי ניתן רק בפעם השלישית, והאחרונה, שמשה עולה להר סיני. לקח טוב ור' בחיי הסוברים שהציווי ניתן כבר בעליה הראשונה, יכולים להסביר שבגלל שהוא עוד לא היה רלוונטי הציווי לא אוזכר באותו שלב.</fn></point> |
<point><b>תכלית בית המקדש</b> – משמואל א כ"ד עולה שבניית המקדש גם היא נועדה לכפר על חטא שגרם למגיפה בקרב העם.<fn>ראו גם את הניסוח בהגדה "ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו". בניגוד לרמב"ן המובא לעיל, הסובר שהמגיפה באה בגלל העיכוב בבניית המקדש.</fn></point> | <point><b>תכלית בית המקדש</b> – משמואל א כ"ד עולה שבניית המקדש גם היא נועדה לכפר על חטא שגרם למגיפה בקרב העם.<fn>ראו גם את הניסוח בהגדה "ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו". בניגוד לרמב"ן המובא לעיל, הסובר שהמגיפה באה בגלל העיכוב בבניית המקדש.</fn></point> | ||
− | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – ייתכן שהטענה | + | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – ייתכן שהטענה שעל ידי בניית המשכן כיפרו בני ישראל על חטא העגל ושה' מחל להם מחילה גמורה נולדה בתגובה לטענה הנוצרית לפיה חטא העגל הפר את ההסכם בין העם לבין ה'.<fn>ראו את הלקח טוב הממשיך בדרכו של ויקרא רבא כ"ז:ח' בניסיון לצמצם את חומרת החטא על ידי הצעתם שה"ערב רב" הם האשמים העיקרים ביצירת העגל ולא בני ישראל.</fn> ראו את הגישה הבאה להרחבה נוספת.</point> |
− | <point><b>מהות עגל הזהב</b> – ניתן להסיק שעל פי גישה זו עגל הזהב | + | <point><b>מהות עגל הזהב</b> – ניתן להסיק שעל פי גישה זו עגל הזהב נוצר כחלק מפולחן אלילי, ולא רק כרצון העם בתחליף למשה.<fn>ראו  <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a> להחרבה.</fn></point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>סימן לסליחה ולמחילה | <opinion>סימן לסליחה ולמחילה | ||
Line 98: | Line 98: | ||
<point><b>"מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – עדות בפני מי?</b><ul> | <point><b>"מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – עדות בפני מי?</b><ul> | ||
<li><b>אומות העולם </b> – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</li> | <li><b>אומות העולם </b> – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</li> | ||
− | <li><b>בני ישראל בעצמם </b>– רש"י מפתח את גישת התנחומא<fn>ייתכן שרש"י מושפע | + | <li><b>בני ישראל בעצמם </b>– רש"י מפתח את גישת התנחומא<fn>ייתכן שרש"י מושפע מהספרי המספר שאהרון חושש שה' לא סלח לו על חלקו בחטא העגל.</fn> וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות החשש שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – מילים אלו מצביעות על תכלית בניית המשכן, ומתארות שהשכינה חזרה לשרות בקרב העם.<fn>לעומת זאת, בגישות ""Extension of Sinai" and "Means of Atonement" המובאים לעיל, ווידוא הישארות השכינה אינה תכלית המשכן, אלא רק כלי להוכחת הקשר המתמשך בין בני ישראל לבין הקב"ה שלא נקטע בעקבות החטא.</fn></point> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – מילים אלו מצביעות על תכלית בניית המשכן, ומתארות שהשכינה חזרה לשרות בקרב העם.<fn>לעומת זאת, בגישות ""Extension of Sinai" and "Means of Atonement" המובאים לעיל, ווידוא הישארות השכינה אינה תכלית המשכן, אלא רק כלי להוכחת הקשר המתמשך בין בני ישראל לבין הקב"ה שלא נקטע בעקבות החטא.</fn></point> | ||
Line 154: | Line 154: | ||
<point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | <point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | ||
