Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/2/he"
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
||
Line 24: | Line 24: | ||
<point><b>הצורך בבית ממשי</b><ul> | <point><b>הצורך בבית ממשי</b><ul> | ||
<li>ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר שלו, המשכן נועד להחזיק את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של הר סיני,<fn>ראו רמב"ן דברים ד':ט' לגבי החשיבות של שימור הזיכרון של החוויה בהר סיני. ראו בהשוואה רמב"ן שמות י"ג:ט"ז שם הוא מפתח עמדה דומה לגבי המצוות שמטרתן לשמר את החווייה של יציאת מצרים.</fn> ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.<fn>ראו את ניסוחו של הרמב"ן: "וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר". לדעת הרמב"ן המשכן החליף את הר סיני כמקור ההתגלות, ולכן המצוות ניתנו מהמשכן.</fn> לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.</li> | <li>ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר שלו, המשכן נועד להחזיק את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של הר סיני,<fn>ראו רמב"ן דברים ד':ט' לגבי החשיבות של שימור הזיכרון של החוויה בהר סיני. ראו בהשוואה רמב"ן שמות י"ג:ט"ז שם הוא מפתח עמדה דומה לגבי המצוות שמטרתן לשמר את החווייה של יציאת מצרים.</fn> ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.<fn>ראו את ניסוחו של הרמב"ן: "וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר". לדעת הרמב"ן המשכן החליף את הר סיני כמקור ההתגלות, ולכן המצוות ניתנו מהמשכן.</fn> לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.</li> | ||
− | <li>לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול לנכוח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה ממשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.<fn> | + | <li>לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול לנכוח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה ממשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.<fn>חשוב לציין את הניגוד בין גישתו המיסטית של רמב"ן לבין זו הריאלית של קאסוטו. ראו גם ר"י בכור שור המציע שהציווי לבניית המשכן נועד לספק לעם עוד הזדמנויות לקיים מצוות. גישה זו נמצאת גם ב<multilink><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">דרבי ישמעאל בא מסכתא דפסחא טז</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>.</fn></li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>למה עכשיו?</b> לרבי יוסף בכור שור ורמב"ן, הגיוני שהציווי לבניית המשכן מגיע רק בנקודה זו, מכיוון שזה המשך של ההתגלות בהר סיני<fn>ייתכן שלדעתם, נוכחות ה' המשיכה לשרות בהר סיני עד שנבנה המשכן – ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י״ט:י״ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</fn> וצריך לאחסן את הלוחות שמשה מוריד מההר. באופן דומה, לדעת קאסוטו, בניית המשכן תוזמנה להסתיים לפני עזיבת העם את הר סיני.<fn>על פי קאסוטו, כשהעם חנה בהר סיני, ההר סימל את ההתגלות הקודמת של ה' (גם אם שכינתו כבר לא היתה שם); המשכן נצרך רק לאחר שהם עזבו את הר סיני.</fn></point> | <point><b>למה עכשיו?</b> לרבי יוסף בכור שור ורמב"ן, הגיוני שהציווי לבניית המשכן מגיע רק בנקודה זו, מכיוון שזה המשך של ההתגלות בהר סיני<fn>ייתכן שלדעתם, נוכחות ה' המשיכה לשרות בהר סיני עד שנבנה המשכן – ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotLong19-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י״ט:י״ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</fn> וצריך לאחסן את הלוחות שמשה מוריד מההר. באופן דומה, לדעת קאסוטו, בניית המשכן תוזמנה להסתיים לפני עזיבת העם את הר סיני.<fn>על פי קאסוטו, כשהעם חנה בהר סיני, ההר סימל את ההתגלות הקודמת של ה' (גם אם שכינתו כבר לא היתה שם); המשכן נצרך רק לאחר שהם עזבו את הר סיני.</fn></point> | ||
− | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – לפי רמב"ן וקאסוטו, הציווי לבניית המשכן מופיע בחומש בסדר הכרונולוגי בו ניתן, לפני חטא העגל ואחרי קבלת התורה בהר סיני.<fn>רמב"ן | + | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – לפי רמב"ן וקאסוטו, הציווי לבניית המשכן מופיע בחומש בסדר הכרונולוגי בו ניתן, לפני חטא העגל ואחרי קבלת התורה בהר סיני.<fn>רמב"ן כאן עיקבי בנטייתו להבין שהתנ"ך מסודר באופן כרונולוגי, אלא אם מפורש אחרת בטקסט. ראו  <a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About Ramban</a> להרחבה.</fn> לעומתם ר"י בכור שור סובר שההוראות ניתנו רק לאחר חטא העגל.<fn>ר"י בכור שור עשוי להסביר שהקב"ה ידע שהלוחות הראשונים יישברו, ולכן חיכה למסור את הפקודות לבניית המשכן עד שמשה עלה כדי לקבל את הלוחות השניים.</fn></point> |
<point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – על פי גישה זו, הציווי לבניית המשכן אינו קשור לחטא.</point> | <point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – על פי גישה זו, הציווי לבניית המשכן אינו קשור לחטא.</point> | ||
