Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/2/he"
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
||
Line 32: | Line 32: | ||
<point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רמב"ן מצביע על מספר הקבלות מילוליות ותוכניות בין עשרת הדיברות שניתנו בהר סיני לבין בניית המשכן.<fn>He notes that the cloud of Hashem's glory descended upon both Mt. Sinai and the Mishkan, God's voice was heard from each, both included prohibitions against coming too close to Hashem's holiness on pain of death, protective boundaries were set around each, and how Hashem called to Moshe to approach in both cases.</fn> הקבלות אלו מדגישות כיצד המשכן המיר התגלות חד-פעמית לקשר מתמשך בין ה' לבין עם ישראל. <fn>The roots of this explanation can be found in the words of <multilink><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">ר׳ שמואל בן חפני גאון</a><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י״ט:י״ג</a><a href="R. Shemuel b. Chofni Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן חפני גאון</a></multilink> who points out that Hashem's glory migrated directly from Mt. Sinai to the Tabernacle. See also R. Yosef Bekhor Shor on Shemot 40:29 and Cassuto.</fn></point> | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רמב"ן מצביע על מספר הקבלות מילוליות ותוכניות בין עשרת הדיברות שניתנו בהר סיני לבין בניית המשכן.<fn>He notes that the cloud of Hashem's glory descended upon both Mt. Sinai and the Mishkan, God's voice was heard from each, both included prohibitions against coming too close to Hashem's holiness on pain of death, protective boundaries were set around each, and how Hashem called to Moshe to approach in both cases.</fn> הקבלות אלו מדגישות כיצד המשכן המיר התגלות חד-פעמית לקשר מתמשך בין ה' לבין עם ישראל. <fn>The roots of this explanation can be found in the words of <multilink><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">ר׳ שמואל בן חפני גאון</a><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י״ט:י״ג</a><a href="R. Shemuel b. Chofni Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן חפני גאון</a></multilink> who points out that Hashem's glory migrated directly from Mt. Sinai to the Tabernacle. See also R. Yosef Bekhor Shor on Shemot 40:29 and Cassuto.</fn></point> | ||
<point><b>מוקד ומשמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – ר"י בכור שור ורמב"ן<fn>See also Ramban in his Hasagot to Sefer HaMitzvot, Mitzvat Aseh 33, where he counts the mitzvah to build the Ark as its own distinct commandment.</fn> סוברים ש'ארון העדות' שהחזיקו את 'לֻחֹת הָעֵדֻת' הוא תכלית המשכן כולו, ומכאן שמו 'מִשְׁכַּן הָעֵדֻת',<fn>This position is also explicit in <multilink><a href="RashbamShemot25-10" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamShemot25-10" data-aht="source">שמות כ״ה:י׳</a><a href="RashbamShemot26-1" data-aht="source">שמות כ״ו:א׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>, and see also Ibn Ezra.</fn> שכן ה' נגלה למשה דרך הכרובים שהיו מונחים על הארון. הם טוענים כי מסיבה זו הציווי הראשון היה אודות בניית הארון.<fn>See also Rashbam cited above. Rashbam, R"Y Bekhor Shor, and Ramban all explain that the different ordering in Parashat Vayakhel is pragmatic, as one cannot construct the ark until there is a house to place it in. Thus, in Vayakhel, the physical structure is built first and only afterwards are the vessels made.</fn> ר"י בכור שור מדמה את המשכן לארמונו של הקב"ה, כשקודש הקודשים הוא היכלו הפרטי והארון ועליו הקרובים הם כס מלכותו.<fn>R"Y Bekhor Shor proceeds to develop this analogy further, noting that the sacrificial altar, as the equivalent of the royal kitchen and slaughterhouse, was therefore at a distance from the inner chamber. Cf. Midrash Aggadah (Buber) below.</fn></point> | <point><b>מוקד ומשמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – ר"י בכור שור ורמב"ן<fn>See also Ramban in his Hasagot to Sefer HaMitzvot, Mitzvat Aseh 33, where he counts the mitzvah to build the Ark as its own distinct commandment.