Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/2/he"
m |
m |
||
Line 137: | Line 137: | ||
<p>למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.</p> | <p>למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.</p> | ||
<opinion>מטרות רבות | <opinion>מטרות רבות | ||
− | <p>למשכן היו תכליות רבות, | + | <p>למשכן היו תכליות רבות, והוא שימש כאמצעי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.<fn>לא כל המקורות המובאים להלן מתייחסים לכל מרכיבים אלו, אך כל אחד מציע מספר מטרות שונות למשכן.</fn></p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaTerumah10" data-aht="source">תרומה י׳</a><a href="TanchumaTetzaveh10" data-aht="source">תצוה י׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa10" data-aht="source">כי תשא י׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="TanchumaNaso11" data-aht="source">נשא י״א</a><a href="TanchumaNaso19" data-aht="source">נשא י״ט</a><a href="TanchumaNaso22" data-aht="source">נשא כ״ב</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn>בקטעים רבים בהם מתייחס התנחומא לתכלית בניית המשכן מובאים סיבות רבות. ייתכן והמדרש הוא אוסף אקלקטי בלי גישה אחידה לתשובה לשאלה. לעומת זאת הטיעון המובא להלן בוחר לראות את המטרות השונות כמשלימות זו את זו. ראו לעיל שפסקה זו בתנחומא מחברת בין הגישה הזו לבין הרעיון שהמשכן נועד להוכיח שה' סלח לבני ישראל, ומקורות נוספים בתנחומא מציגים מבחר סיבות לבניית המשכן ולכליו. התנחומא משלב בין תמה זו לבין הרעיון שהמשכן נועד לכפר.</fn> <multilink><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahShemot26-15" data-aht="source">שמות כ״ו:ט״ו</a><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש א׳</a><a href="AggadahShemot27-1-2" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש ב׳</a><a href="AggadahShemot29-38" data-aht="source">שמות כ״ט:ל״ח</a><a href="AggadahShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="AggadahShemot35-1" data-aht="source">שמות ל״ה:א׳</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">אודות מדרש אגדה (בובר)</a></multilink>,<fn>מדרש האגדה, כמו תנחומא, מתייחס במספר מקומות לתכלית בניית המשכן, כשבכל פעם הדגש הוא על תפקיד שונה. מכיוון שמדרש זה הוא חיבור מאוחר יחסית, המבוסס על מקורות קדומים יותר, ייתכן שהמחבר מיזג בין כולם ומבין אותם כמשלימים זה את זה.</fn> <fn>מדרש האגדה סובר שמטרת הציוויים על המזבחות ועל מחצית השקל היו לכפר על חטאים עתידיים של ישראל. [מדרש האגדה גם מצביע על כך שהמשכן נבנה מעצי שיטים, כדי לכפר על חטא בעל פעור העתידי שמתרחש בשיטים.]<br/>אך הוא שונה מהמדרשים האחרים בכך שאינו מזכיר את חטא העגל או המשכן בכלליותו. ראו לעיל כיצד תופס מדרש האגדה את תכלית המשכן בכלליותו, המסביר שבכלליותו המשכן משמש כדרך לעם להוקיר תודה לקב"ה. [ראו להלן את תפיסתו של מדרש האגדה, המפרט ומדגיש שהמזבחות נצרכו לכפר על חטאיהם העתידיים של העם. בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שברגע שעם יצר את עגל הזהב, יישום התוכניות לבניית המשכן שימשו לכפר על החטא.]</fn> <fn>ייתכן שעל פי מדרש האגדה, שאינו מזכיר את חטא העגל באופן ספיציפי, המזבח לבדו היה מספיק כדי לכפר על חטאים עתידיים של העם, ובניית שאר מרכיבי המשכן היה לתכלית אחרת. ראו לעיל את הסברו של מדרש האגדה הטוען שבמקור המשכן נועד לעזור לעם לבטא את הערכתם לה'. אך בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שמרגע יצירת עגל הזהב יישום התוכניות לבניית המשכן שימש גם הוא ככפרה על חטאם של ישראל.</fn> <fn>נראה שמדרש האגדה סובר שהציווי לבניית המשכן ניתן לפני חטא העגל. ראו את ניסוחו על ל"ב:א': "לפיכך <b>הקדים</b> להם מחצית השקל לכפר"..