<point><b>מקבילות מהמזרח הקרוב הקדום</b> – במזרח הקדום, עותקים של הסכמים בין עמים אוחסנו במקדשי האלילים של שתי הקבוצות,<fn>ראו קאסוטו שמות כ"ה:ט"ז המזכיר את המנהג בהקשר של הסכם בין רעמסס המצרי לבין מלך חיטי. ראו גם N. Sarna, Exploring Exodus (New York, 1996): 137-138, המצביע על הסכם חיטי בו כותב המלך:  "A duplicate of this treaty has been deposited before the sun-goddess of Arnina... In the Mitanni land [a duplicate] has been deposited before Tessub, the lord of the kurrinu [sanctuary or shrine] of Kahat" ['העתק של ההסכם הופקד אצל אלת השמש ארנינה... בארץ המיתני הופקד עותק לפני טאסוב, אדון המקדש של קהת']</fn> הן לשם שמירתם והן כדי ליצור יראה מהפרת ההסכם. באופן דומה, הלוחות היו עדות לברית (או לאמנה) שנכרתה בין עם ישראל לבין הקב"ה, כך שהגיוני שהלוחות נשמרו ב"מקדש" המשותף - במשכן.<fn>מנהג זה יכול להסביר את דעת חכמים במכילתא יתרו בחודש 8, שעל כל אחת משתי הלוחות היו כתובים כל עשרת הדיברות. אם לרוב נכתבו שני עותקים של כל הסכם, הגיוני שגם לוחות הברית היו שני העתקים של אותו חוזה - עותק אחד לה' ועותק אחד לעם ישראל, מאוחסנים בארון בתוך משכנו של הקב"ה. <br/>קאסוטו גם מציע שהארון היה יותר מיחידת אחסון. במזרח הקדום, חוזים הונחו "לרגלי" האל, וייתכן שעם ישראל הקבילו את הארון ל"דום רגליו" של ה'. את ההקבלה הזו אנו פוגשים במילותיו של דוד המלך בדברי הימים א' כ"ח:ב': "אֲנִי עִם לְבָבִי לִבְנוֹת בֵּית מְנוּחָה לַאֲרוֹן בְּרִית ה' וְלַהֲדֹם רַגְלֵי אֱלֹהֵינוּ", וכן השניים נקשרים בתהילים קל"ב:ז'-ח' : "נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו. קוּמָה ה' לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ".</fn></point> | <point><b>מקבילות מהמזרח הקרוב הקדום</b> – במזרח הקדום, עותקים של הסכמים בין עמים אוחסנו במקדשי האלילים של שתי הקבוצות,<fn>ראו קאסוטו שמות כ"ה:ט"ז המזכיר את המנהג בהקשר של הסכם בין רעמסס המצרי לבין מלך חיטי. ראו גם N. Sarna, Exploring Exodus (New York, 1996): 137-138, המצביע על הסכם חיטי בו כותב המלך:  "A duplicate of this treaty has been deposited before the sun-goddess of Arnina... In the Mitanni land [a duplicate] has been deposited before Tessub, the lord of the kurrinu [sanctuary or shrine] of Kahat" ['העתק של ההסכם הופקד אצל אלת השמש ארנינה... בארץ המיתני הופקד עותק לפני טאסוב, אדון המקדש של קהת']</fn> הן לשם שמירתם והן כדי ליצור יראה מהפרת ההסכם. באופן דומה, הלוחות היו עדות לברית (או לאמנה) שנכרתה בין עם ישראל לבין הקב"ה, כך שהגיוני שהלוחות נשמרו ב"מקדש" המשותף - במשכן.<fn>מנהג זה יכול להסביר את דעת חכמים במכילתא יתרו בחודש 8, שעל כל אחת משתי הלוחות היו כתובים כל עשרת הדיברות. אם לרוב נכתבו שני עותקים של כל הסכם, הגיוני שגם לוחות הברית היו שני העתקים של אותו חוזה - עותק אחד לה' ועותק אחד לעם ישראל, מאוחסנים בארון בתוך משכנו של הקב"ה. <br/>קאסוטו גם מציע שהארון היה יותר מיחידת אחסון. במזרח הקדום, חוזים הונחו "לרגלי" האל, וייתכן שעם ישראל הקבילו את הארון ל"דום רגליו" של ה'. את ההקבלה הזו אנו פוגשים במילותיו של דוד המלך בדברי הימים א' כ"ח:ב': "אֲנִי עִם לְבָבִי לִבְנוֹת בֵּית מְנוּחָה לַאֲרוֹן בְּרִית ה' וְלַהֲדֹם רַגְלֵי אֱלֹהֵינוּ", וכן השניים נקשרים בתהילים קל"ב:ז'-ח' : "נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו. קוּמָה ה' לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ".</fn></point> | ||
Line 59: | Line 59: | ||
<point><b>רצף כרונולוגי</b> – על פי שד"ל, הציווי לבנות את המשכן מופיע על פי הסדר הכרונולוגי בו התרחש.</point> | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – על פי שד"ל, הציווי לבנות את המשכן מופיע על פי הסדר הכרונולוגי בו התרחש.</point> | ||
<point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – שד"ל מדגיש שחטא העגל לא זירז את מתן הציווי ואפילו עיכב את ביצועו, שכן השכינה אינה שורה בקרב עם חוטא.</point> | <point><b>הקשר בין המשכן לבין חטא העגל</b> – שד"ל מדגיש שחטא העגל לא זירז את מתן הציווי ואפילו עיכב את ביצועו, שכן השכינה אינה שורה בקרב עם חוטא.</point> | ||
− | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – שד"ל מפתח תיאוריה דומה בנוגע לשבת ולשלשת הרגלים,<fn> | + | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – שד"ל מפתח תיאוריה דומה בנוגע לשבת ולשלשת הרגלים,<fn>ראו שד"ל בפירושו על <multilink><a href="ShadalShemot20-11" data-aht="source">שמות כ':י"א</a><a href="ShadalShemot20-11" data-aht="source">שמות כ׳:י״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>, וב<multilink><a href="ShadalYesodeiHaTorah54" data-aht="source">יסודי התורה נ״ד (עמ׳ 62)</a><a href="ShadalYesodeiHaTorah54" data-aht="source">יסודי התורה נ״ד (עמ׳ 62)</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>,ובמחקרי היהדות א' (עמ' 44) and in [= Mechkarei HaYahadut I (pp.44-45)].</fn> ומציע שגם הם נועדו לאיחוד העם.<fn>ראו בהשוואה פילון על On the Special Laws I:70, יוסף בן מתתיהו בקדמוניות היהודים 4:8:7 (203-204), ואת הרמב"ם במורה נבוכים 3:32,43</fn></point> |