</fn> סוברים ש'ארון העדות' שהחזיקו את 'לֻחֹת הָעֵדֻת' הוא תכלית המשכן כולו, ומכאן שמו 'מִשְׁכַּן הָעֵדֻת',<fn>This position is also explicit in <multilink><a href="RashbamShemot25-10" data-aht="source">רשב״ם</a><a href="RashbamShemot25-10" data-aht="source">שמות כ״ה:י׳</a><a href="RashbamShemot26-1" data-aht="source">שמות כ״ו:א׳</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>, and see also Ibn Ezra.</fn> שכן ה' נגלה למשה דרך הכרובים שהיו מונחים על הארון. הם טוענים כי מסיבה זו הציווי הראשון היה אודות בניית הארון.<fn>See also Rashbam cited above. Rashbam, R"Y Bekhor Shor, and Ramban all explain that the different ordering in Parashat Vayakhel is pragmatic, as one cannot construct the ark until there is a house to place it in. Thus, in Vayakhel, the physical structure is built first and only afterwards are the vessels made.</fn> ר"י בכור שור מדמה את המשכן לארמונו של הקב"ה, כשקודש הקודשים הוא היכלו הפרטי והארון ועליו הקרובים הם כס מלכותו.<fn>R"Y Bekhor Shor proceeds to develop this analogy further, noting that the sacrificial altar, as the equivalent of the royal kitchen and slaughterhouse, was therefore at a distance from the inner chamber. Cf. Midrash Aggadah (Buber) below.</fn></point> | ||
− | <point><b>מזבחות כפרה</b> – רמב"ן מסביר שהקורבנות נועדו לכפר על חטאי העם, וכך לדאוג שנוכחותו יתברך לא תנטוש את המקדש.<fn>See Ramban's formulation in his Introduction to Vayikra "שיהו הקרבנות כפרה להן ולא יגרמו העונות לסלק השכינה". [Ramban may be focusing here on the role of sin offerings in particular, as burnt offerings and peace offerings existed even before the Mishkan was built.] Cf. Ramban in his Derashat Torat Hashem Temimah where he suggests that the Divine glory initially descended upon the Mishkan (and the Beit HaMikdash) only as a result of the offering of the sacrifices.</fn> לשיטתו, המזבחות היו משניות לארון, והוא היה המוקד העיקרי של המשכן.<fn> | + | <point><b>מזבחות כפרה</b> – רמב"ן מסביר שהקורבנות נועדו לכפר על חטאי העם, וכך לדאוג שנוכחותו יתברך לא תנטוש את המקדש.<fn>See Ramban's formulation in his Introduction to Vayikra "שיהו הקרבנות כפרה להן ולא יגרמו העונות לסלק השכינה". [Ramban may be focusing here on the role of sin offerings in particular, as burnt offerings and peace offerings existed even before the Mishkan was built.] Cf. Ramban in his Derashat Torat Hashem Temimah where he suggests that the Divine glory initially descended upon the Mishkan (and the Beit HaMikdash) only as a result of the offering of the sacrifices.</fn> לשיטתו, המזבחות היו משניות לארון, והוא היה המוקד העיקרי של המשכן.<fn>ראו ר"י בכור שור הטוען שהבאת קורבנות מאפשרת לאדם לכפר ולהתחיל דף חדש, וכך נמנעת התפלשות בחטאיו ובייאוש.  [ראו גם פירוש שד"ל להלן המאמץ גישה דומה אך מגביל את זה לשגגות.] עבור הבכור שור לקורבנות ערך מהותי בפני עצמם והם אינם תכלית בניית המשכן (וכן היו קיימים לפניו).</fn></point> |
<point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – על פי שיטה זו, ייתכן שבהתחלה הזכיר הקב"ה רק את לוחות הברית מכיוון שמהם נולד הצורך במשכן.<fn>Alternatively, according to R"Y Bekhor Shor, Hashem waited to mention the Tabernacle until it was needed for the Tablets.</fn></point> | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – על פי שיטה זו, ייתכן שבהתחלה הזכיר הקב"ה רק את לוחות הברית מכיוון שמהם נולד הצורך במשכן.<fn>Alternatively, according to R"Y Bekhor Shor, Hashem waited to mention the Tabernacle until it was needed for the Tablets.</fn></point> | ||
<point><b>תכלית בית המקדש</b> – רמב"ן משווה בין המשכן לבין המקדש,<fn>See also the parallels noted by Rashbam Shemot 40:35.</fn> וסובר ששניהם נועדו לשמש כ'בית' לשכינה.<fn>See also Ramban Bemidbar 16:21 where he contends that the Children of Israel were punished for the delay in building a permanent home for Hashem's presence.</fn></point> | <point><b>תכלית בית המקדש</b> – רמב"ן משווה בין המשכן לבין המקדש,<fn>See also the parallels noted by Rashbam Shemot 40:35.</fn> וסובר ששניהם נועדו לשמש כ'בית' לשכינה.<fn>See also Ramban Bemidbar 16:21 where he contends that the Children of Israel were punished for the delay in building a permanent home for Hashem's presence.</fn></point> | ||