</fn> <multilink><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">שמות כ״ה:ח׳</a><a href="RasagEmunot2-11" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ב׳:י״א</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, | <multilink><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaTerumah8" data-aht="source">תרומה ח׳</a><a href="TanchumaTerumah10" data-aht="source">תרומה י׳</a><a href="TanchumaTetzaveh10" data-aht="source">תצוה י׳</a><a href="TanchumaBuberKiTisa3" data-aht="source">תנחומא (בובר) כי תשא ג׳</a><a href="TanchumaKiTisa6" data-aht="source">כי תשא ו׳</a><a href="TanchumaKiTisa10" data-aht="source">כי תשא י׳</a><a href="TanchumaKiTisa31" data-aht="source">כי תשא ל״א</a><a href="TanchumaPekudei2" data-aht="source">פקודי ב׳</a><a href="TanchumaPekudei11" data-aht="source">פקודי י״א</a><a href="TanchumaNaso11" data-aht="source">נשא י״א</a><a href="TanchumaNaso19" data-aht="source">נשא י״ט</a><a href="TanchumaNaso22" data-aht="source">נשא כ״ב</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>,<fn>בקטעים רבים בהם מתייחס התנחומא לתכלית בניית המשכן מובאים סיבות רבות. ייתכן והמדרש הוא אוסף אקלקטי בלי גישה אחידה לתשובה לשאלה. לעומת זאת הטיעון המובא להלן בוחר לראות את המטרות השונות כמשלימות זו את זו. ראו לעיל שפסקה זו בתנחומא מחברת בין הגישה הזו לבין הרעיון שהמשכן נועד להוכיח שה' סלח לבני ישראל, ומקורות נוספים בתנחומא מציגים מבחר סיבות לבניית המשכן ולכליו. התנחומא משלב בין תמה זו לבין הרעיון שהמשכן נועד לכפר.</fn> <multilink><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahShemot26-15" data-aht="source">שמות כ״ו:ט״ו</a><a href="AggadahShemot27-1-1" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש א׳</a><a href="AggadahShemot27-1-2" data-aht="source">שמות כ״ז:א׳, פירוש ב׳</a><a href="AggadahShemot29-38" data-aht="source">שמות כ״ט:ל״ח</a><a href="AggadahShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="AggadahShemot35-1" data-aht="source">שמות ל״ה:א׳</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">אודות מדרש אגדה (בובר)</a></multilink>,<fn>מדרש האגדה, כמו תנחומא, מתייחס במספר מקומות לתכלית בניית המשכן, כשבכל פעם הדגש הוא על תפקיד שונה. מכיוון שמדרש זה הוא חיבור מאוחר יחסית, המבוסס על מקורות קדומים יותר, ייתכן שהמחבר מיזג בין כולם ומבין אותם כמשלימים זה את זה.</fn> <fn>מדרש האגדה סובר שמטרת הציוויים על המזבחות ועל מחצית השקל היו לכפר על חטאים עתידיים של ישראל. [מדרש האגדה גם מצביע על כך שהמשכן נבנה מעצי שיטים, כדי לכפר על חטא בעל פעור העתידי שמתרחש בשיטים.]<br/>אך הוא שונה מהמדרשים האחרים בכך שאינו מזכיר את חטא העגל או המשכן בכלליותו. ראו לעיל כיצד תופס מדרש האגדה את תכלית המשכן בכלליותו, המסביר שבכלליותו המשכן משמש כדרך לעם להוקיר תודה לקב"ה. [ראו להלן את תפיסתו של מדרש האגדה, המפרט ומדגיש שהמזבחות נצרכו לכפר על חטאיהם העתידיים של העם. בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שברגע שעם יצר את עגל הזהב, יישום התוכניות לבניית המשכן שימשו לכפר על החטא.]</fn> <fn>ייתכן שעל פי מדרש האגדה, שאינו מזכיר את חטא העגל באופן ספיציפי, המזבח לבדו היה מספיק כדי לכפר על חטאים עתידיים של העם, ובניית שאר מרכיבי המשכן היה לתכלית אחרת. ראו לעיל את הסברו של מדרש האגדה הטוען שבמקור המשכן נועד לעזור לעם לבטא את הערכתם לה'. אך בנוסף לכך, מדרש האגדה מסכים שמרגע יצירת עגל הזהב יישום התוכניות לבניית המשכן שימש גם הוא ככפרה על חטאם של ישראל.