− | <point><b>מוקד עיקרי</b> – שד"ל סובר שעבודת הקורבנות על המזבח היא מוקד המשכן, מכיוון שרק דרך ההקדשה לה' העם יכול להפנים את הוד מלכותו.<fn> | + | <point><b>מוקד עיקרי</b> – שד"ל סובר שעבודת הקורבנות על המזבח היא מוקד המשכן, מכיוון שרק דרך ההקדשה לה' העם יכול להפנים את הוד מלכותו.<fn>ראו לעומת זאת <multilink><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שד״ל</a><a href="ShadalShemot38-21" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> על "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" שם הוא מסביר שהמשכן נקרא כך על שם "לֻחֹת הָעֵדֻת" ו"אֲרוֹן הָעֵדֻת" שהם המקור לקדושתו.</fn> גם כאן, שד"ל מדגיש שהעניין הוא לחלוטין לטובת העם.<fn>ראו את פירוש שד"ל אודות ירמיהו ז':כ"ב</fn></point> |
− | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – שד"ל מבין את הפסוק כתיאור שכינת הקב"ה בקרב העם,<fn> | + | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – שד"ל מבין את הפסוק כתיאור שכינת הקב"ה בקרב העם,<fn>כמו רמב"ם ואברבנאל להלן, הוא מבין את זה במובן המטאפורי בלבד.</fn> כשלא מדובר בתכלית המשכן אלא רק בדרך להגיע לאחדות העם.</point> |
<point><b>מזבחות כפרה</b> – על פי שד"ל,<fn>ראו שד"ל ויקרא ט"ז:ט"ז.</fn> תהליך הכפרה השנתי נועד למנוע את המחשבה המוטעת של העם, העלולים לסבור שהמקדש נפגע ו'מזוהם' על ידי חטאיהם וטומאותיהם.<fn>ראו גם <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels – For Census or Tabernacle</a> לפירושו של שד"ל על הכפרה שנעשית על ידי מתן מחצית השקל. לגבי קורבנות יחיד לשם כפרה, ראו שד"ל ויקרא א':ב' וראו בהשוואה ר"י בכור שור המובא לעיל.</fn></point> | <point><b>מזבחות כפרה</b> – על פי שד"ל,<fn>ראו שד"ל ויקרא ט"ז:ט"ז.</fn> תהליך הכפרה השנתי נועד למנוע את המחשבה המוטעת של העם, העלולים לסבור שהמקדש נפגע ו'מזוהם' על ידי חטאיהם וטומאותיהם.<fn>ראו גם <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels – For Census or Tabernacle</a> לפירושו של שד"ל על הכפרה שנעשית על ידי מתן מחצית השקל. לגבי קורבנות יחיד לשם כפרה, ראו שד"ל ויקרא א':ב' וראו בהשוואה ר"י בכור שור המובא לעיל.</fn></point> | ||
<point><b>תכלית בית המקדש</b> – באופן דומה, המקדש שימש כמרכז לאומי.<fn>ראו את חששותיו של ירבעם ואת תוכנית העבודה שלו במלכים א' י"ב:כ"ו-ל"ג</fn></point> | <point><b>תכלית בית המקדש</b> – באופן דומה, המקדש שימש כמרכז לאומי.<fn>ראו את חששותיו של ירבעם ואת תוכנית העבודה שלו במלכים א' י"ב:כ"ו-ל"ג</fn></point> | ||
Line 71: | Line 71: | ||
<p>המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.<fn>אפשר להרחיב תיאוריה זו ולהציע שהמשכן לא הוגבל לכפרה על חטא העגל בלבד, אלא נבנה במטרה לאפשר את הכפרה על כל סוגי העוונות העתידיים דרך הקרבת קורבנות. אך מכיוון שמזבח בלבד היה יכול לענות על הצורך הזה, לא ברור למה נדרש לבנות את כל המשכן. ראו בהשוואה את תנחומא ומדרש אגדה המובאים להלן המציעים שכפרה על חטאים עתידיים היא תכלית בניית המזבח.</fn></p> | <p>המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.<fn>אפשר להרחיב תיאוריה זו ולהציע שהמשכן לא הוגבל לכפרה על חטא העגל בלבד, אלא נבנה במטרה לאפשר את הכפרה על כל סוגי העוונות העתידיים דרך הקרבת קורבנות. אך מכיוון שמזבח בלבד היה יכול לענות על הצורך הזה, לא ברור למה נדרש לבנות את כל המשכן. ראו בהשוואה את תנחומא ומדרש אגדה המובאים להלן המציעים שכפרה על חטאים עתידיים היא תכלית בניית המזבח.</fn></p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="SifreDevarim1" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim1" data-aht="source">א׳</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות ספרי דברים</a></multilink>,<fn> | + | <multilink><a href="SifreDevarim1" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim1" data-aht="source">א׳</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות ספרי דברים</a></multilink>,<fn>מוטיב זה נמצא גם ב<multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>. אך בניגוד למובא להלן, הקטע כאן בתנחומא מחבר את זה עם הרעיון שהמשכן העיד על מחילתו של הקב"ה, ואילו המקורות הבאים מציינים מספר מטרות נוספות לבניית המשכן וכליו.</fn> <multilink><a href="LekachTovVayakhel" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovVayakhel" data-aht="source">ריש פרשת ויקהל</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RBachyaShemot25-6" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaShemot25-6" data-aht="source">רבינו בחיי שמות כ״ה:ו׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – פסוק זה מתאר את המטרה האולטימטיבית של תהליך הכפרה, שתכליתה להחזיר את השכינה לעם לאחר החטא.</point> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – פסוק זה מתאר את המטרה האולטימטיבית של תהליך הכפרה, שתכליתה להחזיר את השכינה לעם לאחר החטא.</point> | ||
− | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שה' לא צריך בית, העם היה צריך לקיים את מעשה הנתינה כדי לאשש מחדש את מחוייבותם לו. בנוסף, תרומת הזהב לבניה של המשכן עומדת בניגוד לחטא בנתינת הזהב להכנת העגל ומהווה כעין פיצוי.<fn> | + | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שה' לא צריך בית, העם היה צריך לקיים את מעשה הנתינה כדי לאשש מחדש את מחוייבותם לו. בנוסף, תרומת הזהב לבניה של המשכן עומדת בניגוד לחטא שעשו בנתינת הזהב להכנת העגל ומהווה כעין פיצוי.<fn>גישה זו תופסת את תהליך הבנייה כחשוב יותר מהמוצר המוגמר. העם עושה "מידה כנגד מידה" לשם כפרה. הזהב שבמשכן נועד לכפר על השימוש בזהב לבניית העגל, ונתינת התרומות למשכן בא לתקן את הנתינה למען עבודה זרה. ראו לקח טוב להקבלות נוספות בין השניים.</fn></point> |
<point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | <point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | ||
<li><b>בלבול כרונולוגי </b>– הסיפרא מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו נאמרת מפורשות ב<multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.</li> | <li><b>בלבול כרונולוגי </b>– הסיפרא מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו נאמרת מפורשות ב<multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.</li> | ||
Line 80: | Line 80: | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>למה עכשיו?</b><ul> | <point><b>למה עכשיו?</b><ul> | ||
− | <li>לפי הסיפרא,<fn> | + | <li>לפי הסיפרא,<fn>וכך גם במדרש <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>.</fn> הציווי ניתן כתגובה ישירה לחטאם של העם.<fn>מכאן יוצא שאילו העם לא היה חוטא, לא היה בכלל צורך במשכן.</fn></li> |
<li>ללקח טוב ולרבינו בחיי, ברגע שה' נתן את הקובץ הראשון של המצוות, הוא גם  הנחיל דרך כפרה במקרה של עברה על אחת מהן.</li> | <li>ללקח טוב ולרבינו בחיי, ברגע שה' נתן את הקובץ הראשון של המצוות, הוא גם  הנחיל דרך כפרה במקרה של עברה על אחת מהן.</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
Line 86: | Line 86: | ||
<point><b>מוקד עיקרי</b> – ר' יוסי בן חנינה בסיפרא תופס את פרוכת הזהב של הארון, שהוא מקור הכפרה, כמוקד תכלית המשכן.<fn>מקורות נוספים מתייחסים לזהב בו השתמשו במשכן באופן כללי.</fn></point> | <point><b>מוקד עיקרי</b> – ר' יוסי בן חנינה בסיפרא תופס את פרוכת הזהב של הארון, שהוא מקור הכפרה, כמוקד תכלית המשכן.<fn>מקורות נוספים מתייחסים לזהב בו השתמשו במשכן באופן כללי.</fn></point> | ||
<point><b>משמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – <multilink><a href="38-21" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovShemot38-21" data-aht="source">לקח טוב שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink> מסביר שברגע שהמשכן נבנה והושגה הכפרה, השכינה השורה העידה על מערכת היחסים המיוחדת בין הקב"ה ובין ישראל.<fn>ראו לעומת זאת מדרש  <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> להלן. בניגוד לתנחומא התופס עדות זו כתכלית ציווי בניית המשכן, הלקח טוב מבין שהמשכן נבנה במטרה לכפר על חטאי ישראל, והשכינה השורה היא 'תוצר נלווה' ועדות להצלחת התיקון.</fn></point> | <point><b>משמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"</b> – <multilink><a href="38-21" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovShemot38-21" data-aht="source">לקח טוב שמות ל״ח:כ״א</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink> מסביר שברגע שהמשכן נבנה והושגה הכפרה, השכינה השורה העידה על מערכת היחסים המיוחדת בין הקב"ה ובין ישראל.<fn>ראו לעומת זאת מדרש  <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> להלן. בניגוד לתנחומא התופס עדות זו כתכלית ציווי בניית המשכן, הלקח טוב מבין שהמשכן נבנה במטרה לכפר על חטאי ישראל, והשכינה השורה היא 'תוצר נלווה' ועדות להצלחת התיקון.</fn></point> | ||
− | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לפי פירוש הסיפרא, מובן לחלוטין למה הקב"ה לא מזכיר את בניית המשכן לפני חטא העגל,<fn> | + | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לפי פירוש הסיפרא, מובן לחלוטין למה הקב"ה לא מזכיר את בניית המשכן לפני חטא העגל,<fn>למעשה, נראה שההוראות שניתנו לבניית המזבח בספר <a href="Shemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳-כ״ב</a> סותרים את תיאור המזבח של המשכן. להרחבה ראו <a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">Altars of Earth, Stone, and Wood</a>. הפסוקים ב<a href="Shemot23-19" data-aht="source">שמות כ״ג:י״ט-ל״ג</a> מזכירים את הבאת הביכורים בארץ ישראל לבית ה', אך אין איזכור לכך שצריך לבנות מקדש ארעי בעודם במדבר.</fn> היות והוא לא היה נחוץ עד אז.<fn>לשיטתם, הציווי ניתן רק בפעם השלישית, והאחרונה, שמשה עולה להר סיני. לקח טוב ורבינו בחיי הסוברים שהציווי ניתן כבר בעליה הראשונה, יכולים להסביר שבגלל שהוא עוד לא היה רלוונטי הציווי לא אוזכר באותו שלב.</fn></point> |