Line 66: | Line 66: | ||
</opinion> | </opinion> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category>המשכן כתרופה | + | <category>המשכן כתרופה ופתרון |
<p>בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.</p> | <p>בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.</p> | ||
<opinion>כלי כפרה | <opinion>כלי כפרה | ||
Line 150: | Line 150: | ||
<li><b>בית מקביל</b> – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית ואת המשכן תופס כמעונו בתחתונים.</li> | <li><b>בית מקביל</b> – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית ואת המשכן תופס כמעונו בתחתונים.</li> | ||
<li><b>תגובה לחטא העגל</b> – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא<fn>גם מדרש האגדה מביא שיטה זו.</fn> או כעדות למחילתו של ה'.<fn>לפירוט ראו את המובא לעיל.</fn></li> | <li><b>תגובה לחטא העגל</b> – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא<fn>גם מדרש האגדה מביא שיטה זו.</fn> או כעדות למחילתו של ה'.<fn>לפירוט ראו את המובא לעיל.</fn></li> | ||
− | <li><b> | + | <li><b>יתרונות נוספים </b>– ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של המבנה, ביניהם העובדה שזה משמש מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שלא ייחרב), וכאתר להתנבאות, לאותות ולניסים מאת ה'.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | <point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | ||
− | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.<fn>המדרש אומר זאת מפורשות רק בנוגע לשימוש במחצית השקל, אך סביר להניח שניתן להרחיב זאת לעמדה הרחבה.</fn></li> | + | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.<fn><i></i>המדרש אומר זאת מפורשות רק בנוגע לשימוש במחצית השקל, אך סביר להניח שניתן להרחיב זאת לעמדה הרחבה.</fn></li> |
<li><b>בלבול כרונולוגי</b> – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.</li> | <li><b>בלבול כרונולוגי</b> – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> |
Version as of 06:09, 7 July 2019
מטרת המשכן
גישות פרשניות
סקירה
קיימת מחלוקת בין הפרשנים בתפיסת המשכן: האם הוא כלי אידיאלי לעבודת ה', כניעה לצורך המציאותי או משהו ביניהם?
בין אלו הסוברים שהמשכן חיובי בטבעו, נמנים ר' יוסף בכור שור ורמב"ן המתמקדים בתפקידו כמקום לשימור הלוחות והשכינה הא-לוהית. הביאור שם דגש על החשיבות של הקדשת ראשית בנייתם של ישראל לה', ושד"ל מדגיש את היתרונות הקהילתיים ביצירת מרכז לאומי.
אולם מדרשים ופרשנים אחרים רואים את המשכן כתיקון הכרחי ליצר של עם ישראל לעבוד עבודה זרה. כך מבין התנחומא ומסביר שהמשכן נועד לכפר על חטא העגל וכן לשמש כהוכחה על מחילתו של הקב"ה. לעומתו מסביר הרמב"ם שהמשכן נועד לנתב את היצר הרע לעבודת ה'.
כמה פרשנים מניחים שלמשכן היו מטרות רבות או שהוא התפתח כתוצאה מחטאם של העם. אברבנאל מציע שבמקור המשכן היה אמור להיות מקום להתגלמות השכינה, אך לאחר חטא העגל הוא שונה להיות מרכז להקרבת קורבנות. לחילופין, סובר ספורנו שקורבנות היו חלק מהתוכנית הא-לוהית מלכתחילה, אך לאחר חטאם העגל נולד הצורך במוקד לנוכחות הא-לוהית ולפולחנה.
המשכן כאידיאל
בניית המשכן סיפקה מגוון הזדמנויות לבני ישראל והיטיבה איתם.
הרחבה של הר סיני
המשכן מיסד את המשך ההתגלות הא-לוהית שהחלה בהר סיני ואיכסן את לוחות הברית שניתנו במעמד.1
- ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר שלו, המשכן נועד להחזיק את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של הר סיני,6 ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.7 לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.
- לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול לנכוח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה ממשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.8
לתת כבוד לה'
המשכן סיפק הזדמנות לבני ישראל להכיר תודה לקב"ה, והם יכלו להקדיש את פרי ידיהם והשקעתם הקולקטיבית לה' על ידי בניית המשכן.
