Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 109: Line 109:
 
<p>המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.</p>
 
<p>המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.</p>
 
<mekorot>
 
<mekorot>
<multilink><a href="RihalKuzari1-97" data-aht="source">ר׳ יהודה הלוי</a><a href="RihalKuzari1-97" data-aht="source">כוזרי א׳:צ״ז</a><a href="ר' יהודה הלוי" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, <multilink><a href="RambamMoreh3-32" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamBeitHaBechirah1-1" data-aht="source">בית הבחירה א׳:א׳</a><a href="RambamMoreh3-32" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:ל״ב</a><a href="RambamMoreh3-45" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:מ״ה</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>
+
<multilink><a href="RihalKuzari1-97" data-aht="source">ר׳ יהודה הלוי</a><a href="RihalKuzari1-97" data-aht="source">כוזרי א׳:צ״ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, <multilink><a href="RambamMoreh3-32" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamBeitHaBechirah1-1" data-aht="source">בית הבחירה א׳:א׳</a><a href="RambamMoreh3-32" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:ל״ב</a><a href="RambamMoreh3-45" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:מ״ה</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>הצורך בבית גשמי</b> – גם ר' יהודה הלוי וגם הרמב"ם טוענים שבני ישראל רצו לעבוד את ה' בכלים פיזיים, בעקבות השפעת תרבות הפולחן שסבבה אותם.
 
<point><b>הצורך בבית גשמי</b> – גם ר' יהודה הלוי וגם הרמב"ם טוענים שבני ישראל רצו לעבוד את ה' בכלים פיזיים, בעקבות השפעת תרבות הפולחן שסבבה אותם.

Version as of 01:02, 4 July 2019

מטרת המשכן

גישות פרשניות

סקירה

Commentators disagree whether to view the Tabernacle as an ideal vehicle for Divine worship, merely a concession to reality, or something in between. Among those who consider the Mishkan to be inherently positive, R"Y Bekhor Shor and Ramban focus on its serving as a home for the Tablets and Hashem's ongoing revelation, the Biur highlights the appropriateness of dedicating our initial creative endeavors to God, and Shadal emphasizes the social benefits of having a national center.
Other Midrashim and commentators, though, see the Mishkan as a necessary corrective for the Israelites' idolatrous desires. Thus, the Tanchuma presents the Mishkan as both an atonement for the sin of the Golden Calf as well as evidence of a Divine amnesty, while Rambam views the Mishkan as an attempt to channel the nation's unfit inclinations to the service of Hashem.
Finally, some exegetes posit that the Mishkan had multiple purposes or evolved as a result of the nation's sins. Abarbanel proposes that originally the Mishkan was to be exclusively an embodiment of Hashem's presence, but that after the sin of the Golden Calf it was modified to become a sacrificial center. Seforno, on the other hand, contends that sacrifices were always a significant part of the Divine plan, but that the people's sin created the need for the centralization of the Divine presence and worship.

המשכן כאידיאל

בניית המשכן סיפקה מגוון הזדמנויות לבני ישראל והיטיבה איתם.

הרחבה של הר סיני

המשכן מיסד את המשך ההתגלות הא-לוהית שהחלה בהר סיני ואיכסן את לוחות הברית שניתנו במעמד.1