<point><b>תכלית בית המקדש</b> – משמואל א כ"ד עולה שבניית המקדש גם היא נועדה לכפר על חטא שגרם למגיפה בקרב העם.<fn>ראו גם את הניסוח בהגדה "ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו". בניגוד לרמב"ן המובא לעיל, הסובר שהמגיפה באה בגלל העיכוב בבניית המקדש.</fn></point> | <point><b>תכלית בית המקדש</b> – משמואל א כ"ד עולה שבניית המקדש גם היא נועדה לכפר על חטא שגרם למגיפה בקרב העם.<fn>ראו גם את הניסוח בהגדה "ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו". בניגוד לרמב"ן המובא לעיל, הסובר שהמגיפה באה בגלל העיכוב בבניית המקדש.</fn></point> | ||
− | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – ייתכן שהטענה כאן שבני ישראל כיפרו על חטא העגל ושה' סלח נולדה בתגובה לטענה הנוצרית לפיה חטא העגל הפר את ההסכם בין העם לבין ה'.<fn> | + | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – ייתכן שהטענה כאן שבני ישראל כיפרו על חטא העגל ושה' סלח נולדה בתגובה לטענה הנוצרית לפיה חטא העגל הפר את ההסכם בין העם לבין ה'.<fn>ראו את הלקח טוב הממשיך בדרכו של ויקרא רבא כ"ז:ח' בניסיון לצמצם את חומרת החטא על ידי הצעתם שה"ערב רב" הם האשמים העיקרים ביצירת העגל ולא בני ישראל.</fn> ראו את הגישה הבאה להרחבה נוספת.</point> |
<point><b>מהות עגל הזהב</b> – ניתן להסיק שעל פי גישה זו עגל הזהב נבנה כעבודת אלילים, ולא רק כרצון העם בתחליף למשה.<fn>ראו  Sin of the Golden Calf להחרבה.</fn></point> | <point><b>מהות עגל הזהב</b> – ניתן להסיק שעל פי גישה זו עגל הזהב נבנה כעבודת אלילים, ולא רק כרצון העם בתחליף למשה.<fn>ראו  Sin of the Golden Calf להחרבה.</fn></point> | ||
</opinion> | </opinion> | ||
Line 94: | Line 94: | ||
<p>גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת")  שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</p> | <p>גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת")  שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn> | + | <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn>תנחומא תרומה ח' משלב רעיון זה עם הסברא שהמשכן הינו כלי כפרה. ראו להלן שמקורות אחרים מהתנחומא מציגים מבחר שלם של סיבות לבניית המשכן וליציקת כליו.</fn> <multilink><a href="RashiShemot31-18" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiShemot31-18" data-aht="source">שמות ל״א:י״ח</a><a href="RashiShemot38-21" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״א</a><a href="RashiVayikra9-23" data-aht="source">ויקרא ט׳:כ״ג</a><a href="SeferHaPardesRashi" data-aht="source">ספר הפרדס לרש״י סדר חנוכה (עמ׳ 243-2)</a><a href="SiddurRashi320" data-aht="source">סידור רש״י סימן ש״כ</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink><fn>תוכן עמדתו של רש"י בספר הפרדס ובסידור רש"י מובאים גם בשמו בשיבולי הלקט 189. <multilink><a href="RashiShemot29-1" data-aht="source">שמות כ״ט:א׳</a><a href="RashiShemot29-1" data-aht="source">שמות כ״ט:א׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע גם את הסברא שהוא נועד לכפר על חטא העגל, אבל רק ביחס לקורבנות המובאים במעמד חנוכת המשכן, ולא ביחס למבנה כולו.</fn> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>"מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – עדות בפני מי?</b><ul> | <point><b>"מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – עדות בפני מי?</b><ul> | ||
<li><b>אומות העולם </b> – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</li> | <li><b>אומות העולם </b> – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.</li> | ||
− | <li><b>בני ישראל בעצמם </b>– רש"י מפתח את גישת התנחומא<fn> | + | <li><b>בני ישראל בעצמם </b>– רש"י מפתח את גישת התנחומא<fn>ייתכן שרש"י מושפע מהסיפרא המספר שאהרון חושש שה' לא סלח לו על חלקו בחטא העגל.</fn> וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות החשש שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – מילים אלו מצביעות על תכלית בניית המשכן, ומתארות שהשכינה חזרה לשרות בקרב העם.<fn>לעומת זאת, בגישות ""Extension of Sinai" and "Means of Atonement" המובאים לעיל, | + | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – מילים אלו מצביעות על תכלית בניית המשכן, ומתארות שהשכינה חזרה לשרות בקרב העם.<fn>לעומת זאת, בגישות ""Extension of Sinai" and "Means of Atonement" המובאים לעיל, ווידוא הישארות השכינה אינה תכלית המשכן, אלא רק כלי להוכחת הקשר המתמשך בין בני ישראל לבין הקב"ה שלא נקטע בעקבות החטא.</fn></point> |
− | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שלקב"ה אין צורך בבית גשמי, היה צורך בבית ממשי כדי להוכיח לעם ישראל ולאומות סביב, שה' סלח לעמו ושב לדור בקרבם.<fn> | + | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – למרות שלקב"ה אין צורך בבית גשמי, היה צורך בבית ממשי כדי להוכיח לעם ישראל ולאומות סביב, שה' סלח לעמו ושב לדור בקרבם.<fn>בניגוד לעמדת הסיפרי לעיל הרואה את המשכן כמתנת פיוס מהעם לה' וכדרך לבקש סליחה, גישה זו סוברת שהמשכן הינו מתנה מא-לוהים לאדם, ועל ידי כך נמסרת מחילתו.</fn></point> |
− | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – על פי תנחומא ורש"י, הציווי אינו מופיע בסדר הכרונולוגי בו התרחש.<fn><multilink><a href="RashiShemot29-1" data-aht="source"> | + | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – על פי תנחומא ורש"י, הציווי אינו מופיע בסדר הכרונולוגי בו התרחש.<fn><multilink><a href="RashiShemot29-1" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot29-1" data-aht="source">שמות כ״ט:א׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מסביר שהקרבן של אהרון בחנוכת המשכן, בו נצתווה כבר בשמות כ"ט (כחלק מהוראות בניית המשכן), נועד לכפר על חטא העגל. מדבריו ניתן להסיק שהחטא הקדים למתן ההוראות לבניית המשכן. דוגמא זו עקבית עם גישתו של רש"י לגבי סדר ההתרחשויות בתנ"ך, כאשר רש"י עומד על כך שהאירועים לא בהכרח מופיעים בסדר כרונולוגי ("אין מוקדם ומאוחר בתורה"). ראו <a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות רש"י</a> להרחבה.</fn> ראשית הציווי ניתן ביום הכיפורים, כאשר הקב"ה סלח לעם על חטא העגל.</point> |
<point><b>מניעים פולמוסיים</b> – התנחומא מדגיש שהמשכן שימש כעדות בפני כל העולם שהקב"ה סלח לעמו ולא דחה אותו בעקבות חטא העגל.  תיאורו של תנחומא: "אומות העולם שהיו אומרים לישראל שאין השכינה חוזרת אלינו לעולם שנאמר רבים אומרים לנפשי אין ישועתה לו באלהים", והשימוש בשפה החזקה של הפסוק "יסכר פי דוברי שקר" מרמזים שזה נאמר בתגובה לטענה ממשית שנשמעה. ככזו, ייתכן שהמדרש מתכתב באופן ישיר עם התפיסה הנוצרית לפיה חטא העגל פגע באופן יסודי בקשר בין ישראל לבין הקב"ה, ואלו נענשו בכך שחייבים בכל המצוות ואינם זכאים לישועה בעזרת אמונה בלבד. על פי המדרש, דווקא הציווי לבניית המשכן <fn>ייתכן שהמדרש מצביע בציניות על כך שבניית מקדשים או כנסיות הם מהמצוות היחידות עליהן מקפידים נוצרים.</fn> ניתן לאחר חטא העגל, ואילו שאר המצוות ניתנו קודם לכן במרה או בהר סיני.<fn>ראו גם  <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew?</a>.</fn></point> | <point><b>מניעים פולמוסיים</b> – התנחומא מדגיש שהמשכן שימש כעדות בפני כל העולם שהקב"ה סלח לעמו ולא דחה אותו בעקבות חטא העגל.  תיאורו של תנחומא: "אומות העולם שהיו אומרים לישראל שאין השכינה חוזרת אלינו לעולם שנאמר רבים אומרים לנפשי אין ישועתה לו באלהים", והשימוש בשפה החזקה של הפסוק "יסכר פי דוברי שקר" מרמזים שזה נאמר בתגובה לטענה ממשית שנשמעה. ככזו, ייתכן שהמדרש מתכתב באופן ישיר עם התפיסה הנוצרית לפיה חטא העגל פגע באופן יסודי בקשר בין ישראל לבין הקב"ה, ואלו נענשו בכך שחייבים בכל המצוות ואינם זכאים לישועה בעזרת אמונה בלבד. על פי המדרש, דווקא הציווי לבניית המשכן <fn>ייתכן שהמדרש מצביע בציניות על כך שבניית מקדשים או כנסיות הם מהמצוות היחידות עליהן מקפידים נוצרים.</fn> ניתן לאחר חטא העגל, ואילו שאר המצוות ניתנו קודם לכן במרה או בהר סיני.<fn>ראו גם  <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew?</a>.</fn></point> | ||
<point><b>למה עכשיו?</b> עד לחטא העגל, איש לא הטיל ספק בנוכחות האלוקית, ועמוד האש ועמוד הענן היו מספיק. לעומת זאת, לאחר החטא כבר לא היה ברור שה' ילווה את העם. המשכן נבנה כדי להוכיח לכולם את נוכחותו.</point> | <point><b>למה עכשיו?</b> עד לחטא העגל, איש לא הטיל ספק בנוכחות האלוקית, ועמוד האש ועמוד הענן היו מספיק. לעומת זאת, לאחר החטא כבר לא היה ברור שה' ילווה את העם. המשכן נבנה כדי להוכיח לכולם את נוכחותו.</point> | ||
Line 127: | Line 127: | ||
<point><b>למה עכשיו?</b><ul> | <point><b>למה עכשיו?</b><ul> | ||
<li>על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).</li> | <li>על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).</li> | ||
− | <li>רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.<fn> | + | <li>רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.<fn>ראו לעיל הערה שייתכן שחטא העגל הניע החלטה זו.</fn> אילו לא היתה קיימת אלטרנטיבה לפולחן דתי לפני כניסתם לארץ, ייתכן שהעם יושפעו לרעה וינטשו לחלוטין את הפולחן המונותאיסטי.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רמב"ם מציע שרבים מדיני הקורבנות, כגון החיות אותם מקריבים, איסור השימוש בחמץ או בדבש והחובה להוסיף מלח, הם גם תגובה למנהגי עבודה זרה.</point> | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רמב"ם מציע שרבים מדיני הקורבנות, כגון החיות אותם מקריבים, איסור השימוש בחמץ או בדבש והחובה להוסיף מלח, הם גם תגובה למנהגי עבודה זרה.</point> | ||
Line 140: | Line 140: | ||