מוקד לאומי
המשכן יצר אחדות והבטיח גיבוש של העם בכך שהיווה מוקד מרכזי לעבודת ה'.
המשכן כתרופה ופתרון
בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.
כלי כפרה
המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.38
- בלבול כרונולוגי – הסיפרא מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו נאמרת מפורשות בתנחומא.
- סדר כרונולוגי – למרות שהלקח טוב ורבינו בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".
סימן לסליחה ולמחילה
גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- אומות העולם – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- בני ישראל בעצמם – רש"י מפתח את גישת התנחומא52 וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות הפחד שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.
כניעה לחולשות האדם
המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.
- ר' יהודה הלוי מדגיש את הצורך של העם בחפץ ממשי דרכו הם יוכלו להתמקד לעבודת ה'. העם היה מוקף בעובדי אלילים ובהשפעתם גם עם ישראל חיפשו ייצוג קונקרטי של הקב"ה.
- לעומתו, רמב"ם שם דגש על הצורך של העם בהקרבה לה'. בעקבות השפעת העמים מסביב, שנהגו להקריב ולהקטיר לאלוהיהם כחלק מהפולחן הדתי, עם ישראל ביקש לעבוד את ה' באותו האופן. רמב"ם מדגיש שהסכמתו של הקב"ה לעבודה בדרך זו היא במטרה להרחיק אותם מעבודה זרה.58
- עבור הרמב"ם נראה שהמשכן ועבודת הקורבנות הם תיקון עבור הנטייה הכללית של העם לעבודת אלילים, ללא קשר לחטא העגל ספיציפית. מכאן ניתן להסיק שהוא מבין את הסדר כפי שמתואר במקרא, ושהציווי באמת ניתן לפני החטא.61
- על פי ר' יהודה הלוי ה' תיכנן, ללא קשר לחטא, לתת לעם את לוחות הברית ואת הארון כחפצים ממשיים דרכם יוכלו למקד את פולחנם הדתי. מכאן ניתן להסיק שהמשכן צווה יחד עם הנחיות אלו ולשם אותה מטרה. המשכן נועד לשמור על חפצים אלו וכך לסמל את שכינת ה' בקרב העם.
לחילופין, ייתכן שבמקור הארון היה אמור להיות מספיק כדי לשמור על הלוחות, ללא המשכן בכלל. עם זאת, חטא העגל אישר כי העם לא רק צריך סמל פיזיי של נוכחות ה', אלא גם שיש סכנה בסמלים כאלה מכיוון שאנשים עשויים לסגוד לסמלים במקום לה'. כך לאחר החטא, ה' מחדש ציווי לבניית משכן, בהבנה שצריך לשמר את הארון בצורה של יטעו ויעבדו אותו כאליל.62
- על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).
- רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.63 אילו לא היתה קיימת אלטרנטיבה לפולחן דתי לפני כניסתם לארץ, ייתכן שהעם יושפעו לרעה וינטשו לחלוטין את הפולחן המונותאיסטי.
מטרות רבות ומתפתחות
למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.
מטרות רבות
למשכן היו תכליות רבות, בשימושו ככלי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.64
- ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' צורך בבית גשמי וכן לאפשרות שמוקף במבנה פיזי, וסובר שהקב"ה אינו שוכן במשכן.70 מכאן נסיק שהוא מבין את הפסוק כשכינה כללית של הקב"ה בקרב עמו.
- תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי המתאר את שכינת הקב"ה במשכן. מתוך חיבתו לעם ישראל, ה' עזב את מעונו בשמים ועבר לביתו עלי אדמות.
- ארמון מלוכה – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,71 על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן וקטורת.72
- בית מקביל – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית ואת המשכן תופס כמעונו בתחתונים.
- תגובה לחטא העגל – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא73 או כעדות למחילתו של ה'.74
- יתרונות נוספים – ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של המבנה, ביניהם העובדה שזה משמש מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שלא ייחרב), וכאתר להתנבאות, לאותות ולניסים מאת ה'.
- סדר כרונולוגי – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.75
- בלבול כרונולוגי – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.
משכן לעומת קורבנות
במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, כלי דרכו העם ירגישו בשכינה השורה בקרבם. לאחר חטא העגל, הקב"ה הוסיף את מרכיב הקורבנות כדי למסד את תהליך הכפרה.
הצבת גבולות שמימיים
לכתחילה, כל אחד יכל לגשת לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.