"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – שלושת פרשנים אלו מסכימים שפירושו המילולי של פסוק זה מספר את הסיבה העיקרית לציווי בניית המשכן.2 אך הם חולקים בשאלה אם היתה נוכחות פיזית של ה' במשכן:
  • ר"י בכור שור ורמב"ן מבינים את המילה "בְּתוֹכָם" במשמעות 'המרכז שלהם', וכך הם מבינים שכוונת הפסוק היא שה' נכח ממש3 ביריעות המשכן,4 שהיה ממוקם במרכז הגיאוגרפי של מחנה בני ישראל.5
  • קאסוטו לעומתם יותר זהיר בפירושו, ומסביר שהעם תפסו את המשכן כסמל לנוכחות הא-לוהית.
הצורך בבית ממשי
  • ר"י בכור שור מסביר שברמה הבסיסית ביותר שלו, המשכן נועד להחזיק את ארון הברית, ששימש ככספת ללוחות. בהתבסס על הקשר בין המשכן והארון לבין הלוחות, רמב"ן מפתח את הרעיון שהמשכן הוא בעצם המשך של הר סיני,6 ובכך מבין את המשכן כמיסוד של נוכחות השכינה המתמשכת.7 לדעת שניהם, בעוד לקב"ה אין צורך אישי במבנה, המשכן הכרחי למען המשך נוכחותו בקרב העם.
  • לעומתם, קאסוטו מבין שלמרות שהקב"ה יכול לנכוח בקרב העם ללא בניין גשמי, העם היה צריך לראות מבנה ממשי כדי להוכיח להם שהשכינה עדיין שורה בקרבם.8
למה עכשיו? לרבי יוסף בכור שור ורמב"ן, הגיוני שהציווי לבניית המשכן מגיע רק בנקודה זו, מכיוון שזה המשך של ההתגלות בהר סיני9 וצריך לאחסן את הלוחות שמשה מוריד מההר. באופן דומה, לדעת קאסוטו, בניית המשכן תוזמנה להסתיים לפני עזיבת העם את הר סיני.10
רצף כרונולוגי – לפי רמב"ן וקאסוטו, הציווי לבניית המשכן מופיע בחומש בסדר הכרונולוגי בו ניתן, לפני חטא העגל ואחרי קבלת התורה בהר סיני.11 לעומתם ר"י בכור שור סובר שההוראות ניתנו רק לאחר חטא העגל.12
הקשר בין המשכן לבין חטא העגל – על פי גישה זו, הציווי לבניית המשכן אינו קשור לחטא.
מקבילות מהמזרח הקרוב הקדום – במזרח הקדום, עותקים של הסכמים בין עמים אוחסנו במקדשי האלילים של שתי הקבוצות,13 הן לשם שמירתם והן כדי ליצור יראה מהפרת ההסכם. באופן דומה, הלוחות היו עדות לברית (או לאמנה) שנכרתה בין עם ישראל לבין הקב"ה, כך שהגיוני שהלוחות נשמרו ב"מקדש" המשותף - במשכן.14
מקבילות תנ"כיות – רמב"ן מצביע על מספר הקבלות מילוליות ותוכניות בין עשרת הדיברות שניתנו בהר סיני לבין בניית המשכן.15 הקבלות אלו מדגישות כיצד המשכן המיר התגלות חד-פעמית לקשר מתמשך בין ה' לבין עם ישראל. 16
מוקד ומשמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – ר"י בכור שור ורמב"ן17 סוברים ש'ארון העדות' שהחזיקו את 'לֻחֹת הָעֵדֻת' הוא תכלית המשכן כולו, ומכאן שמו 'מִשְׁכַּן הָעֵדֻת',18 שכן ה' נגלה למשה דרך הכרובים שהיו מונחים על הארון. הם טוענים כי מסיבה זו הציווי הראשון היה אודות בניית הארון.19 ר"י בכור שור מדמה את המשכן לארמונו של הקב"ה, כשקודש הקודשים הוא היכלו הפרטי והארון ועליו הקרובים הם כס מלכותו.20
מזבחות כפרה – רמב"ן מסביר שהקורבנות נועדו לכפר על חטאי העם, וכך לדאוג שנוכחותו יתברך לא תנטוש את המקדש.21 לשיטתו, המזבחות היו משניות לארון, והוא היה המוקד העיקרי של המשכן.22
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני – על פי שיטה זו, ייתכן שבהתחלה הזכיר הקב"ה רק את לוחות הברית מכיוון שמהם נולד הצורך במשכן.23
תכלית בית המקדש – רמב"ן משווה בין המשכן לבין המקדש,24 וסובר ששניהם נועדו לשמש כ'בית' לשכינה.25

Honoring Hashem

המשכן סיפק הזדמנות לבני ישראל להכיר תודה לקב"ה, והם יכלו להקדיש את כל יצירותיהם והשקעתם הקולקטיבית לה' על ידי בניית המשכן.