<p>למשכן היו תכליות רבות, בשימושו ככלי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.<fn>לא כל המקורות המובאים להלן מתייחסים לכל מרכיבים אלו, אך כל אחד מציע מספר מטרות שונות למשכן.</fn></p> | <p>למשכן היו תכליות רבות, בשימושו ככלי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.<fn>לא כל המקורות המובאים להלן מתייחסים לכל מרכיבים אלו, אך כל אחד מציע מספר מטרות שונות למשכן.</fn></p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaTerumah10" data-aht="source">תרומה י׳</a><a href="TanchumaTetzaveh10" data-aht="source">תצוה י׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa10" data-aht="source">כי תשא י׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="TanchumaNaso11" data-aht="source">נשא י״א</a><a href="TanchumaNaso19" data-aht="source">נשא י״ט</a><a href="TanchumaNaso22" data-aht="source">נשא כ״ב</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn> | + | <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaTerumah10" data-aht="source">תרומה י׳</a><a href="TanchumaTetzaveh10" data-aht="source">תצוה י׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa10" data-aht="source">כי תשא י׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="TanchumaNaso11" data-aht="source">נשא י״א</a><a href="TanchumaNaso19" data-aht="source">נשא י״ט</a><a href="TanchumaNaso22" data-aht="source">נשא כ״ב</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn>בקטעים רבים בהם מתייחס התנחומא לתכלית בניית המשכן מובאים כל סיבות. It is possible that the Midrash is simply an eclectic collection, with no consistent approach to the question. The presentation below, though, chooses to view the various options as working together. / See above that this passage from the Tanchuma synthesizes this with the notion that the Mishkan constituted a proof that Hashem had forgiven the Children of Israel, and that other passages in the Tanchuma present a variety of other reasons for the building of the Mishkan and its components. the Tanchuma integrates this theme together with the idea that the Mishkan was a vehicle for atonement.</fn> <multilink><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahShemot26-15" data-aht="source">שמות כ״ו:ט״ו</a><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש א׳</a><a href="AggadahShemot27-1-2" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש ב׳</a><a href="AggadahShemot29-38" data-aht="source">שמות כ״ט:ל״ח</a><a href="AggadahShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="AggadahShemot35-1" data-aht="source">שמות ל״ה:א׳</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">אודות מדרש אגדה (בובר)</a></multilink>,<fn>מדרש האגדה, כמו תנחומא, מתייחס במספר מקומות לתכלית בניית המשכן, כשבכל פעם הדגש הוא על תפקיד שונה. מכיוון שמדרש זה הוא חיבור מאוחר יחסית, המבוסס על מקורות קדומים יותר, ייתכן שהמחבר מיזג בין כולם ומבין אותם כמשלימים זה את זה.</fn> <fn>מדרש האגדה סובר שמטרת הציוויים על המזבחות ועל מחצית השקל היו לכפר על חטאים עתידיים של ישראל. [מדרש האגדה גם מצביע על כך שהמשכן נבנה מעצי שיטים, כדי לכפר על חטא בעל פעור העתידי שמתרחש בשיטים.]<br/>אך הוא שונה מהמדרשים האחרים בכך שאינו מזכיר את חטא העגל או המשכן בכלליותו. ראו לעיל כיצד תופס מדרש האגדה את תכלית המשכן בכלליותו, המסביר שבכלליותו המשכן משמש כדרך לעם להוקיר תודה לקב"ה. [ראו להלן את תפיסתו של מדרש האגדה, המפרט ומדגיש שהמזבחות נצרכו לכפר על חטאיהם העתידיים של העם. בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שברגע שעם יצר את עגל הזהב, יישום התוכניות לבניית המשכן שימשו לכפר על החטא.]</fn> <fn>ייתכן שעל פי מדרש האגדה, שאינו מזכיר את חטא העגל באופן ספיציפי, המזבח בלבד היה מספיק כדי לכפר על חטאים עתידיים של העם, ובניית שאר מרכיבי המשכן היה לתכלית אחרת. ראו לעיל את הסברו של מדרש האגדה הטוען שבמקור המשכן נועד לעזור לעם לבטא את הערכתם לה'. אך בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שמרגע יצירת עגל הזהב יישום התוכניות לבניית המשכן שימש גם הוא ככפרה על חטאם של ישראל.</fn> <fn>נראה שמדרש האגדה סובר שהציווי לבניית המשכן ניתן לפני חטא העגל.  See its formulation on 32:1: "לפיכך <b>הקדים</b> להם מחצית השקל לכפר".. </fn> <multilink><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">שמות כ״ה:ח׳</a><a href="RasagEmunot2-11" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ב׳:י״א</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b><ul> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b><ul> |
Version as of 11:43, 7 July 2019
מטרת המשכן
גישות פרשניות
סקירה
קיימת מחלוקת בין הפרשנים בתפיסת המשכן: האם הוא כלי אידיאלי לעבודת ה', כניעה לצורך המציאותי או משהו ביניהם?
בין אלו הסוברים שהמשכן חיובי בטבעו, נמנים ר' יוסף בכור שור ורמב"ן המתמקדים בתפקידו כמקום לשימור הלוחות והשכינה הא-לוהית. הביאור שם דגש על החשיבות של הקדשת ראשית בנייתם של ישראל לה', ושד"ל מדגיש את היתרונות הקהילתיים ביצירת מרכז לאומי.
אולם מדרשים ופרשנים אחרים רואים את המשכן כתיקון הכרחי ליצר של עם ישראל לעבוד עבודה זרה. כך מבין התנחומא ומסביר שהמשכן נועד לכפר על חטא העגל וכן לשמש כהוכחה על מחילתו של הקב"ה. לעומתו מסביר הרמב"ם שהמשכן נועד לנתב את היצר הרע לעבודת ה'.
