Relationship Between Vayikra 1-5 and 6-7/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

היחס בין ויקרא א'–ה' ופרקים ו'–ז'

הקדמה

Torahcast

למה שתי פרשיות נפרדות?

פרשת ויקרא (ויקרא א'-ה') מציגה את חוקי הקורבנות, ודנה בכל אחד מחמשת הסוגים, העולה, מנחה, שלמים, חטאת, ואשם, באריכות. מכיוון שכן, קצת מפתיע לגלות שפרשת צו (ויקרא ו-ז) דנה שוב באותם הקרבנות. מה הקשר בין שתי קבוצות הפרקים הללו? מדוע דינים מסוימים נמצאים ביחידה אחת, אחרים ביחידה השנייה, ואחרים בשתיהן? יתר על כן, מדוע בכלל יש צורך בשתי יחידות מובחנות; האם התורה לא הייתה יכולה פשוט לצרף את כל החוקים בדיון אחד משולב?

התכונות הייחודיות של כל פרשה

כל אחת משתי היחידות מתמקדת במספר היבטים של תהליך הקרבנות שהשנייה אינה כוללת:

  • פרשת ויקרא דנה בבחירת הדבר שיוקרב, ומפרטת גם את בעלי החיים שמותר להקריבם וגם את הדרכים השונות בהן ניתן להכין את המנחה.1 בנוסף, היא מונה את הנסיבות (החטאים השונים) המחייבים להביא כל אחד מחטאת ואשם. כל אלה הושמטו בפרשת צו.
  • פרשת צו, לעומת זאת, דנה הן בצריכת הקרבנות וחלוקתן בין ה', הכהן, והבעלים,2 והן באיסור אכילת חלב ודם.3 היא גם מזכירה שני קרבנות שנעדרים כליל בפרשת ויקרא, היינו מנחת כהן משיח בויקרא ו':י"ב-ט"ז וקרבן התודה4 בויקרא ז':י"א-ט"ו.

What is the common denominator between all the various details which are unique to each list?  How might it account for the division of the laws into two units?

חפיפה בין הפרשות

In general, the details of the sacrificial procedures (including laying of hands, slaughtering, sprinkling of blood, and burning) are mentioned in Parashat Vayikra rather than in Parashat Tzav.  However, there are certain exceptions to this rule:

  • אשם – The procedure for this offering is not discussed at all in Vayikra, but is mentioned in full in Tzav (omitting only the placing of hands on the offering).  How is this reversal of the general pattern to be understood?
  • מנחה – Both Parashat Vayikra and Parashat Tzav mention the procedure for the Minchah offering, though Parashat Tzav omits mention of the placing of oil and frankincense upon it.  Why is it necessary for this procedure to be detailed in both units?
  • פרטי שלמים וחטאת – Though on the whole, the sacrificial process of the Shelamim and Chattat are not repeated in Tzav, certain details are nonetheless found in both.  Thus, both units mention the burning of the fat of the Shelamim and both mention the location of the slaughtering of the Chattat.  Why are specifically these details repeated?
  • תרומת הדשן – Only Parashat Tzav discusses the clearing away of the ashes of the burnt Olah.  Why is this more relevant to the directives of Tzav than Vayikra?

שאלות נוספות

Several other differences between the units are worthy of note:

  • סדר הקרבנות – Though both units mention the same five categories of sacrifices, they differ in the order in which they present them.  While Vayikra discusses the עולה, מנחה, שלמים, חטאת, ואשם in that order, Parashat Tzav instead places the שלמים at the end of its list.5  What is the significance of this divergence?
  • קהל היעד – The laws of ויקרא א'-ה' open with the directive: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", targeting the nation as a whole.  לעומת זה, פרשת צו פותח בהצהרה, "צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו", addressing specifically the priests.  Why is each unit directed at a different audience?
  • מיקום – ויקרא א׳:א׳ shares that its laws were commanded from Ohel Moed, while ויקרא ז׳:ל״ח, in contrast, states: "זֹאת הַתּוֹרָה... אֲשֶׁר צִוָּה י״י אֶת מֹשֶׁה בְּהַר סִינָי", suggesting that the laws were commanded on Mt. Sinai, perhaps before the Tabernacle was built.  How is this apparent contradiction to be understood?  Were the two units said at different times?  If so, when and why? To confuse matters more, ויקרא ז׳:ל״ח continues: "בְּיוֹם צַוֺּתוֹ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶת קׇרְבְּנֵיהֶם לַי״י בְּמִדְבַּר סִינָי".  How does "Midbar Sinai" relate to "Har Sinai" mentioned in the first half of the verse?  Do they refer to the same or different locations?
  • מילואים – בפסוקי הסיכום בסוף ויקרא ז', the verses lists not only the five types of sacrifices discussed in the previous chapters, but also the Milluim offering.6  Why is this Consecration Offering mentioned here if it has not been discussed previously?  Is there significance to its placement right before the Shelamim?
  • סיכום – האם ז':ל"ה-ל"ח serve as a summation for both sets of chapters, or only for פרקים ו'-ז'?  When listing the sacrifices, this peroration follows the order of Parashat Tzav, suggesting that it might refer to it specifically.  Yet there is no separate conclusion at the end of Parashat Vayikra, thereby raising the possibility that ז':ל"ה-ל"ח is really a joint conclusion for all seven of the preceding chapters.