הצורך בבית ממשי – על פי הביאור, ייחוד בית לה' היתה לטובת העם שצווה בכך ולצורך חינוכי. בעזרת מעשה זה, העם למד לראות את היד האלוקית בכל מעשה ידיהם. לפי גישה זו, תהליך הבניה ועצם ההקדשה הם החשובים, ולא התוצר הסופי של משכן מוגמר הנלווה לתהליך שהעם עובר.27
למה עכשיו? מכיוון שהעם היו על סף הכניסה לארץ ולקראת בניית בתים חדשים, תשתיות נרחבות ומבנים שונים, היה הכרחי לצוות על העם לבנות את המשכן, במטרה שיקדישו את ראשית יצירתם לה'.
רצף כרונולוגי – לפי שיטה זו הגיוני להניח שהפרשה מופיעה בסדר הכרונולוגי בה אירעה.
מקבילות תנ"כיות – הביאור משווה בין החובה כאן לייחד ולהקדיש את המבנה הראשון שבונה העם לה', לבין הציווי להבאת ביכורים למקדש והקדשת כל פטר רחם אדם ובהמה.
מוקד עיקרי – עמדה זו סוברת שעיקר המשכן אינו כלי מסויים בתוכו אלא שהמבנה כולו הוא העניין.
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – לשיטה זו, הפסוק לעיל מתאר יתרון מעשי לבנייה, ולא את מטרת הציווי או את תכלית הבניין.
מזבחות כפרה – על פי גישה זו, גם כפרה אינה מטרתה העיקרית של המשכן.
תכלית בית המקדש – בספרו הביאור, מנדלסון מסביר שכאשר העם הגיע לשגשוג כלכלי בימי שלמה, מן הראוי שהעם ישדרגו את המשכן לגרסה המפוארת יותר שלו - לבית מקדש.

מוקד לאומי

המשכן יצר אחדות והבטיח גיבוש של העם בכך שהיווה מוקד מרכזי לעבודת ה'.

הצורך בבית ממשי – שד"ל מציע שבית המקדש שימש כמרכז קהילתי לכל עם ישראל, תוך כדי צמצום הפירוד בין השבטים ויצירת אחווה ביניהם בהאספם לעבודת ה' משותפת. לטענתו, רק מבנה ממשי היהמספיק עוצמתי כדי לקבץ את העם, ולשכנע את ההמון שהקב"ה בקרבו.28 לכן, המשכן נבנה בדמות ארמון מלוכה במלוא הדרו.29
למה עכשיו? שד"ל סובר שהעם צווה בבנייה לפני פיזורם, והקב"ה לא רצה שהעם ידחה את בניית המרכז הרוחני עד אחרי כיבוש הארץ. כך, כאשר העם עוד מגובש, ציווה ה' לבנות מבנה ארעי שניתן להציבו בכל מקום.
רצף כרונולוגי – על פי שד"ל, הציווי לבנות את המשכן מופיע על פי הסדר הכרונולוגי בו התרחש.
הקשר בין המשכן לבין חטא העגל – שד"ל מדגיש שחטא העגל לא זירז את מתן הציווי ואפילו עיכב את ביצועו, שכן השכינה אינה שורה בקרב עם חוטא.
מקבילות תנ"כיות – שד"ל מפתח תיאוריה דומה בנוגע לשבת ולשלשת הרגלים,30 ומציע שגם הם נועדו לאיחוד העם.31
מוקד עיקרי – שד"ל סובר שעבודת הקורבנות על המזבח היא מוקד המשכן, מכיוון שרק דרך ההקדשה לה' העם יכול להפנים את הוד מלכותו.32 גם כאן, שד"ל מדגיש שהעניין הוא לחלוטין לטובת העם.33
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – שד"ל מבין את הפסוק כתיאור שכינת הקב"ה בקרב העם,34 כשלא מדובר בתכלית המשכן אלא רק בדרך להגיע לאחדות העם.
מזבחות כפרה – על פי שד"ל,35 תהליך הכפרה השנתי נועד למנוע את המחשבה המוטעת של העם, העלולים לסבור שהמקדש נפגע ו'מזוהם' על ידי חטאיהם וטומאותיהם.36
תכלית בית המקדש – באופן דומה, המקדש שימש כמרכז לאומי.37

המשכן כתרופה

בניית המשכן לא היוותה אידיאל או מטרה כשלעצמה, כי אם פתרון למצב בעייתי.