<li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.<fn><i></i>המדרש אומר זאת מפורשות רק בנוגע לשימוש במחצית השקל, אך סביר להניח שניתן להרחיב זאת לעמדה הרחבה.</fn></li> | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.<fn><i></i>המדרש אומר זאת מפורשות רק בנוגע לשימוש במחצית השקל, אך סביר להניח שניתן להרחיב זאת לעמדה הרחבה.</fn></li> | ||
− | <li><b> | + | <li><b>אי-סדר כרונולוגי</b> – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>למה עכשיו?</b> על פי תנחומא, הציווי ניתן בתגובה ישירה לחטא העם ובאופן הגיוני הגיע אחריו. לחילופין, ייתכן שהמדרש אגדה יסביר שמיד לאחר שה' נותן את הסט הראשון של המצוות הוא יצר מנגנון כפרה למקרה שיעברו על אחת מהן (אפילו לפני חטא העגל). ניתן גם להציע שלאחר שה' נגלה לעם בסיני, הם ביקשו לכבדו על ידי בניית המקבילה של ארמון.</point> | <point><b>למה עכשיו?</b> על פי תנחומא, הציווי ניתן בתגובה ישירה לחטא העם ובאופן הגיוני הגיע אחריו. לחילופין, ייתכן שהמדרש אגדה יסביר שמיד לאחר שה' נותן את הסט הראשון של המצוות הוא יצר מנגנון כפרה למקרה שיעברו על אחת מהן (אפילו לפני חטא העגל). ניתן גם להציע שלאחר שה' נגלה לעם בסיני, הם ביקשו לכבדו על ידי בניית המקבילה של ארמון.</point> |
Version as of 23:55, 7 July 2019
מטרת המשכן
גישות פרשניות
סקירה
קיימת מחלוקת בין הפרשנים בתפיסת המשכן: האם הוא כלי אידיאלי לעבודת ה', כניעה לצורך המציאותי, או משהו ביניהם? בין אלו הסבורים שהמשכן חיובי בטבעו, נמנים: ר' יוסף בכור שור ורמב"ן המתמקדים בתפקידו כמקום לשימור הלוחות והשכינה הא-לוהית, בעל הביאור ששם דגש על החשיבות של הקדשת ראשית בנייתם של ישראל לה', ושד"ל המדגיש את היתרונות הקהילתיים ביצירת מרכז לאומי.
אולם, מדרשים ופרשנים אחרים רואים את המשכן כתיקון הכרחי ליצר של עם ישראל לעבוד עבודה זרה. כך מבין מדרש תנחומא המסביר שהמשכן נועד לכפר על חטא העגל וכן לשמש כעדות שהקב"ה מחל לעם ישראל על החטא. מאידך, מסביר רמב"ם שהמשכן נועד לנתב את היצר הרע למטרת עבודת ה'.
לבסוף, כמה פרשנים אחרים מניחים שלמשכן היו מטרות רבות או שהוא התפתח כתוצאה מחטאם של העם. אברבנאל מציע שבמקור המשכן היה אמור להיות מקום להשראת השכינה, אך לאחר חטא העגל הוא שונה להיות מרכז להקרבת קורבנות. לחילופין, סובר ספורנו שקורבנות היו חלק מהתוכנית הא-לוהית מלכתחילה, אך לאחר שחטאו בעגל נולד הצורך במוקד לנוכחות הא-לוהית ולפולחנה.
המשכן כאידיאל
בניית המשכן סיפקה מגוון הזדמנויות לבני ישראל והיטיבה איתם.
הרחבה של הר סיני
המשכן איפשר את המשך ההתגלות הא-לוהית שהחלה בהר סיני ואיכסן את לוחות הברית שניתנו באותו מעמד.1
- ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר, המשכן נועד להכיל את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של ההתגלות בהר סיני,6 ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.7 לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.
- לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול להיות נוכח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה מוחשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.8
לתת כבוד לה'
המשכן סיפק הזדמנות לבני ישראל להכיר תודה לקב"ה, והם יכלו להקדיש את פרי ידיהם והשקעתם הקולקטיבית לה' על ידי בניית המשכן.
מוקד לאומי
המשכן יצר אחדות והבטיח גיבוש של העם בכך שהיווה מוקד מרכזי לעבודת ה'.
המשכן כתרופה ופתרון
בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.