</fn> <fn>נראה שמדרש האגדה סובר שהציווי לבניית המשכן ניתן לפני חטא העגל. ראו את ניסוחו על ל"ב:א': "לפיכך <b>הקדים</b> להם מחצית השקל לכפר"..</fn> <multilink><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RasagShemot25-8" data-aht="source">שמות כ״ה:ח׳</a><a href="RasagEmunot2-11" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ב׳:י״א</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">הנבחר באמונות ובדעות ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>, | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b><ul> | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b><ul> | ||
− | <li>ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' צורך בבית גשמי וכן לאפשרות | + | <li>ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' יש צורך בבית גשמי וכן לאפשרות שה' מוקף במבנה פיזי, והוא סובר שהקב"ה אינו שוכן במשכן.<fn>זהו אור השכינה השורה במשכן.</fn> ניתן לשער שהוא מבין את הפסוק כמתאר את השכינה הכללית של הקב"ה בקרב עמו.</li> |
− | <li>תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי | + | <li>תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי וכמתאר את שכינת הקב"ה במשכן. מתוך חיבתו לעם ישראל, ה' עזב את מעונו בשמים ועבר לביתו עלי אדמות.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>הצורך בבית גשמי</b><ul> | <point><b>הצורך בבית גשמי</b><ul> | ||
− | <li><b>ארמון מלוכה</b> – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,<fn>המדרש מציג את הרעיון לבנות בית לה' כתולדה של בקשת העם, אליהם התרצה הקב"ה. לעומת זאת, ר' סעדיה גאון טוען שה' ציווה את העם לשרתו בדרך בה משרתים נותנים שירות למלך שלהם.</fn> על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן וקטורת.<fn>ראו ר' יוסף בכור שור ושד"ל לעיל שבאופן דומה מבינים שמודל המשכן הועתק ממודלים של ארמונות אנושיים. ר"י בכור שור מציע שמזבח החיצון וקורבנותיו מקבילים למטבח הארמון, השולחן והמנורה מסמלים את החדרים הפנימיים של הארמון, כאשר קודש הקודשים עם הארון הוא כמו חדר השינה של המלך.</fn></li> | + | <li><b>ארמון מלוכה</b> – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,<fn>המדרש מציג את הרעיון לבנות בית לה' כתולדה של בקשת העם, אליהם התרצה הקב"ה. לעומת זאת, ר' סעדיה גאון טוען שה' ציווה את העם לשרתו בדרך בה משרתים נותנים שירות למלך שלהם.</fn> על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן, וקטורת.<fn>ראו ר' יוסף בכור שור ושד"ל לעיל שבאופן דומה מבינים שמודל המשכן הועתק ממודלים של ארמונות אנושיים. ר"י בכור שור מציע שמזבח החיצון וקורבנותיו מקבילים למטבח הארמון, השולחן והמנורה מסמלים את החדרים הפנימיים של הארמון, כאשר קודש הקודשים עם הארון הוא כמו חדר השינה של המלך.</fn></li> |
− | <li><b>בית מקביל</b> – תנחומא מציע שהקב"ה שוכן בתוך בית | + | <li><b>בית מקביל</b> – תנחומא מציע שהקב"ה אכן שוכן בתוך בית, והמשכן הוא מעונו בעולם התחתון.</li> |
− | <li><b>תגובה לחטא העגל</b> – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא<fn>גם מדרש האגדה מביא שיטה זו.</fn> או | + | <li><b>תגובה לחטא העגל</b> – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא<fn>גם מדרש האגדה מביא שיטה זו.</fn> או עדות למחילתו של ה'.<fn>לפירוט ראו את המובא לעיל.</fn></li> |
− | <li><b>יתרונות נוספים </b>– ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של | + | <li><b>יתרונות נוספים </b>– ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של מבנה המשכן, ביניהם יכולותו להוות מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שמא ייחרב), וכאתר להתנבאות ואותות וניסים מאת ה'.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | <point><b>רצף כרונולוגי</b><ul> | ||
− | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע | + | <li><b>סדר כרונולוגי</b> – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקומו הכרונולוגי. למרות שמדרש אגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.<fn><i></i>המדרש אומר זאת מפורשות רק בנוגע לשימוש במחצית השקל, אך סביר להניח שניתן להרחיב זאת לעמדה הרחבה.</fn></li> |
<li><b>אי-סדר כרונולוגי</b> – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.</li> | <li><b>אי-סדר כרונולוגי</b> – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>למה עכשיו?</b> על פי תנחומא, הציווי ניתן בתגובה ישירה לחטא העם ובאופן הגיוני הגיע אחריו. לחילופין, ייתכן | + | <point><b>למה עכשיו?</b> על פי תנחומא, הציווי ניתן בתגובה ישירה לחטא העם ובאופן הגיוני הגיע אחריו. לחילופין, ייתכן שמדרש אגדה יסביר שמיד לאחר שה' נתן את הסט הראשון של המצוות הוא גם יצר מנגנון כפרה למקרה שיעברו על אחת מהן (אפילו לפני ובלי קשר לחטא העגל). ניתן גם להציע שלאחר שה' נגלה לעם בסיני, הם ביקשו לכבדו על ידי בניית המקבילה של ארמון.</point> |
− | <point><b>מוקד עיקרי</b> – למשכן אין מוקד אחד. המבנה כולו שימש כאמצעי | + | <point><b>מוקד עיקרי</b> – למשכן אין מוקד אחד. המבנה כולו שימש כאמצעי לכבד את הקב"ה, והמזבחות מילאו תפקיד בהשגת כפרה.</point> |
− | <point><b>מזבחות כפרה</b> – תנחומא | + | <point><b>מזבחות כפרה</b> – מדרש תנחומא ומדרש אגדה סוברים שמרכיבים רבים במשכן נועדו לאפשר כפרה על חטאים. הזהב כיפר על עגל הזהב, מחצית השקל כיפרה על טעות העם בחישוב ירידתו של משה מההר, ועצי השיטים נועדו לכפר על חטא בעל פעור העתידי שהתרחש בשִׁטִּים.‎<fn>תנחומא לא מצביע על דוגמא זו.</fn> המזבח והקורבנות היומיומיים שימשו לתקן עוולות שיכולים להתרחש בכל זמן.</point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>משכן לעומת קורבנות | <opinion>משכן לעומת קורבנות | ||
− | <p>במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, | + | <p>במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, ודרכו העם ירגישו בשכינה השורה בקרבם. רק לאחר חטא העגל, הקב"ה הוסיף את מרכיב הקורבנות כדי למסד את תהליך הכפרה.</p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="AbarbanelYirmeyahu7" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25Q" data-aht="source">שמות כ״ה, שאלה א׳</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">שמות כ״ה</a><a href="AbarbanelShemot35" data-aht="source">שמות ל״ה</a><a href="AbarbanelYirmeyahu7" data-aht="source">ירמיהו ז׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> | <multilink><a href="AbarbanelYirmeyahu7" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25Q" data-aht="source">שמות כ״ה, שאלה א׳</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">שמות כ״ה</a><a href="AbarbanelShemot35" data-aht="source">שמות ל״ה</a><a href="AbarbanelYirmeyahu7" data-aht="source">ירמיהו ז׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>הצורך בבית גשמי</b> – מכיוון שה' אינו יצור גשמי, אין לו צורך בבית ממשי. אך כדי לוודא שבני ישראל מרגישים את נוכחותו והשגחתו, הוא ציווה שהם יבנו מבנה מוחשי בקרבם שיעזור להם להבין שה' שומר עליהם.</point> | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – מכיוון שה' אינו יצור גשמי, אין לו צורך בבית ממשי. אך כדי לוודא שבני ישראל מרגישים את נוכחותו והשגחתו, הוא ציווה שהם יבנו מבנה מוחשי בקרבם שיעזור להם להבין שה' שומר עליהם.</point> | ||