כלי כפרה

המשכן נבנה כדי לכפר על חטא העגל.38

"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – פסוק זה מתאר את המטרה האולטימטיבית של תהליך הכפרה, שתכליתה להחזיר את השכינה לעם לאחר החטא.
הצורך בבית גשמי – למרות שה' לא צריך בית, העם היה צריך לקיים את מעשה הנתינה כדי לאשש מחדש את מחוייבותם לו. בנוסף, תרומת הזהב לבניה של המשכן עומדת בניגוד לחטא בנתינת הזהב להכנת העגל ומהווה כעין פיצוי.40
רצף כרונולוגי
  • בלבול כרונולוגי – הסיפרא מסביר שלמרות שהציווי לבניית המשכן מופיע לפני תיאור חטא העגל, הציווי באמת ניתן רק לאחריו וכתגובה לחטא. טענה זו נאמרת מפורשות בתנחומאתרומה ח׳אודות התנחומא.
  • סדר כרונולוגי – למרות שהלקח טוב ורבינו בחיי מסכימים שבניית המשכן כיפרה על חטא העגל, בכל זאת הם סוברים שהציווי ניתן לפני החטא וכך הקב"ה "הקדים רפואה למכה".
למה עכשיו?
  • לפי הסיפרא,41 הציווי ניתן כתגובה ישירה לחטאם של העם.42
  • ללקח טוב ולרבינו בחיי, ברגע שה' נתן את הקובץ הראשון של המצוות, הוא גם  הנחיל דרך כפרה במקרה של עברה על אחת מהן.
מקבילות תנ"כיות – במדבר י"ז:א'-ה' וכן פרק ל"א:מ"ט-נ"ד מתארים את הבאת חומרי הגלם למשכן בעקבות החטאים.
מוקד עיקרי – ר' יוסי בן חנינה בסיפרא תופס את פרוכת הזהב של הארון, שהוא מקור הכפרה, כמוקד תכלית המשכן.43
משמעות "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת"לקח טובלקח טוב שמות ל״ח:כ״אאודות ר' טוביה בן אליעזר מסביר שברגע שהמשכן נבנה והושגה הכפרה, השכינה השורה העידה על מערכת היחסים המיוחדת בין הקב"ה ובין ישראל.44
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני – לפי פירוש הסיפרא, מובן לחלוטין למה הקב"ה לא מזכיר את בניית המשכן לפני חטא העגל,45 היות והוא לא היה נחוץ עד אז.46
תכלית בית המקדש – משמואל א כ"ד עולה שבניית המקדש גם היא נועדה לכפר על חטא שגרם למגיפה בקרב העם.47
מניעים פולמוסיים – ייתכן שהטענה כאן שבני ישראל כיפרו על חטא העגל ושה' סלח נולדה בתגובה לטענה הנוצרית לפיה חטא העגל הפר את ההסכם בין העם לבין ה'.48 ראו את הגישה הבאה להרחבה נוספת.
מהות עגל הזהב – ניתן להסיק שעל פי גישה זו עגל הזהב נבנה כעבודת אלילים, ולא רק כרצון העם בתחליף למשה.49

סימן לסליחה ולמחילה

גילוי השכינה במשכן נועד להעיד ("מִשְׁכַּן הָעֵדֻת")  שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.

"מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" – עדות בפני מי?
  • אומות העולם  – התנחומא מדגיש שהמשכן נועד להוכיח לכל האומות ("כדי שידעו כל האומות", "עדות לכל באי העולם") שהקב"ה סלח לבני ישראל על חטא העגל.
  • בני ישראל בעצמם – רש"י מפתח את גישת התנחומא52 וטוען שההוכחה נועדה להפנמה של בני ישראל בעצמם שהקב"ה סלח להם ("עדות לישראל"), בעקבות הפחד שלהם שה' עדיין כועס על חטאם.
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – מילים אלו מצביעות על תכלית בניית המשכן, ומתארות שהשכינה חזרה לשרות בקרב העם.53
הצורך בבית גשמי – למרות שלקב"ה אין צורך בבית גשמי, היה צורך בבית ממשי כדי להוכיח לעם ישראל ולאומות סביב, שה' סלח לעמו ושב לדור בקרבם.54
רצף כרונולוגי – על פי תנחומא ורש"י, הציווי אינו מופיע בסדר הכרונולוגי בו התרחש.55 ראשית הציווי ניתן ביום הכיפורים, כאשר הקב"ה סלח לעם על חטא העגל.
מניעים פולמוסיים – התנחומא מדגיש שהמשכן שימש כעדות בפני כל העולם שהקב"ה סלח לעמו ולא דחה אותו בעקבות חטא העגל.  תיאורו של תנחומא: "אומות העולם שהיו אומרים לישראל שאין השכינה חוזרת אלינו לעולם שנאמר רבים אומרים לנפשי אין ישועתה לו באלהים", והשימוש בלשand its employment of the strong language of the verse "יסכר פי דוברי שקר" appear to indicate that it is reacting to an actual group which was making such a claim. As such, the Midrash may well be a direct response to Christian doctrine that the Golden Calf caused a permanent breach in God's relationship with the Children of Israel and created the need for them to observe all of the mitzvot (as a punishment) rather than merely achieving salvation by having simple faith. According to the Midrash, it is specifically the commandment to build a Tabernacle56 which follows the sin of the Golden Calf, while all other mitzvot were given already at Marah or on Mt. Sinai before the sin.57
למה עכשיו? עד לחטא העגל, איש לא הטיל ספק בנוכחות האלוקית, ועמוד האש ועמוד הענן היו מספיק. לעומת זאת, לאחר החטא כבר לא היה ברור שה' ילווה את העם. המשכן נבנה כדי להוכיח לכולם את נוכחותו.
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני – המשכן אינו מוזכר מכיוון שבארבעים יום שמשה היה בהר סיני, ה' לא ציווה על שום בנייה.
תכלית בית המקדש – בתפילתו של שלמה במעמד חנוכת הבית, הוא מציע שאחת ממטרות בית המקדש היא שגם שאר העמים יכירו "כִּי שִׁמְךָ נִקְרָא עַל הַבַּיִת הַזֶּה" (מלכים א': ח':מ"ג).

Concession to Human Foibles

המשכן אינו צורת העבודה האידיאלית, אלא מענה לצורך אנושי ולנטייתם לעבודת אלילים.

הצורך בבית גשמי – גם ר' יהודה הלוי וגם הרמב"ם טוענים שבני ישראל רצו לעבוד את ה' בכלים פיזיים, בעקבות השפעת תרבות הפולחן שסבבה אותם.
  • ר' יהודה הלוי מדגיש את הצורך של העם בחפץ ממשי דרכו הם יוכלו להתמקד לעבודת ה'. העם היה מוקף בעובדי אלילים ובהשפעתם גם עם ישראל חיפשו ייצוג קונקרטי של הקב"ה.
  • לעומתו, רמב"ם שם דגש על הצורך של העם בהקרבה לה'. בעקבות השפעת העמים מסביב, שנהגו להקריב ולהקטיר לאלוהיהם כחלק מהפולחן הדתי, עם ישראל ביקש לעבוד את ה' באותו האופן. רמב"ם מדגיש שהסכמתו של הקב"ה לעבודה בדרך זו היא במטרה להרחיק אותם מעבודה זרה.58
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – רמב"ם יוצא נגד הרעיון שניתן להגביל את שכינתו של ה' למקום אחד,59 וכנראה שהיה מבין מהפסוק שהקב"ה שוכן בקרב העם ולאיו דווקא בתוך מבנה. לשיטתו של ר' יהודה הלוי ניתן להציע שהפסוק נאמר מנקודת המבט של העם, שתפסו את המבנה כסמל לנוכחות א-לוהים בקרבם.
מוקד עיקרי – כנראה שר' יהודה הלוי היה תופס את הארון ואת לוחות הברית כמוקד המשכן, שכן אלו סימלו את השכינה והנוכחות הא-לוהית. לעומתו, הרמב"ם מבין שהמזבחות וההקרבות הנלוות הם העיקר.60
Chronology and relationship to Sin of the Golden Calf – מקורות אלו אינם מתייחסים לנושא באופן ישיר:
  • עבור הרמב"ם נראה שהמשכן ועבודת הקורבנות הם תיקון עבור הנטייה הכללית של העם לעבודת אלילים, ללא קשר לחטא העגל ספיציפית. מכאן ניתן להסיק שהוא מבין את הסדר כפי שמתואר במקרא, ושהציווי באמת ניתן לפני החטא.61
  • על פי ר' יהודה הלוי ה' תיכנן, ללא קשר לחטא, לתת לעם את לוחות הברית ואת הארון כחפצים ממשיים דרכם יוכלו למקד את פולחנם הדתי. מכאן ניתן להסיק שהמשכן צווה יחד עם הנחיות אלו ולשם אותה מטרה. המשכן נועד לשמור על חפצים אלו וכך לסמל את שכינת ה' בקרב העם.
    לחילופין, ייתכן שבמקור הארון היה אמור להיות מספיק כדי לשמור על הלוחות, ללא המשכן בכלל. עם זאת, חטא העגל אישר כי העם לא רק צריך סמל פיזיי של נוכחות ה', אלא גם שיש סכנה בסמלים כאלה מכיוון שאנשים עשויים לסגוד לסמלים במקום לה'. כך לאחר החטא ה' הוסיף את המשכן לתוכניות, בהבנה שצריך לשמר את הארון בצורה של יטעו ויחשבו Thus, after the sin, Hashem added a Tabernacle to the plan, recognizing that the ark needed to be housed in such a way that the people did not come to mistake it for a god.62
Why now?
  • According to R"Y HaLevi, the Tabernacle is directly connected to the receiving of the Tablets (and perhaps also to the Sin of the Calf)  and is thus commanded to be built now, right as they are given (or the people sin).
  • Rambam could suggest that Hashem gave the command regarding the Tabernacle while still in the Wilderness because He needed to provide an alternative to the idolatrous Canaanite worship before arrival in Israel.63 Had there not been an alternative mode of worship set in place before arrival, there would have been a danger that the nation would come under corrosive influences and abandon monotheistic worship altogether.
Parallels – Rambam suggests that many of the specific laws of sacrifices, such as the selection of animals used, the prohibition against leavened bread and honey and the command to include salt, are similarly a reaction to idolatrous practices.
Altars for atonement – Neither of these sources view attainment of  atonement as the main purpose of the building of the Tabernacle.  Though this might be an important aspect of worship, had the people not been influenced by surrounding societies and therefore in need of a physical Taberncle and sacrificial service, atonement might have been accomplished in a different way.
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני
Purpose of the Beit HaMikdash – The Rambam suggests that the main focus of the Beit HaMikdash, too, was the sacrificial service.