כלי כפרה
המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.38
- אי-סדר כרונולוגי – הספרי מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו מפורשת בתנחומא.
- סדר כרונולוגי – למרות שלקח טוב ור' בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".
סימן לסליחה ולמחילה
גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- אומות העולם – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- בני ישראל בעצמם – רש"י מפתח את גישת התנחומא52 וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות החשש שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.
כניעה לחולשות האדם
המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.
- ר' יהודה הלוי מדגיש את הצורך של העם בחפץ ממשי דרכו הם יוכלו להתמקד לעבודת ה'. העם היה מוקף בעובדי אלילים ובהשפעתם גם עם ישראל חיפשו ייצוג קונקרטי של הקב"ה.
- לעומתו, רמב"ם שם דגש על הצורך של העם בהקרבה לה'. בעקבות השפעת העמים מסביב, שנהגו להקריב ולהקטיר לאלוהיהם כחלק מהפולחן הדתי, עם ישראל ביקש לעבוד את ה' באותו האופן. רמב"ם מדגיש שהסכמתו של הקב"ה לעבודה בדרך זו היא במטרה להרחיק אותם מעבודה זרה.58
- עבור הרמב"ם נראה שהמשכן ועבודת הקורבנות הם תיקון עבור הנטייה הכללית של העם לעבודת אלילים, ללא קשר לחטא העגל ספיציפית. מכאן ניתן להסיק שהוא מבין את הסדר כפי שמתואר במקרא, ושהציווי באמת ניתן לפני החטא.61
- על פי ר' יהודה הלוי ה' תיכנן, ללא קשר לחטא, לתת לעם את לוחות הברית ואת הארון כחפצים ממשיים דרכם יוכלו למקד את פולחנם הדתי. מכאן ניתן להסיק שהמשכן צווה יחד עם הנחיות אלו ולשם אותה מטרה. המשכן נועד לשמור על חפצים אלו וכך לסמל את שכינת ה' בקרב העם.
לחילופין, ייתכן שבמקור הארון היה אמור להיות מספיק כדי לשמור על הלוחות, ללא המשכן בכלל. עם זאת, חטא העגל אישר כי העם לא רק צריך סמל פיזיי של נוכחות ה', אלא גם שיש סכנה בסמלים כאלה מכיוון שאנשים עשויים לסגוד לסמלים במקום לה'. כך לאחר החטא, ה' מחדש ציווי לבניית משכן, בהבנה שצריך לשמר את הארון בצורה של יטעו ויעבדו אותו כאליל.62
- על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).
- רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.63 אילו לא היתה קיימת אלטרנטיבה לפולחן דתי לפני כניסתם לארץ, ייתכן שהעם יושפעו לרעה וינטשו לחלוטין את הפולחן המונותאיסטי.
מטרות רבות ומתפתחות
למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.
מטרות רבות
למשכן היו תכליות רבות, בשימושו ככלי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.64
- ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' צורך בבית גשמי וכן לאפשרות שמוקף במבנה פיזי, וסובר שהקב"ה אינו שוכן במשכן.70 מכאן נסיק שהוא מבין את הפסוק כשכינה כללית של הקב"ה בקרב עמו.
- תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי המתאר את שכינת הקב"ה במשכן. מתוך חיבתו לעם ישראל, ה' עזב את מעונו בשמים ועבר לביתו עלי אדמות.
- ארמון מלוכה – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,71 על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן וקטורת.72
- בית מקביל – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית ואת המשכן תופס כמעונו בתחתונים.
- תגובה לחטא העגל – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא73 או כעדות למחילתו של ה'.74
- יתרונות נוספים – ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של המבנה, ביניהם העובדה שזה משמש מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שלא ייחרב), וכאתר להתנבאות, לאותות ולניסים מאת ה'.
- סדר כרונולוגי – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.75
- אי-סדר כרונולוגי – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.
משכן לעומת קורבנות
במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, כלי דרכו העם ירגישו בשכינה השורה בקרבם. לאחר חטא העגל, הקב"ה הוסיף את מרכיב הקורבנות כדי למסד את תהליך הכפרה.
הצבת גבולות שמימיים
לכתחילה, כל אחד יכל לגשת לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.