− | <point><b>סדר כרונולוגי והקשר לחטא העגל</b> – הציווי לבניית המשכן נמצא במקומו הכרונולגי, אך לא כלל את | + | <point><b>סדר כרונולוגי והקשר לחטא העגל</b> – הציווי לבניית המשכן נמצא במקומו הכרונולגי, אך לא כלל את מרכיב ציווי הקורבנות שניתן רק לאחר חטא העגל.<fn>אברבנאל מפנה לפסוק בירמיהו ז' כהוכחה לכך שעבודת הקורבנות לא היתה חלק מהתוכנית המקורית של הקב"ה: "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִ[י] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח".</fn></point> |
− | <point><b>למה עכשיו?</b> עבודת הקורבנות קיימת כתוצאה ישירה של חטא העגל, מכיוון שה' הבין | + | <point><b>למה עכשיו?</b> עבודת הקורבנות קיימת כתוצאה ישירה של חטא העגל, מכיוון שה' הבין שהיה הכרחי למסד דרך לכפר על חטאים.<fn>שד"ל מקשה על אברבנאל בנקודה זו, ומטיל ספק ברעיון שה' שם לב לפוטנציאל העם לחטוא רק לאחר חטא העגל. גם בלי חטא זה היה צריך להיות ברור שכולם טועים ולבסוף יחטאו.שד"ל תוהה גם לגבי תפקיד המזבח אם בהתחלה לא היו אמורים להיות קורבנות.</fn></point> |
− | <point><b>מוקד עיקרי</b> – לפי האברבנאל יש שני מוקדים למשכן | + | <point><b>מוקד עיקרי</b> – לפי האברבנאל יש שני מוקדים למשכן – גם הארון וגם המזבחות.</point> |
− | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – הפסוק הזה מתאר את התכלית העיקרית לבניית המשכן. בכל זאת, אברבנאל לא סובר שה' | + | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – הפסוק הזה מתאר את התכלית העיקרית לבניית המשכן. בכל זאת, אברבנאל לא סובר שה' נתכוון לשכון פיסית במבנה, אלא שזה ביטוי מטאפורי לכך שהשכינה תשרה ושההשגחה תהיה נוכחת בקרב העם.</point> |
− | <point><b>מזבחות כפרה</b> – לאחר חטאם של העם, | + | <point><b>מזבחות כפרה</b> – לאחר חטאם של העם, אלו הפכו להיות מרכיב קריטי במשכן. אך אברבנאל אינו מסביר מדוע המזבחות היו חלק מהציווי המקורי, אם באותו שלב הקורבנות לא היו חלק מהתוכנית הא-לוהית.</point> |
− | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לא ברור | + | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – לא ברור לשיטת אברבנאל למה הציווי אינו מפורש לפני עלייתו של משה להר סיני.</point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>הצבת גבולות שמימיים | <opinion>הצבת גבולות שמימיים | ||
− | <p>לכתחילה, כל אחד יכל | + | <p>לכתחילה, כל אחד יכל להתקרב לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.</p> |
<mekorot> | <mekorot> | ||
<multilink><a href="SefornoKavvanot6" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoShemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳-כ״ב</a><a href="SefornoShemot24-18" data-aht="source">שמות כ״ד:י״ח</a><a href="SefornoShemot31-18" data-aht="source">שמות ל״א:י״ח</a><a href="SefornoVayikra11-2" data-aht="source">ויקרא י״א:ב׳</a><a href="SefornoBemidbar15-3" data-aht="source">במדבר ט״ו:ג׳-ד׳</a><a href="SefornoKavvanot6" data-aht="source">מאמר כוונות התורה ו׳,י״ג</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, <multilink><a href="HoilShemot20-20" data-aht="source">הואיל משה</a><a href="HoilShemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳</a><a href="HoilShemot27-20" data-aht="source">שמות כ״ז:כ׳</a><a href="HoilBemidbar1-2" data-aht="source">במדבר א׳:ב׳</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">אודות ר' משה יצחק אשכנזי</a></multilink> | <multilink><a href="SefornoKavvanot6" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoShemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳-כ״ב</a><a href="SefornoShemot24-18" data-aht="source">שמות כ״ד:י״ח</a><a