מטרות רבות ומתפחות

למשכן מספר מThe Mishkan had multiple purposes or reflected the revision of an originally preferred Divine plan as a result of human failings.

Multiple Purposes

The Mishkan had several objectives, serving as a vehicle through which the nation could honor and show their appreciation to God, as a site which facilitated expiation of sins, and as God's dwelling place.64

"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"
  • R. Saadia Gaon vehemently opposes the idea that Hashem is confined in, or has need of, a physical structure, and asserts that God does not reside in the Mishkan at all.70 He, presumably, understands that in this verse God is saying that He will dwell amongst the people as a whole.
  • Tanchuma, in contrast, reads this to literally refer to Hashem's dwelling in the Mishkan. Out of His love for the nation, Hashem left His abode on high and moved to a parallel one on earth.
Need for a physical house
  • Palace for a king – Midrash Aggadah and R. Saadia Gaon suggest that the nation only knew how to relate to Hashem via human models of relationship. Thus, they thought to honor God in the way that subjects glorify a king,71 by building him a palace complete with a candelabrum, table, and incense.72
  • Parallel home – Tanchuma suggests that Hashem does dwell in a house and views the Mishkan as God's earthly abode.
  • Response to Sin of Golden Calf – Tanchuma also brings the opinion that building the Mishkan was either part of the atonement process73 or testimony to Hashem's forgiveness.74
  • Tangential benefits – R. Saadia points to other benefits of the building as well, including the fact that it serves as a focal point for people's prayers, as a disincentive to sin (lest it be destroyed), and as a site for people to prophesy and God to perform signs and wonders.
רצף כרונולוגי
  • Chronological – According to Midrash Aggadah and R. Saadia, the story is in its proper place. Though Midrash Aggadah asserts that certain aspects of the Tabernacle were meant to atone for the sin of the Golden Calf (or other future sins), it explains that God preempted the nation's sins with a ready-made cure.75
  • Achronological – According to the opinion in Tanchuma that the construction was a response to the sin of the Golden Calf, the command is achronological.
Why now? According to Tanchuma, the command was a direct response to the nation's sin and logically followed it. The Midrash Aggadah might alternatively suggest that right after Hashem gave the first set of mitzvot (even before the sin) He instituted a procedure through which to atone if one transgressed them. One might also suggest that it was right after God revealed Himself to the nation at Sinai, that they desired to reciprocate and honor Him via building Him the equivalent of a palace.
Focal point – The Mishkan does not have just one focal point. The edifice as a whole was a means of honoring God, while the sacrificial altars played a role in atonement.
Altars for atonement – Tanchuma and Midrash Aggadah assert that many aspects of the Tabernacle served as means to facilitate expiation of sins. The gold atoned for the gold of the Golden Calf, the half shekel for the nation's mistake in calculating Moshe's arrival down the mountains and acacia wood (עֲצֵי שִׁטִּים) for the future sin of Baal Peor which took place at שִׁטִּים.‎76 The institution of altars and the daily sacrifices served to amend wrongdoings that might occur on any given day or night.

