Difference between revisions of "Rosh HaShanah Table Topics/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 21: Line 21:
 
<category>On Prayer and Kingship
 
<category>On Prayer and Kingship
 
<ul>
 
<ul>
<li>When we pray, how much of our words should be devoted to our individual needs, and how much to those of the nation as a whole?&#160; What should be the balance between praise and petition?&#160; These are some of the questions raised by&#160;<a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a> in Shemuel I 2.&#160; Commentators debate whether it is a song of thanksgiving for being granted a child, or a petitionary prayer which focuses on the needs of the nation at large.&#160; Which position do you find more compelling?</li>
+
<li>כשאנחנו מתפללים, כמה מתפילתנו צריך להיות מוקדש לצרכים האישיים שלנו, וכמה לצרכים של האומה כולה? מה צריך להיות האיזון בין שבח לבקשה? אלה כמה מן השאלות שמעלה <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a> בשמואל א פרק ב'. הפרשנים נחלקים באם זה שיר הודיה על לידת בן, או תפילת בקשה המתמקדת בצרכי האומה כולה. איזו עמדה יותר משכנעת?</li>
<li>One of the focal points of Rosh HaShanah is the theme of Hashem's dominion and kingship, as expressed in the מלכויות section of the Amidah prayer. Practically, though, what does it mean to recognize Hashem as one's king? Channah's prayer suggests that this involves first and foremost the recognition that "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; rather, all is in God's hands.&#160; For elaboration, see <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a>.</li>
+
<li>אחד המוקדים של ראש השנה הוא נושא שליטת ה' ומלכותו, כפי שבא לידי ביטוי בקטע מלכויות&#160;בתפילת העמידה.&#160;אך באופן מעשי, מה המשמעות של הכרה בהקב"ה כמלך? תפילת חנה מציעה כי הדבר כרוך בראש ובראשונה בהכרה כי "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; אלא הכל בידי ה'.&#160; להרחבה, ראו <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 10:44, 26 September 2019

נושאים לשולחן – ראש השנה

עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי?

כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?

  • כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
  • לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?
  • ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.

מתיחת ביקורת על האבות

באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.

On Prayer and Kingship

  • כשאנחנו מתפללים, כמה מתפילתנו צריך להיות מוקדש לצרכים האישיים שלנו, וכמה לצרכים של האומה כולה? מה צריך להיות האיזון בין שבח לבקשה? אלה כמה מן השאלות שמעלה תפילת חנה בשמואל א פרק ב'. הפרשנים נחלקים באם זה שיר הודיה על לידת בן, או תפילת בקשה המתמקדת בצרכי האומה כולה. איזו עמדה יותר משכנעת?
  • אחד המוקדים של ראש השנה הוא נושא שליטת ה' ומלכותו, כפי שבא לידי ביטוי בקטע מלכויות בתפילת העמידה. אך באופן מעשי, מה המשמעות של הכרה בהקב"ה כמלך? תפילת חנה מציעה כי הדבר כרוך בראש ובראשונה בהכרה כי "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; אלא הכל בידי ה'.  להרחבה, ראו תפילת חנה.