href="SefornoShemot31-18" data-aht="source">שמות ל״א:י״ח</a><a href="SefornoVayikra11-2" data-aht="source">ויקרא י״א:ב׳</a><a href="SefornoBemidbar15-3" data-aht="source">במדבר ט״ו:ג׳-ד׳</a><a href="SefornoKavvanot6" data-aht="source">מאמר כוונות התורה ו׳,י״ג</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, <multilink><a href="HoilShemot20-20" data-aht="source">הואיל משה</a><a href="HoilShemot20-20" data-aht="source">שמות כ׳:כ׳</a><a href="HoilShemot27-20" data-aht="source">שמות כ״ז:כ׳</a><a href="HoilBemidbar1-2" data-aht="source">במדבר א׳:ב׳</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">אודות ר' משה יצחק אשכנזי</a></multilink> | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
− | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – לאחר חטא | + | <point><b>הצורך בבית גשמי</b> – לאחר חטא העגל, ה' העדיף לא לשכון כלל בקרב עמו. בזכות תפילותיו של משה, ה' הסכים למעין פשרה שהשכינה תשרה ביניהם, אך רק דרך המשכן וכליו.</point> |
− | <point><b>למה עכשיו?</b> התוכנית הראשונה והמועדפת על הקב"ה לא הצריכה משכן, אלא הקרבת זבחים על במות<fn> | + | <point><b>למה עכשיו?</b> התוכנית הראשונה והמועדפת על הקב"ה לא הצריכה משכן, אלא הקרבת זבחים על במות פרטיים.<fn>בספר שמות כ':כ' הציווי לבנות מזבח אבנים מוצג כאידיאל.</fn> אך לאחר חטא העגל העם הוכיחו שאינם ראויים לעבודה כזו, ולכן מערכת פולחן חדשה הוקמה.</point> |
− | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – הציווי ניתן רק לאחר חטא העגל כאשר משה עלה בפעם האחרונה להר סיני, ומכאן שתיאורו אינו מופיע | + | <point><b>רצף כרונולוגי</b> – הציווי ניתן רק לאחר חטא העגל כאשר משה עלה בפעם האחרונה להר סיני, ומכאן שתיאורו אינו מופיע לפי הסדר הכרונולוגי של האירועים.</point> |
− | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – ספורנו טוען | + | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – ספורנו טוען שהלכות רבות, כדוגמת כשרות, הלכות טומאה, והקרבת נסכים, אף הן הונהגו רק כתוצאה מחטא העגל ובמטרה לתקן את מעשיו של העם.</point> |
<point><b>מוקד המשכן</b> – על פי ספורנו, הכרובים העומדים על הארון הם מוקד המשכן, מכיוון שדרכם ה' מדבר אל משה ומאזין לתפילותיו.</point> | <point><b>מוקד המשכן</b> – על פי ספורנו, הכרובים העומדים על הארון הם מוקד המשכן, מכיוון שדרכם ה' מדבר אל משה ומאזין לתפילותיו.</point> | ||
− | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – לפירושו של ספורנו, בפסוק זה ה' מתייחס לכך ששכינתו תשרה בקרב העם. לפני החטא, לא היה צורך בשום כלי כדי להשיג זאת, אך | + | <point><b>"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"</b> – לפירושו של ספורנו, בפסוק זה, ה' מתייחס לכך ששכינתו תשרה בקרב העם. לפני החטא, לא היה צורך בשום כלי כדי להשיג זאת, אך לאחר החטא, המצב השתנה.</point> |
<point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – אין איזכור לבניית המשכן מכיוון שבשלב הזה לא היו תוכניות לבנייתו.</point> | <point><b>אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני</b> – אין איזכור לבניית המשכן מכיוון שבשלב הזה לא היו תוכניות לבנייתו.</point> | ||
</opinion> | </opinion> |
Version as of 01:41, 8 July 2019
מטרת המשכן
גישות פרשניות
סקירה
קיימת מחלוקת בין הפרשנים בתפיסת המשכן: האם הוא כלי אידיאלי לעבודת ה', כניעה לצורך המציאותי, או משהו ביניהם? בין אלו הסבורים שהמשכן חיובי בטבעו, נמנים: ר' יוסף בכור שור ורמב"ן המתמקדים בתפקידו כמקום לשימור הלוחות והשכינה הא-לוהית, בעל הביאור ששם דגש על החשיבות של הקדשת ראשית בנייתם של ישראל לה', ושד"ל המדגיש את היתרונות הקהילתיים ביצירת מרכז לאומי.