איזכור קודם בשמות כ"ט

Our chapters are not the first time that the various sacrifices or their procedures are mentioned. כבר בשמות כ"ט, בתיאור טקס המילואים, משה נצטווה להקריב חטאת, עולה ומילואים (סוג שלמים)7 accompanied by several loaves of unleavened bread. סוף פרק זה מדבר גם על עולת התמיד. On the whole, the sacrificial processes discussed in Sefer Shemot are fairly similar to those mentioned in Sefer Vayikra, though the details of the allocation of the sacrifices differ from those commanded in Vayikra 6-7.8  What is the relationship between the Shemot 29 sacrifices and those mentioned in Sefer Vayikra?  To what extent do the one time instructions of Shemot 29 serve as a model for all subsequent generations?

טבלת השוואה

The following table shows the major points of contact and contrast between the three discussions of the various sacrifices:

EN/HEע/E
ויקרא א-ה ויקרא ו-ז שמות כ"ט
נמען בני ישראל ("דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל") כהנים ("צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו") משה / כהנים ("וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה" )
מיקום וזמן אהל מועד הר סיני הר סיני
סדר עולה, מנחה, שלמים, חטאת, אשם עולה, מנחה, חטאת, אשם, שלמים [חטאת, עולה, מילואים, לחמים]
תוכן ייחודי
מבחר בהמות, סוגי מנחות, סיבות להבאת הקרבן חילוק הקרבן, איסור דם וחלב, קרבנות מיוחדות: מנחת כהן משיח, קרבן תודה ---

 עולה

סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, הפשטה, ניתוח, הקטרה

---

תרומת הדשן

סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, ניתוח, הקטרה

מנחה

שמן ולבונה, קמיצה, הקטרה

--- קמיצה, הקטרה

שלמים

סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, הקטרת החלב

---

הקטרת החלב

סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, הקטרת החלב
חטאת סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, הקטרת החלב, שריפת בשר חטאות פנים

---

שחיטה

סמיכה, שחיטה, זריקת הדם, הקטרת החלב, שריפת בשר
אשם --- שחיטה במקום העולה, זריקה, הקטרת החלב ---
Vayikra 1-5 Vayikra 6-7 Shemot 29
Audience Lay Israelite

Priests

Moshe / Priests
Location & Time
Tent of Meeting Mt. Sinai Mt. Sinai
Order of Sacrifices Olah, Minchah, Shelamim, Chatat, Asham Olah , Minchah, Chatat, Asham, Shelamim [Chatat, Olah, Miluim, loaves of bread]
Unique Discussion Points Choice of animals to be brought. Types of Minchah offerings. Sins which obligate a Chatat / Asham Apportioning of offering. Prohibition of blood and fat. Unique offerings: מנחת כהן משיח, קרבן תודה ---
Sacrificial procedure: Olah Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood, removal of skin, cutting, burning

---

Removal of ashes

Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood, cutting, burning

Sacrificial procedure: Minchah

Oil and frankincense, taking a handful (קמיצה), burning, 

taking a handful (קמיצה), burning,

---

Sacrificial procedure: Shelamim

Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood,  burning of fat

---

burning of fat

Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood, burning of fat
Sacrificial procedure: Chatat Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood, burning of fat, burning of meat of internal chatat

---

slaughter

Laying of hands (סמיכה), slaughter, sprinkling of blood, burning of fat, burning of meat
Sacrificial procedure: Asham ---- Slaughter, sprinkling of blood, burning of fat -----