כמה פרשנים מניחים שלמשכן היו מטרות רבות או שהוא התפתח כתוצאה מחטאם של העם. אברבנאל מציע שבמקור המשכן היה אמור להיות מקום להתגלמות השכינה, אך לאחר חטא העגל הוא שונה להיות מרכז להקרבת קורבנות. לחילופין, סובר ספורנו שקורבנות היו חלק מהתוכנית הא-לוהית מלכתחילה, אך לאחר חטאם העגל נולד הצורך במוקד לנוכחות הא-לוהית ולפולחנה.
המשכן כאידיאל
בניית המשכן סיפקה מגוון הזדמנויות לבני ישראל והיטיבה איתם.
הרחבה של הר סיני
המשכן מיסד את המשך ההתגלות הא-לוהית שהחלה בהר סיני ואיכסן את לוחות הברית שניתנו במעמד.1
- ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר שלו, המשכן נועד להחזיק את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של הר סיני,6 ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.7 לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.
- לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול לנכוח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה ממשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.8
לתת כבוד לה'
המשכן סיפק הזדמנות לבני ישראל להכיר תודה לקב"ה, והם יכלו להקדיש את פרי ידיהם והשקעתם הקולקטיבית לה' על ידי בניית המשכן.
מוקד לאומי
המשכן יצר אחדות והבטיח גיבוש של העם בכך שהיווה מוקד מרכזי לעבודת ה'.
המשכן כתרופה ופתרון
בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.
כלי כפרה
המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.38
- בלבול כרונולוגי – הסיפרא מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו נאמרת מפורשות בתנחומא.
- סדר כרונולוגי – למרות שהלקח טוב ורבינו בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".
סימן לסליחה ולמחילה
גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- אומות העולם – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- בני ישראל בעצמם – רש"י מפתח את גישת התנחומא52 וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות החשש שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.
כניעה לחולשות האדם
המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.
- ר' יהודה הלוי מדגיש את הצורך של העם בחפץ ממשי דרכו הם יוכלו להתמקד לעבודת ה'. העם היה מוקף בעובדי אלילים ובהשפעתם גם עם ישראל חיפשו ייצוג קונקרטי של הקב"ה.
- לעומתו, רמב"ם שם דגש על הצורך של העם בהקרבה לה'. בעקבות השפעת העמים מסביב, שנהגו להקריב ולהקטיר לאלוהיהם כחלק מהפולחן הדתי, עם ישראל ביקש לעבוד את ה' באותו האופן. רמב"ם מדגיש שהסכמתו של הקב"ה לעבודה בדרך זו היא במטרה להרחיק אותם מעבודה זרה.58
- עבור הרמב"ם נראה שהמשכן ועבודת הקורבנות הם תיקון עבור הנטייה הכללית של העם לעבודת אלילים, ללא קשר לחטא העגל ספיציפית. מכאן ניתן להסיק שהוא מבין את הסדר כפי שמתואר במקרא, ושהציווי באמת ניתן לפני החטא.61
- על פי ר' יהודה הלוי ה' תיכנן, ללא קשר לחטא, לתת לעם את לוחות הברית ואת הארון כחפצים ממשיים דרכם יוכלו למקד את פולחנם הדתי. מכאן ניתן להסיק שהמשכן צווה יחד עם הנחיות אלו ולשם אותה מטרה. המשכן נועד לשמור על חפצים אלו וכך לסמל את שכינת ה' בקרב העם.
לחילופין, ייתכן שבמקור הארון היה אמור להיות מספיק כדי לשמור על הלוחות, ללא המשכן בכלל. עם זאת, חטא העגל אישר כי העם לא רק צריך סמל פיזיי של נוכחות ה', אלא גם שיש סכנה בסמלים כאלה מכיוון שאנשים עשויים לסגוד לסמלים במקום לה'. כך לאחר החטא, ה' מחדש ציווי לבניית משכן, בהבנה שצריך לשמר את הארון בצורה של יטעו ויעבדו אותו כאליל.62
- על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).
- רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.63 אילו לא היתה קיימת אלטרנטיבה לפולחן דתי לפני כניסתם לארץ, ייתכן שהעם יושפעו לרעה וינטשו לחלוטין את הפולחן המונותאיסטי.
מטרות רבות ומתפתחות
למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.
מטרות רבות
למשכן היו תכליות רבות, בשימושו ככלי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.64
- ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' צורך בבית גשמי וכן לאפשרות שמוקף במבנה פיזי, וסובר שהקב"ה אינו שוכן במשכן.70 מכאן נסיק שהוא מבין את הפסוק כשכינה כללית של הקב"ה בקרב עמו.
- תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי המתאר את שכינת הקב"ה במשכן. מתוך חיבתו לעם ישראל, ה' עזב את מעונו בשמים ועבר לביתו עלי אדמות.
- ארמון מלוכה – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,71 על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן וקטורת.72
- בית מקביל – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית ואת המשכן תופס כמעונו בתחתונים.
- תגובה לחטא העגל – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא73 או כעדות למחילתו של ה'.74
- יתרונות נוספים – ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של המבנה, ביניהם העובדה שזה משמש מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שלא ייחרב), וכאתר להתנבאות, לאותות ולניסים מאת ה'.
- סדר כרונולוגי – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקום הנכון. למרות שמדרש האגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.75
- בלבול כרונולוגי – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.
משכן לעומת קורבנות
במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, כלי דרכו העם ירגישו בשכינה השורה בקרבם. לאחר חטא העגל, הקב"ה הוסיף את מרכיב הקורבנות כדי למסד את תהליך הכפרה.
הצבת גבולות שמימיים
לכתחילה, כל אחד יכל לגשת לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.