Difference between revisions of "Rosh HaShanah Table Topics/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן – ראש השנה</h1>
<category>Akeidat Yitzchak: An Immoral Command?
+
<category>עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי?
<p>How is one to understand both Hashem' directive to sacrifice Yitzchak and Avraham's willing compliance?</p>
+
<p>כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How can a moral God, who later in the Torah denounces murder and declares the practice of child sacrifice to be abhorrent, demand of Avraham to kill his child?&#160;&#160;&#160; Why did Avraham agree without even questioning the directive, as he had when Hashem revealed his intentions to destroy Sedom?</li>
+
<li>כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?</li>
<li>To debate: What is the proper course of action when human conceptions of morality, or even the Torah's own ethical system, conflict with a Divine command?&#160; If Hashem were to tell you, today, to sacrifice a loved one, what would you do?</li>
+
<li>לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?</li>
<li>See&#160;<a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">Purpose of Akeidat Yitzchak</a> for discussion of these and other theological issues raised by the story.</li>
+
<li>ראו&#160;<a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">מטרת עקידת יצחק</a>&#160;לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Criticizing our Avot
+
<category>מתיחת ביקורת על האבות
<p>To what extent should we view our ancestors as perfect role models worthy of emulation, reinterpreting any stories that cast shadows on their reputations, and when is it fair to criticize their actions and recognize that they, too, had human flaws?&#160; Use the story of the <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">Banishment of Hagar and Yishmael</a> as a test case to explore the question.</p>
+
<p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>What crime could possibly justify the banishment of one's son?</li>
+
<li>איזה חטא יכול להצדיק&#160;אב המגרש את בנו?</li>
<li>How should Yishmael's "צחוק" be understood?&#160; Is it possible that the righteous Sarah would be ready to expel Yishmael for innocuous laughter? On the other hand, is it conceivable that a son raised by Avraham could have committed crimes so dire that such a punishment was warranted?</li>
+
<li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li>
<li>Compare the Tannaim in <multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">Bereshit Rabbah</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">53:11</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">About Bereshit Rabbah</a></multilink>, who defend Sarah by depicting a particularly wicked Yishmael, with&#160;<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">R. Avraham Saba</a><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">Tzeror HaMor Bereshit 21:9:11</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">About R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)</a></multilink> who condemns her (despite Hashem backing her decision!)</li>
+
<li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">צרור המור בראשית כ״א:ט׳:י״א</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> המוקיע אותה (על אף שה' תמך בהחלטתה).</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>On Prayer and Kingship
+
<category>תפילה ומלכות
 
<ul>
 
<ul>
<li>When we pray, how much of our words should be devoted to our individual needs, and how much to those of the nation as a whole?&#160; What should be the balance between praise and petition?&#160; These are some of the questions raised by&#160;<a href="Channah's Prayer" data-aht="page">Channah's Prayer</a> in Shemuel I 2.&#160; Commentators debate whether it is a song of thanksgiving for being granted a child, or a petitionary prayer which focuses on the needs of the nation at large.&#160; Which position do you find more compelling?</li>
+
<li>כשאנחנו מתפללים, כמה מתפילתנו צריך להיות מוקדש לצרכים האישיים שלנו, וכמה לצרכים של האומה כולה? מה צריך להיות האיזון בין שבח לבקשה? אלה כמה מן השאלות שמעלה <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a> בשמואל א פרק ב'. הפרשנים נחלקים באם זה שיר הודיה על לידת בן, או תפילת בקשה המתמקדת בצרכי האומה כולה. איזו עמדה יותר משכנעת?</li>
<li>One of the focal points of Rosh HaShanah is the theme of Hashem's dominion and kingship, as expressed in the מלכויות section of the Amidah prayer. Practically, though, what does it mean to recognize Hashem as one's king? Channah's prayer suggests that this involves first and foremost the recognition that "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; rather, all is in God's hands.&#160; For elaboration, see <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">Channah's Prayer</a>.</li>
+
<li>אחד המוקדים של ראש השנה הוא נושא שליטת ה' ומלכותו, כפי שבא לידי ביטוי בקטע מלכויות&#160;בתפילת העמידה.&#160;אך באופן מעשי, מה המשמעות של הכרה בהקב"ה כמלך? תפילת חנה מציעה כי הדבר כרוך בראש ובראשונה בהכרה כי "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; אלא הכל בידי ה'.&#160; להרחבה, ראו <a href="Channah's Prayer" data-aht="page">תפילת חנה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 09:44, 26 September 2019

נושאים לשולחן – ראש השנה

עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי?

כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?

  • כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
  • לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?
  • ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.

מתיחת ביקורת על האבות

באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.

תפילה ומלכות

  • כשאנחנו מתפללים, כמה מתפילתנו צריך להיות מוקדש לצרכים האישיים שלנו, וכמה לצרכים של האומה כולה? מה צריך להיות האיזון בין שבח לבקשה? אלה כמה מן השאלות שמעלה תפילת חנה בשמואל א פרק ב'. הפרשנים נחלקים באם זה שיר הודיה על לידת בן, או תפילת בקשה המתמקדת בצרכי האומה כולה. איזו עמדה יותר משכנעת?
  • אחד המוקדים של ראש השנה הוא נושא שליטת ה' ומלכותו, כפי שבא לידי ביטוי בקטע מלכויות בתפילת העמידה. אך באופן מעשי, מה המשמעות של הכרה בהקב"ה כמלך? תפילת חנה מציעה כי הדבר כרוך בראש ובראשונה בהכרה כי "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; אלא הכל בידי ה'.  להרחבה, ראו תפילת חנה.