Rosh HaShanah Table Topics/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן – ראש השנה

עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי?

כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?

  • כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
  • לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?
  • ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.

מתיחת ביקורת על האבות

באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.

תפילה ומלכות

  • כשאנחנו מתפללים, כמה מתפילתנו צריך להיות מוקדש לצרכים האישיים שלנו, וכמה לצרכים של האומה כולה? מה צריך להיות האיזון בין שבח לבקשה? אלה כמה מן השאלות שמעלה תפילת חנה בשמואל א פרק ב'. הפרשנים נחלקים באם זה שיר הודיה על לידת בן, או תפילת בקשה המתמקדת בצרכי האומה כולה. איזו עמדה יותר משכנעת?
  • אחד המוקדים של ראש השנה הוא נושא שליטת ה' ומלכותו, כפי שבא לידי ביטוי בקטע מלכויות בתפילת העמידה. אך באופן מעשי, מה המשמעות של הכרה בהקב"ה כמלך? תפילת חנה מציעה כי הדבר כרוך בראש ובראשונה בהכרה כי "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; אלא הכל בידי ה'.  להרחבה, ראו תפילת חנה.