אולם, מדרשים ופרשנים אחרים רואים את המשכן כתיקון הכרחי ליצר של עם ישראל לעבוד עבודה זרה. כך מבין מדרש תנחומא המסביר שהמשכן נועד לכפר על חטא העגל וכן לשמש כעדות שהקב"ה מחל לעם ישראל על החטא. מאידך, מסביר רמב"ם שהמשכן נועד לנתב את היצר הרע למטרת עבודת ה'.
לבסוף, כמה פרשנים אחרים מניחים שלמשכן היו מטרות רבות או שהוא התפתח כתוצאה מחטאם של העם. אברבנאל מציע שבמקור המשכן היה אמור להיות מקום להשראת השכינה, אך לאחר חטא העגל הוא שונה להיות מרכז להקרבת קורבנות. לחילופין, סובר ספורנו שקורבנות היו חלק מהתוכנית הא-לוהית מלכתחילה, אך לאחר שחטאו בעגל נולד הצורך במוקד לנוכחות הא-לוהית ולפולחנה.
המשכן כאידיאל
בניית המשכן סיפקה מגוון הזדמנויות לבני ישראל והיטיבה איתם.
הרחבה של הר סיני
המשכן איפשר את המשך ההתגלות הא-לוהית שהחלה בהר סיני ואיכסן את לוחות הברית שניתנו באותו מעמד.1
- ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר, המשכן נועד להכיל את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של ההתגלות בהר סיני,6 ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.7 לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.
- לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול להיות נוכח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה מוחשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.8
לתת כבוד לה'
המשכן סיפק הזדמנות לבני ישראל להכיר תודה לקב"ה, והם יכלו להקדיש את פרי ידיהם והשקעתם הקולקטיבית לה' על ידי בניית המשכן.
מוקד לאומי
המשכן יצר אחדות והבטיח גיבוש של העם בכך שהיווה מוקד מרכזי לעבודת ה'.
המשכן כתרופה ופתרון
בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.
כלי כפרה
המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.38
- אי-סדר כרונולוגי – הספרי מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו מפורשת בתנחומא.
- סדר כרונולוגי – למרות שלקח טוב ור' בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".
סימן לסליחה ולמחילה
גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- אומות העולם – מדרש תנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
- בני ישראל בעצמם – רש"י מפתח את גישת התנחומא52 וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות החשש שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.
כניעה לחולשות האדם
המשכן אינו צורת עבודת ה' האידיאלית, אלא רק מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.
- ר' יהודה הלוי מדגיש את הצורך של העם בחפץ מוחשי, דרכו הם יוכלו להתמקד לעבודת ה'. העם היה מוקף בעובדי אלילים ובהשפעתם גם עם ישראל חיפשו ייצוג קונקרטי של הקב"ה.
- לעומתו, רמב"ם שם דגש על הצורך של העם בהקרבה לה'. בעקבות השפעת העמים מסביב, שנהגו להקריב ולהקטיר לאלוהיהם כחלק מהפולחן הדתי, בני ישראל ביקשו לעבוד את ה' באותו האופן. רמב"ם מדגיש שהסכמתו של הקב"ה לעבודה בדרך זו היא במטרה לגמול אותם מעבודה זרה בתהליך הדרגתי.58
- עבור הרמב"ם נראה שהמשכן ועבודת הקורבנות הם תיקון עבור הנטייה הכללית של העם לעבודת אלילים, ללא קשר לחטא העגל ספיציפית. לכן אפשר שהוא יסבור שהמאורעות אירעו לפי הסדר שבהם תוארו במקרא, ושהציווי באמת ניתן לפני החטא.61
- לפי ר' יהודה הלוי, ללא קשר לחטא, ה' תיכנן לתת לעם את לוחות הברית ואת הארון כחפצים מוחשיים דרכם יוכלו למקד את פולחנם הדתי. מכאן ניתן להסיק שהמשכן צווה יחד עם הנחיות אלה ולשם אותה מטרה. המשכן נועד לשמור על חפצים אלו וכך לסמל את שכינת ה' בקרב העם.