Mishkan vs. Sacrifices

In Hashem's original plan, there was to be just the Tabernacle, a vehicle through which the nation would feel His presence amongst them. After the sin of the Golden Calf, Hashem added a sacrificial component to facilitate the atonement process.

Need for a physical house – Hashem, not being a physical being, has no need for a house. Yet, as He wanted to ensure that the Children of Israel felt His presence and providence, He commanded that they build a tangible structure in their midst which helped them understand that God was watching over them.
Chronology and Relationship to the Sin of the Calf – The command to build the Tabernacle is chronological, but did not include the laws of sacrifices which were only commanded after the sin of the Golden Calf.77
Why now? The sacrificial service was a direct response to the sin of the Golden Calf, as Hashem realized that it was necessary to institute a process of atonement for when people sin.78
Focal point – According to Abarbanel, there was a dual focus in the Tabernacle, on both the ark and the altars.
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – This verse presents the main reason for the Mishkan's construction. Abarbanel, though, does not think that Hashem is saying that He will literally dwell in the Tabernacle. Rather, the verse is metaphorical and means that Hashem's presence and providence will be felt amongst the nation.
Altars for atonement – After the nation's sin, these became a crucial aspect of the Mishkan. Abarbanel, though, does not explain why the altar was part of the original command, if at that point, sacrifices were not part of Hashem's plans.
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני – It is not clear, according to Abarbanel, why the command is not explicit prior to Moshe's ascent.

הצבת גבולות א-לוהיות

לכתחילה, כל אחד יכל לגשת לשכינה והיה ניתן לחוות את הנוכחות הא-לוהית בכל מקום. אך לאחר חטא העגל נדרש מתווך, ולמטרה זו יוחדו המשכן והכוהנים.

הצורך בבית גשמי – לאחר חטא העג, ה' העדיף לא לשכון כלל בקרב עמו. בזכות תפילותיו של משה, ה' הסכים למעין פשרה שהשכינה תשרה ביניהם, אך רק דרך המשכן וכליו.
למה עכשיו? התוכנית הראשונה והמועדפת על הקב"ה לא הצריכה משכן, אלא הקרבת זבחים על במות79 ושירותו. אך לאחר חטא העגל העם הוכיחו שאינם זכאים לעבודה כזו ומערכת פולחן חדשה הוקמה.
רצף כרונולוגי – הציווי ניתן רק לאחר חטא העגל כאשר משה עלה בפעם האחרונה להר סיני, ומכאן שתיאורו אינו מופיע על פי סדר האירועים.
מקבילות תנ"כיות – ספורנו טוען שבאופן דומה הלכות רבות, כדוגמת כשרות, הלכות טומאה וכן ניסוך הונהגו רק כתוצאה של חטא העגל במטרה לתקן את מעשיו של העם.
מוקד המשכן – על פי ספורנו, הכרובים העומדים על הארון הם מוקד המשכן, מכיוון שדרכם ה' מדבר אל משה ומאזין לתפילותיו.
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – לפירושו של ספורנו, בפסוק זה ה' מתייחס לכך ששכינתו תשרה בקרב העם. לפני החטא, לא היה צורך בשום כלי כדי להשיג זאת, אך לאחריו דברים השתנו.
אין איזכור למשכן לפני עליית משה להר סיני – אין איזכור לבניית המשכן מכיוון שבשלב הזה לא היו תוכניות לבנייתו.