Difference between revisions of "Rosh HaShanah Table Topics/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן – ראש השנה</h1> | <h1>נושאים לשולחן – ראש השנה</h1> | ||
− | <category> | + | <category>עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי? |
− | <p> | + | <p>כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?</li> |
− | <li> | + | <li>לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?</li> |
− | <li> | + | <li>ראו <a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">מטרת עקידת יצחק</a> לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מתיחת ביקורת על האבות |
− | <p> | + | <p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p> |
− | <li> | + | <ul> |
− | <li> | + | <li>איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?</li> |
− | <li> | + | <li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li> |
+ | <li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">צרור המור בראשית כ״א:ט׳:י״א</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> המוקיע אותה (על אף שה' תמך בהחלטתה).</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 09:38, 26 September 2019
נושאים לשולחן – ראש השנה
עקידת יצחק: ציווי בלתי-מוסרי?
כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?
- כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
- לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?
- ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.
מתיחת ביקורת על האבות
באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.
- איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?
- כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?
- השוו את התנאים בבראשית רבה, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, לר׳ אברהם סבע המוקיע אותה (על אף שה' תמך בהחלטתה).
On Prayer and Kingship
- When we pray, how much of our words should be devoted to our individual needs, and how much to those of the nation as a whole? What should be the balance between praise and petition? These are some of the questions raised by תפילת חנה in Shemuel I 2. Commentators debate whether it is a song of thanksgiving for being granted a child, or a petitionary prayer which focuses on the needs of the nation at large. Which position do you find more compelling?
- One of the focal points of Rosh HaShanah is the theme of Hashem's dominion and kingship, as expressed in the מלכויות section of the Amidah prayer. Practically, though, what does it mean to recognize Hashem as one's king? Channah's prayer suggests that this involves first and foremost the recognition that "לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ"; rather, all is in God's hands. For elaboration, see תפילת חנה.