לחילופין, ייתכן שבמקור הארון היה אמור להיות מספיק כדי לשמור על הלוחות, ללא המשכן מסביבו. עם זאת, חטא העגל הפגין לא רק כי העם היה צריך סמל פיזיי של נוכחות ה', אלא גם שיש סכנה בסמלים כאלה מכיוון שאנשים עשויים לסגוד לסמלים במקום לה'. כך לאחר החטא, ה' מחדש ציווי לבניית משכן, בהבנה שצריך לשמר את הארון בצורה שלא יטעו ויעבדו אותו כאליל.62
- על פי ר' יהודה הלוי, המשכן קשור באופן ישיר ללוחות הברית (ואולי גם לחטא העגל) ולכן הציווי נמסר בצמוד לקבלת הלוחות (או בסמוך לחטא עצמו).
- רמב"ם יכול להציע שה' ציווה על המשכן כשהעם עדיין נמצא במדבר כדי להציג אלטרנטיבה לעבודת האלילים של יושבי כנען לפני שהעם נכנס לארץ ישראל.63 אילו לא הייתה קיימת אלטרנטיבה לפולחן דתי לפני כניסתם לארץ, ייתכן שהעם יושפעו לרעה וינטשו לחלוטין את הפולחן המונותאיסטי.
מטרות רבות ומתפתחות
למשכן היו מספר מטרות או שהיה גלגול של תוכנית א-לוהית מקורית ששונתה כתוצאה מכישלונות אנושיים.
מטרות רבות
למשכן היו תכליות רבות, והוא שימש כאמצעי להוקרת תודה ולמתן כבוד לה', כמרכז שאיפשר כפרה על חטאים, וכמקום שכינת הקב"ה.64
- ר' סעדיה גאון מתנגד בתוקף לרעיון שלה' יש צורך בבית גשמי וכן לאפשרות שה' מוקף במבנה פיזי, והוא סובר שהקב"ה אינו שוכן במשכן.70 ניתן לשער שהוא מבין את הפסוק כמתאר את השכינה הכללית של הקב"ה בקרב עמו.
- תנחומא לעומתו קורא את הפסוק במובנו המילולי וכמתאר את שכינת הקב"ה במשכן. מתוך חיבתו לעם ישראל, ה' עזב את מעונו בשמים ועבר לביתו עלי אדמות.
- ארמון מלוכה – מדרש אגדה ור' סעדיה גאון מציעים שהעם נדרש למודלים אנושיים כדי לקיים מערכות יחסים ורק כך הצליחו להתייחס לקב"ה. לכן העם ביקש להאדיר את ה' בדרך בה נתינים מכבדים מלך,71 על ידי בניית ארמון מלוכה הכולל מנורה, שולחן, וקטורת.72
- בית מקביל – תנחומא מציע שהקב"ה אכן שוכן בתוך בית, והמשכן הוא מעונו בעולם התחתון.
- תגובה לחטא העגל – מדרש תנחומא מביא גם את הדעה שבניית המשכן הייתה חלק מתהליך הכפרה על החטא73 או עדות למחילתו של ה'.74
- יתרונות נוספים – ר' סעדיה גאון מצביע על יתרונות נוספים של מבנה המשכן, ביניהם יכולותו להוות מוקד כללי לתפילה, גורם מרתיע מן החטא (שמא ייחרב), וכאתר להתנבאות ואותות וניסים מאת ה'.
- סדר כרונולוגי – על פי מדרש אגדה ור' סעדיה גאון, התיאור מופיע במקומו הכרונולוגי. למרות שמדרש אגדה טוען שמרכיבים מסויימים במשכן נועדו לכפר על חטא העגל (או חטאים עתידיים אחרים), ה' הקדים תרופה למכה וציווה מראש על בניית המשכן.75
- אי-סדר כרונולוגי – לדעה המובאת בתנחומא הסוברת שהבנייה החלה בתגובה לחטא העגל, הציווי אינו מופיע במקומו הכרונולוגי.
משכן לעומת קורבנות
במקור, ה' תיכנן שיהיה רק משכן, ודרכו העם ירגישו בשכינה השורה בקרבם. רק לאחר חטא העגל, הקב"ה הוסיף את מרכיב הקורבנות כדי למסד את תהליך הכפרה.
הצבת גבולות שמימיים
לכתחילה, כל אחד יכל להתקרב לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.